iTunes elokuvat ja TV-sarjat

Keskustelu osiossa 'Streaming-palvelut' , aloittajana Hippo, 19.01.2019.

  1. 007

    007 Secret Agent Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.11.2003
    Viestejä:
    753
    Saadut tykkäykset:
    16
    Hienoa että Tähtien Sotaakin saa nyt täältäkin kunnon laadulla, mutta itse en virallisiin kökköihin koske. Project 4K77 ja sitä rataa ;) elokuvat puolelta löytyy kiinnostuneille lisää.
     
  2. testudo80

    testudo80 Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    02.08.2020
    Viestejä:
    643
    Saadut tykkäykset:
    33
    Hei kaikille,

    Onko tämä jokaiselle tuttu asia?

    ...

    Elikkä kuvitellaan että sinulla on Apple TV sovellus. Jos haluat järjestää elokuvat haluamallasi tavalla niin sinun pitää luoda Playlist (soittolista). Tämä lataa elokuvan kovalevyllesi, esim. Alien (1979) vie noin 5 Gt tilaa. MUTTA kun olet luonut soittolistan vaikkapa: "Alien-sarja" niin nyt pääsetkin muokkaamaan elokuvan tietoja.

    Elikkä kun lisään listalle elokuvan Alien: Covenant (2017), niin se menee automaattisesti nimen mukaan Alien elokuvan edelle, mutta "view" valikosta voin laittaa elokuvat järjestykseen esim. vuosiluvun mukaan. Tällä tapaa voi lisätä vaikkapa koko Alien-sarjan samalle soittolistalle ja elokuvat oikeaan järjestykseen.

    Noh... sitten on vielä tiettyjä elokuvia joidenka kansitaide ei tyydytä alkuunsakkaan. Moni haluaisi esim. Batman-elokuville (valkoiset kuvakkeet) jotain persoonallisempaa. Myös tämä onnistuu "art work" välilehdellä. Eli voit laittaa omaa kuvaa. Täytyy selvittää vielä mikä oikea kuvasuhde.

    Sinäänsä voi tuntua oudolta tehdä tällaisia omia ryhmiä, mutta esim. mukavaa kun kaikki Bondit samassa ryhmässä. Sarjakuvaleffat. Tietyt sci-fi-sarjat Apinoiden planeetoista Terminatoreihin ja Mad Maxseihin.

    ...

    Tässä vielä elokuvien kansia: https://bendodson.com/projects/apple-tv-movies-artwork-finder/

    kuvakkeen koko:
    CoverArt (2000x3000px • jpg)

    ...

    Niin juu ja se vielä että itse tein esim. tällaiset soittolistat:

    - _DEMO
    - DC

    Elikkä toiseen ns. demo-materiaalia: 4K, Dolby Vision HDR, Dolby Atmos, vuodesta 2015- eteenpäin. Lisään aina leffan nimen loppuun suluissa vuosiluvun. Näyttää ihan mukavalta.
     
    Viimeksi muokattu: 27.12.2020
  3. Daagen

    Daagen Käyttäjä

    Liittynyt:
    06.05.2017
    Viestejä:
    455
    Saadut tykkäykset:
    113
    Kylläpäs Apple pakkaa rajusti leffat.
     
  4. IlkkaP

    IlkkaP Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.01.2002
    Viestejä:
    1 059
    Saadut tykkäykset:
    279
    Joo, tuosta tulee 5 Mbit/s bittivirraksi HD-versiolle. 4K HDR versio striimataan suuremmalla bittivirralla
     
  5. testudo80

    testudo80 Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    02.08.2020
    Viestejä:
    643
    Saadut tykkäykset:
    33
    Tajusin juuri että ne muutokset jotka teen MacBook Pro (Apple TV sovellus) eivät sitten näy Apple TV 4K puolella samassa sovelluksessa :/
     
  6. testudo80

    testudo80 Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    02.08.2020
    Viestejä:
    643
    Saadut tykkäykset:
    33
    herra isä sentään, se tunne kun opetat Apple TV 4K, kaukosäätimen ohjaamaan KEF LSX kaiuttimia?

    Säästin juuri 200 €, en tarvitse yleiskaukosäädintä

    koko prosessiin meni, noin 1 minuutti
     
  7. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Paska Apple :/
     
  8. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    En minäkään, enkä edes Applea... herra isä kun säästin isosti.
     
  9. testudo80

    testudo80 Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    02.08.2020
    Viestejä:
    643
    Saadut tykkäykset:
    33
    Mistä tuo johtuu että voit tehdä vaikka läppärillä elokuva soittolistan, mutta sitten fyysisessä Apple TV 4K laitteessa tämä ei näy?

