Hushboxi

Keskustelu osiossa 'Muut televisiot, näyttölaitteet ja soittimet' , aloittajana aarno2815, 01.09.2002.

  1. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Terve taas!
    Kun nyt olen vaihtanut vanhan kunnon Nec VT440 saman valmistajan LT150z:n, niin kuvan parannuksen kompensoi melu!

    Riittävän hiljaisen LCD-tykin sijaan sain pölynimurin melua tuottavan DLP-tykin.

    No, äänen vaimennuslaatikollahan se ratkeaa. Onkohan kukaan teistä Trabalaisista tehnyt sellaista Nec LT150:een? Tämä laitehan on vähän erikoinen siitä syystä, että se ottaa viileän ilman samalta sivustalta kuin puhaltaa ulos lämpimän ilman.

    Olohuoneen takaseinällä ratkaisu olisi löytynyt helpommin kaapin muodossa, mutta projisointietäisyys olisi tuottanut liian ison kuvan. Siitä johtuen boxi on sijoitettava keskelle kattoa.

    AVS-forumilla on ollut puhetta WHISPER FLOW boxeista, mutta ovat kalliita(n.400€) ja kallistuvat vielä Suomeen tuotaessa.

    Sitten minulla on myös anamorfinen linssi, joka kuuluu kombinaatioon. Että siinähän sitä!

    Projektoriin ja linssiin olen jo suunnitellut telineen vanhalla rutiinilla, mutta se boxi siihen ympärille, siihen haluaisin saada valaistusta, jos jollain on sellainen tehtynä tai tekeillä.:confused:
     
  2. sat37

    sat37 Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    1 177
    Saadut tykkäykset:
    2
    Omaa kokemusta ei ole, mutta AVS Forumilla on kyllä ollut
    omatekoisia malleja näytillä.
    Löydät varmaan lisää suorittamalla haun AVS Forumilla, mutta
    katso aluksi vaikka nämä:

    http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?threadid=89287

    http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?threadid=127375

    http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?threadid=90220
     
  3. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Kiitos vihjeistä, käytin kyllä searchia, mutta olisi pitänyt ehkä kohdentaa tarkemmin. Näitä antamiasi vihjeitä en löytänyt, kiitos vaivannäöstäsi! Täytyypä tutkia tarkemmin...
    Aika projekteja nämä hushboxit.:rolleyes:
     
  4. sat37

    sat37 Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    1 177
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ollos hyvä vainen. Tein itselleni kirjanmerkit noille sivuille
    joskus silloin, kun projektoreja ei ollut tuolla vielä jaettu
    kahteen foorumiin hinnan mukaan. Kaikkia linkkejä ei
    enää nyt löytynytkään.

    Sanoilla "hushbox LT150" löytyy näköjään paljon linkkejä,
    ainakin kun kohdistaa haun kaikkiin avoimiin foorumeihin
    ja siinä samalla kummankin hintaluokan projektorifoorumiin.
    Karsimista tuolla haulla saatavissa tuloksissa tietysti piisaa.
     
  5. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Ilmaisin itseäni huonosti. Tarkoitin, että ennen antamiasi vihjeitä en löytänyt hittejä. Toki antamasi linkit löytyivät. Pyydän anteeksi harhaanjohtavan sanajärjestyksen käyttöäni.
    Taitaa olla ssinulla aika paljon noita kirjanmerkkejä, linkithän ovat aika vanhoja postauksia.
     
  6. sat37

    sat37 Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    1 177
    Saadut tykkäykset:
    2
    No ei, taisin itsekin ymmärtää ja ilmaista itseni huonosti.
    Mutta mitäs tuosta, pääasia, että saat jotain vinkkejä
    mahdollisen laatikon tekoon.



    No olen noita vinkeiksi säästellyt siltä varalta, että itse tulisin
    joskus yrittäneeksi laatikon tekoa, mutta taitaa tuo
    ajanpuutteen takia jäädä tekemättä.
     
  7. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Vähän off topic, mutta olenko ymmärtänyt oikein onko sinulla Nec LT 150(z). Nuo antamasi linkithän ovat nimenomaan 150:lle.

    Vähän harmittaa, kun siitä pleksiboxista ei ole työn vaiheista kuvia, ainoastaan valmiista boxista. Ei kunnolla näe väliseinän/-seinien sijaintia.

    Niin, kerropa oletko Tällaisen Necin omistaja nyt vai kenties aiemmin.
     
  8. sat37

    sat37 Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    1 177
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ei ole tuota NECiä minulla eikä ole ollutkaan. DLP tekee
    minut pahoinvointiseksi.

    Keräsin vain yhdessä vaiheessa linkkejä ihmisten tekemistä
    laatikoista projektorimerkistä riippumatta.



