Kypärän käyttö loppui jonnekkin ala- tai ylä-asteelle, kuten monella muulla. Nyt otin kuitenkin kypärän taas käyttöön, ja pyöräily ilman kypärää tuntuu hieman orvolta. Kuten sanottiin jo aiemmin, ei kaatuminen tai törmäys ole aina omaa syytä. Ja aika naivia väittää että voi kaatua aina haluamassaan asennossa. Aina ei kuitenkaan riitä että on itse liikenteessä valpas ja noudattaa sääntöjä. Esimerkiksi koska tahansa voi joku känniääliö töppäillä tai pöyrän eturengas hajota. Lisäksi käytän aina vesillä ollessani pelastusliivejä (vesillä keli voi muuttua todella nopeasti), autoillessa turvavyötä ja rullaluistellessa suojia + kypärää.
Kypärä pitää lätsän aloillaan. Pari kertaa olen tänä vuonna unohtanut kypärän pois, ja se oli varsin epämiellyttävä elämys, enää en aio koskaan unohtaa kypärää, säilytän sitä kiinni fillarissa tai ulko-oven kahvassa, joten se ei taatusti enää unohdu. Pelkällä Lippalätsällä fillaroidessani tuuli meinasi jatkuvasti heittää lakin pois päästä. Etenkin tuulisia siltoja ylitettäessä olisi ikävä jos lakki lentäisi sillan kaiteen yli, ja refleksinomaisesti sitä yrittäisi kaapata kouraansa, ja lentäisi hatun perässä sillalta alas 20 metrin matkan, betoniin tai laivan kannelle. Talvella pipo+fillarikypärä, kesällä pitkälippainen lippis+fillarikypärä. Pitkä Lippa on kesällä tarpeen, se estää vesipisaroita osumasta öögaan/linssiin, ja lipan avulla voi vähentää hyönteisten lentämistä naamaan, kunhan kurkkii lipan alta vain aika-ajoin eteensä, lipan suojatessa naamaa pääosan ajasta.
Mun mielestä pyöräilykypärän käyttäjät eivät sen hölmömmiltä näytä kuin muutkaan pyöräilijät. Jotenkin tuo tuntuu jo niin arkipäiväiseltä, että kaupungissa ajetaan kypärä päässä. Ehkä se itsestä saattaa tuntua että näyttäisi hölmöltä kypärän kanssa vaikka asia ei näin tosiasiassa olisikaan. Ei, en käytä pyöräilykypärää, vaikka sellainen on ollut tarkoitus hankkia jo pitkään.
Mielestäni jokainen pyöräilijä voi itse päättää haluaako käyttää kypärää vai ei. Ei ole mitään syytä mollata niitä jotka kypärää käyttävät, eikä myöskään syyllistää niitä jotka eivät sitä käytä. Itse en käytä kypärää pyöräillessäni, koska en myöskään käytä sitä autoillessani, jalankulkijana tai kotona ollessani. Sekä autoilijoita että jalankulkijoita kuolee päähän kohdistuneisiin vammoihin enemmän kuin pyöräilijöitä. Näin ollen olisi epäloogista pitää kypärää pelkästään pyöräillessä. Liikenneturvallisuuden kannalta passiivisten turvavälineiden, kuten kypärän, käytöstä kohkaaminen voi olla jopa haitallista, mikäli samaan aikaan ei edistetä pyöräilijöiden aktiivista turvallisuutta tai mikäli kypärän käytöstä onnettomuuden sattuessa mahdollisesti saatava hyöty "ulosmitataan" käyttäytymällä liikenteessä varomattomasti (kuten turvavyötä käyttävä autoilija ulosmittaa turvallisuuttaan ajamalla ylinopeutta). Kansanterveyden tasolla kypärän käyttöpakon vaikutukset ovat suorastaan negatiiviset koska käyttöpakko vähentää pyöräilyä, mikä taas lisää sydän- ja verisuonisairauksia.
Kyllä mä sanoisin niin, että työmatkapyöräilyssä toopelta näyttävät ne, joilla ei kypärää ole.... sen verran yleistä kuitenkin kaupungissa
En käytä pottaa päässä. Omapa on asiani jos kalloni pyöräillessä halkaisen. Minusta turvavöitä ja kypärää ei voi verrata keskenään. Jos ajaa kolarin ilman vöitä esim 80km/h niin ihmisestä tulee tappava ohjus.