    Koitan käynnistää laitteen uudestaan.
     
  10. 007

    007 Secret Agent Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.11.2003
    Viestejä:
    753
    Saadut tykkäykset:
    16
    Ne toimii eri järjestelmänä, käyttäjän kannalta typerää mutta näin se vaan on. Googlella löytää paljon porua asiasta.
     
  11. testudo80

    testudo80 Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    02.08.2020
    Viestejä:
    643
    Saadut tykkäykset:
    33
    Olen pohtinut paljon sitä että tällä hetkellä iTunes tarjoaa vielä paljon enemmän "wow" efektiä, käyttöliittymä ja toiminnot. Apple TV sovellus, jossa Apple TV+ sisällä vielä melko yksinkertainen ja vähän toimintoja.

    MUTTA jotenkin olen täysin vakuuttunut että tuohon sovellukseen panostetaan jatkossa ja paljon, jolloin ehkä leffojen järkkääminen myös mahdollistuu?

    Vähän lukemista jos Apple TV 4K ja Apple TV sovellus kiinnostavat:

    https://9to5mac.com/guides/apple-tv/
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 04.01.2021
  12. Matti Virtanen

    Matti Virtanen Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    30.12.2020
    Viestejä:
    364
    Saadut tykkäykset:
    51
    Olen seurannut kauan keskustelua sivusta ja myös tutkinut Apple TV elokuvia ja verrannut niitä 4K blu-rayhin.

    Oma tv C8 OLED ja siinä käytän TV:n sisäistä Apple TV ohjelmaa.

    Ensinnäkin pitää huomauttaa, että asiat voi olla hieman toisin erillisen Apple TV -laitteen kanssa verrattuna LG:n tv:n sisäiseen appsiin.

    En ota sen kummemmin kantaa siihen, että periaatteessa vain vuokraat elokuvia Apple TV:ltä vaikka ostaisit ne ”omaksi”. Siitä on täällä aiemmin keskusteltu eikä mulle ole lisättävää siihen.

    Äänenlaatuun en myöskään pysty nykyisellä analyysilla ottamaan kantaa. Käytän kuulokkeita elokuvia/sarjojen katselussa joten en tiedä pitäisikö erot äänen bitratessa tulla selväksi kuulokkeiden kautta. Joku ehkä osaa ottaa tähän kantaa?

    Yksi heikkous Apple TV striimissä on se, että striimi käynnistyy niin että kuvanlaatu on aluksi melkoista puuroa kunnes videota saadaan bufferoitua tarpeeksi ja kuvanlaatu nousee täyteen ”4K”-tarkkuuteensa. Lisäksi tätä kuvanlaadun tiputusta voi tapahtua kesken kaiken hetkellisesti. Tavallaan voit olla tilanteessa, jossa joudut miettimään että onko kuvanlaatu juuri nyt laskenut vai ei. Ei kiva. Netistä asia ei pitäisi olla kiinni, koska Apple TV striimiin pitäisi kyllä 100Mbit/s netti riittää. Yritin tutkia asiaa netistä, että onko tätä bufferointi ongelmaa myös Apple TV -laitteessa ja ainakin yhden videon perusteella ei pitäisi olla (oli samalla verrattu LG:n appsiin). Kokemus pitäisi siis tältä osin olla parempi erillisellä Apple TV -laitteella.

    Vertasin kuvanlaatua Blade Runner 2049 Apple TV striimissä ja 4K bluraylla. Mielestäni hiuksenhieno ero oli 4K blurayn eduksi. En pystynyt tätä vertailua tekemään kuin välillä katsomalla striimiä ja välillä siirtymällä blurayhin. Yhtä aikaa en molempia videoita pystynyt katsomaan.

    Toinen vertaus oli Batman Begins Apple TV striimi vs. 1080p bluray. Ero tässä oli selkeästi Apple TV striimin eduksi. Vanhassa blurayssa ei nykymittapuulla aina ole häävi kuva. Poikkeuksiakin on.

    Palvelusta itsestään vielä, ostin ja katsoin The Heat elokuvan. Olin vaikeuksissa heti alussa koska kuva oli jotenkin hyvin tumma, vaikka HDR-moodissa tv:n OLED taustavalo on täydet 100. Jouduin selaamaan eri kuvamoodeja ja miettimään miten saisin kuvasta siedettävän. Jollain kombinaatiolla sain kuvaan ”valoa” sen verran että se oli katsottava. Elokuvassa välillä laski kuvanlaatu, se pysähtyi ja siirtyi pian ”pikakelauksella” muutamia sekunteja eteenpäin. Tässä vaiheessa jo alkoi vituttamaan sen verran, että ajattelin että Apple TV striimi on liian epävarma systeemi. Tein Applelle refund-pyynnön leffasta, jollain valmis selityksellä mitä siellä oli tarjolla ja joka suunnilleen kuvasi ongelmani kategoriaa, yllätyksekseni Apple hyvitti leffan hinnan yskimättä yhtään mitään. Googlasin The Heatin keissiä Apple TV:ssä ja löysin myös muita valituksia tummasta kuvasta. Ongelma ei siis ollut minun laitteissani.

