Kaapelit testissä - vastauksia etsimässä?

Keskustelu osiossa 'Kaapelit sekä tarvikkeet' , aloittajana Sax-audio, 06.11.2009.

  1. PeteH

    PeteH Uusi jäsen

    Liittynyt:
    12.09.2004
    Viestejä:
    85
    Saadut tykkäykset:
    0
    Esitän kylläkin omakohtaisia kokemuksiani asiassa. En esitä muiden kokemuksista mitään, olen sanonut että jotkut niitä havaitsee eikä kaikilla laitteilla edes pysty havaitsemaan. Yleisesti taas omasta kokemuksesta voin sanoa, että halvalla av-vahvaimella ja dvd-soittimella ei ole mitään toivoakaan saada surkeiden kaiuttimien kautta mitään eroa selville kaapeleiden välillä. Ei ole kakkaa se, ei. Ja kuten yllä totesin, esitä se tieteellinen todiste kakanpuhumisesta, muuten tuollaisilla heitoilla ei ole virkaa.
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 17.11.2010
  2. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Ottamatta kantaa 'totuuteen' kaapeleista, sivuhuomautuksena sanottakoon, että joidenkin ns. hifistien suhtautuminen mittauksiin on todella koomista, koska

    yhtäältä eroja on olemassa, vaikka niitä ei millään mittaamisella saada näkyviin,
    ja
    toistaalta joillain mitattavissa olevilla eroilla ei ole merkitystä, koska vaikka ne saadaan mitattua, ne ovat niin pieniä, että korva ei niitä erota.

    Miten se taas menikään, argumentti on validi vain silloin, kun se tukee omaa kantaa?
     
  3. PeteH

    PeteH Uusi jäsen

    Liittynyt:
    12.09.2004
    Viestejä:
    85
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ööö, eikös tässä threadissa ainakin ole pelkästään nämä skeptikot olleet tuolla kannalla, että pieniä mitattuja eroja ei ihmiskorva havaitse? Itse ainakin olen sanonut, että jopa desibelin ero herkällä kuuloalueella on helpostikin havaittavissa, jossain ääripäissä ei ehkä niinkään. Tämä erottaminen tietysti taas on korvariippuvaista, jokaisella tuo kuulokäyrä kun on aika uniikki kuitenkin.
     
  4. JS83

    JS83 Käyttäjä

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    1
    Suostuuko kukaan kaapeliuskovainen, esim. PeteH testiin? Voidaan järjestää se minun kotona ja saat tuoda omat kaapelit tullessasi. Voidaan niitä sitten sokkokuunnella.

    Tähän sitten sellainen ehto, että pistetään pieni veto pystyyn:
    Jos pystyt erottomaan kaiutin piuhat toisistaan niin saat minulta 500€. Jos et pysty niin sinä annat minulle 250€. Eikö ole reilua ja todella helppoa rahaa? Summaa voidaan myös muuttaa isommaksi tai pienemmäksi :thumbsup:
     
  5. JS83

    JS83 Käyttäjä

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    1
    Löytyykö halukkaita sokkotestaajia??? Peteh? alspe? HardSoft?
     
  6. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minä en ole kertaakaan edes mainostanut, että varmuudella kuulen merkittäviä eroja joten älkää minua tähän sekoittako. Enkä lähde johtojen takia ajamaan kauas, oliko se itäsuomessa?

    Lisäksi jos/kun teen testejä niin teen kokonaisvaltaisamman "settitestin". Sanotaanhan, että ehjä trankkuvahvistin ja ehjä digitaalinen soitin soi millä tahansa normaaleilla johdoilla "täydellisesti". Eli lähden testaamaan kahta erityyppistä ehjää elektroniikkasettiä samoilla kaiuttimilla tietyssä tilassa volumet tasattuna.
     
  7. JS83

    JS83 Käyttäjä

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    1
    Jos et kuule varmuudella kaiutinpiuhojen eroa niin kuinka uskallat puolustaa sitten kaapeleiden eroja jos et tiedä onko niitä :confused:
     
  8. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niissä on olemassa mitattavia eroja ja on mahdollista, että niitä kuulee ja että niillä on merkitystä.
     
  9. SamSon

    SamSon Uusi jäsen

    Liittynyt:
    02.06.2005
    Viestejä:
    640
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vähä OT:n puolelle menee, mutta ei ehkä liika pahasti.

    Itse teetätin kaverille kaksoissokkotestin, jossa testattavina oli AV-vahvarini (Denon AVR-2808) ja integroitu vahvarini (Arcam A85), ja muu laitteisto oli molemmille vahvistimille sama. Kaveri valitsi järjestelmällisesti paremmaksi Arcamin tietämättä, oliko Arcam milloinkin A vai B, 1 vai 2 jne. Itse olin havainnut samoja eroja kuin mitä kaveri listasi, mutta olin ollut omiin havaintoihini hiukan skeptinen, koska en ollut tehnyt omia havaintojani "sokkona". Testi kyllä vahvisti/muutti omalta osaltani sitä käsitystä, että vahvistimissa on eroja myös halpisluokan yläpuolella.

    Jossain vaiheessa pitää toteuttaa sama testi kaapeleilla.
     
