JVC:n uutuus: natiivi 15000:1 kontrasti + FullHD D-Ila

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana begu, 01.12.2006.

  1. phekko

    phekko Guest Guest

    Liittynyt:
    03.08.2006
    Viestejä:
    70
    Saadut tykkäykset:
    0
    Plussaa: kuvanlaatu
    Miinusta: hinta
    ;)
     
  2. tpalm

    tpalm Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.12.2000
    Viestejä:
    75
    Saadut tykkäykset:
    0
    Miten JVC pelittää HTPC käytössä? Onnistuuko natiivi pixel per pixel, esim. ATI Radeonin DVI liitännästä HDMI adapterilla?
     
  3. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    eksyi sitten tällainen kotiin :)
     
  4. Bagheera

    Bagheera Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 004
    Saadut tykkäykset:
    1
    Joutuuko tämäkin tykki kärsimään siihen valko/vaaleseinäiseen olohuoneeseen http://www.villevaavu.org/temp/Remontti/pages/40OlohuoneHifiUusiksi.htm ?

    Onko järkeä maksaa maltaita huippukotrasista, ja sitten pilata käytännön kontrasti huonosti (kotiteatteriksi) suunnitellulla tilalla?

    Kai mä olen vaan kade, kun tällaista kirjoittelen. Onnea hankinnalle :thumbsup:
     
  5. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Juuri siihen tulee.

    Itsekin mietin ennen hankitaa, että onko järkeä ostaa huippukontrastitykkiä kun katseluolosuhteet ei ole lähelläkään ideaalia, vaikka luonnonvalon saa aika tehokkaasti blokattua.

    Alunperin olin ajatellut ostavani suomesta Optomon HD80:n kunhan tulen matkalta takaisin, sillä edellisen tykin myin pois about viikko sitten.

    Olin viime viikolla ulkomaanmatkalla ja eksyin siellä av-liikkeeseen. Liikkeessä samaan aikaan nähtävissä mitsun 5000:n, sonyn pearl, jvc dla, benq 10000 ja epson 1000:n.

    JVC oli tästä joukosta ainoa, joka kykeni näyttämään tummissa kohtauksissa valkoiset/hyvin vaaleat kohdat edes jollakin tasolla valkoisina. Siinä sitten kärvistelin vähän aikaa ja mietin onko JVC hintansa arvoinen vai ei. Todella pitkän tinkimisprosessin jälkeen sain JVC:n hyvin kilpailukykyiseen hintaan ja ajattelin että parin tonnin lisäpanostus Optomaan nähden on ihan paikallaan. Vaakakupissa painoi jonkin verran se, että en hirveästi innostu sateenkaarista, vaikka ne eivät päänsärkyä aiheuta. Toinen selkeä miinus optomassa oli lens shiftin puuttuminen.

    Aika osoittaa, kuinka pitkään tätä tykkiä jaksaa katselle. Edellinen tykki oli marraskuussa 2004 ostettu Panan 500:n, joten käyttöikää kertyi aika paljon enemmän kuin mitä alunperin ajattelin. JVC:llä ajattelin pärjätä vielä pidempään :)
     
  6. JaniH

    JaniH Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.08.2000
    Viestejä:
    6 723
    Saadut tykkäykset:
    15
    Vaaleat seinät tuhoavat pääosin ANSI-kontrastia. Hyvästä on/off-kontrastista on hyötyä (myös) vaaleaseinäisessä tilassa, kunhan pimennys vain on kunnossa.
     
  7. Bagheera

    Bagheera Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 004
    Saadut tykkäykset:
    1
    Niin...:confused::hitme:. D-ILAN suurin etuhan on nimenomaan siinä, että se parantaa "ANSI-kontrastia". Eli vaikkei mitään ANSI kontrastilukuja juurikaan missään enää kerrota, niin D-ILA kykenee näyttämään yhtä aikaa valkoista ja mustaa, kun taas kilpailijat adaptiivisillä iiriksillään pystyvät tuottamaan (lähes) saman on-off kontrastin. Onko tästä ominaisuudesta enää (rahanarvoista) hyötyä vaaleanseinäisessä huoneessa? Säätäjän mukaan on. Minä en tiedä, kun en ole itse kokeillut.

