Käytätkö pyöräilykypärää?

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana KMOK, 31.05.2007.

?

Käytätkö pyöräilykypärää?

  1. Käytän

    90 ääntä
    44,3%
  2. En käytä

    113 ääntä
    55,7%
  1. katchu

    katchu Guest Guest

    Liittynyt:
    11.06.2006
    Viestejä:
    487
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kypärän käyttö loppui jonnekkin ala- tai ylä-asteelle, kuten monella muulla. Nyt otin kuitenkin kypärän taas käyttöön, ja pyöräily ilman kypärää tuntuu hieman orvolta. Kuten sanottiin jo aiemmin, ei kaatuminen tai törmäys ole aina omaa syytä. Ja aika naivia väittää että voi kaatua aina haluamassaan asennossa. Aina ei kuitenkaan riitä että on itse liikenteessä valpas ja noudattaa sääntöjä. Esimerkiksi koska tahansa voi joku känniääliö töppäillä tai pöyrän eturengas hajota.

    Lisäksi käytän aina vesillä ollessani pelastusliivejä (vesillä keli voi muuttua todella nopeasti), autoillessa turvavyötä ja rullaluistellessa suojia + kypärää.
     
  2. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Kypärä pitää lätsän aloillaan. Pari kertaa olen tänä vuonna unohtanut kypärän pois, ja se oli varsin epämiellyttävä elämys, enää en aio koskaan unohtaa kypärää, säilytän sitä kiinni fillarissa tai ulko-oven kahvassa, joten se ei taatusti enää unohdu.

    Pelkällä Lippalätsällä fillaroidessani tuuli meinasi jatkuvasti heittää lakin pois päästä. Etenkin tuulisia siltoja ylitettäessä olisi ikävä jos lakki lentäisi sillan kaiteen yli, ja refleksinomaisesti sitä yrittäisi kaapata kouraansa, ja lentäisi hatun perässä sillalta alas 20 metrin matkan, betoniin tai laivan kannelle.

    Talvella pipo+fillarikypärä, kesällä pitkälippainen lippis+fillarikypärä.

    Pitkä Lippa™ on kesällä tarpeen, se estää vesipisaroita osumasta öögaan/linssiin, ja lipan avulla voi vähentää hyönteisten lentämistä naamaan, kunhan kurkkii lipan alta vain aika-ajoin eteensä, lipan suojatessa naamaa pääosan ajasta.
     
  3. kaarlos

    kaarlos Guest Guest

    Liittynyt:
    17.06.2005
    Viestejä:
    816
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mun mielestä pyöräilykypärän käyttäjät eivät sen hölmömmiltä näytä kuin muutkaan pyöräilijät. Jotenkin tuo tuntuu jo niin arkipäiväiseltä, että kaupungissa ajetaan kypärä päässä. Ehkä se itsestä saattaa tuntua että näyttäisi hölmöltä kypärän kanssa vaikka asia ei näin tosiasiassa olisikaan.

    Ei, en käytä pyöräilykypärää, vaikka sellainen on ollut tarkoitus hankkia jo pitkään.
     
  4. pointreyes

    pointreyes Guest Guest

    Liittynyt:
    03.07.2004
    Viestejä:
    862
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mielestäni jokainen pyöräilijä voi itse päättää haluaako käyttää kypärää vai ei. Ei ole mitään syytä mollata niitä jotka kypärää käyttävät, eikä myöskään syyllistää niitä jotka eivät sitä käytä. Itse en käytä kypärää pyöräillessäni, koska en myöskään käytä sitä autoillessani, jalankulkijana tai kotona ollessani. Sekä autoilijoita että jalankulkijoita kuolee päähän kohdistuneisiin vammoihin enemmän kuin pyöräilijöitä. Näin ollen olisi epäloogista pitää kypärää pelkästään pyöräillessä.

    Liikenneturvallisuuden kannalta passiivisten turvavälineiden, kuten kypärän, käytöstä kohkaaminen voi olla jopa haitallista, mikäli samaan aikaan ei edistetä pyöräilijöiden aktiivista turvallisuutta tai mikäli kypärän käytöstä onnettomuuden sattuessa mahdollisesti saatava hyöty "ulosmitataan" käyttäytymällä liikenteessä varomattomasti (kuten turvavyötä käyttävä autoilija ulosmittaa turvallisuuttaan ajamalla ylinopeutta). Kansanterveyden tasolla kypärän käyttöpakon vaikutukset ovat suorastaan negatiiviset koska käyttöpakko vähentää pyöräilyä, mikä taas lisää sydän- ja verisuonisairauksia.
     
  5. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Kyllä mä sanoisin niin, että työmatkapyöräilyssä toopelta näyttävät ne, joilla ei kypärää ole.... sen verran yleistä kuitenkin kaupungissa :)
     
  6. uppiskuppis

    uppiskuppis Guest Guest

    Liittynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    1 011
    Saadut tykkäykset:
    0
    En käytä pottaa päässä. Omapa on asiani jos kalloni pyöräillessä halkaisen.