    Minusta näyttää, ettei siellä mitään väliseiniä olekaan, vaan vain
    se pahvikarsina toisessa sivussa. Minusta tuosta laatikosta
    näkee kuitenkin hyvin sen, miten tuulettimia on käytetty.
     
  9. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Aivan, pahvistahan se. Täytyi vain tihruta riittävän kauan kuvia, on heijastuksia pahuksen paljon.
    Nyt olen tehnyt periaatekuvat ilman kierrosta. Tietäisiköhän joku Trabalaisista mistä saisi hyviä tuulettimia tähän boxiin, niin ja suodattimia kuvan mukaisesti+suodatinboxit? Entä sopivan muuntajan?

    Tässähän rupeaa vallan innostumaan tähän projektiin!!
    Hyvin vaativa tehtävä ja aikaa viepä, mutta varmasti palkitseva.

    Kumman vähän ihmiset täällä Suomessa tällaisia tekevät. Se on kai se, että takuun loppuminen pelottaa ihmisiä.

    Vahinko, että sinulle ei sovi dlp-tykki. Olen kyllä lukenut AVS forumilta, että joillain ihmisillä on sellainen taipumus. Onneksi en itse kuulu heihin. Kun nyt olen joitain tunteja käyttänyt tykkiä olen huomannut, että rainbowt eivät näy minun silmiini.

    Loistava tykki kerta kaikkiaan sille, jolle se sopii!
    Vaimo ei kylläkään pidä tuollaisesta kattoakvaariosta, sen tiedän.
    On kuitenkin jo tottunut ajatukseen, että sellainen on tulossa. Ei hänkään pidä tykin äänekkyydestä.
     
  10. sat37

    sat37 Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    1 177
    Saadut tykkäykset:
    2
    Tai projektorin kärähtäminen liian pienen ilmanvaihdon takia.
    Tai sitten ei vain ole aikaa ja/tai mielenkiintoa.


    Minulle ne aiheuttavat huimausta. Toisaalta minua viisaammat
    ovat myös sanoneet, että LCD-värit ovat DLP-värejä paremmat,
    mikä on minunkin kokemukseni. Toisaalta joidenkin LCD-
    projektorien musta ja kontrasti ovat melko lähellä DLP:n
    vastaavia. Silti kummassakin projektorityypissä on toivomisen
    varaa.

    Onnea rakennusprojektiin! Kommentoi vaikka jotain
    lämpötiloista yms. sitten, kun on valmista.
     
  11. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Terve!
    Olisin vielä kysellyt heiltä, jotka ovat rakentaneet toimivan äänenvaimennusboxin, mielipidettä oheisen boxin äänenvaimennuksen parantamisesta.
    Kaveri ei ole edes itse oikein tyytyväinen lopputulokseen! Minä taas aion tehdä sellaisen, johon olen tyytyväinen. Kylläkin esimerkin boxin perustalta.

    Siis rohkeasti kannannottoja oheiseen hush boxiin sellaisilta, joilla on todella käytännön tuomaa kokemusta, tiedän että teissä sellaisiakin on!


    http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?threadid=89287
     
  12. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Projekti rupeaa olemaan kasausta vailla. Boxin akryylit on sahattu, flektit tilattu(12dB!!)Papstit, akustoiva materiaali, muuntaja hankittu, akryyliliima on jo, kuuman ilman kotelo esivalmistettu(alumiinista), kiinnitykset mietitty, purkaminen tarvittaessa. Yksi asia on vielä vähän vaiheissa, nimittäin flektien päälle- ja poiskytkentä(lämpörele poiskytkennässä, projektorin jäähdytyspuhallus kestää 1,5 minuuttia). Valmis systeemi maksaa n.80€. Saisikohan tuon toteutettua halvemmalla?
    Voiko tässä asiassa esim. hyödyntää PC control portia, siis ohjelmallisesti kytkisi virran päälle ja 1,5 minuutin viiveellä pois? Projektorissa on tällainen liitäntä. Onko kellään tietoa tämän liitännän hyödyntämismahdollisuuksista?:rolleyes:
     
  13. prosurfer

    prosurfer Guest Guest

    Liittynyt:
    19.10.2001
    Viestejä:
    2 111
    Saadut tykkäykset:
    2
    Kokeile yleismittarilla tuleeko miniDINistä tai USBstä virtaa vielä jälkituuletuksen aikana. Jos tulee, saat siitä viriteltyä herätevirran tuulettimen muuntajan kytkimelle :)
     
  14. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Hush boxin kanssa riittänyt nysväämistä.
    Sain viime perjantaina boxin liimattua. Pikkuisen yksi kulma haritti liiman kuivumisen jälkeen(olisi täytynyt olla kunnon jigi tai enemmän puristimia.
    No tänään alkoi flektien sähkökytkentä harjoittelu. Hyttysen jalan paksuisilla johdoilla kontaktin saaminen muuntajan liittimeen ei oikein tahtonut onnistua. Kaikessa kun pitää olla varovainen, ettei jää käsiin palautuskelvotonta kamaa.

