Kaiutinkaapelit

Keskustelu osiossa 'Kaiuttimet ja subwooferit' , aloittajana ElvisThePelvis, 10.11.2004.

  1. pokkus

    pokkus Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.10.2006
    Viestejä:
    284
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo olen itsekin muutamaan kertaan ihmetellyt noita DVB-G:n kommenteja, tapana yleensä nälviä/haukkua ihmisiä, jotka kyselevät asioista joita eivät itse tiedä. Eiköhän se ole tämän foorumin idea, että kysytään jos on kysyttävää? Itsekin voisin tokaista että kyllä välillä itkettää ihmisten ylimielisyys ja näsäviisaus. Menkööt ihmiset lukemaan niitä fysiikan lakeja jos tuntevat olevansa muita parempia...
     
  2. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Kun vähän kauemmin olette DVDPlazalla niin huomaatte, että joillakin ihmisillä on omalaatuinen persoona eikä heidän viestejä kannata ottaa henkilökohtaisesti. DVB-G on yksi heistä ja ehdoton valopilkku täällä. Ennen erikoisia persoonia oli jopa enemmän ja oli mukava lukea värikkäämpää tekstiä kuin nykyään. Persoonia on ollut ja tullut ja mennyt ja tulee aina olemaan.
     
  3. pokkus

    pokkus Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.10.2006
    Viestejä:
    284
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen Plazaa aika paljon jo kyllä lukenut, vaikka postauksien määrästä sitä ei ehkä huomaakaan :) ja kyllä, värikästä tekstiä on mukava lukea, mutta en silti itse kuulu siihen ryhmään joka haukkuu toisia ihmisiä heitä tuntematta (varsinkaan jos teksti on asiallista). Mutta jokainen tallaa tavallaan myös jatkossa, itse esitin vain oman mielipiteeni. Nyt loppuu OT minun osalta. Kiitos ja anteeksi. :)
     
  4. Ize

    Ize Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.12.2002
    Viestejä:
    2 273
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo, halkaisija on väärä sanavalinta, poikkileikkaus on sana joka tuonne piti survoa. Kiitoksia korjaamisesta.

    En minä tiedä mitä hyötyä on tehdä kevy ja paksu kaapeli, se nyt on ainoa etu, jonka ko. viritelmästä keksein ja luulin, että se on ollut tavoitteena. Tokikin joku voisi hifistellä, että kaikki taajuudet kokevat ohuen putken rakenteessa samanlaisen siirtotien, mutta noilla taajuuksilla ja normaaleilla kaapelimitoilla ei eroja pystyne mittaamaan kuin MIT ja vastaavat tahot ...
     
  5. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    Tottakai mutta kyseleväthän ihmiset foorumeilla DVD-levyjenkin kuvanlaadusta. Sitä myös oppii kantapään kautta mitkä levy-yhtiöt ryssivät. Klassisen musiikin kohdalla äänitteiden laatu pyritään yleensä maksimoimaan eikä mitään kompressointeja edes harrasteta. Saa syyttää itseään jos kuuntelee "Dynamiikka kompressoitu 3dB:iin ja taajuusbalanssi säädetty keittiön mankalle"- junttimusaa. :D
     
  6. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noh noh. Kukin tykkää mistä tykkää, itse en ainakaan ala musiikkimakuani säätelemään äänitteiden tuotannon laadun mukaan. Luultavasti heavy ja proge eivät koskaan katoa mun hyllystä ja sinne eksyy myös paljon kompressoituja levyjä. Mulle musiikki on tärkeämpi kuin äänite.
     
  7. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    Fysiikan tuntemus auttaa paljon hahmottamaan eri asioiden merkityksen äänentoistossa. Esim. akustisissa mittauksissa (vaikkapa kaiutinmittaukset) ei käytetä mitään hopeoituja high-End piuhoja vaan varmatoimisia edullisia kuparikaapeleita. Asioiden tuntemus vähentää placebo-efektiä kun henkilö ei kuvittele kaikenlaista vaan luottaa aisteihinsa ja järkeensä.

    Niin, 0,75 mm2 riittää useimmille ihmisille. Paksumpi piuha ei ole pahasta jos on suunnilleen saman hintaista. Kaiuttimen impedanssin pienentyessä on parempi käyttää paksua kaapelia. 10000 mm2 piuha soi kutakuinkin samalla tavalla kuin 0,75 mm2 piuha 8 ohmin kaappien kohdalla.
     
  8. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    Tämä asenne on osa koko toistonviritystouhua. Musiikki ja toisto halutaan tietynlaiseksi, teknisesti epäterveeksi, mutta joitakin nostalgisia tai mitä lie muistikuvia vastaavaksi. Ei siis viritetä omaa makua vaan laitteiston sointia. Vika on siis aina laitteistossa/äänitteessä eikä koskaan omien korvien välissä. Teknisesti koulutettu henkilö ymmärtää neutraalin äänen merkityksen ja opettelee pitämään sitä oikeana.
     