    Minusta turvavöitä ja kypärää ei voi verrata keskenään. Jos ajaa kolarin ilman vöitä esim 80km/h niin ihmisestä tulee tappava ohjus.
     
  7. JaLe

    JaLe Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.04.2001
    Viestejä:
    1 555
    Saadut tykkäykset:
    75
    Itselleni tuli ajankohtaiseksi ostaa uusi sateelta suojaava asu pyöräilyn.
    Nyt kauppoja kierrellessä on tullut vastaan ongelma.

    Vanhassa takissani on niin isohuppu että vesisateella sen voi vetää kypärän päälle.

    Nyt en ole löytänyt sellaista takkia jossa olisi noin iso huppu.

    Jos hupun laittaa pään ja kypärän väliin niin hiki lentää ja pää paistuu.
    Kuntoillessa tuo nyt ei niin haittasi mutta työmatka pyöräillessä kyllä.

    Millaisia keinoja olisi estää sateella pään kastuminen?
    Ja mielellään jopa sellainen ettei vesi mene kaulaaukosta sisään.

    Onkos kellään ratkaisua?
     
  8. suolet

    suolet Guest Guest

    Liittynyt:
    22.01.2007
    Viestejä:
    33
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oletko kokeillut Haglöfsin gore-tex takkeja? Niissä on yleensä tarpeeksi iso huppu, että kypärä mahtuu alle.
    Itselläni on käytössä Haglöfsin paclite -takki. En muista mikä malli vastaa nykyään tuota mallia.
    Tuo kyseinen takki pitää vettä, on todella kevyt, ja mahtuu pieneen tilaan. Hupun alle mahtuu kypärä, eikä kaula-aukosta mene vesi sisään ;).
    Takin takaosa on hieman etuosaa pidempi, mikä sopii myös pyöräilyyn.
    Tuohon paclite sarjaan on olemassa myös housut, jotka on helppo vetää vaikka suoraan farkkujen päälle jos sade yllättää.

    Tulipas mainostettua. :rolleyes:


    Kypärää käytän ajaessani maastopyörällä, jolla ajan yleensä vain maastossa. Mummopyörän kanssa en käytä kypärää, mikä on typerää.
    Tuntuu vain siltä, että virtaviivainen Giron kypärä ei sovi tuon romun kanssa yhteen ;).
     
    Viimeksi muokattu: 10.09.2008
  9. Onni

    Onni Guest Guest

    Liittynyt:
    07.01.2006
    Viestejä:
    455
    Saadut tykkäykset:
    0
    Käytän.
    Ei siinä pitkään mennyt kun tottui.
     
  10. romulusko

    romulusko Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.08.2004
    Viestejä:
    120
    Saadut tykkäykset:
    0
    Käytän kypärää. Jotkut perustelevat käyttämättömyyttään omilla "erinomaisilla ajotaidoillaan", ikäänkuin ainoa syy käyttää kypärää olisi omasta osaamattomuudesta johtuva kaatuminen :hitme:

    Haluan myös olla esimerkkinä etenkin nuorille, en myöskään kävele suojatiellä päin punaista. Olisi muuten mielenkiintoista tehdä vertailu tupakoimattomien ja tupakoivien pyöräilykypärän käytön välillä - onko piittaamattomuus terveydestä (tupakointi) verrannollinen piittaamattomuuteen turvallisuudesta (kypärän käyttö)...
     
  11. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14
    En käytä. Ei ole mitään syytä käyttää.
     
  12. Paake

    Paake Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    24.01.2002
    Viestejä:
    714
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ajavatkohan nuo ilman kypärää pyöräilevät sitten hitaammin kuin kypärän käyttäjät. Kyllä itse ainakin lähes viikottain joutuu työmatkallaan väistämään/jarruttamaan suht rajusti kun joku jurpo autoilija ei näe mitää tai ei osaa liikennesääntöjä. Oikeassahan minä olisin kolaritilanteessa mutta ei se suomalaisen korvaussäädösten mukaisesti paljoa naurata kun on paikat paskana ja jollain sairaspäivärahalla pitäisi elää... Toki jokainen itse ratkaisee sen käyttääkö kypärää vai ei, mutta pelkät omat ajotaidot eivät takaa sitä etteikö joku toinen liikkuja aiheuttaisi sitä törmäystä, jossa itse sitten kilauttaa kallonsa kotimaan kovaan kuoreen...
     
  13. Redhawk

    Redhawk Guest Guest

    Liittynyt:
    20.07.2005
    Viestejä:
    100
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kun muutaman pyörättömän vuoden jälkeen kesällä 2001 työmatkailua varten fillarin hankin, oli myös kypärän ostaminen itsestäänselvyys. Aina on kypärä päässä kun pyörällä täällä pääkaupunkiseudulla suhailen. Ne pari kertaa kun se on kotiin unohtunut, niin jotenkin on ollut turvaton olo ajaessa.

    Nuorempana (90-luvulla) ei tietenkään "voinut" käyttää kypärää, jotka kyllä silloin olivat aika paljon rumempiakin kun nykyään.
     