    Järkeilemällä voisi päätellä, että hyötyä on sellaisissa kohdissa, missä suurin osa screenistä on tumma, ja valoisia kohtia on vähän. Jos suhde on päinvastoin, niin seinäheijastukset pääsee dominoimaan liikaa.
     
  8. JaniH

    JaniH Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.08.2000
    Viestejä:
    6 723
    Saadut tykkäykset:
    15
    LCOS/D-ILA/SXRD:n vahvuus on nimenomaan hyvä on/off-kontrasti. DLP on ANSI-kontrastin kuningas. Kontrastilukemat karkeasti ottaen:

    CRT: ANSI ~100:1, on/off 10000-ääretön :1
    LCD: ANSI ~300:1, on/off 1000-2000:1
    DLP: ANSI parhaimmillaan ~700:1, on/off muutama tuhat :1
    LCOS: ANSI ~400:1, on/off 5000-30000:1
     
  9. Joe

    Joe Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    02.10.2002
    Viestejä:
    1 014
    Saadut tykkäykset:
    5
    Kokemuksia ja kommentteja heti tänne! :D
     
  10. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Heti kunhan pääsen takaisin omaan kämppään, nyt siellä on putkiremontti ja asutaan evakossa muiden nurkissa... arvio olisi marraskuun alku.

    Toistaiseksi tykki odottaa kiltisti suojamuovit päällä nurkassa. Muistan kyllä aina välillä vähän paijata sitä ja ihailla etusäileikön hunajakennomuotoa :D

    Sellaisen sisustajan ratkaisun tuon kanssa tein, että ostin valkoisen version. Sai vaimokkeelta varautuneen "ihan tyylikäs vaikka liian suuri onkin" kommentin, kun ilmoitin ostaneeni tämän enkä selkeästi pienempää optomaa :D
     
  11. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Kommentteja odotellessa heitetään vähän offtopic-läppää:

    Onpas pitkä putkiremontti. Paskamaisia moiset. Entiseen kämppään tehtiin putkiremontti ja en kyllä itsekään silloin olisi suostunut kämpässäni asumaan, varsinkin, kun vessasta pystyi välillä moikkaamaan yläkerran naapuria heidän vessanpöntön kautta.
     
  12. Vesa

    Vesa Käyttäjä

    Liittynyt:
    27.02.2000
    Viestejä:
    1 049
    Saadut tykkäykset:
    13
    Minulla on nyt muutaman viikon käyttökokemukset. Optoma HD72i oli edellinen kone. Uusi laite tuntuu kirkkaammalta (molemmissa ECO-moodia käytetty, kattotelineen paikka eli etäisyys screenille sama). Toisaalta musta on mustempaa ja tummissa kohtauksissa kirkkaat kohteet kirkkaampia (esim. tähdet tähtitaivaalla kirkkaampia). Kuva on luonnollisesti tarkempi eikä pikseliverkkoa näy lainkaan. Optoman 720 pystyresoluutiolla vielä pikselrakenteen reilun kolmen metrin etäisyydeltä näki mutta JVC:lla kuva on filmimäinen eikä vaikutelmaa pikseleistä enää ole. Vaikutelma on nyt , että näkee filmirakeen eikä enää pikseleitä.

    En ole projektoria vielä ehtinyt värikalibroida (käytössä Spyder2Pro), mutta lähisuunnitelmissa se on. Mittarissa on nyt noin 65 käyttötuntia. Vaikutelmana värkalibroituun Optomaan verrattuna on, että värilämpötila on hiukan korkeampi kuin D65. Cine2Homen testeissä värilämpötila useissa testiyksilöissä oli varsin lähellä D65:ttä medium -asetuksella.