    Apple TV:lle on kuitenkin minusta paikkansa. Elokuvien vuokraamisessa eritoten. Itse olen hankkinut 4K bluraylle omia ikisuosikkeja tai elokuvia joita ajattelen katsovani useamman kerran. Mielestäni ei ole mieltä alkaa maksaan esim. 13€ kertakatselun 4K bluraysta jos näet saman 5€ 4K striiminä Apple TV kautta.

    Ikävä kyllä ilman ongelmia ei selviä fyysisten levyjenkään kanssa, mistä jumiutuvat levyt omassa X700 soittimessa on esimerkki. Lisäksi vaikuttaa etten kyseisellä soittimella pysty kaikkia dvd-levyjä toistamaan. Soittimen käyttöjärjestelmä on karmean näköinen ja vuoden kivi vanhassa bluray-soittimessani oli paljon laadukkaamman oloinen kaukosäädin. No itse laite oli muutenkin paljon laadukkaamman oloinen.

    Kompromisseja nämä kaikki siis ovat, mutta itse tulen kyllä toistaiseksi suosimaa fyysisiä levyjä.
     
  13. Hippo

    Hippo Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    2 328
    Saadut tykkäykset:
    282
    Tuo voi tosiaankin johtua telkun sovelluksesta/tehosta/kapasiteetista. Oma Apple TV 4k laite ei bufferoi (100mbit kiinteällä yhteydellä) vaan alkaa luukuttaa leffaa täydellä resolla heti kättelystä. Telkkarini sovellukset (2018 Samsung) taas tekevät tuota resoluution nostoa striimauksen kestäessä. No ei siinäkään montaa sekuntia mene että on tapissa.

    En kyllä muista onko tuo AppleTV laite ikinä bufferoinut tai tökkinyt toistossa omassa käytössä.
     
  14. testudo80

    testudo80 Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    02.08.2020
    Viestejä:
    643
    Saadut tykkäykset:
    33
    Laitetaanpa tähän kohtaan STOPPI.

    Elikkä tämä fyysinen laite on eri juttu. Minulla on tosiaan LG OLED 65C9 ja siinä myös mukana tullut oletus sovellus: Apple TV.

    MUTTA

    Minulla on myös 4 gen. Apple TV 4K.

    [​IMG]
    Mielestäni tämä laite antaa parempaa kuvaa kuin LG:n Apple TV sovellus. Ero on mielestäni merkittävä. Olen paljon pohtinut mistä se johtuu, mutta voiko tuolla sisällä olla jotain sellaista tekniikkaa josta emme tarkkaan tiedä?

    Toiseksi, fyysisen laitteen valikot ovat aivan eri tasolla. Eli pääset oikeasti tutkimaan ja katsomaan ja vaihtamaan asetuksia. Näin ei ole TV:n sovelluksen kanssa. Olen tehnyt omaa vertailua lähinnä 500 €, 4K UHD soittimen ja Apple TV 4K välillä. mm. elokuva Ready Player One (2018).

    Jos netti on kunnossa, eli suosin fyysistä piuhaa ja nopeuden tulee ylittää 50 megaa. Minulla 5G-verkko sekä ihan uusi modeemi. CGI kohdalla fyysisen ja digitaalisen julkaisun välillä ei ole eroa. Puhutaan 100 % kuvasta. Muissa kohdissa fyysinen media vie noin 100-95. MUTTA jälleen kerran ero on niin minimaalinen että lähinnä ärsyttää.

    Tämänkö takia hankin 500 euron Panasonicin ja 30 € 4K kiekon?

    ...

    Audiokaupassa on noin 50,000 € kotiteatteri, jossa Dolby Atmos, joka pyörii Apple TV 4K kautta. Se tilaääni on luokkaa käsittämätön. Nyt jos täällä on joku, jolle tuo taso ei riitä niin sitten puhutaan jo ihan 1 % harrastajia, jotka etsivät sitä jotain aivan toisesta maailmasta tulevaa juttua.

