Ilmastotalkoiletko?

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Tilt-type, 19.08.2019.

?

Ilmastotalkoilun asteesi?

  1. 1/5

    17 ääntä
    44,7%
  2. 2/5

    6 ääntä
    15,8%
  3. 3/5

    7 ääntä
    18,4%
  4. 4/5

    6 ääntä
    15,8%
  5. 5/5

    2 ääntä
    5,3%
  1. ZED

    ZED Mitä kävi, ketä tietää? Tukijoukot

    Liittynyt:
    19.03.2002
    Viestejä:
    3 579
    Saadut tykkäykset:
    215
  2. scented

    scented Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 977
    Saadut tykkäykset:
    257
    https://www.instagram.com/p/B9HqwsxJ5o_/?utm_source=ig_web_copy_link Mutta hyvin vetää porukkaa, minne ikinä meneekin :).
     
  3. kmruuska

    kmruuska Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 174
    Saadut tykkäykset:
    389
    Kuljen jo nyt suuren osan vuodesta tavan fillarilla (17 km/sivu) ja muuten aika paljon autolla motaria (23 km). Tarkoitus on vähentää auton osuutta osin siksikin että julkisesta liikenteestä tuli juuri maksutonta. Ne kerrat kun tulee tultua autolla jatkossa hoituvat sitten 100% uusiutuvilla tuotetulla sähköllä ladatulla sähköautolla. Sähköpyörä ei vähentäisi minun tapauksessani päästöjä.
     
  4. opelman

    opelman Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.10.2007
    Viestejä:
    1 644
    Saadut tykkäykset:
    63
    Ei tuo nyt kyllä kovin paljon hiilijalan jälkeen taida vaikuttaa. Mutta ei se varmaan ollut tarkoituskaan
     
  5. kmruuska

    kmruuska Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 174
    Saadut tykkäykset:
    389
    No, kilometrejä tulee yli 20 000 vuodessa autollakin että kyllä se aika paljon vaikuttaa. Mutta onhan sähköautoilla myös muitakin hyviä puolia kuin hiilipäästöt.
     
  6. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Ilmastotalkoilen ainakin lajittelemalla, olemalla käyttämättä turhaa sähköä tai kuumaa vettä sekä suosimalla omia jalkoja tai pyörää auton sijaan. En sitä sano ollenkaan, etteikö se auto olisi monelle välttämätön arjen työkalu jos ei työn takia niin sitten esim. oman ja perheen etäisyyksien ja menojen takia. Toisaalta tuntuu, että olen erityisesti siunaantunut, kun en ole ikinä ymmärtänyt ns. ajatelunautinnon päälle. Tämä on todellakin siunaus, sillä tiedän useammankin vähävaraisen ihmisen, joka on jatkuvasti PA mutta joka silti kokee auton syystä X välttämättömäksi kaikkine kuluineen, vaikka esim. työmatkatkin taittuisivat jopa jalan jos ei julkisilla tai pyörällä. Noh, kukin tyylillään.
     
  7. ZED

    ZED Mitä kävi, ketä tietää? Tukijoukot

    Liittynyt:
    19.03.2002
    Viestejä:
    3 579
    Saadut tykkäykset:
    215
    Mukavampi istua ruuhka-aikaan omassa halvassa autonkotterossa, vaikka sitten olisi jumissa liikennevaloissa, kuin täydessä linjavaunussa jossa väki kakoo ja niistää. Siis ainakin näin korona- ja influenssakauden aikana...
     
  8. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Se tärkein kysymys ja tieto on edelleen ollut esittämättä. Eli mikä merkki ja malli? :) Tesla Cybertruck? ;)
     
  9. kmruuska

    kmruuska Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 174
    Saadut tykkäykset:
    389
    Model 3 Long Range AWD
     
    TheRealThing tykkää tästä.
  10. jodorowsky

    jodorowsky Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2011
    Viestejä:
    1 311
    Saadut tykkäykset:
    83
  11. mdk 5.1

    mdk 5.1 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.06.2003
    Viestejä:
    1 014
    Saadut tykkäykset:
    98
    Mitä järkeä on yleistää
    noin paljon, kun ei ne lentoyhtiötkään taida nauttia tilanteesta jossa ovat pakotettuja sahaamaan tyhjillä koneilla?

    Varsinkin kun tuo hulluus voitaisiin, ja jossain näemmä jo onkin, lopetettu lentoyhtiöiden sääntöjä muuttamalla.
     