Itselleni tuli ajankohtaiseksi ostaa uusi sateelta suojaava asu pyöräilyn. Nyt kauppoja kierrellessä on tullut vastaan ongelma. Vanhassa takissani on niin isohuppu että vesisateella sen voi vetää kypärän päälle. Nyt en ole löytänyt sellaista takkia jossa olisi noin iso huppu. Jos hupun laittaa pään ja kypärän väliin niin hiki lentää ja pää paistuu. Kuntoillessa tuo nyt ei niin haittasi mutta työmatka pyöräillessä kyllä. Millaisia keinoja olisi estää sateella pään kastuminen? Ja mielellään jopa sellainen ettei vesi mene kaulaaukosta sisään. Onkos kellään ratkaisua?
Oletko kokeillut Haglöfsin gore-tex takkeja? Niissä on yleensä tarpeeksi iso huppu, että kypärä mahtuu alle. Itselläni on käytössä Haglöfsin paclite -takki. En muista mikä malli vastaa nykyään tuota mallia. Tuo kyseinen takki pitää vettä, on todella kevyt, ja mahtuu pieneen tilaan. Hupun alle mahtuu kypärä, eikä kaula-aukosta mene vesi sisään . Takin takaosa on hieman etuosaa pidempi, mikä sopii myös pyöräilyyn. Tuohon paclite sarjaan on olemassa myös housut, jotka on helppo vetää vaikka suoraan farkkujen päälle jos sade yllättää. Tulipas mainostettua. Kypärää käytän ajaessani maastopyörällä, jolla ajan yleensä vain maastossa. Mummopyörän kanssa en käytä kypärää, mikä on typerää. Tuntuu vain siltä, että virtaviivainen Giron kypärä ei sovi tuon romun kanssa yhteen .
Käytän kypärää. Jotkut perustelevat käyttämättömyyttään omilla "erinomaisilla ajotaidoillaan", ikäänkuin ainoa syy käyttää kypärää olisi omasta osaamattomuudesta johtuva kaatuminen :hitme: Haluan myös olla esimerkkinä etenkin nuorille, en myöskään kävele suojatiellä päin punaista. Olisi muuten mielenkiintoista tehdä vertailu tupakoimattomien ja tupakoivien pyöräilykypärän käytön välillä - onko piittaamattomuus terveydestä (tupakointi) verrannollinen piittaamattomuuteen turvallisuudesta (kypärän käyttö)...
Ajavatkohan nuo ilman kypärää pyöräilevät sitten hitaammin kuin kypärän käyttäjät. Kyllä itse ainakin lähes viikottain joutuu työmatkallaan väistämään/jarruttamaan suht rajusti kun joku jurpo autoilija ei näe mitää tai ei osaa liikennesääntöjä. Oikeassahan minä olisin kolaritilanteessa mutta ei se suomalaisen korvaussäädösten mukaisesti paljoa naurata kun on paikat paskana ja jollain sairaspäivärahalla pitäisi elää... Toki jokainen itse ratkaisee sen käyttääkö kypärää vai ei, mutta pelkät omat ajotaidot eivät takaa sitä etteikö joku toinen liikkuja aiheuttaisi sitä törmäystä, jossa itse sitten kilauttaa kallonsa kotimaan kovaan kuoreen...
Kun muutaman pyörättömän vuoden jälkeen kesällä 2001 työmatkailua varten fillarin hankin, oli myös kypärän ostaminen itsestäänselvyys. Aina on kypärä päässä kun pyörällä täällä pääkaupunkiseudulla suhailen. Ne pari kertaa kun se on kotiin unohtunut, niin jotenkin on ollut turvaton olo ajaessa. Nuorempana (90-luvulla) ei tietenkään "voinut" käyttää kypärää, jotka kyllä silloin olivat aika paljon rumempiakin kun nykyään.