    Tilaääni oli niin hyvä että tuntui äänen ikään kuin olevan kaikkialla. Välillä se tuli korvan juureen sitten pamahti ihan siinä silmien edessä. Niin ikään kuva oli 120" tuumaa jolloin se täytti koko katselu alueen. Silmät eivät harhailleet yhtään mihinkään. Kangas oli noin 50 cm korkeudella, joka niin ikään tärkeää. Ihmiset laittavat kuvan lähes poikkeuksetta liian korkealle.

    Joka tapauksessa on selvää että fyysinen kuva on parempi, mutta digitaalisesta kuvasta / äänestä voi nykyään repiä jo melkoisia tehoja irti. On selvää että tilanne tulee tasoittumaan 100-100 lähivuosina.

    ...

    Tässä kanava, jota tilaan YouTube kautta SpareChange ... hän arvostelee fyysistä ja digitaalista mediaa ja tekee vertailua. Hän, jolla siis uskomattoman hyvät laitteet, kertoo ystäviensä kanssa, joilla samoin huippu laitteita, että ero on tällä hetkellä 2021 ... noin 100-95 kuvanlaadun kohdalla. Audiopuolella sanotaan että ero on suurempi, vielä toistaiseksi.

    MUTTA se mikä ei kerro mitään on tuo bitrate johon usein vedotaan. Tyylin 20 vrt. 120 megabittiä sekunnissa. Laadukkaaseen 4K kuvaan riittää noin 45 megan netti ja bitrate on vain yksi osa tätä suurta kokonaisuutta. Se syy miksi niin moni on digitaalisuutta vastaan, on se että ei saada niillä omilla laitteilla sitä 100 % hyötyä esim. Apple TV:stä. Sanon vielä kerran että jopa fyysinen 0,5 m piuha voi tehdä suuren eron kuvassa. Eli netti ei kärsi häiriöistä ja on riittävän nopea.

    Apple TV 4K testi-elokuvat:
    - Blade Runner 2049 (värimaailma, kuvanlaatu, äänenlaatu, harmaan eri sävyt, efektit kuten räntäsade, neon-valot)
    - Ready Player One (CGI, äänimaailma)
    - The Dark Knight Rises, Tenet (IMAX-kohtaukset)
    - The Revenant (HDR, luonnonvalossa kuvattu elokuva)
    - 1917 (HDR ei siis Dolby Vision HDR, värimaailma)
    - Arrival (äänimaailma, basso)
    - Joker (täydellistä filmimäistä kuvaa)
    - Spider-Man: kohti hämähäkkiversumia (kaikki värit, jopa neon-värit, animaation nykytaso)
     
    Viimeksi muokattu: 05.01.2021
  15. pekotu

    pekotu Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.02.2007
    Viestejä:
    105
    Saadut tykkäykset:
    27
    Sama itselläni. Apple 4K tv laite ja ei mitään puskurointia. Itse olen ollut tyytyväinen ekaan apple laitteeseen missään muodossa. Kun vertailin tv oman sovelluksen kautta streamia ja katsoin saman ohjelman apple 4K tv kautta niin ero on ihan selkeäasti parempi itse laitteen kautta kuin tv oman sovelluksen kautta, sen verran tehokas laite tuo on.

    Itse ollut aina fyysisen median keräilijä ( vhs, dvd , blue ray ja 4K) mutta nyt muuttoa ennen laitoin paljon elokuvia pois ja kun tuli tuo laite ostettua ja huomattua kuinka hyvää kuvan jälkeä tuolta saa elokuvista ja halvalla löytyy tarjouksia niin tämä on sitten omalta osalta käytännöllisempi. Ei vie tilaa ja ohjelmat helposti löydettävissä, säästyy rahaa noihin fyysisen 4 k elokuviin verrattuna selkeästi halvemmalla kun jaksaa tarjouksia odottaa. Valikoima tietenkin harvinasuuksissa jää heikoksi mutta omaan makuun pärjään kyllä Tarpeeksi nopea vakaa netti yhteys tietenkin helpottaa harrastusta ( 100 mg valokuitu) Ilman nopeaa ja varsinkin vakaata nettiyhteyttä niin ero olisi fyysisen median puolella vielä. Onhan se parempi vielä äänissä ja varmaan pienemmissä eroissa vielä ihan huippu televisioilla, mutta kerrostalossa missä äänimaailma on naapureiden takia pidettävä ihan siedettävänä ja omalla teeveellä katsottuna niin ei ole ketään pystynyt vielä( ja mikä tärkeintä itse) sanomaan fyysistä paremmaksi kuvaksi. Kehityksen mukana tässä ollaan menty.

