Iso taulu tv vai tykki + valkokangas?

Keskustelu osiossa 'Yleistä' , aloittajana Ykspete, 29.02.2008.

  1. tholopai

    tholopai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    02.03.2006
    Viestejä:
    80
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuvan pinta-ala on kuitenkin melkein 50% pienempi: aika merkittävä muutos minun mielestä.
     
  2. prkl

    prkl Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    02.06.2006
    Viestejä:
    2 029
    Saadut tykkäykset:
    0
    Toki kuvan koko pieneni huomattavasti mutta muut asiat korvasivat kyllä sen menetyksen.

    ennen: 72" 720p kuva tykillä noin 4,5 metrin katseluetäisyydeltä helposti pimennettävässä tilassa

    Nyt: 52" 1080p kuva telkusta noin 3 metrin katseluetäisyydellä hankalasti pimennettävässä tilassa

    Mutta pointtina siis se että tilan ehdoilla mentiin, jos olisi ihan teatterille dedicoitu tila niin tykkihän voittaisi hands down :naminami:
     
  3. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Itse kun olen käyttänyt projektoria pääasiallisena näyttölaitteena toistakymmentä vuotta, en voisi kuvitella siitä luopuvani. Kyllä ainakin omasta mielestäni kuvanlaatu hyvällä projektorilla on ihan muuta kuin lähes millä vain taulutelkkareilla, ja isot taulu-tv:t ovat taas jo niin järjettömän kalliita ettei oikein vertailua ole (60 tuumaiset tai alle eivät ole kovin isoja, mutta hallitsevat ikävästi koko tilaa pois päältä ollessaan).

    On minulla lisänäyttöinä 11 vuotta vanha 32-tuumainen putki-tv ja 24-tuumainen full-hd-lcd-monitori, jossa myös digiboksi kytkettynä hdmi:llä jotain pikaista tai toissijaista tai auringonpaisteessa uutisten katselua varten, mutta muuten kyllä tulee käytännössä kaikki katsottua projektorilla, viimeiset puolitoista vuotta full-hd-resoluutioisella, sitä ennen 1366x768-resoluutioisella ja kankaan koko on 92 tuumaa, joka on thx-suosituksen mukainen koko tälle katseluetäisyydelle. Eikä minulla ole edes täydellistä pimennystä käytössä, vain tavalliset sälekaihtimet ja verhot (jotka ovat kyllä suljettuina projektorilla katsellessa). Kuvanlähde ja näyttölaite valitaan omassa tapauksessa kauko-ohjatulla 4x2-HDMI-kytkimellä, tulevaisuudessa varmaan suoraan vahvistimella jossa 2 HDMI-ulostuloa, sen lisänä voi toki käyttää tuota nykyistäkin hyvin toimivaa HDMI-kytkintä. En tuossa näe mitään vaikeaa kyllä verrattuna tv:n käyttöön näyttölaitteena. Projektori on kirjahyllyssä ja kangas on kiinnitetty kattoon. Saman kuvakoon antavaa tai edes selvästi pienempää tv:tä en olisi yhtä helposti saanut kotiin kannettuakaan henkilöautossa... ison kuvan antava projektori ja valkokangas ovat ehkä jopa helpommat kantaa ja asentaa kuin iso tv. Ja tarvittaessa sen valkokankaan voi rullata kokonaan pois esiltä jolloin vain kattoon jää valkoinen "putkilo" näkyviin, kun se isohko tv on mustana möykkynä olohuoneen "valtiaana" pois päältä ollessaankin. Luulisi että "hellasärön" kannalta projektori ja kangas olisivat huomaamattomammatkin kuin valtava mutta kuvaltaan pieni tv jota ei voi rullata pois näkyvistä.
     
  4. Kipee

    Kipee Guest Guest

    Liittynyt:
    20.11.2007
    Viestejä:
    246
    Saadut tykkäykset:
    0
    Lainataan ketjua hieman.

    Olen tässä suunnitellut tykin hankkimista jo pidempään, mutta helläsärön johdosta tämä on lykkääntynyt. Ei sillä, etteikö vaimoke pitäisi isosta kuvasta, mutta hän ei halua luopua telkkarin "käytännöllisyydestä" tykkiin verrattuna.

    Toki vähän samaa mieltä olen itsekin, välttämättä aamun piirrettyjä ei tarvitse tykiltä katsella ja varsinkin ns. taustamölynä telkkari on mukavampi.

    Tällä hetkellä telkkarin virkaa toimittaa panan 37" plasma seinälle kiinnitettynä. Alla on normi korkeuksinen tv-taso, sen päällä keskikaiutin ja huonekorkeus normaalin 250cm.

    En ole kovin innostunut rullattavista kankaista, nämä kun eivät ainakaan moottoroimattomina helpota tykin käyttöä, enkä myöskään mielellään rakentaisi/rakennuttaisi mitään koteloa seinälle kankaan runkoa varten.

    Kuinka siis sijoittaa tykki ja telkkari samaan huoneeseen ja vielä samalle seinälle?

    Ideoita otetaan mielellään vastaan.
     
  5. Hippo

    Hippo Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    2 328
    Saadut tykkäykset:
    282
    1. Kangas kattoon kiinni josta se lasketaan telkun eteen. Ja toiveista päätellen moottorikangas.
    2. Onpa joku jotain saranavirityksiä tehnyt kapa levystä tehdyille skriineille. (skriini nostetaan kattoa vasten kun ei ole käytössä, varmaan vielä tuskaisempi käyttää kuin manuaali rullakangas)
    3. Tai sitten telkku ja ja kangas eri seinille, tosin ilman pohjakuvaa tätä on mahdoton työstää eteenpäin.
    4. Heijastat kuvan seinälle telkkarin yläpuolelle. Helpoin, halvin ja varmaan surkein ratkaisu.
     
  6. kkuula

    kkuula Guest Guest

    Liittynyt:
    09.01.2008
    Viestejä:
    225
    Saadut tykkäykset:
    0
    Täältä ääni ehdottomasti tykille! Tuollaiseen tilanteeseen löytyy nykyisin tykkejä joissa valotehoa 2000lm tai enenmpikin jolloin aika valoisassakin näkee perustelkkariohjelmat ym.

    Mulla ittellä on tykki telkkarin korvikkeena ja kaikki katsotaan sillä ja tunteja kertyykin perheeni käytössä yli 4000 vuodessa eikä ongelmia ole juurikaan ollut.

    Ihan samanlailla sen taulutelkkarin kuva on kelvoton katsella jos aurinko siihen suoraan posottaa ja kiiltäväpintainen telkkari peilaa paaaaaljon vähemmästäkin.
     
  7. Valhalla

    Valhalla Nikon & Elinchrome Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    06.12.2002
    Viestejä:
    2 543
    Saadut tykkäykset:
    4
    Nosto älytöntä? Hitto kerrankin joku on vaivautunut käyttämään hakua, eikä heti tekemään uutta ketjua asiasta, josta löytyy jo monen monta. Kunniamaininta tässä pitäisi h22:lle antaa, eikä moittia vanhojen kaivelusta :)