    Miinukset: Color Uniformity Erroria on jonkin verran (DLP:ssähän tätä yksipaneelisena ei ollut). Toisaalta sateenkariartefaktaa ei ole lainkaan. CFU:n näkee lähinnä mustavalkoisissa ohjelmissa/elokuvissa tai harmaasävytestikuvilla. Kuva-alan reunoilla on enemmän punaisuutta ja keskellä hiukan viherrystä. Tähän tuskin värikalibrointi vaikuttaa parantavasti ?:weep:

    Summasummarum: kotiteatteriharrastus on kallista lystiä, mutta voi sitä rahan huonomminkin käyttää ...:D Ja loppujen lopuksi kyseessä on puhdas (ensisijaisesti visuaalisen) nautinnon haku. :king:
     
  13. Vesa

    Vesa Käyttäjä

    Liittynyt:
    27.02.2000
    Viestejä:
    1 049
    Saadut tykkäykset:
    13
    Niin ja ne säädöt: tällä hetkellä contrast -1, muut 0. Värilämpötila medium. Gamma A. Väriasetusta (color) olen toistaiseksi pitänyt siis 0:ssa mutta ajoittain väriä saattaa olla liikaakin, toisaalta useimmiten se tuntuu aivan sopivalta säädöltä.
    Säädetty DVE -levyn avulla.
    Ohjelmalähteinä mm: Procaster PVR-6300T, pari (SD)satelliittiviritintä, Panasonic DMR-E100H DVD/HDD-tallennin, Sony BDP-S1E Blu-ray.
     
  14. Bagheera

    Bagheera Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 004
    Saadut tykkäykset:
    1
    Niin, tai LCOS sijoittuu tässä mielessä LCD ja DLP tykkien väliin. Oma virheeni on että useimmiten unohdan DLP tykkien olemassaolon, sateenkaariherkkyyden ja migreeniherkän vaimon takia. Anteeksi joka tapauksessa turhan jyrkästä kommentista.
     
  15. johannesk

    johannesk Ignorance is bliss. Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.09.2005
    Viestejä:
    1 438
    Saadut tykkäykset:
    1
    Damn, onnittelut! Itse himoitsin myös tätä tykkiä, mutta oli pakko vetää raja ~3k€:n kohdalle joten päädyin Optomaan.
     
  16. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Juup... tuo on pahin mahdollinen tilanne, mutta siihen varmaan menee jos urakoitsija jatkaa nykyistä laatutasoa, jossa kaikki tehdään kahteen kertaan :OI


    Asiaa itse tykistä:

    Kaupassa ennen ostoa sain avata tykin ja tarkistaa konvergenssin. Pitkään en kuvaa tiiraillut, mutta sen verran kuitenkin, että pahoja heittoja ei ollut.

    Eilen illalla sitten tiirailin oikein tarkasti konvergenssiä ja muutamaa pätkää testimielessä HTPC:ä. Huoneena lopullista sijoituspaikkaa muistuttava tila: valkoinen katto ja seinät, luonnonvalo blokattu pois.

    Ensimmäinen ongelma tuli, kun tykki ei suostunut tahdistumaan toisen koneen DVI ulostuloon, vaikka signaali oli resoluution ja hz määrän perusteella ok. Toinen kone tahdistui, mutta siinäkin tykki haki kuvaa toista minuuttia ja pari kertaa vilkautti sekunniksi ennenkuin tuli lopullisesti näkyviin. Tiedä sitten onko JVC kovin kranttu sisääntulevan signaalin suhteen, toistaiseksi näyttäisi siltä....

    Konvergenssi omassa yksilössä keskialueella erittäin hyvä, ei käytännössä heittoa. Pahin kohta oikea alakulma, jossa sinisessä osavärissä heittoa sekä pysty että vaakasuunnassa hieman. Lisäksi vasemmassa yläkulmassa vihreä heittää ihan snadisti vaakasuunnassa. Tykissä on konvergenssisäätö, mutta se siirtää koko pikseliriviä kuvan koko alalla, joten taitaa jäädä aika turhaksi tuo toiminto.