    PS. esimerkiksi ostin syksyllä tarjouksessa lord off the rings extended edition trilogy hd version 9,90 ja nyt oli päivittynyt tuohon 4k dolby visoin versioon ilmaiseksi niin ihan hyvä diili. Myöskin ostin back to the future trilogy 4K dolby vision version hintaan 9,90 joten ihan hyviä diilejä löytyy välillä.
     
    testudo80 tykkää tästä.
  16. testudo80

    testudo80 Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    02.08.2020
    Viestejä:
    643
    Saadut tykkäykset:
    33

    Tässä on lyhyt pohdinta asiasta. Huom. näillä kavereilla laitteiston / teatterin kokonaishinta menee lähemmäs 100k.
     
  17. IlkkaP

    IlkkaP Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.01.2002
    Viestejä:
    1 059
    Saadut tykkäykset:
    279
    Apple TV 4K alkaa kyllä toiston heti, mutta samalla se alkaa myös puskuroimaan sisältöä (ts. lataa muistiin muutama kymmenen sekuntia tulevaa sisältöä). Näin toimii kaikki suoratoistopalvelut. Muuten ne olisivat liian herkkiä internet-yhteydessä oleville lyhyille nopeusmuutoksille. Esim. YouTuben selainversiossa voi painaa toistuvaa kuvaa hiiren oikealla näppäimellä ja valita "Stats for nerds". Valinta kertoo mm. puskurin kunnon.
     
  18. Matti Virtanen

    Matti Virtanen Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    30.12.2020
    Viestejä:
    364
    Saadut tykkäykset:
    51
    Ikävä tämä on Applen brändille siinä mielessä, että monille jää huono kuva palvelusta noiden telkkareiden sisäänrakennettujen softien kautta, kun parasta laatua on sit saatavilla erillisen laatikon kautta.

    Siltikään tämä ei ratkaise ongelmia lähdemateriaalin suhteen, case The Heat.
     
  19. testudo80

    testudo80 Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    02.08.2020
    Viestejä:
    643
    Saadut tykkäykset:
    33
    Syystä tai toisesta osa suomalaisista pitää edelleen Applea vaikeana käyttää, vaikka heillä ei ole siitä kokemusta. Eli ollaan tällaisten mielikuvien armoilla, onko Nokialla tähän osuutta... en tiedä.

    ...

    Apple on ylivoimaisesti helpoin tapa kun puhutaan: Apple TV, iPhone, iPad, iMac, MacBook, jne. Syystä tai toisesta Apple TV 4K on monelle jokin suurikin juttu? Se on laite, erittäin pieni sellainen, itsellä TV:n takana piilossa. Painan "MENU" näppäintä. TV aukeaa ja Apple TV valikko on edessäni.

    Jossain sekunteissa pääsen jo katsomaan elokuvaa. Laite valitsee automaattisesti: Dolby Vision / Dolby Atmos. Nyt on oikeastaan kyse netin laadusta ja nopeudesta. Jos nuo kunnossa, niin ei ole helpompaa tapaa repiä sitä 4K kuvaa irti omasta OLEDista.

    Entä leffojen ostaminen, noh otan kännykän käteen vaikkapa bussissa, itsellä iPhone X ja kasvojentunnistus. Sanoisin että itse maksutapahtuma vie 2-3 sekuntia. Toisin sanoen maksaminen on liiankin helppoa. MUTTA mikä parasta, katsokaapa millaisia leffoja siellä on tälläkin hetkellä 5 € kategoriassa?

    Ajatellaan vaikkapa jotain nuorta DC fania. Siellä on nämä Aquamanit ja Wonder Womanit parhaalla laadulla naurettavan edulliseen hintaan. 4K, D.V., D.A., Suomi tekstit, ekstrat, ja saat leffat omaan kirjastoosi ikuisesti. Kaikella kunnioituksella fyysistä mediaa kohtaan, niin tällaista konseptia vastaan on oikeastaan mahdoton kilpailla.

    Kaikki on liian helppoa, nopeaa ja onnistuu useilla laitteilla erilaisissa tilanteissa. Vaikkapa ruuhkabussissa työmatkalla. Ja hinta? Se onkin edullisempi mitä fyysisellä puolella. Apple TV 4K on mielestäni sekin kovin edullinen. Kuulostaa mädätykseltä, mutta kokeileppa itse.
     
  20. IlkkaP

    IlkkaP Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.01.2002
    Viestejä:
    1 059
    Saadut tykkäykset:
    279
    Onko nyt jotain faktaa siitä, että telkkuihin sisäänrakennettu Apple TV softa olisi heikompilaatuinen kuva kuin erillisessä Apple TV laitteessa?
     
    sammy73 ja Hippo tykkäävät tästä.