Kaiutinkaapelit

Keskustelu osiossa 'Kaiuttimet ja subwooferit' , aloittajana ElvisThePelvis, 10.11.2004.

  1. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Täällähän alkoi iso väittely!

    Siis mun mielestä esim. kotikäyttöön sellaiset puutarhaletkua suuremmat kaapelit on lähinnä tyhmyyttä. Miksi? No koska en usko, että kellään (miljonäärejä lukuunottamatta) on niin hyvät laitteet ja kuunteluhuoneet, että näillä tekisi jotain.

    Mutta jos puhutaan alle 1000 euron kaapeleista, niin onhan niissä eroja. Tosin nämä erot tulevat esiin vasta kohtuu hyvillä laitteilla kuunteluhuoneissa, ja no erot ovat pieniä. Toinen kaapeli saattaa olla neutraalimpi kuin toinen, ja toinen taas lisää dynamiikan tuntua.

    Mielestäni on vaan aika outoa väittää, että 20 euron kaapeli olisi yhtä hyvä kuin vaikka 200 euron kaapeli. Tosin esim. siinä Hifi-lehden kaapelitestissä, vaikka ne halpakaapelit jäivätkin viimeiseksi, niistä mainittiin, että erot niihin muihin kaapeleihin ei olleet suuria. Tosin mainittiin myös, että 200 eurolla ei saa vielä todella hyvä kaapeleita.

    Entä sitten 300-400 euron kaapelit (joista itse olen kiinnostunut). Nämä eivät mielestäni ole vielä mitään high-end kaapeleita. Toki näidenkin kanssa erot 20 euron kaapeliin ovat pienet, etenkin varmaan mulla, koska mullahan oli aika epäideaalinen kuunteluympäristö. Mutta ei se tarkoita sitä, että eroja ei olisi lainkaan.

    Täällä porukka sanoo, että mielummin kannattaisi laittaa ne rahat joihinkin muihin komponentteihin. No siinähän se onkin, kun esim. Arcamilla ei ole parempia laitteita, FMJ-sarja on se yläpään sarja. Dalin Royal Scepter -kaiuttimia paremmaksi en voi pistää, sillä valitsin ne siksi, koska ne ovat pieniä (syvyys 22cm) ja ne voi sijoittaa seinän läheisyyteen. Olen etsinyt tämän tyylisiä kaiuttimia muita, mutta parempaa ei ole tullut vastaan.

    Olette siinä mielessä oikeassa, että esim. myyjään suosittelemat Dalin kaapelit, jotka ovat esim. Nordostia huomattavasti halvemmat, voisivat kuulostaa laitteistoni kanssa paremmalta, koska ne eivät välttämättä lisää paljoa soundiin. Nordostin (Solarwind) kanssa taas voi olla, että ne lisää soundiin jotain, mikä saattaa pilata esim. Arcameiden ominaissoundin.

    Mielestäni täällä nyt liioitellaan liikaa. Sen uskon ihan hyvin, että ns. halpakaapelit tulevat kotikuuntelussa kalliiden (alle 400 euroa) kaapeleiden lähelle, ja joku jopa ei erota näitä sokkokuuntelussa. Hyväksyn sen. Mutta jos joku väittää ihan tuosta vaan, että ei ole mitään järkeä ostaa kalliita kaapeleita, niin sitä mä en hyväksy.

    Voisikohan se johtua siitä, että jollakulla täällä ei ole varaa ostaa kalliita kaapeleita, tai on vähän niin kuin jotkut aktivistit, että on kaikkea luxusta vastaan... en tiedä. Mutta kirjoituksista päätelleen en usko, että ainoa syy täällä morkata kalliita kaapeleita, on kokemuksen ääni. Ja älkää ottako tätä edellistä nyt itseenne, se oli vain arvailua. En halua todellakaan kuullostaa miltään ylimieliseltä rikkaalta pojalta, joka tulee tänne haukkumaan muita. En todellakaan. Yritän vain nyt selvittää, että puhuuko noissa viesteissä muukin, kuin kokemuksen ääni.

    Ja tästä sokkokuuntelusta vielä: Oletteko ajatelleet ikinä sitä, että jos täällä nyt on sellaisia henkilöitä, jotka eivät halua sijoittaa paljon mitään rahaa kaapeleihin, niin entäpä jos olette niitä halpoja kaapeleita kuunnelleet niin kauan, että niiden ominaissoundi on jäänyt päähänne, ja siksi tuomitsette kalliit kaapelit? Ettehän siis vain sokkotestissä tuomitse kaapelia, jos se kuulostaa oudolta. No totta kai esim. kallis kaapeli kuulostaa oudolta, jos te ette niitä käytä yleensä. Ne voivat saada irti laitteistosta jotain uusia juttuja, ja saattaa kuulostaa oudolta, mutta ei sitä saa tuomita negatiiviseksi.