  14. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    1 345
    Saadut tykkäykset:
    2
    Huvittavaa että joku ei käytä kypärää ettei näyttäisi toopelta :D

    Kaksi kaveria on kaatunut fillarilla keskustassa. Toiselta katkesi ketjut jotka lensi etupinnojen väliin ja tuloksena lipat, 4kk koomaa ja jalkojen halvaantuminen. Toisen eteen lensi kivi autonrenkaasta ja tuloksena on aika monta tikkiä päässä.

    Molemmat vauriot olisi jääny tapahtumatta jos olisi ollut kypärä päässä. Voitte kuvitella rullatuolipotilaan loppuelämän kestävän vitutuksen kun ei tullut "imago" syistä laitettua sitä kypärää päähän.

    Ei ketään voi pakottaa käyttämään kypärää, mutta mahdollisien onnettomuuden tapahtuessa kypärättömyyden pitäisi nollata kaikki vakuutukset ja sairaalakeikan laskut sankarille maksettavaksi 100%.

    "Ai tuli loppuelämän työkyvyttömyys kun et käyttänyt kypärää? No ala vaikka kerää pulloja."

    :D
     
  15. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    1 345
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ei ole. Sun mahdollinen sairaalahoito/kuntoutus maksetaan meidän kaikkien rahoista.
     
  16. klmake

    klmake You’ll Never Walk Alone Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.01.2003
    Viestejä:
    1 528
    Saadut tykkäykset:
    101
    Upea tapa perustella asia. Myös uimahallissa ilman pelastusliivejä uineiden ja vettä kitusiinsa vetäneiden sairaalahoito menee meidän kaikkien rahoista. Samoin on ilman kypärää kylpyhuoneessa liukanstuneiden ja päänsä lyöneiden kanssa.
     
  17. Bagheera

    Bagheera Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 004
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mutta tilanne on kuitenkin eri, kun olemassoloeva riski on tunnistettu vakavaksi ja yhteiskunta on säätänyt lain, joka velvoittaa vähentämään sitä (tässä tapauksessa siis kypäränkäyttöpakko).

    Sitä en puolla, että pitäisi itse maksaa hoitokulut, se olisi aivan liian kova rangaistus rikkeeseen nähden. Mutta osaksi juuri tämän takia, ei ole jokaisen yksityisasia minkälaisia riskejä ottaa.
     
  18. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Minkäs teet kun tyyli määrää kaiken.

    Kun minä olin nuori, pipon käyttö oli junttimaista, siispä talvipakkasillakin hytistiin paljain päin nenä vuotavana. No, korvalaput kyllä oli sallittuja.

    Siispä nykykloppien tapa käyttää pipoa aina, jopa kesällä, on minun silmääni täysin naurettavaa ämmäilyä. Kas kun eivät virkkaa villasukkia samalla kun skeittaavat. Eivätkö ne pipojuntit tajua näyttävänsä idiooteilta!

    Ilmeisesti jäädytin aivoni nuorena ja tyylitaju lukkiutui silloisen pipokammoisen tyylin mukaiseksi. Nämä nykyiset junttimaiset pipopellet lukitsevat myös oman tyylitajunsa pipokauteen, eli eläkkeelläkin he käyttävät samaa pipoa minkä nyt nuorena ostivat, vaikka muilla on ties mitkä aliavaruuslämmitinplasmahunnut päänsä suojana, ja minä luonnollisesti rullaan rullatuolillani edelleen pää paljaana ja aivot jäässä. Kilin kellit myöskin jäässä, koska en enää muista vaatteita käyttää lainkaan. Hoitsut sitten ravaavat perässäni, mutta eivät kiinni saa, pakenen niin kovaa kyytiä.

    Oli muuten fillarikypärän käyttökin naurettavaa mamoilua kun olin nuori, mutta opin viimeistään sairaalareissuni eli fillarointikolarini jälkeen, että tulee halvemmaksi käyttää kypärää kuin maksella sairaalassa nukuttuja "hotellivuorokausia" vähäisistä pennosistani. Ja fillarikypärän alla on pipo jo näillä keleillä kun lämpötila on alle 10 astetta. Kylmyys ei ole mukava tunne. Viis veisaan tyyliseikoista, pipoakin käytän jos pipoa tarvitaan, oli se muodin mukaista tai ei.
     
  19. mehuk

    mehuk Guest Guest

    Liittynyt:
    29.09.2003
    Viestejä:
    201
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä ja en. Alamäkiajossa käytän ns. full face -kypärää ja muussa maasto/maantiepyöräilyssä normikypärää. Mutta jos joskus lähden mummiksella käymään lähikaupassa, niin ei välttämättä tule laitettua kypärää. Tietysti Murphyn lain mukaan juuri silloin pitäisi sattua onnettomuus...
     
  20. Fakiiri

    Fakiiri Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.08.2006
    Viestejä:
    1 463
    Saadut tykkäykset:
    9
    Minusta tuntuisi, että hyvät jarrut on monesti kypärääkin tärkeämpi turvavaruste. Itse en ainakaan suostu polkemaan kaupunkiliikenteessä millään jalkajarrullisella rotiskolla.