Sattuuko kellään olemaan lehteä lähettyvillä ja scanneria Tein kyllä aineistopyynnon yliopiston kirjastoonkin, notta huomenna pääsee malttamaton lukemaan vasta, ellei löydy. Kiitos vinkistä!
jollain näytti olevan aktiivi adameista kokemusta ei kellään sattuis näistä passiiveista olemaan. http://www.adam-audio.de/studio/
Jaajaa, että -6db vapaakentässä 30Hz. NOT Onhan se kiva käppyrä mutta mutta. Tuon lehden mukaan ovat kyllä virittäneet tuon A5 niin päin honkia että huh, minkälainen mahtaa olla ryhmäviive tuolla hyppyrin alueella. Mutulla mennään, en ole kuunnellut mitään näistä. Mutta kiinnostaa siksi että jotkin aktiivit joskus pitää emu 0404 ja kuulokkeiden kaveriksi hommata.
Genelec 8020 riittää sekin aika pitkälle, varsinkin lähikentässä. Subbari jos löytyy, niin ei pitäisi bassojen ulottuvuudenkaan suhteen olevan hankalaa. Itsellä on ollut 8020 pari tietokoneen kaiuttimena jo 2v. Ilman subbaria toistoa löytyy ~55-60hz kieppeille tavallisessa huoneessa. Tuohan riittää periaatteessa musiikin kuunteluun, mutta mixatessa bassokitaran alimmat nuotit jäävät kuulumattomiin, tai kuuluvat erittäin vaimeina. Basso on napakka ja puhdas, tosin dippikytkimien 0-asennolla tavallisessa huoneessa turhankin runsas, niinpä dippejä kannattaakin rohkeasti käyttää. Subbaria sovitettaessa bass roll off säädöstä on paljon apua (-6db 85hz), mutta tällöin subbarin pitää kyetä siistiin ja napakkaan yläbassotoistoon ongelmitta korkealla jakotaajuudella (80-100hz). Itsellä on tällä hetkellä DIY Peerless XLS10"+ XLS10" passiivi 30L kotelossa. Jakarina on Reckhorn S-1. Tämä paketti tuntuu toimivan erittäin hyvin Genelecien kanssa korkealla jaolla. Tuo bass roll off alkaa tomia jo aika korkelta (~300-400hz) loiventaen periaatteessa taajuusvasteen muotoa. Tämä tekee sen, että subbarin vaihe on helpompi sovittaa (varsinkin loivemmalla jakosuotimella) Geneleceihin. Tuo bass roll off on alunperin tarkoitettu käytettävän Genelecin omien subbareiden kanssa, mutta tuntuu ko. säätö toimivan myös muidenkin subbasten sovittamisessa.
Mielipidettä kaipailisin myös seuraavasta: Nyt vaihtoehtona on myös, että ostan passiiviset monitorit, mutta samalla upgreidaan vahvistintani esim. Denon 1910:aan, jota on kovasti kehuttu musiikintoistossa. Ei siinä, niin kehuttiin aikoinaan tätä omistamaani yamaha rx-v650:aakin. Kummalla tavalla pääsee parempaan lopputulokseen ja miten aktiivimonitoreiden sisäinen vahvistin suhteutuu laadussa ulkoisiin (av-) vahvistimiin kuten mainittu Denon? Tai sitten ostan sekä Denonin että aktiiviparin, ken tietää kun nälkä kasvaa syödessä.
No hemmetti, pitänee katsoa ihan uudella silmällä noita vahvistimia, jotenkin on automaattinen oletus että nuo ovat uusissa alemman keskiluokan malleissa kun jo omassa yammussakin ovat. Kävin joutessani koekuuntelemassa (tosin melko nopeasti), hieman kehnoissa olosuhteissa M-Audio BX5A, BX8A ja Yamaha HS50M -kaiuttimia (+ Behringer B2030A ohimennen). Näistä ainoat, joista voidaan puhua äänenlaadun kanssa samassa lauseessa olivat Yamaha ja varauksella pienempi kirkasääninen M-Audio, jossa soundi oli valovuoden edellä isompaa versiota. HS50M:ssä sekä BX5A:ssa jousisoittimien (Mozart) äänet toistuivat heleästi ja akustinen kitara oli hyvän kuuloinen. Ihan hyvä yleissoundi molemmissa. Yamaha oli näistä luonnollisempi ja nopean kokeilun pohjalta melko mukavan oloinen kaiutin. M-Audio oli hieman liian kirkas, mutta ei huono sekään. Vaikka pidän kirkkaasta soundista en voi monitoreiksi kelpuuttaa sellaisia, vaan haen neutraalia ja värittymätöntä ääntä. Behringer oli onton kuuloinen ja kumiseva, tosin ei niin kumiseva kuin M-Audion BX8A, joka myös oli tunkkainen siinä missä pienempi malli BX5A oli kirkas. Todella heikkoja esityksiä nopean kokeilun pohjalta. Tosin kuunteluolosuhteet eivät olleet aivan parhaat mahdolliset, mutta eivät ne sitä olleet muillakaan kaiuttimilla.