Huvittavaa että joku ei käytä kypärää ettei näyttäisi toopelta Kaksi kaveria on kaatunut fillarilla keskustassa. Toiselta katkesi ketjut jotka lensi etupinnojen väliin ja tuloksena lipat, 4kk koomaa ja jalkojen halvaantuminen. Toisen eteen lensi kivi autonrenkaasta ja tuloksena on aika monta tikkiä päässä. Molemmat vauriot olisi jääny tapahtumatta jos olisi ollut kypärä päässä. Voitte kuvitella rullatuolipotilaan loppuelämän kestävän vitutuksen kun ei tullut "imago" syistä laitettua sitä kypärää päähän. Ei ketään voi pakottaa käyttämään kypärää, mutta mahdollisien onnettomuuden tapahtuessa kypärättömyyden pitäisi nollata kaikki vakuutukset ja sairaalakeikan laskut sankarille maksettavaksi 100%. "Ai tuli loppuelämän työkyvyttömyys kun et käyttänyt kypärää? No ala vaikka kerää pulloja."
Upea tapa perustella asia. Myös uimahallissa ilman pelastusliivejä uineiden ja vettä kitusiinsa vetäneiden sairaalahoito menee meidän kaikkien rahoista. Samoin on ilman kypärää kylpyhuoneessa liukanstuneiden ja päänsä lyöneiden kanssa.
Mutta tilanne on kuitenkin eri, kun olemassoloeva riski on tunnistettu vakavaksi ja yhteiskunta on säätänyt lain, joka velvoittaa vähentämään sitä (tässä tapauksessa siis kypäränkäyttöpakko). Sitä en puolla, että pitäisi itse maksaa hoitokulut, se olisi aivan liian kova rangaistus rikkeeseen nähden. Mutta osaksi juuri tämän takia, ei ole jokaisen yksityisasia minkälaisia riskejä ottaa.
Minkäs teet kun tyyli määrää kaiken. Kun minä olin nuori, pipon käyttö oli junttimaista, siispä talvipakkasillakin hytistiin paljain päin nenä vuotavana. No, korvalaput kyllä oli sallittuja. Siispä nykykloppien tapa käyttää pipoa aina, jopa kesällä, on minun silmääni täysin naurettavaa ämmäilyä. Kas kun eivät virkkaa villasukkia samalla kun skeittaavat. Eivätkö ne pipojuntit tajua näyttävänsä idiooteilta! Ilmeisesti jäädytin aivoni nuorena ja tyylitaju lukkiutui silloisen pipokammoisen tyylin mukaiseksi. Nämä nykyiset junttimaiset pipopellet lukitsevat myös oman tyylitajunsa pipokauteen, eli eläkkeelläkin he käyttävät samaa pipoa minkä nyt nuorena ostivat, vaikka muilla on ties mitkä aliavaruuslämmitinplasmahunnut päänsä suojana, ja minä luonnollisesti rullaan rullatuolillani edelleen pää paljaana ja aivot jäässä. Kilin kellit myöskin jäässä, koska en enää muista vaatteita käyttää lainkaan. Hoitsut sitten ravaavat perässäni, mutta eivät kiinni saa, pakenen niin kovaa kyytiä. Oli muuten fillarikypärän käyttökin naurettavaa mamoilua kun olin nuori, mutta opin viimeistään sairaalareissuni eli fillarointikolarini jälkeen, että tulee halvemmaksi käyttää kypärää kuin maksella sairaalassa nukuttuja "hotellivuorokausia" vähäisistä pennosistani. Ja fillarikypärän alla on pipo jo näillä keleillä kun lämpötila on alle 10 astetta. Kylmyys ei ole mukava tunne. Viis veisaan tyyliseikoista, pipoakin käytän jos pipoa tarvitaan, oli se muodin mukaista tai ei.
Kyllä ja en. Alamäkiajossa käytän ns. full face -kypärää ja muussa maasto/maantiepyöräilyssä normikypärää. Mutta jos joskus lähden mummiksella käymään lähikaupassa, niin ei välttämättä tule laitettua kypärää. Tietysti Murphyn lain mukaan juuri silloin pitäisi sattua onnettomuus...
Minusta tuntuisi, että hyvät jarrut on monesti kypärääkin tärkeämpi turvavaruste. Itse en ainakaan suostu polkemaan kaupunkiliikenteessä millään jalkajarrullisella rotiskolla.