Kaiutinjalat

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana behemoth, 28.05.2002.

  1. RTU

    RTU Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    28.01.2006
    Viestejä:
    540
    Saadut tykkäykset:
    0
    Keskiosa on valkoiseksi maalattua mäntyä ja muut levyt koivua.
     
  2. henu84

    henu84 Guest Guest

    Liittynyt:
    09.12.2007
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noniin! Tulipa sitten kaiutin jalat väännettyä betonista ja teräksestä.
    Lupasin laittaa kuvia tekeleistä, niin tuossa on linkki https://www.dvdplaza.fi/galleria/showgallery.php/cat/500/ppuser/36114

    Aika vekkuli jälki tuli tuosta plastikoten krakelointi maalista.
    Täytyy sanoa että tuli aika jämäkät ekoista tekeleistä. Ei tarvinnut putkiin lisätä hiekkaa tai betonia, on kyllä painoa tarpeeksi.
    Digipuoli on vielä aika kesken kuten kuvista näkyy.
     
  3. eddie63

    eddie63 Eddie Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    16.01.2003
    Viestejä:
    1 574
    Saadut tykkäykset:
    0
    Aikas hyvät :thumbsup:
    Oliko iso urakka ja pajon kustanti?
     
  4. henu84

    henu84 Guest Guest

    Liittynyt:
    09.12.2007
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jeps!
    No kovin urakka oli oikeastaan valut ja muotit. Pitää olla malttia antaa betonin kuivaa kunnolla. Kustannukset jäivät melko pieniksi, koska putket sain ilmatteeksi ja muotit sain tehtyä kotoa löytyneistä levyistä ja rimoista. Rahaa meni oikeastaan vain kuivabetoni säkkiin, kierretankoihin ym. muttereihin, maaleihin ja huopaan. Elikkä jos nyt valehtelisin äkkiseltään
    n.35€ maaleihin
    isäukko haki 25kg kuivabetoni s100 säkin, en kysyny hintaa.
    n.15€ kierretangot ym mutterit.
    n.16€ huopapalat ylös ja alas

    Tälläsiähän projekteja tekee mielellään, jo ihan mielenkiinnosta. Eikä hintakaan tule pilviä hipomaan.
     
  5. eddie63

    eddie63 Eddie Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    16.01.2003
    Viestejä:
    1 574
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pistin privaa...
     
  6. st33l

    st33l Guest Guest

    Liittynyt:
    04.11.2008
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos kaikille jotka ovat omista tekeleistään laittaneet tänne kuvia ja ohjeita. Sain viimein omat tekeleeni valmiiksi. Enään pitäisi jalkojen putket täyttää hiekalla, joka odottaa kuivumista (kävin hakemassa hiekkaa lähimetsästä ja hiekoituslaatikosta). Tässä kuvia:
    [​IMG]
    http://www.saunalahti.fi/eteras/Kaiutinjalat/Kaiutinjalat_001.jpg
    http://www.saunalahti.fi/eteras/Kaiutinjalat/Kaiutinjalat_002.jpg
    http://www.saunalahti.fi/eteras/Kaiutinjalat/Kaiutinjalat_003.jpg
    http://www.saunalahti.fi/eteras/Kaiutinjalat/Kaiutinjalat_004.jpg
    http://www.saunalahti.fi/eteras/Kaiutinjalat/Kaiutinjalat_005.jpg
    http://www.saunalahti.fi/eteras/Kaiutinjalat/Kaiutinjalat_006.jpg

    Alustavien laskelmien mukaan kustannusten oli tarkoitus pysyä 100euron tuntumassa, mutta putkien hinta vähän yllätti. Lopulliset kustannukset:
    Putket 50,00
    Mäntylevy 18mm paksua (sivulla 320) 160x1180x18 mm 5,90
    Mäntylevy 18mm paksua (sivulla 320) 380x780x18 mm x 2 17,80
    Sähköputki 16mm, 2 metriä x 2 2,60
    Huonekalujalka 25x10 mm, 10kpl x 2 6,80
    Kierretanko M6 pituus 1 metri x 4 4,20
    Mutteri huonekaluruuville, ø 10 mm, M6x20 mm, 10 kpl x 2 7,40
    Aluslaatta m10 25 kpl 2,00
    Spraymaali mattamusta 500ml 6,10
    Kalustemaali puolihimmeämusta 0,225L 9,60
    Pensseli 1,00
    Reikäsaha 5,80
    Hiomapaperi karkeus 60, pituus 5m 6,50
    Yhteensä: 125,70euroa

    Mäntylevyn hankin ClasOhlsonilta, koska se on muoviin pakattua, kuivaa eikä vääntyile. Puutavaraliikkeestä olisi varmasti saanut levyt halvemmalla, mutta en halunnut ottaa riskiä että ne kuivuessaan vääntyilee.

    Kuvassa on vain toiset jalat. Etukaiuttimien jaloissa on kaksi putkea peräkkäin. Jalkojen alaosat on tehty kahdesta kerroksesta, joissa ylemmässä kerroksessa on putkien mentävät reijät, näin ne saa helposti oikeisiin kohtiin. Kerrokset on vain ruuvattu kuudella ruuvilla toisiinsa.