    Ja entä jos sokkotestissä sekä kalliit että halvat kaapelit kuulostaa samalta. Oletteko ihan varmoja? Luotatteko korviinne niin paljon? Mulla henkilökohtaisesti on todella hyvä kuulo ja kuulen loistavasti erilaisia sävyjä yms. asioista. Mutta sattuu mullekin esim. musiikissa, että vasta ajan kuluessa huomaan, että "Hei, tuota asiaa mä en huomannutkaan". Uskallampa väittää, että ei yksi sokkotesti voi välittömästi todistaa, että halvat ja kalliit kaapelit ovat samankuuloisia. Ei ainakaan, ellei ole kunnon kuunteluhuonetta. Sitäpaitsi, kaapeleillahan on ns. burn-in periodi. Ei ne heti kuulosta hyvältä.
     
  2. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14

    Tästä voidaan olla yhtä mieltä. Tuo käsinpunonta on kyllä erinomainen pointti hintakeskusteluun. Eikä tarvitse edes kummoisia perusteluja, vähentäähän jo kierretty parikin häiriöitä. Tässähän täytyy melkein alkaa ottaa sanojaan takaisin :)
     
  3. Goodguy

    Goodguy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.05.2004
    Viestejä:
    728
    Saadut tykkäykset:
    1
    Osta ihmeessä hienot kaapelit jos on kerran liikaa rahaa. Eipä jää häiritsemään, kun vahvasti uskot niiden eroihin.

    Tuota sisäänajoa epäilen vielä enemmin kun kunnon kaapeleiden välisiä eroja. Varmaan tällekkin löytyy joku tosi uskottava selitys. :rolleyes:
     
  4. DIAR

    DIAR Ugh! Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 206
    Saadut tykkäykset:
    9
    Laitoinkohan jo tämän Shunyatan patentin tänne luettavaksi (klikkaa images):

    http://db.audioasylum.com/cgi/searc...wmessage=&sort=score&sortOrder=DESC&forum=ALL

    http://www.shunyata.com/modeldriver.aspx?linkkey=TechConstellation

    Ihan mielenkiintoista luettavaa. Tuo paras virtakaapeli maksaakin jo runsaat pari tuhatta euroa :hitme:

    Elvis hei! www.melomane.fi (eli Kari Nevalainen) myy PHY-HP:n kaapeleita, jotka olivat referenssinä Jaakko Eräpuulla Hifin testissä. Ehkä ihan tutustumisen arvoinen merkki:

    http://www.melomane.fi/melomane_phy_hp_info.htm#PHY-kaapelit
     
  5. Goodguy

    Goodguy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.05.2004
    Viestejä:
    728
    Saadut tykkäykset:
    1
    Lienee selvää että laitevalmistajien omia tekstejä oman tekniikan ylivertaisuudesta tulee lukea kuin ateisti raamattua.
     
  6. vicke

    vicke Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.05.2002
    Viestejä:
    287
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ja tämäkö mielestäsi on jotenkin yleispätevä kuvaus vahvistimien sisuskaluista? Kelloradioista krelleihin? Kaikissa paremmissa hifi-laitteissa, joista tässä ketjussa on puhuttu, on myös parempi sisäinen toteutus kuin laitteissa joille lampun johto välttää välikaapelointiin. Ja tosi he-ukko avaa joka tapauksessa laitteensa ja tekee tarvittaessa juotokset uudelleen hopeatinalla ja hieman oikoo signaalitietä ja preppaa johdotukset ranteen paksuisiksi. Katajaisen kansan kansallissynti se ei vaan ota loppuakseen...
     
  7. premier

    premier Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    28.06.2002
    Viestejä:
    1 687
    Saadut tykkäykset:
    4
    Luulenpa, että keskustelun olennaisin pointti oli, että turha investoida helvetisti rahaa kaapeleihin, jos tilanne on jo lähtökohtaisesti huono. Jos tilaa ei ole akustoitu, kaiuttimet huonosti sijoiteltu ja muu laitteisto ei ole tasoa x parempi, tason y kaapeleita on turha hankkia, sillä eroa ei pysty kuulemaan. Ero on siis kuultavissa ja kalliiden kaapeleiden osto järkevää vasta kun muut huomattavasti enemmän ääneen vaikuttavat asiat ovat kunnossa.