Pakkohan siitä on jauhaa kun ei tunnu ymmärrystä riittävän sille, että kaiuttimen mutkitteleva vaste on äänen värittymistä. Hyvässä akustiikassa (studioympäristö) on helpompi saada suorempi taajuusvaste hyvällä monitorilla, kuin vähemmän hyvällä. Merkeistä nyt sitten sen enempää enää puhumatta. Pahoittelut off-topicista ketjun aloittajalle.
Löytyi jonkinlainen sivusto, vaatii rekisteröitymisen 2min. Testien laatu ei ole kovin tieteellinen, käyrät puuttuvat: http://www.musictechmag.co.uk/mtm/studio-monitors Hyviä arvosanoja olivat saaneet juurikin Yamahan HS-sarja, tuolla testattiin HS80M. Tannoyn Reveal -perheen kaiuttimista myös tykättiin kovasti. Myös Genejä arvosteltut usea malli.
Mielipiteensä jokaisella. Jos noin kovaa uskoo suoraan vasteeseen niin varmaan sitte G 8260 tms, on maailman paras kaiutin. period. Etuvaste suora kuin viivottimella olis piirretty. Ainut vaan, että se ei kuvaa todellisuutta, ei edes studiossa. Period. Eikä tää mitään offtopiccia ole, liittyy kaiuttimiin.
Genelecit ovat hyvät monitorit miksauskäyttöön mutta en niitä parhaiksi tai ainoaksi vaihtoehdoksi rohkenisi väittää. Itse olen työskennellyt Genelecin eri malleilla monia vuosia, kotistudiooni ostin Adamit aikanaan kuunneltuani niitä ystäväni studiolla noin viiden minuutin ajan. Niillä olen onnistuneesti tässä nyt vuoden verran miksannut ja tyytyväinen ollut. Rohkenen myös väittää että kuuloni on suhteellisen skarppi. Vaikkuakaan ei pitäisi olla tässä vielä muutamia mittauksia eri huoneista matkan varrelta: (Adam A7+chorus vertigo XLS 07) viimeisimpään huoneeseen rahtasin just läjän vuorivillaa jolla lähden kamppailemaan tuota yläbassoaluetta kuriin En suinkaan siis mitenkään väheksy Genelecejä mutta tuntuu että Genelecin omistajat tuntuvat väheksyvän muita kaiutinmerkkejä. Jos mun pitäs monitoreita jollekin suositella niin omakohtaisella kokemuksella sanoisin että hyviä vaihtoehtoja on ainakin Genelec, Dynaudio ja Adam. edit: sen verran vielä tuosta A5:sta että sitä en ole kuullut, mutta A7:aa suosittelen. Hinta/laatusuhteeltaan kärkikastia minun mielestäni. Noita uusia sx-sarjan malleja himistelisi kyllä kuulla, mutta hinta on halvimmalla s1x:lläkin jo 900e kpl
Älä laita sanoja toisten suuhun. En ole sanonut Geneleciä maailman parhaaksi kaiuttimeksi. Sen sijaan se on studiomonitorien eli ammattityökalujen ehdotonta aatelia. Kun monitorin vapaakenttävaste on mahd. suora, on todennäköisempää että se on suorempi myös sisätilassa (kun akustiikka on edes kohtalainen) kuin jonkun vähemmän suoraan vasteeseen vapaakentässä kykenevän monitorin.