    Puuruuveja minulla oli jo entuudestaan sekä muut tarvittavat työkalut. Dremelin (pienoisporakoneen) mukana tulleelle sähköhöylälle, jolle en aikaisemmin ole löytänyt käyttöä, osoittautui erittäin käytännölliseksi ja vähesi hiomisen tarvetta merkittävästi tässä projektissa. Putket eivät ole huonekaluputkea, vaan jotain teollisuudessa käytettävää teräsputkea 3,5mm seinämällä ja halkaisia 102mm. Olisin jättänyt ne muuten ottamatta, mutta kun ne leikattiin puolenmillin tarkkuudella oikean pituisiksi Tattarisuolla Helsingin Metalli ja Rauta putiikissa. Meinasin hyytyä totaalisesti matkalle, kun putket painoivat melkein 30kiloa yhteensä. Bussiin oli myös hiukan tukalaa kiivetä.

    Unohdinkohan vielä mainita jotain? Itse olen ainakin ihan tyytyväinen lopputulokseen ja jalkojen tukevuuteen ilman hiekkaakin. Pöytäsirkkelillä olisi levyjen leikkaaminen sujunut varmaan helpommin, kun nyt jouduin tyytymään sähkökäyttöiseen kuviosahaan.
     
  7. RedStar

    RedStar Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.07.2004
    Viestejä:
    820
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä tästä tunnistaa kuivan puun :OI Noilla putkilla varmasti painoa on, mutta näyttää jotenki hullulta ko alla oleva levy on niin pieni suhteessa putkeen.
     
  8. Mies

    Mies Guest Guest

    Liittynyt:
    18.11.2003
    Viestejä:
    14
    Saadut tykkäykset:
    0
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tuollaiset tuli väsättyä aktiivimonitoreille jotka on pöydällä. Hintaa kertyi yhteensä n. 50€ josta suurimman osan muodosti nuo bilteman piikit ja putket. Ostin 6m putkea kun oli aluksi tarkoitus laittaa nuo lattialle mutta sitten päädyinkin pöytämalliin. Painoa noilla on 2,3kg/kpl ihan kiitettävästä kun kyse on vain 16cm korkeista jalustoista kaksi putkea on täytetty hiekalla ja tuo yksi on ontto johtojen läpivientiä varten päällystin kyllä tuon onton putken sisäpuolelta bitumimatolla että ei ala pärisemään. Olen kyllä ihan tyytyväinen lopputulokseen.
     
    Viimeksi muokattu: 02.02.2009
  9. MiNopa

    MiNopa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.10.2007
    Viestejä:
    246
    Saadut tykkäykset:
    0
    Siistit! Saako noita biltsun piikkejä hopeisina vai onko joutunut vähän kilinkolia niihinkin kohdistamaan.. (näyttää samalta väriltä kun putket)
     
  10. Mies

    Mies Guest Guest

    Liittynyt:
    18.11.2003
    Viestejä:
    14
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos! Ei noita piikkejä saa kun kullanvärisenä tai ainakaan viimekesänä ei ollut muunvärisiä, maalasin ne samalla maalilla kun nuo putketkin on maalattu.
     
  11. jhautajoki

    jhautajoki Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.11.2002
    Viestejä:
    700
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä näin ihailen muiden käyttäjien projekteja, kun oma projekti ei ole pariin kuukauteen edennyt.

    Kertokaahan mistä löytyisi sopivan edukas ja laadukas metallifirma pk-seudulta, joka pystyisi sahaamaan 60mm ja 100mm rosteriputkea tarkkoihin mittoihin (pätkät n valmiina), hiekkapuhaltamaan ja mahdollisesti maalaamaan jalustat mattamustaksi? Osat ovat valmiina, viimeistelyä vaille siis ollaan.

    Maalauksen osalta polttomaalaus kiinnostaa, mutta työn mahdollinen hinta hirvittää. Spray-maalillahan saisi jo itse tehtyä jonkinlaista jälkeä, mutta miten maalin saisi pinnassa kestämään ja pinnan hyvän näköiseksi?
     
  12. ja[ffons

    ja[ffons Guest Guest

    Liittynyt:
    29.07.2008
    Viestejä:
    457
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos maalaat niin miksi rosteria?
    Jos omistat jo putket niin mikset sahaisi itse ja hioisi? Itse sahaamalla toleranssin saa siihen millin paikkeille..
    Spraylakan pitäisi näyttää korealta ihan itse vedettynäkin, hiotulle/hiekkapuhalletulle pinnalle.
     
  13. sepi

    sepi Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    420
    Saadut tykkäykset:
    0
    En myöskään näe mitään järkeä maalata rosteria, sen hiekkapuhallustakaan en pidä viisaana .
     
    Viimeksi muokattu: 04.02.2009
  14. jhautajoki

    jhautajoki Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.11.2002
    Viestejä:
    700
    Saadut tykkäykset:
    0
    Putket on saatu erittäin edukkaasti ja jo hankittu sekä sahattu metallifirmassa "mittoihin". Se on totta, että rosteria on ikävä maalata, mutta kun kirkas rosteri ei sovi sisustukseen eikä mattamustien Geneleccien kanssa. Itse en lähde noita sahaamaan, sillä suoraan noita on käytännössä mahdoton saada käsipelillä. Tämän lisäksi noiden sahaamiseen menisi omalla työllä varmasti koko päivä. Se ei kiinnosta.

    Jos tämä nyt selvensi asian niin, että pääsisimme takaisin alkuperäiseen kysymykseen, eli kuka tällaisen homman voisi tehdä?

    Hiekkapuhallus tuli mieleen sen vuoksi, että pinnasta saisi rosoisen. Itse nuo voin kyllä maalata, kunhan vain sprayllä tuo pinta ei lähde halkeilemaan (?). Tärkeintä olisi kuitenkin saada nuo sahattua, sillä aikasemman firman kanssa tuli juuri millin toleranssi. Kaiutin nimittäin keikkuu levyn päällä, kun putket on kiristetty kierretangolla yhteen. Näin ollen tuo millin toleranssi ei riitä.
     
  15. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Ammattikoulut..?
     
  16. jhautajoki

    jhautajoki Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.11.2002
    Viestejä:
    700
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hmmm.. Tuotahan voisi kokeillakin, mutta toistaiseksi kiinnostaa myös että mitä yrityksiä porukka on käyttänyt tällaisissa hommissa?
     
  17. sepi

    sepi Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    420
    Saadut tykkäykset:
    0
    Putken katkaisu onnistuu hyvin myös sorvilla... tulee ainakin suoraan :rolleyes:
    Mietin vain että rosteriputki menee tuossa "hukkaan" ja tuollaisen sanotaanko vaikka noin 1 metrisen rosterin hinnalla saa 5-8 metriä "paskarautaa" eli normaalia teräsputkea. Esimerkkinä yhdestä vaihtoehdosta on kalusteliikkeistä myytävät teräksiset "irto" pöydänjalat sieltä löytyy eri pituisia ja halkaisialla olevia. Myös valmiikksi maalattuina ainakin musta, valkoinen, harmaa sekä kromattuna.
    Jokin aika sitten ostin 2,5" halkaisian jalat jotka oli 800mm pitkät, pituus vaihtoehdot olivat 600mm-> +100mm portain. Noisa jaloista sai sen kiinnityslaipan ruuvattua irti, putken sisällä oli M10 kierre ja toisessa päässä muovinen "säätö" jonka sai napauttamalla pois.
     
  18. jhautajoki

    jhautajoki Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.11.2002
    Viestejä:
    700
    Saadut tykkäykset:
    0
    Normaali rauta oli toki tavoitteena, mutta tässä tapauksessa hinta ei ollut rasitteena. Mitään uusia putkiakaan en lähde hankkimaan enkä näitä ala varastoimaan sen kummemmin.

    Sorvia eikä varsinaisesti muitakaan metallin työstämiseen kykeneviä välineitä minulla ei ikävä kyllä ole käytössä. Muuten en kyselisi täällä.

    Jos siis voitaisiin keskittyä niihin yrityksiin joita porukka on tällaisissa projekteissa käyttänyt ja todennut hyväksi. Tietysti jos kaikki ovat tosiaan katkaisut yms. tehneet itse, niin ymmärrän kyllä ettei tästä tietoa ole.
     
  19. ja[ffons

    ja[ffons Guest Guest

    Liittynyt:
    29.07.2008
    Viestejä:
    457
    Saadut tykkäykset:
    0
    DIY osastollahan tässä ollaan :D

    Rosteri semmoisenaan, puhallettuna, harjattuna tai hiottuna (ehkä lakattuna) on niin ajaton ja kaunis joten ihmettelen suuresti jos haluat maalata ne spraylla..

    ps.sorry, itse en tiedä vastausta alk.per. kysymykseen
     
  20. jhautajoki

    jhautajoki Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.11.2002
    Viestejä:
    700
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse olen myös Do It Yourself -miehiä, mutta metallin osalta joudun tyytymään toiseen käännökseen, eli Design It Yourself. Kaiutinjalustat ovat siis itse suunniteltuja ja teetettyjä, mutta vielä puolitiessä aikatauluongelmien vuoksi. Minulla ei riitä ammattitaito eikä välineet metalllin työstämiseen, jonka vuoksi asiaa tuleekin kyseltyä. Ihmetttelen jos tämä tosiaan astuu Do -miesten varpaille eikä suoraan kysymykseen tämän vuoksi saa vastausta.

    Olen kanssasi samaa mieltä rosterin kauneudesta, joten jokin päätös tästä pitäisi tehdä. Voisi tietysti ajatella, että maalauttaisi vain ylä -ja alaosan ja jättäisi putket maalaamatta. Silloin pitäisi saada putket kuitenkin vähintään hiekkapuhallettua tai vaihtoehtoisesti kiillotettua. Mattamustan kanssa kanssa jotenkin kiinnostaisi tuo hiekkapuhallus. Tuleekos siitä muuten minkälaista jälkeä?