    Tämän selkeämmin tätä tuskin pystyy enää sanomaan. Jos ei mene kaaliin, niin sitten peli on menetetty :)
     
  8. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Kiitos tästä. Selkeä vastaus ja eikä piikittelyä. Voin jopa olla samaa mieltä kanssasi.

    Nythän vain se kysymys jää ilmaan, että missä se hintatason raja menee mulla, koska tuskinpa neuvosi oli, että mene anttilaan ja ota halvimmat kaapelit. Esimerkiksi kokisitko että 100 euroa olisi sopiva määrä tuhlata rca-kaapeliin ja bi-wire kaiutinkaapeleihin?
     
  9. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Tavallaan kyse on maskauksesta; suurempi särö peittää pienemmän särön alleen. Karrikoituna: hyttysen aivastus ei ole kuultavissa ydinräjäytyksen keskellä. Vaikka se hyttysen aivastus on olemassa.

    Kaapeleissa siis on eroja, mutta niitä ei voi kuulemalla havaita niin kauan kun muu systeemi säröineen/puutteineen peittää alleen ne kaapelierot.

    Kun lehdistä ja netistä katsoo mihin järjettömyyksiin hifistit rahansa panevat (kullatut pylväät yms. tuiki pakolliset apuvälineet), näkee jo silmällä, että ääni on pilalla kyseisessä tilassa, ja mikään kaapelien vaihtaminen ei sitä voi pelastaa.

    Kyllä ne hyvät kaapelit pääsevät tulevaisuudessa hyötykäyttöön, kunhan muukin systeemi nostetaan tarpeeksi laadukkaaksi, mutta siihen mennessä kaapelit eivät ole pullonkaulana ja niiden ominaisuuksista ei pääse nauttimaan. Audiomielessä ainakaan. Mekaanisessa mielessä hyvät kaapelit ja liittimet tietysti ovat miellyttäviä käsitellä, mutta korvinkuultavaa eroa niistä ei saa esiin ennen kuuntelutilan akustointia. Eli akustiikassa se pahin virhe yleensä on. Sen näkee silmällä jo kuvista, ei tarvitse mennä mittailemaan tai kuuntelemaan koristepylväiden ja lasivitriinien sekaan.

    Vertauksena: laivasta pudonnutta hukkuvaa ei voi pelastaa viemällä pelastusliivi kaiuttimen alle värinäerottimeksi. Väärä esine / väärässä paikassa / väärällä hetkellä. Akustiikkaa ei voi pelastaa rahtaamalla pylväitä ja koriste-esineitä resonoimaan kuuntelustudioon.

    Jokainen fyysinen esine aiheuttaa "ääniaallokkoon" omat laineensa. Ne ovat samantyyppisiä kuin virtaavassa joessa näkyvän staattisen esteen (kivi, oksa) synnyttämät turbulenssit ja heijastumat eli aallot.

    Minä esim. "kuulen" esineiden paikat. En huipputarkasti kuten täysin sokeat, mutta jos esinettä liikuttaa niin sitten kyllä saan sätkyn. Aivoihin on tavallaan poltettu olemassaolevan tilan akustinen malli, hermoverkkojen kokonaisuus, ja jos muuttaa huoneessa jotain esinettä niin sitten kuuloelämys ei enää ole sama, on voimakas ristiriita aivoissa majailevan mallin ja uuden akustiikan kesken. Vie oman aikansa (x vuorokautta?) tottua uuteen asetelmaan, eli verkottaa aivojen hermoradat uuden akustiikan mukaiseksi.

    Kaapelien eroja en ole vertaillut, mutta auta armias jos joku erehtyy muuttamaan minkään esineen paikkaa huoneessa, äänikenttä on täysin pilalla kunnes löydän syyn (muuttunut esineen asento tai laitevika).

    Ymmärrän siis täysin niitä, jotka eivät usko kaapelien eroihin, ja toisia, jotka uskovat. Kukin aivoineen on keskittynyt itselleen tärkeisiin seikkoihin, joko harjaantumalla tai luontaisesti.

    Minulla se herkkä kohta on kuunteluympäristö. Esim. pimeässä en törmää esineisiin koska kuulen esineiden paikat kun niitä lähelle menen. Saman voi kuka tahansa opetella. Aluksi voi naksuttaa kieltään tai sihistä/tuhista kuin vihainen siili (?), ja kun lähestyy esineitä niin kuulee niistä palaavat heijastukset, kuten lepakkokin tekee.