  9. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Siis hä? Itse olen teknisesti koulutettu henkilö, kuuntelen juuri sitä musiikkia mistä pidän ja yritän löytää laitteiston joka toistaa sen hyvin. Onko se jotenkin kummalista tai junttia? Toisille kelpaa kompressoitu sydäntä lähellä oleva musiikki.
     
  10. Yen

    Yen Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.01.2005
    Viestejä:
    1 412
    Saadut tykkäykset:
    0
    Besserwisserit vauhdissa? :)

    Tämä liika tekniikkapainotteisuuskin on aivan perseestä. Kuulo on aistinvarainen ja kokemusperäinen aistimus. Näin ollen jos mielessäni pyörii transparentin tonnien kaapelien loistavat ääniominaisuudet ja myös niitä luulen kuulevinani ja olen siihen tyytyväinen, kenelläkään ei ole siihen p*skaakaan sanomista.
     
  11. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Niin, ja toisaalta voisin kuvitella, että osa porukasta joka täällä on puhunut esim. neutraalin äänen tai puoli-ilmaisten kaapelien puolesta, tekee niin, koska on lukenut tai mielessään järkeillyt että "Tämä on faktaa ja tuolle muulle ei ole mitään tieteellistä perustetta". Harva kuitenkin pystyy neutraalisti arvioimaan ääntä ja kuvaa antamatta yhtään hinnan, markkinoinnin tai matemaattisten ja fysiikallisten seikkojen hämärtää.

    Toisin sanoen, yhdyn Yenin mielipiteeseen, joskaan tämän ketjun alun mielipiteideni vastaisesti olen kyllä sitä mieltä, että jos kaikkien kaapelien yhteishinta alkaa mennä nelinumeroiseksi, niin silloin on todennäköisesti tehnyt huonon hinta/laatu-suhde sijoituksen. Toki jos on rahaa millä mällätä, niin sitten...
     
  12. torkkis

    torkkis Guest Guest

    Liittynyt:
    23.01.2002
    Viestejä:
    453
    Saadut tykkäykset:
    0
    Häh? Makuasioitahan nämä on. Jos nyt kärjistetään, niin vastaavasti taulun kuvan kuuluu esittää viivottimella vedettyjä viivoja ja muita geometrisesti täydellisiä muotoja ja se kuuluu asentaa planiin seinälle patupassin avulla. Jos taulu on piirretty vapaalla kädellä, niin vika on taulussa, eikä teknisesti koulutettu henkilö suvaitse moista olohuoneessaan.

    Musiikin ja elokuvien kuuluu tuottaa elämyksiä. Joten jos joku pitää musiikistaa enemmän studiomonitorin kautta kirugisen tarkkana, tai vanhasta putkiradiosta kuunneltuna, niin sallittakkoon se hänelle Vastaavasti jos joku haluaa katsoa maltan haukat vanhasta mustavalkotöllöstä, koska se tuo autenttisimman tunnelman niin homma on ihan ok. Itseään tässä on tarkoitus miellyttää.
     
  13. anidabi

    anidabi Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2007
    Viestejä:
    1 676
    Saadut tykkäykset:
    2
    Tuskin kaikki kaapelit ihan samalla tavalla sitä signaalia kuljettaa? Pakkohan on olla jotain muitakin kuin subjektiivisia testejä kaapelien kelvollisuudesta. Subjektiivisiin testeihin kun aina vaikuttaa kaapelin hieno ulkonäkö ja hinta.

    Itselleni ainakin merkkaa eniten se mikä kaapeli kuljettaa signaalin virheettömämmin. Eri eri asia onkin onko ääni sitten korville miellyttävämpää kuin esimerkikis jonkun paukkulangan lisäämä kohina ja häiriöt.
     
  14. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    Järjelliset kaapelit kuljettavat signaalin erittäin samalla tavalla, "virheettömästi". Kaapeli on passivinen ja erittäin lineaarinen sähköinen komponentti. Ei sillä ole mahdollisuutta muokata signaalia juuri ollenkaan.

    Ohuella piuhalla on suurempi impedanssi kuin paksulla. Kaapelin rakenne määrää induktanssin ja kapasitanssin. Järjellisillä piuhoilla näillä on luokkaa merkityksetön vaikutus äänetoistoon jonka sitten placebo-efekti suurentaa päättömiin mittasuhteisiin. Äänentoisto ei ole ikinä kiinni High-End piuhojen puutteesta vaan melkein aina surkeasta akustiikasta ja kaiuttimien huonosta sijoituksesta.
     