    Sain flektit toimimaan. Kansi kiinni ja ensimmäiset savut.
    Jännittyneenä kuuntelin, josko olisi hyvinkin hiljennyt. Olihan se!!!
    Olin laittanut boxiin lämpömittarin ja tarkkailin jännittyneenä sen näyttämää. Lämpö nousi 33:een, 35:een ja pian projektorin tunnistin katkaisi projusta virran. Pah!
    Uusi yritys, sama tulos! Ja taas!

    Soitto Coolputeriin, ottavat vastaan 80mm Papstit ja vaihtavat tehokkaampiin. Tilasin 120 mm tilalle, niissä lähes 3x ilmansiirtokyky.
    Totesin, että boxissa on tilaongelmaa niin suurille flekteille. Taidan levittää boxia n.10cm ja tehdä kunnon ääniloukun samalla. Myös olen ajatellut 12 cm tilalle 8cm flektiä, jossa suurempi kierrosluku ja ilmamäärä sen johdosta lähellä 12cm arvoa. Toivottavasti vaihto onnistuu.
    Siis NEC LT150z hiljeni riittävästi ja hiljenee tarvittaessa vieläkin!
    Enköhän saa lämpöongelmankin ratkaistua tehokkaammilla puhaltimilla.
    Erittäin mielenkiintoinen projekti, täytyy sanoa - haastetta riittää.
    Aion vielä laittaa termostaatin valvomaan systeemiä, jotta se toimisi automaattisesti. Termostaatin toimittajakin on katsottuna valmiiksi.
    Suunnittelua on riittänyt valtavasti ja tarkkuutta työ on vaatinut, alihankkijoitten työ ei aina ole ollut niin hirveän mittatarkkaa. Enköhän lähipäivinä saa valmiiksi. Jos joitain kiinnostaa, voin kertoa lopputuloksesta sitten.:thumbsup:
     
  15. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Ei Hong Kongin pojan suunnittelema laite toiminut.

    Minähän perustin hush boxi projektini CKL:n boxiin. Lämpöjä ei saanut millään kuriin. Vaikka vaihdoin tehokkaammat flektit poistopuolelle ja myös tulopuolelle niin ei kun ei.

    Kaverin ajattelema osastointi ei toiminut ollenkaan, kuten olin vähän epäillytkin. Ei pitäisi laittaa tuollaista kökköä lainkaan nettiin. Mieluummin toimiva laite, tosin kaveri totesi itsekin, ettei ollut ihan tyytyväinen(!).


    No tulihan kokeiltua, kokemukset ovat kuitenkin arvokkaita.

    Alun alkaen olin sitä mieltä, että boxin on perustuttava selvään kanavointiin ja ääniloukkuperiaatteeseen. Nämä ajatuksethan ovat yleisiä perusteita ilmastoinnissa ja ilmastoinnin äänenvaimennuksessa.

    Uloop teki viisaasti kun lähti puhtaalta paperilta ja teki riittävän yksinkertaisen boxin.

    Aion tehdä mdf-levystä nyt ainakin prototyypin ja sitten ehkä
    toimivan proton perusteella tehdä boxin akryylistä. Jäi sen verran arvokas kansilevy, että se ainakin on hyödynnettävä.

    Lämpötilatestaus kodin ulkopuolella viritelmääni oli hankalaa. Kun projektoriin ei tullut kuvasignaalia, niin se stumppasi n.5 minuutin kuluttua vaikka lämpö boxissa oli vain 32 astetta.

    Projektorissa on ilmeisesti jonkinlainen sammutusautomatiikka siltä varalta jos signaalia ei tule 5 minuuttiin. Kotona kun kokeilin projua, niin toimi moitteetta.

    No nyt tuli jonkun päivän pituinen tauko projektiin, mutta se on vain keskeytys. Toimiva boxi tulee kohta, sen olen päättänyt!


    ;)
     
  16. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Kuten sanoin, niin teen toimivan hush boxin. Nyt se on valmis!!

    Kun itse suunnittelee kaiken, niin hyvä tulee. NEC LT 150z:lle on boxin tekeminen hyvin vaativaa. Laite on pieni ja joka puolelta tulee ja menee ilmaa. Kopioin ensimmäiseen versiooni Honkkarin tekemän boxin, josta kerroin aiemmin. Se ei toiminut.

