Ostin alkuviikosta, kun on ollut pidempi aikainen proggis. Ongelmia tuotti, ettei normaaleista urheilukaupoista löytynyt sopivia kokoja, mutta viimein eräästä pyöräliikkeestä löytyi; 60 euron hintainen Trek. Kupolilla kokoa about 60 ja aika pieni oli valinnanvara. Tokihan useat kypärät on speksattu 57-61 kokoisiksi, mutta eivätpä ne kyllä 60 kokoiseen päähän sovi tai näyttävät uskomattoman tyhmiltä Kypärän hankin, koska ajan ympäri vuoden duuniin fillarilla. Vaikka työmatka onkin hyvin lyhyt (1-2km), on silti tullut muutamia vaaratilanteita, kun taksit kaahaavat päättömästi ja ihmisillä on aamulla kiire duuniin. Loppuen lopuksi hyvin halpa henkivakuutus eikä se katu-uskottavuuden menetys haittaa
Käytän, mutta ainoastaan, kun käyn maantiepyörällä hikilenkillä, muuten ajelen kauppareissut ilman kypärää. Ei ois pahitteeksi jos silloinkin ois kypärä päässä
Kysymys ei olekaan siitä, että kuolet, koska se on halpaa. Ongelma on siinä, että sinusta tulee vaikeasti vammainen ja se maksaa. Ja me muut joudumme sen maksamaan. Sinä et sitä maksa.
Jep kuuluu tyyliin ja varustukseen. Nykyisin on myös lukkopolkimet ja muut releet. Fillarilla tulee ajeltua kuitenkin vaan kuntoilumielessä On muuten hyvällä säällä aika fiksu työmatkavekotin, kunhan vaan pääsee perillä ruiskun alle. Hyötyliinkuntaa. :thumbsup:
Tällaista käytän: IMO ehkä tyylikkäin kypärä markkinoilla. Näyttää jo sellaisenaan siltä, että kypärälle pitäisi antaa ylinopeussakot eli sopii omaan ajotyyliin. Kun väri on vielä musta, kuten omassa pyörässä, näyttää itseasiassa fiksummalta pitää kypärää päässä kuin polkea hiukset pystyssä. Sen verran pitää vielä lisätä, että sen lisäksi, että kypärä pitää hiukset about suorassa, se myös antaa lipan kanssa hyvän aurinkosuojan, kuten lippalakki. Ei tarvii siristellä silmiä ajaessa
Niinhän se on. Puolet kansastakin polttaa ja loppupuolisko vetää viinaa. Vitun idiottejahan me ollaan kaikki...
Kyllähän kypärää on tullut pyöräillessä käytettyä aina siitä lähtien kun ostin aikoinaan ensimmäisen maastopyörän joskus vuosia sitten. Muistan hyvin sen ajan kun mopokypärä tuli pakolliseksi ja sitäkin silloin pidettiin tyhmänä, mutta itse ajoin mopolla kolarin, kypärä päässä, törmäsin sivutieltä tulleeseen autoon täydestä mopon vauhdista, lensin auton yli ja asfalttiin pää edellä. Ilman sitä mopokypärää en takuulla olisi tässä nytkään tätä kirjoittamassa. Siihen aikaan en tosin polkupyörällä ajaessa vielä kypärää käyttänyt, mutta nykyään se tuntuu aivan luonnolliselta. Sama kuin auton turvavyö, ilman kypärää tuntuu että jotain puuttuisi.
Brikon kelta-musta-harmaa pyöräilykypärä löytyy aina päästä kun pyöräilen tai rullaluistelen ^^ Ei ihan tarkalleen tällainen, mutta suunnilleen:
Erittäin hyvä huomio! Sama asia häiritsee itseäni myös. Jos kerran on kypärän vaivautunut päähän pistämään, niin voisi nyt sitten sijoittaa sen 5min niiden sen kaulahihnojen säätämiseen. Suurin ongelmanahan tuossa takaraivokypäröinnissä ei niinkään ole se otsan suojattomuus, vaan se, että jotta kypärää saa pidettyä siellä takaraivolla, täytyy kaulahihnan olla melko löysällä --> kypärä putoaa pienestäkin töytäisystä kokonaan niskaan. --> pää jää täysin suojatta. Ongelma on siis sama kuin mopoillessa ja moottoripyöräillessä. Jos kaulahihnoja ei ole kunnolla säädetty ja/tai ne eivät ole sopivan tiukalla, niin kypärä löytyy jostain aivan muualta kuin päästä, silloin kun sitä eniten tarvitsisi. Tuota kaulahihnan sopivaa kireyttähän voi testata sillä, että pyytää kaveria reippaasti töytäisemään kypärän lipasta ylös ja taaksepäin. Oikein säädetty kypärä pitäisi tässä käsittelyssä pysyä päässä. Niin, ja itse myös käytän kypärää, enkä koe sitä muiden pyöräilyvarusteiden tavoin (hanskat, lukkopolkimet, ajolasit) mitenkään noloksi, päinvastoin.
Käytän. Nyt kruisaillaan (ehkä tyhmän näköisenä) wanhalla kombilla prisman halpiskypärä päässä. Jotenkin vaan on turvallisempi olo täällä eteläsuomen liikenteessä. Aiemmin kun Keski-Suomessa asuin niin en käyttänyt kun lapsuuden kypärä jäi pieneksi..
Minäkin käytän. Sellainen vaan asia tuli mieleen, että kun kypärässä on tällainen ohut muovilippa suojamassa silmiä auringon säteiltä, niin eikös se hajoa säpäleiksi ja vaarallinen silmille jos sattuu lentämään nokka kohti asfalttia?
No, onhan se mahdollista, mutta ainakin omassa tarrakiinnitysten uskoisi hajoavan (lue: irtoavan) ennemmpin kuin itse lipan pirstoutuvan
Metin kypärä, hintaa about 200. ? Kelpais mullekkin. Taitaa olla kevyin kypärä markkinoilla, jos en väärin muista.
Todella harvoin enään tulee pyöräiltyä. Taitaa olla muutenkin pyörästäni rengas rikki. Meni just vähän ennen kun sain ajokortin. Juuri sopivasti itseasiassa. Mutta en oikeastaan silloinkaan käyttänyt pyöräilykypärää. Tosin kyll yleensä ala-aste aikoina käytin ja jonkin aikaa yläaste aikoina. Silloihan sitä tulikin pyöräiltyä.
Silloin tällöin käytän, lähinnä silloin kun lähden pidemmälle pyörämatkalle tai silloin kun olen lasten kanssa liikenteessä. Tosin nyt nykyisin kyllä alkaa näyttämään siltä, että pyöräteille on ihan pakko alkaa laittamaan joka kerta kypärä päähän ¤#@§!!:n mopoilijat ovat hengenvaarallisia ja niiden määrä on kasvussa. :OI Pitäisi hankkia uusi kypäräkin, vanhan kypäräni on nimittäin rumahko ja kasvattaa pääni koko entisestään ...
Viime kesänä löytyi omaan kurpitsaan sen verran hyvin istuva malli että on tullut käytettyä lähes joka pyöräreissulla. Aika nopeastihan tuohon tottuu, nykyään tulee jo orpo olo jos lähtee tuonne keskustan vilinään kypärättä.
Käytän. Olen käyttänyt vuodesta -95, jolloin hankin ensimmäisen pyöräilykypäräni. Nykyään ei osaa saati uskalla lähteä liikkeelle ilman. Huvittavaa katsella kun isät ja äidit ajavat lastensa kanssa pyörillä, mutta eivät itse käytä lainkaan kypärään. Varsinaisia esimerkkejä:OI
Suhteellisen harvoin pyöräilen, eikä tule kyllä käytettyä kypärää. Kyllä tässä iässä pitää jo osata ajaa kaatuilematta. Ja vaikka kaatuisinkin jotenkin ihmeen tavalla niin en pää edellä ajatellut tulla alas vaan varmaan sitten jalat/kädet olisivat paketissa muutaman päivän. Törmäyksen johonkin tiellä kulkevaan ihmiseen/koiraan/autoon/junaan/ratikkaan/hiireen/pyöräilijään/mopoilijaan/skeittaajaan/rullaluistelijaan/mummoon/ you name it... voi välttää simppelisti väistämällä. Lisäksi tien ylitän niin, että tiedän ehtiväni varmasti pois auton alta, joten riski että jään auton alle on 0%. Tietenkin jos vaikka etupyörä räjähtää kesken alamäen, niin voi tulla hauskaa, mutta tässäkin tilanteessa taidokkaasti lentäisin niin maahan, että pää ei osuisi maahan. :naminami: