Kaiutin Ikean Lack Hyllyistä

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana Kassu62, 12.03.2012.

  1. Kassu62

    Kassu62 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.01.2008
    Viestejä:
    147
    Saadut tykkäykset:
    1
    Nykyinen 37” plasma-TV vaihtuu kohta 42” Full-HD plasmaan. Suuremman TV:n myötä nykyisille etukaiuttimelle pitää löytää uusi sijoituspaikka. Pähkäilin erilaisia jalustavaihtoehtoja eikä mikään niistä erityisemmin mielyttänyt silmää joten päädyin integroimaan kaiutinkotelon ja jalustan samaan pakettiin. Lisäksi minulla oli tarve opiskella Google SketchUpin käyttöä joten löin kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja piirtelin 3D-malleja. Varsinainen toteutusvaihe odotuttaa itseään...

    Kaiuttimet perustuvat Paul Carmodyn ’Overnight Sensation’ ohjeisiin http://sites.google.com/site/undefinition/diy-overnightsensations, mutta samalla periaatteella voi tietty rakentaa ihan minkä tahansa alle 5” bassoelementillä varustetun kaiuttimen. Jalustan korkeus on hieman yli 110 cm.

    [​IMG]

    Kaiuttimen jalusta syntyy näppärästi korkeakiiltomaalilla viimeistellystä 110 cm pitkästä Ikea Lack hyllystä http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/60103632/#/30193733 sekä puolikkaasta Bestå Tofta (60/2 cm x 26 cm) laatikoston etusarjan levystä http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/00178475/#/90178471. Valittavissa olisi ollut myös muita värivaihtoehtoja.

    Kriittisin työvaihe lienee etusarjan puolittaminen siististi (tehty). Ei olisi onnistunut omilla työstövälineillä.
    Kaikki Lack hyllyihin tehtävät työstöt jäävät näkymättömiin, joten niiden kanssa ei pitäisi tulla ongelmia. Ajattelin käyttää apuna käsisirkkeliä ja kuviosahaa. Hyllyn sisusta on pahvia ja pinta 2.5 mm kovalevyä, reunoissa lastulevy soirot. Kaiutinkotelon ja kovalevyn pinnan väliin jätän 1.5 mm välyksen mahdollisille liiman rääppeille. Toisen hyllyn alaosaan tehdä kuppiterällä reikä liittimiä varten.

    Itse kaiutinkotelosta jäävät näkyviin vain etulevy sekä ylä- ja alapinnan sovitepalat. Etulevyn mitat ovat 15 cm x 24 cm ja sen alaosaa muotoillaan kaarevaksi. Nämä näkyviin jäävät osat viimeistellään joko mattamustalla spraylla tai ryppymaalilla (ei aiempaa kokemusta). Kaiuttimen takaseinä (kuvissa lastulevyn värisenä) kitataan ja suditaan käsipelillä. Itselläni kaiuttimet tuleva melko lähelle seinää joten tautan viimeistelytaso ei ole kriittinen.

    Kuvat kertonevat enemmän kuin tuhat sanaa...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     

    Liitetyt tiedostot:

    Viimeksi muokattu: 13.03.2012
  2. Jaakko80

    Jaakko80 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    07.01.2009
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hienon näköinen suunnitelma :thumbsup:

    Itse ehkä jättäisin Ikean hyllyt sinne kauppaan ja käyttäisin vaikka MDFää mutta makunsa kullakin.

    Mutta mukava olis tuollaista projektia seurata...
     
  3. Kassu62

    Kassu62 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.01.2008
    Viestejä:
    147
    Saadut tykkäykset:
    1
    Projektin tavoitteena on saada viimeistelty maalipinta mahdollisimman pienellä vaivalla. Korkeakiiltoinen pinta vaatii aika monta maali- ja lakkakerrosta ja kunnollista maalaustilaa (tai niin minä ainakin oletan).
     
  4. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 208
    Saadut tykkäykset:
    46
    Totta. Erittäin fiksu idea käyttää valmiiksi pinnoitettua materiaalia jos vain kasaaminen onnistuu!