HTPC on kuollut!

Keskustelu osiossa 'HTPC eli Home Theater PC' , aloittajana TheRealThing, 20.01.2018.

Tags:
?

Onko HTPC kuollut, ajoiko aika ohi?

  1. On kuollut (minulla oli ennen HTPC käytössä, muttei enää)

    8 ääntä
    18,2%
  2. On kuollut (minulla ei ole ollut HTPC:tä käytössä)

    12 ääntä
    27,3%
  3. Ei ole kuollut (käytän edelleen HTPC:tä, hyvin porskuttaa)

    19 ääntä
    43,2%
  4. Ei ole kuollut (en ole käyttänyt, mutta hyvä vaihtoehto)

    5 ääntä
    11,4%
  1. Bad_Taste

    Bad_Taste Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.03.2005
    Viestejä:
    394
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vanha (2008) mini atx pohjalta tehty laite on blueray soittimella, 2tb kovalevyä, mutta todella vähälle käytölle jäänyt kun on kaikki Elisa viihteet, chromecast yms. DVB viemer oli aikasemmin, mutta sitä en ole käyttänyt enään 2010 jälkeen, toki idea on vielä rakentaa kun saan talon remontoitua, tulisi hoitamaan jonkin näköistä serveriä tms. missä olisi kaikki hdd (raid-kuvat,yms.) ja verkon läpi voisi sitten katsella talon sisäisessä verkossa joko lan tai wlan.
     
  2. vps358

    vps358 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 725
    Saadut tykkäykset:
    479
    Kulkee nimellä NAS ja niitä riittää erilaisia, kokoisia ja äänitasoisia.

    T: Vesku
     
    Bad_Taste tykkää tästä.
  3. Speedjani

    Speedjani Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2020
    Viestejä:
    37
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moroos!. Minulla on taas edelleen ajatuksena rakentaa HTPC ja olen katsellutt Jimms:stä Silverstonen koteloita. Idea olis se, että haluisin Bluray aseman joka minulla on jo, koska keräilen leffoja ja haluan katsoa ne kunnollisilla ääniraidoilla! Mietityttää vaan, et riittääkö tuo GTX 1080 näyttis, kun olen ostamassa pöytäkoneeseen 3080ti:n ja nyt jäit sit toi 1080:n ylimääräiseksi. Toinen asia on tuo Bluray ja sit UHD leffojen pyörittäminen tuolla Asuksen Bluray asemalla. Jostain luin, et sillä pystyis pyörittämään myös jollain kikalla noi UHD:t myös. Ja sit lopuks se softa juttu, millä niit pyörittäis. Muistaakseni Bluray ainakin vaati sen esim. Anydvd:n jolla purettiin maatunnus yms. Et et, saako niitä enää yms. Näihin olis tietty kiva tietää vastauksia. Torista sit vaan joku vaik 10700 Intellin kivi ja vaik joku Z490 piirisarjan emo, niin sillä kait pärjäilis?
     
  4. Hippo

    Hippo Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    2 327
    Saadut tykkäykset:
    282
    Eikös nyt kämäisinkin näytönohjain nykyään pura BD striimin vaikka vasemmalla kädellä, taitaa mennä 4k siinä samalla? Toki jos haluaa jotain ylimääräistä kuvan prosessointia harrastaa, niin pitää miettiä asia uusiksi.
     
  5. Speedjani

    Speedjani Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2020
    Viestejä:
    37
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jaa, näytönohjaimestakos se on kii????? Muistaakseni esim, KODI, VLC player ei ainakaan aikoinaan purkanut Bluray leffaa jos ei ollut ohjelmaa erikseen, joka purki maatunnuksen yms
     
  6. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
    GTX 1080 pyörittää kyllä hienosti UHD -materiaalia. Itsellä on se HTPC:ssä. Ongelmaksi tuossa muodostuu se että Nvidian tuotteet eivät tajua tuota fyysisten UHD -levyjen DRM:ää.

    "So far only Intel iGPU's support the DRM handshake that makes 4k UHD blu ray (legally) possible on PC."


    Eli jos ja kun rakennat HTPC:tä niin siinä pitää olla suht tuore prossu (10700 riittää varmasti) jonka integroitu näytönohjain hanskaa tuon DRM, sekä toki tarvitset softan jolla kiekkoa pyöritellä. ( esim. powerdvd)

    MUTTA, sinähän voit ripata sen UHD -kiekon sisältävän materiaalin kovalevylle esim. mkv -muotoon ja tämän jälkeen rakentaa mkv -tiedostolle korjaustiedoston madmeasure dynamic hdr optimizer -työkalulla. Eli tuonne softaan kerrot että: "hei tykkini pystyy 70 nits valotehoon, rakenna korjaustiedosto HDR:lle käyttäen tuota nits -arvoa". Tällöin elokuva näyttää about niin hyvälle kuin mahdollista. (itse käytän tätä metodia). Tässä voin sitten jelppiä paremmin jos tilanne tulee eteen.
     
    Viimeksi muokattu: 21.03.2022
    Speedjani ja TheRealThing tykkäävät tästä.
  7. Speedjani

    Speedjani Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2020
    Viestejä:
    37
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ok! Ajatuksena olikin laittaa tyylii 10700 tai K kumman nyt torista löytää. Mut tarkoititko, että toi toimis siis Intellin omalla prossyn näyttiksellä? Mustaakseni toi 10700 ja 10900 taisi pystyä pyörittämään 4K:ta 60 fps, et sillä teorialla pitäis riittää. Ja idea oli se, että voisin katsella suoraan myös noita leffoja ihan levyltäkin. Mutta joo, sit ku saan osat kasaan ja läjään koneen, niin toi rippaus juttu yms, saattaa kiinnostaakkin :)
     
  8. Speedjani

    Speedjani Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2020
    Viestejä:
    37
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mut mites muuten sit esim Dolby Atmos purkautuu PC:llä? Onkohan Powerdvd:ssä se huomioitu?
     
  9. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
    Kyl siin kaikki toimii.
     
    Speedjani tykkää tästä.
  10. Speedjani

    Speedjani Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2020
    Viestejä:
    37
    Saadut tykkäykset:
    0