    Teittisen hifimaailman testissä mainittiin tehtaan toleranssiksi puoli pikseliä keskellä ja pikseli reunalla joten siinä mielessä olen tyytyväinen omaan yksilööni, vaikka täydellisempikin se voisi olla. Tiedä sitten kuinka mahdollista on saada täydellinen yksilö.

    Käytännössä näitä heittoja ei kyennyt 1px paksuissa teksteissä havaitsemaan missään kulmassa tai keskellä. Testikuvina käytin näitä ja perinteistä ruudukkoa (ruudukon linkkiä en nyt löytänyt, avs:llä oli)

    http://www.pbase.com/jackcnd/convergence


    Kuvan värien "osuvuus" ja kylläisyys oli pana 500:n ja LCD jälkeen lähes mykistävä. Samassa huoneessa on profiloitu koneen näyttö ja JVC näytti olevan yllättävän lähellä profiloitua tulosta suoraan boksista otettuna. Ehkäpä pientä ylisaturoituvuutta havaittavissa, saa nähdä vaikuttaako aikanaan tehtävä kalibrointi kuvaan (spyder 2 myös täällä).

    Mustan taso edelliseen tykkiin verrattuna jotain täysin käsittämätöntä. Kontrastimäärä tuli myös testattua hyvin näillä testikuvilla: valkoinen mustan keskellä oli oikeasti valkoista eikä harmaata.

    Äänitaso tykissä hyvä, mutta voisihan se parempikin olla. Suuren tykin etuna taitaa olla suuret tuulettimet, joiden humina tuo lähinnä mieleen koneellisen ilmanvaihdon asunnoissa ts. tietokonemainen korkeataajuinen siritys puuttui kokonaan.

    Lens shiftiä löytyy kohtalaisesti, zoomia paljon. Lens shiftin manuaaliset rullat tuovat mieleen lelujunan pyörät... käsittämättömän surkea tuntuma tämän hintaluokan tuotteeseen.

    Kuvaa en hirveästi ehtinyt katsella, päällimmäisenä jäi mieleen CRT:ä muistuttava kuva: Ennen panan 500:a katselin Barco 600:n kuvaa viitisen vuotta ja tämä JVC on värien ja kontrastikäyttäytymisen suhteen hyvin Barcon kaltainen. Kuvassa oli selkeästi enemmän syvyyttä, tiedä sitten johtuiko se LCD:n "harmaan hunnun" puuttumisesta vai mistä....

    Todella suuri bonus oli myös kasvanut pystyresoluutio. Tykki toimii olohuoneessa ainoana näyttönä joten sen kautta hoidetaan jokapäiväinen parin tunnin irccaus, surffaus, tmv ja aiempi 720 pystyreso oli aika vähän. Nyt ruudulle mahtuu kohtalaisesti tavaraa samanaikaisesti.

    Näin lyhyen testin perusteella puntaroin tuotteen hintaa vrt muut HD tykit. Ulkomailta kovasti tinkimällä tämän onnistuu saamaan pari tonnia kalliimmalla kuin mitä HD80 maksaa suomessa (luokkaa 5000e). Syksyllä vielä tulossa Sanoyn HD uutuus jonka hinta näyttää asettuvan alle 2800. Jos olisin joutunut maksamaan tästä suomen hinnan, niin ostos olisi varmasti jäänyt tekemättä. Itse en usko, että JVC pystyy pitämään HD1 hinnan nykyisessään joulumarkkinoille tulteaessa, hintaero on kuitenkin todella suuri moniin kilpaileviin malleihin verrattuna.
     
  17. Valhalla

    Valhalla Nikon & Elinchrome Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    06.12.2002
    Viestejä:
    2 543
    Saadut tykkäykset:
    4
    Tuollaisella hinnalla luulisi jo saavan moitteettoman laitteen :confused: Tässähän taitaa olla parempi odotella vielä oman tykin päivittämistä.
     
  18. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Hankala sanoa, kun en tiedä mikä on muiden valmistajien suhtautuminen asiaan. JVC tehtaan toleranssit on tiedossa ja veikkaisin, että muilla valmistajilla suhtautuminen on aika samanlainen kyseiseen ongelmaa. Esim itse en muista, että olisin nähnyt yhdenkään valmistajan tuotetta, jossa kaikki värit olisivat olleet _täysin_ kohdallaan paketista nostettuna (CRT tuotteita).