    Pähkäilin, että siinä toimimattomassa boxissa oli liian pieni poistuvan ilman tila, sekä olemattomat kanavat.

    Uudessa boxissa lähdin siitä, että ilmaa täytyy kierrättää pitemmän matkan. Pääperiaate on, että ensin lämpö pois, se on tärkeintä, sitten ääni. Lämpö kuitenkin ensin, siitä on enemmän riesaa.

    Nyt lämpö on boxin yläosassa n.25 astetta. Lampun vieressä, mikä on kuumin kohta, lämpö on 29 astetta. Jouduin laskemaan projektoria hieman alemmaksi, jotta sain lampun yläpuolelle jäähdytysilman kierron paremmaksi.

    Ääni boxissa on vaimeata huminaa. Tuloilmapuolella minulla on teholtaan puolet oleva tuuletin. Totesin sen riittäväksi. Lämpimän ilman poistoon tarvitsin tehokkaamman tuulettimen, jossa on kovemmat kierrokset ja sen myötä enemmän ääntä. Ratkaisuksi kehitin 2-kerrosrakenteen, josta muodostuu ääniloukku. Idea toimi erittäin hyvin. Tuloilmapuolen hiljainen tuuletin jopa aiheutti enemmän ääntä! Tosin siinä ei ole 2-kerros rakennetta. Äänenvaimennuksella sain tilanteen kylläkin balanssiin.

    Muuntaja minulla on säädettävä: 12V, 9V, 7,5V jne. Osoittautui hyväksi ratkaisuksi. Boxin kannen keskiosa on akryylia, jotta näkisin lävitse lämpömittarin. Se on samalla hyvin ääntä eristävä(12mm).

    Kotelo on mdf-levyä, kokoamiseen olen käyttänyt myös tammilistoja. Ensin aioin tehdä mdf-mallin mukaisen boxin kokonaan akryylista, mutta en taida viitsiä, nykyisessäkin on ollut niin paljon työtä.

    Vielä täytyy ripustaa komeus kattoon. Täytyy siirtää kattotelinettä n.20cm(edellinen tykki oli NEC VT440 ja optiikka toisella puolen). Kaiken kukkuraksi kombinaatioon on lisättävä vielä anamorfinen linssi!

    Ripustus on enimmäkseen rutiinia ja samoin pinnoitus. Itse testaus ja loppukokoonpano vei koko viikonlopun aikaa, mutta onnistunut lopputulos kyllä kruunaa kaiken.:thumbsup: :thumbsup:
     
  17. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    No kun yllytit, niin: boxin sisälämpötila on 26 astetta. Poistoilman lämpö on 43 astetta. Laitoin vielä Hoyan FL-DAY suodattimen boxin ikkunaan ulkopuolelle ennen aanamorfista linssiä. Nyt on boxi ihan nätisti toiminut varmaan jo yli kuukauden. Ei ongelmia. Projektorin ääni hävisi boxiin jopa niin, että välillä unohtuu yöksi päälle!
     
  18. sat37

    sat37 Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    1 177
    Saadut tykkäykset:
    2
    Mukava kuulla!

    Mitenkäs iso se sinun boksisi on ulkomitoiltaan?
    Olisiko sinulla mitään valokuvia kuvia tai piirustuksia siitä?
    Mitä lasia muuten laitoit tuohon ikkunaan?
     
  19. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Boxi on kooltaan l=54cm,k=20cm,s=42cm. Edessä ikkuna ja takana ikkuna, tavallista ikkunalasia 3mm. Tässä kuva.

    Kuvassa alhaalta ilma tulee keskellä olevaan projektoritilaan ja poistuu ylhäällä olevaan 2-kerroksiseen kanavaan, josta 2-kertaisella nopeudella oleva flekti imee ilman.
     

    Liitetyt tiedostot:

  20. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Ja tässä. Vasemmalla näkyy päältä kuvattuna poistokanava. Propelimerkin kohdalta keskellä on poistoflekti kanavan pohjakerroksessa. Tulo- ja poistokanavan päällä on aivan irralliset mdf-levykannet. Keskelle asensin 12mm plexikannen, jonka alapuolella minulla oli testien ajan lämpömittari. Kannesta roikkuu projektori ruuvien varassa. Kannessa on myos kiinni kehikko anamorfiselle linssille. Laitoin takaikkunan, koska arvelin, että en onnistuisi ohjaamaan projua etuikkunan kautta linssien ja lasien lävitse. Olin oikeassa, se ei olisikaan onnistunut. Nyt takaikkunan kautta onnistuu käynnistys kaukolla joka kerta laakista.
     

    Liitetyt tiedostot: