Järkkäriä

Keskustelu osiossa 'Digikamerat' , aloittajana Neon valo, 19.11.2008.

  1. goddam

    goddam Guest Guest

    Liittynyt:
    26.05.2006
    Viestejä:
    93
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kropilla viitataan nimenomaan kennon kokoon. Jos käytät samaa objektiivia kinokoon kamerassa ja kroppikennoisessa digijärkkärissä, niin kuvakulma on kinokoon kamerassa laajempi, koska kroppikennoisessa kamerassa kuvasta rajautuu reunat pois.
     
  2. mikkol79

    mikkol79 Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.06.2004
    Viestejä:
    1 396
    Saadut tykkäykset:
    1
    Muutama juttu tuli vaan mieleen...

    "Minijärkkäreissä" mua hämää, ettei niistä saa hyvää otetta. Ja periaatteessa ihan yhtä paljon pikkujärkkärille kuin isommalle järkkärille joutuu tilaa varaamaan (poislukien Nikon D3 ja Canon 1D).

    Canonilta 40D on selkeästi kannattavampi ostos kuin uusi versio 50D.

    Kuvailen Nikonin kroppikennoisella kameralla ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Urheilukuvauksessa täyden koon kennosta olisi vissi hyöty, mutta koska tää on kuitenkin vain harrastus, niin sai jäädä fullframe kauppaan.
     
  3. Neon valo

    Neon valo Guest Guest

    Liittynyt:
    03.11.2007
    Viestejä:
    289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minkälaista objektiiviä sitten suosittelette,
    tällaiseen yleis kuvaukseen kuten olen yllä maininnut, Maisemia, eläimiä, tapahtumia, juhlia jne..

    Onko sitten kuvanvakaaja joissakin objektiiveissä?
    Jos vaikka haluaisin pitkä zoomisen objektiivin vakaajalla niin mihin hintaan sellaisia saa?

    EDIT:
    Ja kun en kauhesti ymmärrä objektiivien merkinnöistä niin jos saisin selityksen vaikka esim:
    http://www.fotoman.fi/kauppa/product_details.php?p=484

    Eli: AF Di 70-300 4-5,6 Canon
    Mitä tarkoitetaan tuolla AF Di 70-300 , 4-5,6?
     
    Viimeksi muokattu: 23.11.2008
  4. klmake

    klmake You’ll Never Walk Alone Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.01.2003
    Viestejä:
    1 529
    Saadut tykkäykset:
    102
    Kannattaa tutustua ainakin tähän sivustoon.
     
  5. Neon valo

    Neon valo Guest Guest

    Liittynyt:
    03.11.2007
    Viestejä:
    289
    Saadut tykkäykset:
    0
  6. Juhe

    Juhe Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2003
    Viestejä:
    891
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eipä ole 1000Dssäkään vakaajaa rungossa, vaan sen kanssa myydään kittilinssiä jossa on vakaaja. Eli siis objektiivista se vakaaja löytyy.
     
  7. 10inch

    10inch Käyttäjä

    Liittynyt:
    10.08.2004
    Viestejä:
    1 154
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oman setin hommasin verkokaupasta, eipä siinä mitään ihmeellistä ole. Käsittääkseni kuljetukset toimivat ihan hyvin, ja nopeasti. Oman hain, kun tuossa ihan vieressä myymälä on. Tarkista muuten vieläkö Canonilla on se "cash back" vaimikäsenytoli, eli lähes kaikista ostetuista canonin tuotteista saa muutaman kympin palautusta, kunhan lähettelee Canonille ostokuitit ja paffoilaatikoiden viivakoodit... löytynee varmaan canonin omilta sivuilta, jos tuo on vielä voimassa.
     
  8. aapol

    aapol Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.11.2005
    Viestejä:
    871
    Saadut tykkäykset:
    12
    Teknisesti tehokkaamman ja paremman toimivan vakaajan saa kaiketi tehtyä objektiiviin.
     
  9. aapol

    aapol Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.11.2005
    Viestejä:
    871
    Saadut tykkäykset:
    12
    Normaalikuluttajalle DSLR on kuitenkin jo rahallisesti aika iso sijoitus. Käytännössä tämä tarkoittaa, että näistä perusasioista yleensä otetaan selvää ennen kuin mennään kauppaan. Toki poikkauksiakin on, mutta kyllä suurin osa DSLR:n omistajista tuon eron ymmärtää.
     
  10. Neon valo

    Neon valo Guest Guest

    Liittynyt:
    03.11.2007
    Viestejä:
    289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eih. Kyllä se sittenkin on 450D :D

    ja siihen ostettava hyvä objektiivi :p
     
  11. goddam

    goddam Guest Guest

    Liittynyt:
    26.05.2006
    Viestejä:
    93
    Saadut tykkäykset:
    0
    No jaa, tuosta on varmaan väännetty kättä internetfoorumeilla. Itse otan ainakin mieluummin kennovakaajan, toimiipahan kaikkien objektiivien kanssa. Ja sen saa kätevästi pois päältä. Vakaajan hyvyyttä on kovin vaikea tieteellisesti testata.
     
  12. aapol

    aapol Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.11.2005
    Viestejä:
    871
    Saadut tykkäykset:
    12
    Suhteellisen tuore artikkeli aiheesta:
    http://www.digitalrev.com/en/lens-v...sation---who-does-it-better-3582-article.html

    Ts. telelinsseillä kennovakaajat eivät oikein toimi kunnolla (juuri sellaisilla linsseillä siis, missä sitä eniten tarvitsisi). Lisäksi kennovakaaja ei vakauta optisen etsimen kuvaa. Mitä tuosta kätevyydestä, niin yhtä kätevästi saa pois päältä linssivakaajan. Itseasiassa monet linssivakaajat osaavat kytkeytyä pienemmälle tai pois päältä, jos tärinää ei havaita.
     