  15. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Melko kovaa tekstiä. No ehkä toiset tietää, toiset ei.:cool:
     
  16. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Kuutiometri vuorivillaa ( 139 euroa, PAROC Process Slab 80, pdf: http://www.kespet.fi/hinnastot/PAROC teollisuuden matot ja levyt.pdf ) kuunteluhuoneeseen levitettynä parantaa äänenlaatua enemmän kuin ääretön määrä rahaa välikaapeliin. Vaikka maapallon bruttokansantuote miljardin vuoden ajalta kulutettaisiin superliittimiin ja kaapeliin, lopputulos häviää nyt ja tulevaisuudessa vuorivillalle.

    10-kertaisella hinnalla (1390 euroa) villat saa vaihdettua vaahtomuovisiin studioprofiililevyihin, niitä on kivempi hipelöidä ja paijata. Sekin investionti hakkaa äänenlaadullaan kaikki kaapeli/liitinviritykset, mitä ihminen ja 99999 miljardia vuotta kehittyneempi Alien kykenee keksimään nyt ja tulevaisuudessa.

    Merkitysero piuhojen ja akustovillojen välillä on samaa luokkaa kuin ero universumin kokonaismassalla ja yhden elektronin massalla. Vaikka elektronia miten lihottaisi makkaralla tai liimaisi sen kaveriksi (epoksilla) toisen läskin makkaraa ja olutta kitanneen elektronin, niiden yhteismassa ei tule koskaan saavuttamaan universumin kokonaismassaa.



    Ne outoja sieniä syöneet, joille ei tämä fakta umpiluuhun uppoa, uhraavat loppuikänsä kaiken rahansa täysin turhiin esineisiin, kun se 139 euron sijoitus olisi ollut eniten äänenlatua kasvattava sijoitus heidän elämässään. Juu, myös 1000000000000000000000000000000000000 euron päätevahvistin häviää 139 euron villakuutiolle äänenlaatuparannusta tutkittaessa.

    Ihan sama onko kyse sokkotestistä vai mittalaitteesta, 139 euron villapaali parantaa ääntä enemmän kuin mikään huumehörhön päässä kuviteltu silkkipintainen hiilikuitukaapeli rodiumliittimillä ja laserhitsauksilla ja audiogurun omakätisellä signeerauksella (jolla on huikea vaikutus 3350...3450 Hz kaistan puhtauteen).
     
  17. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nimenomaan näin.

    Kaapeleilla soundin tuunailu on todellinen epärationaalisuuden ja joukkoplaceboefektin multihuipentuma.
    Siihen sortuvat lähinnä puutteellisilla (yleensä kokonaan puuttuvilla) sähköalan tiedoilla Audion ihmeellisessä maailmassa suunnistavat henkilöt.

    Äänentoisto on näkymättömästä :D luonteestaan johtuen mainio areena kaikenmaailman helppoheikeille ja kaapelimeedioille toimia...audiomaailman versio Keisarin Uusista Vaatteista siis...:D
     
  18. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tottahan akustointi ja huone vaikuttaa paaaaaljon enemmän varsinkin taajuusvasteeseen kuin kaapelit. 71 dB:n tekstistä vain saa sen kuvan, että milloinkaan johdoilla ei ole sen suurempaa merkitystä. No ehkä kaikkien medioiden testaajatkin ovat placebohulluja, Plazalla sentään tiedetään kuinka asiat ovat. :D
     
  19. isojii

    isojii Guest Guest

    Liittynyt:
    13.02.2007
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitä jos unohdetaan ne "medioiden testaajat" ja kerrot mitä mieltä itse olet? Jälleen kerran tekisi mieli kysyä, että onko sulla ihan oikeasti kokemusta viimeisen päälle akustoidusta kuuntelutilasta ja erilaisten piuhojen testaamisesta? Siis omilla korvilla kuunneltuna, ei lehden sivuilta luettuna?

    Allekirjoittanut uskoo, että piuhoillakin on merkitystä, mutta vasta sitten kun kaikki muut palaset on kohdallaan. Ja silloinkin vain siinä tapauksessa kun korva on kokenut ja harjaantunut sekä kullasta tehty.
     
  20. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Missä vaiheessa olen sanonut, että piuhoilla olisi paljon merkitystä? Lue taakse päin. Olen vain kysellyt muiden kommentteja piuhoista, en muuta. Olen kuullut muutaman kämpän ja pari hyvin akustoitua. Akusotoidussa on kivampi kuunnella.

    EDIT: Vähän aikaa sitten tein Tasker C850 välipiuhat, soi mielestä kirkkaammin kuin tavalliset RCA-lakut. Pitää varmaan ottaa tarkempi testi.