    Oma henk koht veikkaus on, että mitä halvempiin tuotteisiin mennään, sitä suuremmaksi saattavat toleranssit kasvaa. Itse aikaan tein tuota säätämistä CRT tykillä ja homma vie kuitenkin aikaa, joka taas maksaa ja siten nostaa tykin hintaa.

    HD1:ä tiedän kolme yksilöä tähän mennessä: Teittisen esimmäinen (joka siis palautettiin), Teittisen toinen (jossa sinisessä värissä pieni heitto jossain), ja oma (jossa sinisessä ja vihreässä pieni heitto).

    Painottaisin sitä, että tuota omaa konvergenssiongelmaa on mahdoton nähdä normaalissa käytössä (kone/tv/dvd/hd) tai edes valkoisella 1px levyisellä tekstillä mustalla pohjalla. Olin itse tiiraillut kuvaa hyvin kriittisin silmin ennen "virallisia" testikuvia ja niiden perustella olisin voinut löydä vetoa, että konvergenssi on oikeastaan täydellinen.

    Jos kokeilee tykin omasta konvergenssisäädöstä vetäistä yhtä väriä 1px sivuun, kuvassa näkyvät virheet ovat erittäin selviä. Siten jos kohdalle saatuu yksilö, jossa jokin osaväri on täyden pikselin sivussa, siitä on jo ihan oikeasti sellainen haitta, että tykin haluaisi varmasti vaihtaa. Olisi mielenkiintoista tietää miten JVC suhtautuu tähän, jos virallinen toleranssi on kuitenkin se 1px. Tässä mielessä itse en suosittele LCOS tykin ostoa ennenkuin yksilön pääsee tarkistamaan henk koht. Tämä käytännössä rajaa pois nettitilaamisen mahdollisuuden.

    Tekniikoita miettiessä pitää myös muistaa kunkin tuotteet vahvuudet/heikkoudet. LCD:ssä värit eivät toistaiseksi ole olleet parhaita mahdollisia ja musta on harmaata, mutta näkyvää verkkoa tai sateenkaaria ei ole. DLP:ssä värit ja musta paremmat, mutta edelleen iiristä tarvitaan joitakin häiritsevät sateenkaaret. LCOS:ssa väri/musta/kontarsti hyvä, mutta reuna-alueiden valoisuus ja konvergenssi yksilöstä riippuen voi olla ongelma.

    Makuasioista riippuu minkä itse kokee parhaaksi. Allekirjoittanut liputtaa tällä hetkellä LCOS tekniikan puolesta, kunhan vaan pääsee tarkistamaan tuotteen ennen ostoa.
     
  19. Jupe

    Jupe Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.03.2000
    Viestejä:
    3 063
    Saadut tykkäykset:
    28
    Eihän puolen pikselin heitto konvergenssissä ole 1920x1080 resoluution laitteella lopulta ainakaan leffojen kannalta ole kovinkaan merkitsevä, jos heitto on lähinnä yhdessä kulmassa. Oletko säätäjä sattumalta kokeillut muuttuuko konvergenssivirhe lensshiftiä kääntelemällä?

    Ymmärsinhän ylläolevan nyt oikein, eli tämähän ei voisi olla mahdollista mikäli konvergenssiä pystyy säätämään juuri samaisen pikselin tarkkuudella? Korkein virhe silloin olisi tasan 0,5 pikseliä tai vähemmän jossain kuvan osassa.
     
  20. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    En ole kokeillut, mutta pitääkin kokeilla. Tykin sijoitus on itsellä onneksi aika vapaa.

    Ongelmana on, että konvergenssisäätö ei ole CRT laitteiden tapaan tehtävissä erikseen ruudun eri osille, vaan säätö vaikuttaa aina koko kuvaan. Siten yhden kulman virhettä sillä ei kykene korjaamaan :(