  13. goddam

    goddam Guest Guest

    Liittynyt:
    26.05.2006
    Viestejä:
    93
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse tarvitsen vakaajaa lähinnä hämärässä kuvatessa. Teleillä tulee kuvattua enemmän liikkuvia kohteita, jolloin vakaajasta ei niinkään hyötyä ja monopodia voi käyttää jos tarpeen. Optinen vakaaja tarkoittaa ylimääräisiä linssielementtejä objektiivissa, jotka suttaavat kuvaa (ainakin vähän) vakaajattomaan verrattuna. Hinta on myös kalliimpi ja maanantaikappaleita enemmän.
     
  14. Neon valo

    Neon valo Guest Guest

    Liittynyt:
    03.11.2007
    Viestejä:
    289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuota joo.

    EOS 450D olisi tuolossa ensivuoden alkupuolella.
    (Runko, ei siis mikään kittipaketti)

    Osaisitteko suositella objektiivia Max. 400€
    Eläin,Maisema,Tapahtuma,Juhla kuvaukseen?

    Tällaista olen itse katsellut, tosin tuo arvopaketti, koska mukana tulee vastavalosuoja ja muuta..

    http://www.cyberphoto.fi/index_fi.php?/info_fi.php?article=123621
     
  15. KMOK

    KMOK Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 946
    Saadut tykkäykset:
    37
    Jos meinaat sisätiloissa kuvata (juhlat) niin 55 millinen käy melko ahtaaksi...
     
  16. Neon valo

    Neon valo Guest Guest

    Liittynyt:
    03.11.2007
    Viestejä:
    289
    Saadut tykkäykset:
    0
  17. aapol

    aapol Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.11.2005
    Viestejä:
    871
    Saadut tykkäykset:
    12
    Nuo kaksi yllä olevaa objektiivia kattaa mainitsemallasi rungolla about sen alan mitä näet omilla silmilläsi. Eli ovat croppi kameraan ns. normaalilinssejä. Canonissa taisi olla 1.6x croppi, joten, noin 31mm on sille ns. normaalilinssi. Tuossa toisessa oli 20mm laajispäässä, joten se on aavistuksen laajempi ja voi näin ollen sopia esim. ahtaassa otettaviin ryhmäkuviin. Kroppikameroilla tosin todelliseen laajakuvaan tarvitaan objektiivi, mikä lähtee sieltä 10-14mm tienoilta. Maisemakuvaukseen laajis on monesti mukava, vaikkakin on niitä henkilöitä, jotka ottavat hienoja maisemakuvia 300mm telelinsseilläkin. Itse suosittelisin, että ostat valovoimaisen kiinteän 50mm:n. Sen takia, että ne on halpoja ja hyviä (alle satasella lähtee varmaan 1.8f).

    ... empäs lukenutkaan tarpeeksi tarkasti... joo tuo 35mm 2.0 vois olla pätevä ja valovoimainen lasi. Yleensä naamapotretteihin on parempi olla jotain 50mm tai 85mm, jottei tarvi mennä liian lähelle kuvattavaa. Mut tollanen 35mm vastaa aika hyvin sitä, mitä omilla silmilläsi näet. Eli ei juurikaan loitonna tai lähennä, kun katsot etsimestä.

    ... sit vielä sen verran, että monet pitävät normaalilinssejä tylsinä. Tavallaan ne ehkä ovatkin, mutta toisaalta kyllä niihin ultralaajiskuviin kaikkine vääristymineen suht. nopeesti kyllästyy. Vähän maku ja muotiasia.

    Itse olen kuvannut omalla 180mm 2.8:lla jonkinverran potrettikuvia. Silloin joutuu kyllä menemään kauas kuvattavasta, mutta tuolla linssillä ns. bokeh ilmiö on kyllä parasta, mitä omasta objektiivikassista löytyy. Tuolla on toisaalta taas helppo ottaa ns. tilanne potrettikuvia, missä kuvattava ei huomaa kuvaustilannetta.
     
  18. goddam

    goddam Guest Guest

    Liittynyt:
    26.05.2006
    Viestejä:
    93
    Saadut tykkäykset:
    0
    Varmasti hyviä objektiiveja, mutta jos ei heti ole kaikkeen rahaa, niin kyllä se kittilinssi kannattaa rungon mukana ostaa. Pelkällä telellä on pitemmän päälle aika tylsä kuvata. Toisaalta Suomen talvessa valovoimakin olisi kova sana, eli sitä 35 tai 50 millistä suosittelen minäkin.
     
  19. Neon valo

    Neon valo Guest Guest

    Liittynyt:
    03.11.2007
    Viestejä:
    289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tällä hetkellä on lainassa EOS 350D jossa on paikoillaan tällainen putki -> KLIK!:cool:

    Ja sitten löytyy isompi putki jonka tiedot tässä ->
    KLIK!:cool:

    Tuo 28-75/2,8 on tuntunut ihan pätevältä sisällä kun olen kuvaillut.
    Tosin tuo 90-300 tuntuu aika hurjalta kun sisällä kokeilin pienessä huoneessa :D

    Kysymys: Kannattaako minun hommata ensimmäiseksi objektiiviksi: Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS
    Jonka tiedot löytyy ylemmistä vastauksista, mutta laitetaan nyt tähn eli: KLIK!:cool:
     
  20. Neon valo

    Neon valo Guest Guest

    Liittynyt:
    03.11.2007
    Viestejä:
    289
    Saadut tykkäykset:
    0