  10. Yen

    Yen Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.01.2005
    Viestejä:
    1 412
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vahvistimen vaikutus signaalitiessä aktiivisena vaikuttajana (vahvistajana) on kyllä täysin eri luokkaa kuin passiiviset kaapelit.

    Oletteko muuten kaapeleiden kanssa pelehtineet koskaan kurkanneet kaiuttimien sisälle? Mitä villalankaa kulkee liittimestä elementteihin? Ei taida olla pijouta ja transpaa? Oletteko myös harkinneet niiden vaihtamista?
     
  11. HardSoft

    HardSoft Haec habui, quae dixi Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    01.11.2005
    Viestejä:
    2 281
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo - jutun kirjoittajan broidi ja sen kaverit testaajina - nyt olen käännytetty :D

    "A reader forwarded us a post from the Audioholics Home Theater Forum and its author says no. He says his brother ran an experiment on him and four other audio aficionados listening to a new CD from a new group blindfolded"

    Alkuperäinen artikkeli: http://forums.audioholics.com/forums/showpost.php?p=15412&postcount=28
     
    Viimeksi muokattu: 16.11.2010
  12. Wile E Coyote

    Wile E Coyote Suurmufti Tukijoukot

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    2 346
    Saadut tykkäykset:
    8
    Ei tarvitse kääntyä yhtään mihinkään. Mutta voisitko vastavuoroisesti linkittää testin jossa kaapelit on erotettu toisistaan kuuntelemalla? Vaikka sitten osanottajat olisivat testaajan hifiharrastajatuttuja?
     
  13. Wile E Coyote

    Wile E Coyote Suurmufti Tukijoukot

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    2 346
    Saadut tykkäykset:
    8
    Paljonko oli laitteiden volume-ero, ja miten se oli tasattu?
     
  14. SamSon

    SamSon Uusi jäsen

    Liittynyt:
    02.06.2005
    Viestejä:
    640
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vailla äänenpainemittaria luotin keskiarvoistukseen, eli vuorotellen toinen oli korvinkuultavasti pienemmällä kuin toinen, ja silti Arcam valikoitui aina paremmaksi. Voihan tätäkin kritisoida tavalla tai toisella epätieteellisenä, mutta ainakin se keskiarvoisti systemaattisen äänenpaine-eron pois. Lisäksi tieteellisyys ei ollut testin tavoitteena.
     
  15. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0

    Teetätit? Siis pistit jonkin kolmannen osapuolen tekemään sen?

    Ei sitä voi noin järjestää. Volumet pitää kalibroida johonkin kohtaan ja jättää siihen. Nyt on kuultu niin selvä ero että volume-ero tai monikanavavehkeen signaalinkäsittely kuuluu tänne asti.

    Volutemetasaus tehdään kotiolosuhteissa niin että tarkka oskilloskooppi kytketään molempien vahvarien oikeaan kanavaan kiinni ja volumesäätimet käännellään siten että V/div zoomattuna vähintään 10 µV:iin testilevyn aaltomuodon vertailuhuippukohta käy kummankin vahvistimen toistamana justiinsa samalla viivalla. Vahvistimien volumeihin ei testissä tämän jälkeen enää saa koskea.

    Tällaista volumetasausta ei tehdä äänenpaine- eikä rengaspainemittarilla vaan oskilloskoopilla.
     
    Viimeksi muokattu: 16.11.2010
  16. SamSon

    SamSon Uusi jäsen

    Liittynyt:
    02.06.2005
    Viestejä:
    640
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minä tein testin ja kaveri oli testikaniini. Kuten sanoin, testi ei kestä tieteellistä tarkastelua (Edit: Enkä tekisi sitä osana mitään mittaustekniikan kurssia), eikä sen ole tarkoituskaan kestää. Tarkoitus oli omilla käytettävissä olevilla välineillä saada vastausta sille, onko toinen vahvistin toistettavasti erotettavissa paremmaksi tietämättä, kumpi vahvistimista kulloinkin soi. En tehnyt testiä todistaakseni mitään muulle maailmalle enkä tälle foorumille, ainoastaan itselleni (ja kaverille).

    Pian joku ehkä sanoo, että tekemäni testi pönkittää huonosti toteutettuna subjektivistisia mielipiteitäni, mutta Matti Nykäsen sanoin "So not" :p
     
    Viimeksi muokattu: 16.11.2010
  17. Ykskytä

    Ykskytä Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2001
    Viestejä:
    2 609
    Saadut tykkäykset:
    0
    On syytä tarkistaa myös vasen kanava. Kanavatasapainossa saattaa löytyä yllätys.
     
  18. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Silloin sinä teit etkä teetättänyt.


    Olet oikeassa. "Testisi" ei kestä mitään tarkastelua edes sytkärin valossa.
     
  19. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ja sitten jos saa tulokseksi 10/10 oikein oikein järjestetyssä testissä niin otos on liian pieni ja sit jos otos on 100 ja menee yksi väärin niin on feelu tulos. Jos tuhat oikein tuhannesta niin sitten on hiton hyvä arvaaja jne jne
     
  20. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oikein järjestettyä testiä ei ole tällä sivulla nähty. Kun kysyttiin volatasauksesta, testaaja kertoi olevansa vailla äänenpainemittaria.
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 17.11.2010