Tarkoitin vaikkukorva-heitollani näitä jotka arpovat eri passiiviämyreiden kanssa olohuonekuuntelussa. Minkä pömpelin vaste kuulostaa omassa kämpässä, omilla levyillä ja omaan korvaan parhaimmalta. Se on arpapeliä jos joku. Studiomonitorit ovat ensisijaisesti työkaluiksi suunniteltu, äänentarkkailuun, ei siitä nauttimiseen. Hyvä dynamiikka, riittävästi äänenpainetta pienellä säröllä sekä mahdollisimman tasaisella taajuusvasteella, siinä pääkriteerit studiomonitorille. Jotkut toisaalta jopa kuuntelevat studiomonitoreilla ihan nautiskellen.
Onko noista mitään särömittauksia ja vasteita muista suunnista kuin suoraan edestä? Magnetostaatti ja varsinkin EMT (Adam) -tyyppisissä diskanteissa on aika pahat säröt ja vasteet: (Mark&Daniel DM4 mittauksia): http://www.zaphaudio.com/tidbits/M&D-DM4-FR-IMP.gif http://www.zaphaudio.com/tidbits/M&D-DM4-HD.gif Vrt. säröjä esim. tähän Seasiin: http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/Seas_27TBFCG-HD.gif Behringerissä jakotaajuus on aika korkealla, 3.6 kHz, jolloin tuo keskiääninen 8.3" suuntaa jo aika voimakkaasti, (teho- ja sivuvasteissa) varmaan kohtuullinen kuoppa keskialueella / alemmilla diskanteilla, kun vielä reunaheijastuksetkin ottaa huomioon. Tekisivät 3-tiekaiuttimen jossa keskiääniselläkin olisi suuntain.
En tarkoittanut, että sanoit niin. Minähän sen sanoin. Tavoittena suora vaste, ostakaamme siis G 8260 koska siinä on suorin vaste. Case closed. :thumbsup: Ei kannata tutkia asiaa enempää.
Behringerin truthit on hyviä kaiuttimia musiikin kuunteluun. Monitorointi/miksaus käyttöön niistä ei oikein ole, tai vähintään pitää sitten tuntea ja tietää kaiuttimien "ominaisuudet". Trutheista saa hiukan parempaa soundia ulos, jos viitsiää avata kotelot ja tilkkiä kaikenlaiset mahdolliset pienet vuodot + laittaa hiukan lisää vaimennusta koteloon. Kotelo on sinänsä melko tukevaa ja paksua tavaraa. Varsinkin tuo isompi (vanha) truth 2031 on aika ontto ja honottava sävyltään. Yläbassoissa on jotain epätarkkuutta ja onttoa sävyä. Nämä siis ainakin vanhoissa malleissa... en tiedä millasia on noi uudet mallit, jossa nauhadiskanttikin.
Hyvä pointti.. "melkein" mikä tahansa monitori sopii miksaukseen kun miksaaja itse tuntee tarkasti sen ominaisuudet tietyssä akustiikassa. Useinhan työn tulos tarkistetaan useammilla laitteilla, esim. kuulokkeilla tai toisilla monitoreilla jne. Vanha kunnon Yamaha NS10 löytyy erittäin monesta studiosta ympäri maailman, juurikin siitä syystä että se kuulostaa hirveältä. Jos niillä onnistuu saamaan edes kohtalaisen kuuloista soundia, voi onnitella itseään hyvästä työstä...
Jeps...useissa studioissa on useammat kaiuttimet, voi kuunnella soundia erilaisista pöntöistä + varmaan vielä on erilaisia luurejakin. Hyvät kuulokkeet onkin monesti akustiikasta riippumaton musiikintekijän ja miksaajan paras työkalu. Kuuloke on ihan armoton vivahteille ja rosoille, eikä akustiikka vaikuta piirun vertaa.
Lainataanpas tätä ketjua, kun ei viitsi uuttakaan aloittaa simppelin kysymyksen takia... Eli, onko kellään kokemusta M-Audion AV 40 aktiivimonitoreista? Yritin searchilla täältä etsiä, mutta aika vähän löytyi viestejä. Google toki antaa vaikka minkälaisia reviewejä (pääosin varsin positiivisia), mutta lähinnä ajattelin metsästää "oikeita" käyttäjäkokemuksia aiheesta. Lähinnä kiinnostaa käytössä havaitut hyvät / huonot puolet, sekä tietenkin mahdolliset vertailut muihin kaiuttimiin.