  12. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 446
    Saadut tykkäykset:
    1 213
    Kuis paljon on palanut keroseenia, kun lennätetään viinaa koneessa matkustajille myytäväksi?
     
  13. ProPatria

    ProPatria Aktiivinen käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    02.12.2009
    Viestejä:
    734
    Saadut tykkäykset:
    139
    Viikko sitten tuli matkustettua junalla oman auton sijaan. Nyt saa olla taas ekoilut omalta osalta vähän aikaa rauhassa.
     
  14. jodorowsky

    jodorowsky Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2011
    Viestejä:
    1 311
    Saadut tykkäykset:
    83
    https://yle.fi/uutiset/3-11247961

    Tässä uutisessa väitetään muunmuuassa että naiset ovat egologisempia kuin miehet mutta tässä ei sen kummemmin perustella sitä. Itse tiedän että naiset laittavat ruokaa enemmän roskiin kuin miehet ja ostavat enemmän vaatteita joka on erittäin saastuttava teollisuus ja haluavat useammin lisääntyä kuin miehet. Miksikähän me miehet sitten oltaisiin vähemmän egologisempia. Ostetaankohan me sitten niin paljon noita kotiteatteri laitteita moottorikelkkoja mönkiöitä autoja ja niin edelleen. Voisiko tämä olla siihen syy vai pitääkö tuo uutinen paikkansa?
     
  15. elmac0

    elmac0 Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.06.2007
    Viestejä:
    703
    Saadut tykkäykset:
    130
    Sen verran mitä jaksoin lukea jutussa vilisi sana "asenne". Jos pitää arvata niin taustalla lienee taas joku kyselytutkimus, jossa on kyselty mielipiteitä siitä kuinka tärkeäksi asiat kokee. Epäilemättä naiset vastaavat kokevansa "kestävän kehityksen" ynnä muut vastaavat asiat miehiä tärkeämmäksi kriteeriksi ostoksia tehtäessä.

    Tärkeintähän siis on, että kuuluu oikein ajattelevien joukkueeseen, muu lienee toissijaista.
     
  16. jodorowsky

    jodorowsky Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2011
    Viestejä:
    1 311
    Saadut tykkäykset:
    83
    Niin eli silloin olisi niin että tällä uutisella ei olisi merkitystä tähän sukupuoli kysymykseen. Itse kun vastaisin kyselyyn niin minuahan ei kiinnosta pätkääkään tämä ilmasto ongelma mutta voisin kyllä sanoa että olen melko egologinen kuluttaja muista syistä esim piheyden takia. Kun vaatteiden ostossakin olen todella pihi voin sanoa rehellisesti esim sen että olen valehtelematta ostanut elämäni aikana kaksi talvitakkia ja olen yli 40 vuotias. muitakin talvivaateita minulla on mutta olen saanut ne ilmaiseksi. Jos ajatellaan vaikka pipoja minulla on useita firmojen ilmaiseksi jakamia sellaisia kylmiä pipoja mutta sitten on kaksi lämmintä pipoa jotka olen kummatkin saanut vanhemmilta allw 20 vuotiaana ja toinen alkaa olla sen verran kulunut ja revennyt että käytän sitä lauhalla ilmalla ja toinen on uuden nihkeä koska sitä on käytetty vain todella kylmillä ilmoilla sen pitäisi kestää koko loppuelämäni jos se on yhtä kestävä kuin tämä joka on kulunut jo melkein loppuun . Ne oli rukan laatupipoja .
     
  17. jodorowsky

    jodorowsky Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2011
    Viestejä:
    1 311
    Saadut tykkäykset:
    83
    Korjaan raiskin pipoja
     
  18. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Minkälaiseen tutkimukseen tämä "tieto" perustuu?
     
  19. jodorowsky

    jodorowsky Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2011
    Viestejä:
    1 311
    Saadut tykkäykset:
    83
    Se on ollut uutisissa jo todella kauan sitten mutta en jaksanut alkaa tässä nytt kaivamaan niitä vuosia vanhoja uutislinkkejä netin syövereistä kun siihen voi mennä aikaa ja sattuu tuo aika olemaan kortilla varsinkin näin arkipäivinä.
     
  20. jodorowsky

    jodorowsky Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2011
    Viestejä:
    1 311
    Saadut tykkäykset:
    83