    Tarpeeksi herkillä korvilla riittää huoneen pohjakohinataso antaman sen ääniärsykkeen jonka varassa navigoida, ei tarvitse itse tuottaa melua. Noh, minulla tukkoisen nenän tuhina taitaa tuottaa sen perusmelun suunnistusavuksi.

    Pankaa demonstraatiomielessä silmät kiinni, hengittäkää tuhisevan nenän kautta ja viekää pää lähemmäksi ja lähemmäksi seinää tai television lasipintaa. Vartissa jo oppii kuulemalla aavistamaan sen, että nenä osuu esteeseen jos vielä 5 milliä lisää liikuttaa itseään. Ihokarvat toki antavat parin millin päässä oman varoituksensa, mutta siihen asti kuuntelemalla pystyy navigoimaan. Eli oppii olemaan törmäämättä seinään tai telkkariin, pelkästään korvin kuuntelemalla, ilman silmien apua.

    Henkilökohtaisesti siis en voi käsittää niitä "puurokorvia eli taviksia", jotka eivät kuule muutoksia jos esineiden paikkaa siirtää. Vieläpä jos kyse on isoista klönteistä kuten subbarit, jotka jopa ovat äänen tuottajia, eli niiden siirto panee koko ääniaallokon täydellisesti uuteen uskoon.

    Tarkoittaa sitä, että täysin omin avuin kaikki pitää aina tutkia. Se kaapeli/huone joka kelpaa Jaskalle, ei kelpaa Reiskalle, ja taas on liiankin hyvä Urpolle. Joten kaapelifriikkien pitää itse löytää ne itselleen hyvät kaapelit, muiden höpinät voivat johtaa ihan väärään suuntaan. Minä esim. en kuuntele muiden juttuja huoneakustiikasta, koska lasivitriini-hifistien mielipiteillä ei ole mitään hyötykäyttöä minulle, ihan omilla kaavoilla akustoin ja itse löydän sopivat ratkaisut. Mutta lasivitriini-hifistin mielipide voi auttaa toista lasivitriini-hifistiä. Kuten minun juttuni voi auttaa jotain toista pimeänavigoivaa tuhisevaa/naksuvaa kultakorvaa.
     
  10. CoD

    CoD Guest Guest

    Liittynyt:
    27.01.2004
    Viestejä:
    457
    Saadut tykkäykset:
    1
    Laitanpa tähän väliin pienen oman kysymykseni, kun turha uutta ketjua tämän takia on perustaa.

    Uusi kotiteatterini alkaa kohtapuolin valmistua ja tarvitsisin etukaiuttimille (3 X argon2) Piuhaa yhteensä noin 35m.
    Johdot olisivat pituudeltaan luokkaa 7m, 11m ja 14m. Onko haittaa, jos nämä piuhat ovat näin eripituisia?
    Suositelkaa hyviä piuhoja noin pitkille pituuksille ja hinnan pitäisi jäädä yhteensä alle 200e.
     
  11. nelsson

    nelsson Guest Guest

    Liittynyt:
    03.09.2004
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    Laitetaanpas minunkin mielipidettä tähän väliin. ;)

    Huolimatta siitä onko joku asia mitattavissa vaiko ei, henk.koht. asiaan vaikuttaa suurelta osin myös se mitä täällä hartoiden välissä huojuvassa murkulassa tapahtuu. Psykopat..akustiikka lienee oikea sana sille.

    Eli jos tulen tyytyväiseksi siitä että ääni "paranee" kun laitan punaiset sukkahousut jalkaan musiikkia kuunnellessa tai kiristän vannetta päässä, hyvä niin. Halvaksi tuli tämä parannus. Mieluummin ostelen 2 euron sukkahousuja/vanteita kuin vaihdan esim. 1000 euron vahvistinta/soitinta/kaapelia kalliimpaan/uudempaan/vilkkuvampaan.

    Omat korvani ovat tosin niin vaikkuiset ja muutenkin olen niin hankala ja asennevammainen että hintalaput ja joojoo-miehet eivät pelkästään saa minua kääntymään "uskoon". ;)

    PS. Mutta jos se painaa paljon, älkään soitelko muuttaessanne :thumbsup:
     
  12. jjnews

    jjnews Guest Guest

    Liittynyt:
    10.05.2004
    Viestejä:
    64
    Saadut tykkäykset:
    0
    Chordin carnival???? 5€/ m.
     
  13. CoD

    CoD Guest Guest

    Liittynyt:
    27.01.2004
    Viestejä:
    457
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mites ois supran ply 2.0/3.4 noilla pituuksilla? Tai sitten monster cable XP?
     
