Olen ostamassa ensimmäistä kunnollista subwooferia. Vaihtoehtoina olen katsellut: BK Monolith BK XXLS400 Chorus Vertigo XLS Subin sijoitan tähän kerrostaloyksiön betoniseen olohuoneeseen. Asumismuodon johdosta en viitsi luukuttaa, joten tulen käyttämään todennäköisesti vain murto-osaa minkään noiden vaihtoehtojen tehoreserveistä. Subi tulee hyvin suurelta osin musiikin kuunteluun, mutta halajan kuulla/tuntea myös leffoista ne ultramatalat taajuudet (tähän Monolith olisi omiaan). Choruksen saisi 700:lla mutta jos laittaisi vain kaksi kymppiä lisää niin saisi Monolithin :O Ongelma onkin siinä, että soiko Monolith oikein tällaisessa tilassa ja pienellä volyymilla soitettuna? Olen käsittänyt että kaiuttimet vaatisivat tietyn verran äänenvoimakkuutta että niiden soundi "aukeaa". Eli mennäänkö Monolithilla ihan metsään tässä tapauksessa? Sitten tuo XXLS400; koska kuuntelen subilla lähinnä musiikkia, ja asun kivikopissa, suljettu kotelo olisi jeppistä mulle. Mutta, joutuisin laittamaan jakotaajuuden todella matalalle että saisin suhteessa ne kaikkein matalimmat kuuluville eivätkä ne jyräytyisi korkeamman basson alle. Tämä sitten puurouttaisi bassovastetta jonka olen optimoinut Anti-Modella (pääkaiuttimet toistaisivat esim yli 40hz taajuudet, huonemoodit pääsisivät jylläämään). Löytyisikö ideoita?
Update: Löysin tällaisen kuvan BK:n XLS200:n (XXLS400:n pikkuveli) vasteesta huoneessa mitattuna. Näyttäisi siltä että mittauksessa on pidetty jakotaajuus niin korkealla kuin mahdollista. Boostaako huone todella noin voimakkaasti matalia taajuuksia, että vaste on kuin refleksisubbarilla? :O Taidan melkein tuon XLS200:n hommata jos voin odottaa tuollaista taajuskäyrää omassa huoneessanikin. XXSL400:a olen miettinyt vain sen takia että varmasti saisi ne supermatalat kuulumaan. Onhan siinä 12" elementti ja luonnollisesti isompi kotelo kuin pikkuveljessään. Laitan tähän nyt vielä verrokiksi ulkoilmassa tehdyn mittauksen samasta subista. Näiden ulkoilmamittausten perusteella olen näitä vaihtoehtoja punninnut.
Näyttää kyllä siltä, että tuota vastetta on suoristeltu EQ:lla tuossa ylemmässä kuvassa. Noin ruusuista vastetta ei kovinkaan monessa huoneessa saa ilman kunnollista EQ:ta. Vaihtoehtoisesti tuossa on käytetty jotain 1/2 oct tasoitusta mittauskäyrässä. Kyllähän se silti mahdollista on, että huone oikaisee vastetta noin paljon. Kyllä ainakin omassa ~22m2 kerrostalon olohuoneessa vaste ulottuu ilman korjausta erittäin alas suljetulla kotelolla, vaikka jako olisi melko korkeakin. Isosta refleksistä lähtee silti paljon munakkaammin ne matalimmat kuin tämmösistä pienistä suljetusta.
Linkki foorumiviestiin mistä ylempi kuva on peräisin "Here's the BK XLS200 in my room. It has loads of LF room gain down to ~15 Hz. No EQ used."
Melkoisen otolliselta huonekorostumalta näyttää. Itse en saanu aikanaan mokomia korostumia mitenkään aikaan - etenkään, kun alataajuuksilla 30hz alla - jos muistan oikein - hiihdetään sellainen terveellinen 20db Zipmanin mittaamien maksimien yläpuolella. Yleensä kuulee puhuttavan 6db muutoksista vapaakenttävasteeseen.
Kyseessä minun ottama mittaus pienessä ja betoniseinäisessä huoneessa, jossa huonekorostusta oli paljon. EQ:ta ei käytetty, uskokaa tai ei. Tasoitusta muistaakseni 1/24 okt. Absoluuttinen SPL ei välttämättä ihan oikea huonemittauksessa, mutta kyllä se XLS200 joka tapauksessa ihan mukavasti tuossa huoneessa toimi. Ei kannata olettaa, että XLS200:n vaste suoristuisi yhtä paljon kaikissa huoneissa.
Oliko tosiaan huoneen kaikki seinät betonia? Kyseessä on siis ilmeisesti yksiö? Käyrän muodon ja taajuuden perusteella olisin veikannut korostuman johtuvan yhdessä suunnassa olevan kevytrakenteisen seinän läpi menevästä mooditaajuudesta tai muulla tavalla liittyvästä tilasta.
Hyvin päätelty. Yksi ulkoseinä, lattia ja katto olivat betonia, muut kevytrakenteisia väliseiniä. Tietysti niidenkin takana tuli jossain vaiheessa betoni vastaan, mutta ei ihan välittömässä läheisyydessä. Erikoinen tila, jonka takia myös bassotaajuuksien käyttäytyminen oli erikoista.
Tällaisessa tapauksessa huoneen sisällä on mitattavissa vain osa aallonmuodosta, jolloin äänenpaineenvaihtelu voi olla sen verran pientä että ilmiö helposti sekoitetaan huonekorostukseen.
Taidankin kyllä ostaa kerralla sen Monolithin niin ei tarvitse ehkä ikinä vaihtaa. Jatkakaa toki pohdintaa jos siltä tuntuu.