Ilkka Kanerva

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Kusni, 15.04.2022.

  1. Kusni

    Kusni Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.01.2014
    Viestejä:
    720
    Saadut tykkäykset:
    182
    Ikävä asia, niin kuin aina, kuolema. About 50 vuotta sitten Turun yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan tiloissa siivonnut siistijä kertoi, että Ilkka ja Sauli Niinistö juoksivat tentistä tenttiin ja tyydyttäviin arvosanoihin, kun oli kiire. Sauli sitten teki helppoja lakihommia Salon lakitoimistossa, mutta en tiedä tekikö Ilkka koskaan "oikeita" töitä. Ei siinä mitään, voihan sitä toimia myös eduskunnassa ilman työkokemusta paperitehtaalla. 2000-luvun puolella tapasin katuvan Ilkan, oli tekstarinäppi ollut vilkkaana, mutta lupasi hakea apua. Sitä ennen oli pyörän selässä liikennevaloissa vikitellyt vaimoni kaveria. Elämän loppupuolella Ilkka Kanerva vaikutti tolkun ihmiseltä. Oli ehkä turhat testosteronit alkaneet hävitä. Uskoakseni oli hyvinkin Suomen puolella toisin kuin moni muu saman ikäluokan tekijä (esim. Tuomioja). Iso käsi Ilkalle.
     
  2. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 489
    Saadut tykkäykset:
    1 223
    RIP.
    En tosin ihan noin positiivisin kuvin maalaisi kaveria, joka selkeästi ajoi vain omia ja kullinsa etuja, mutta kai aina pitää muistaa mihin vertaa.
    On toi Tuomioja kyllä "next something completely different" Kun olen Suomalainen ja uskon demokratiaan ja vapauteen, niin olen ajatellut että senkun puhuu, se on hänen oikeutensa, mutta nyt peilautuneea tähän hetkeen, niin mies on ollut kuin joku Venäjän dosentti.
     
  3. Kusni

    Kusni Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.01.2014
    Viestejä:
    720
    Saadut tykkäykset:
    182
    Kohtalaisen läheltä seuranneena sanon, että Ile heräsi jossain vaiheessa. En tiedä saiko hoitoa vai tuliko vanhuus, mutta viimeiset 10 vuotta käyttäytyi kunnolla.
     
  4. bluesmood

    bluesmood Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.11.2013
    Viestejä:
    484
    Saadut tykkäykset:
    31
    Tuossa Turun raitilla ja kesäisin Turun kauppatorin kesäkahvilassa ja siinä ydinkaupungilla useimpia kertoja miehen ohimennen näin, eipä siinä nyt mitään ihmeempää huomion kiinnittämisen arvoista ole, ja sama mitä itse nyt en mitään erityisiä huomiota kiinnitä kehenkään paikalliseen ihmiseen, jos joku vähän enemmän julkisuudesta tunnettu kasvo kävelee kadulla vastaan, ja Iken kohdalla myös muut turkulaiset näytti toimivan samoin.

    En koe mitään yhtäläisyyttä sinänsä Iken kaltaisen vanhan koulukunnan porvarin kanssa ajatukseni yhtäläisyyksiä, mitä olen täysin eri sukupolven kasvattikin ja totaalisesti päinvastaisesta poliittisen ideologian suunnan kannattaja rivijäsenenä vasemmistossa, mutta kyllä Ike turvallisuusasioista ihan Suomen edun mukaisesti puhui julkisuudessa ja ymmärsi sitä puolta paljon syvältä.

    Olihan Kanerva monessa mukana, laajasti verkostoitunut, ja todellakin vakiintunut äänestäjäkunnan palaavat äänestäjät kertynyt vuosien varrella siinä määrin, että sama mihin mies oli ehdolla, niin sai tarpeeksi ääniä vaalijärjestelmästä riippumatta ja tuli valituksi.

    Suomen eduskunnassa kauiten istunut aktiivinen kansanedustajan töitä hoitanut mies on nyt poissa. Kyllä tuo poliittinen ura on uniikki Suomen historiassa, jonka Ike teki.

    Se käsitys itselläni oli muodostunut Kanervasta, että mies oli kovan luokan seuramies, ja varmaankaan aina löytyi edustusseuraa kauniimman sukupuolen edustajasta tilaisuudesta riippumatta, mihin mies lähti milloin mihinkin kissanristijäisiin kaupan avajaisiin yms edustamaan julkisesti PR-puolta hoitamaan.
     
  5. Kusni

    Kusni Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.01.2014
    Viestejä:
    720
    Saadut tykkäykset:
    182
    Niin se on. Poliitikkoja voi ja ehkä pitää arvioida muuten kuin puolueiden kaivamista poteroista käsin. Esim. opin arvostamaan Ikeä, vaikka olen äänestänyt vain yhden kerran kokoomuslaista. (Olen osaton Tarja Halosen toiseen kauteen = tammikuussa 2006 äänestin vastaehdokasta: yksi kausi Halosta oli enemmän kuin riittävästi, ja tuntemani vasurit ovat yleensä olleet samaa mieltä.)

    Kanervasta vielä se, että Ike pillahti itkuun, kun hävisi puheenjohtajavaalin Kataiselle 2004. Se oli hienoa, kun tuon sukupolven mies itki suorassa lähetyksessä ja näytti miltä tuntui.

    Edit: Ike, ei Ile
     
    Viimeksi muokattu: 18.04.2022