  14. Mahoney

    Mahoney Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    20.09.2001
    Viestejä:
    3 826
    Saadut tykkäykset:
    7
    Supran Ply on ainakin niittänyt niin paljon mainetta, että sitä uskaltaa suositella vaikka ei omaan kotiin ole vielä päätynytkään. Hifimessuilla on varmasti noitakin tullut kuunneltua kyllä. :)
     
  15. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Munhan alkuperäinen valinta oli Nordost Solarwind Bi-Wire. Luettuani esim. tätä ketjua, niin aion sitten varmaan alkaa etsimään halvimpia kaapeleita. Myyjä suositteli liikkeessä, josta ostan Dalin kaiuttimet, Dalin Silver Wave Fouria, minkä pitäisi ilmeisesti olla Dalin paras kaapeli, mutta silti se on huomattavasti edullisempi kuin Nordost. Tosin mistään ei löydy mielipiteitä Dalin kaapeleista. Dalihan on tanskalainen merkki, joten siinä mielessä epäilyttää, onko niiden kaapelit yhtä sivistyneitä kuin muiden suurempien kaapelimerkkien.

    Supraa en haluaisi. Tässä asiassa myönnän, että olen aika järjetön, sillä Suprassa pidän negatiivisenä sitä faktaa, että Supra on ruotsalainen merkki. Haluan yleensä, että valmistaja on englantilainen, amerikkalainen tai laitteiston merkkien kanssa samaa kansalaisuutta. Monet ovat puhuneet Quedin puolesta, ja eikös se ole englantilainen merkki. Quedin XT400 kaapeli ainakin näyttäisi mulle sopivalta sillä sehän on valkoinen, mikä sopii sisustukseen.

    Muuten, mun toisessa isommassa kotiteatterissa on Monsterin XP-kaapelit ja voin sanoa, että ei ne huonot ole, mutta aika mitäänsanomattomat. Sanoisin, että ihan peruskaapelit.
     
  16. spl

    spl Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    263
    Saadut tykkäykset:
    0
    Saisitko sieltä liikkeestä joitakin kaapeleita "koe kuunteluun" :) Tämä on kyllä mielestäni aika koomista.
     
  17. DTSMan

    DTSMan Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    12.06.2003
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    3
     
  18. R32 GT-R

    R32 GT-R Guest Guest

    Liittynyt:
    30.09.2004
    Viestejä:
    37
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ziisus, kyllä mä vielä tajuan että jotkut ei vaikka periaatteesta osta esmes. japskiautoa, mutta etta jollain kaapelien valmistusmaalla olis merkitystä? :confused:
     
  19. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Mähän siis aion ostaa laitteiston sokkona. Tämä johtuu osaksi siitä, että en voi saada kaikkia laitteita kotiin demottavaksi (joutuu tilaamaan), ja osaksi siitä, että ei ole aikaa eikä halua alkaa raahaamaan komponentteja kotiin.

    Älkää ottako tätä pahalla, mutta yleensä esim. helsinkiläiset tai tamperelaiset eivät ymmärrä sitä, että joissain kaupungeissa ei ole kuin yksi tai kaksi hifiliikettä, ja niissä todella suppea valikoima. Voi tietty olla, että kaikki täällä on pikkukaupungeista, mutta siis todellakin, minulle olisi todella vaikeaa alkaa demoamaan.

    Tiedän kyllä sokko-ostamisen riskit. Laitteet eivät välttämättä ole "yhteensopivia" tai soundi ei ole kohdallaan. Tosin yritän etsiä kaikki tiedot laitteisto, mitkä aion ostaa, joten pystyn sillä tavalla välttämään pahimmat sudenkuopat. Ja aiempi menestys sokko-ostajana pitää mut itsevarmana.

    Siksi pyydänkin teitä suosittelemaan kaapeleita tai kertomaan kokemuksistanne. (Tiedän kyllä, että nyt puhutaan makuasioista ja että esim. kaapelit kuulostavat erilaisilta eri laitteistoissa.)
     
  20. i-o

    i-o Guest Guest

    Liittynyt:
    05.05.2001
    Viestejä:
    54
    Saadut tykkäykset:
    0
    ElvisThePelvis, jos teet johtovalintaasi sisustuksellisten-seikkojen perusteella tämä on väärän alan foorumi asian vatvomiseen.
    Jos teet johtovalintaasi kuulo-havaintojen tai teknisten seikkojen perusteella olet varmaan jo huomannutkin että silloinkin tämä foorumi on väärä. Kokeile esim. Hifi-lehden highend osastoa jos haluat kysymykseesi ihan oikeita vastauksia.

    Have a nice day :)