Xmax on lineaarisen poikkeaman alue, se kun ylitetääm, särön määrä kasvaa nopeammin sen jälkeen. Mekaaninen limitti (poks) on noin 22-23 millin poikkeamalla. Ja kannattaa muistaa, että simulointi ei ole sama kuin poikkeama luonnossa, varsinkaan siinä vaiheessa kun lineaarinen alue ylittyy. Ja kun taas tapasi mukaan irroitit kuvan asiayhteydestä, niin laitetaan uusi kuva, tuo kertoo, minkä verran äänenpaine-eroa edellämainituilla 12- ja 15-tuumaisella 100 litran kotelossa. Jos 15-tuumainen saisi 20-30 litraa lisää ja kotelo olisi sopivampi, tulisi ero vielä selkeämmäksi. katso liitettä ScreenHunter_01 Nov. 01 00.03.jpg Eipä siinä ole kuin 6-7 dB eroa 15-tuumaisen hyväksi Teho säädetty siten, että poikkeama viritystaajuuden yläpuolella hipoo xmaxia.
Jak,niin niillä sub taajuuksilla ero on pienempi kuin 6-7 db,15-50hz taajuudet. Kuten totesin niin itselläni ei ollut tarvetta vaihtaa 15" daytoniin(olkkari 15 neliöinen),eri juttu sitten jos tekee kokonaan uuden subin,kuuntelutila on ISO ja tuntee tarvitsevansa enemmän painetta(harva tarvitsee)
Todettakoon vielä, että 15 hertsillä 5dB eroa, joten ei se ero matalillakaan taajuuksilla pienene juurikaan. Toisaalta, niin pahasti koteloinnin virityksen alapuolella, että subsonic olisi jo lepatteet leikannut pois. Mielestäni ei sillä kuuntelutilan koollakaan juurikaan merkitystä ole, jos isomman elementin vaatima isompi kotelo vain on mahdollista sijoittaa tilaan. Kyllä se iso elementtin toistaa aina puhtaammin kuin vastaava pienempi elementti, kun liikepoikkeama pysyy pienempänä. Kyse ei ole vain maksimiäänenpaineesta. Hyvä vertailu oli kaverrille askarrellut leffahuoneen subit V2.0 8 kpl 12-tuumaista aktiivia ja 16 kpl passiiveja. Eli 4 bassokaappia, 2 aktiivia ja 4 passiivia per kaappi. Sillä oli isossa leffahuoneessa hyvä musiikillakin testailla toistoa eri subi määrillä. Kyllä 90-100dB:n tasoilla (jotka yksikin subi hyvin toistaa) 4 subia tarjoili vain vaivattomamman ja paremman bassotoiston kuin yksinäinen. Bassotaso tietenkin oli säädetty samaksi. Mutta pärjäähän ne jotkut Ford Ka:llakin liikenteessä
Tsekattu on. Vasteessa ei ole tarkoitus olla kumpua, sillä 40Hz alapuolella laskeva käppyrä olisi tarkoitus olla suora huonekorostukset huomioiden. "Kumpu" on silloin vain se taitekohta, jonka alapuolella äänenpaine laskee. Jos jollain on hyvää hanskavakiota sille, mistä taajuudesta ja kuinka nopeasti vasteen pitäisi laskea (huom puurakenteinen, pieni tila), saa kertoa. Muita tsekattuja tietoja ovat äänen nopeus refleksiputkissa ja ryhmäviive. Jälkimmäisen oletan kertovan napakkuudesta. Yllä olevan lisäksi Hypex suodattaa alapään (12Hz ja alle) taajuuksia voimakkaasti, joten POKSin todennäköisyys on pieni. Osaako joku neuvoa millä parametreille tuo Hypexin ylipäästö pitää WinISDään syöttää?
Eq/filter välilehdeltä add ja siitä eteenpäin on selkeää. "mistä taajuudesta ja kuinka nopeasti vasteen pitäisi laskea" Kannattaapi ehkä pysyä näissä winisd:n ehdottamien vasteiden muodoissa, Tuomelan kirjan mukaan suljetun kotelon vaste on ihanteellinen... Tiedä häntä.
Varmaankin ylipäästö, 4 astetta, 12 Hz ja vaikka Bessel. Q-arvo 0. Mutta eipä taida Hypexillä (subsonic huomioiden) päästä lähelle elementin (390HF) mekaanista poikkeama rajaa, jos järkevästi kunnolliseen koteloon elementti sijoitettu, edes tuossa 250 litraisessa. POKS saattaa kuulua, kun vahvistimen leikkaa, mutta se onkin silloin elementin oikein toistamaa signaalia... Hieman turhalta stressailulta vaikuttaa minusta. Mutta kannattaa myös miettiä, onko järkeä tuollaisessa isossa alas viritetyssä kotelossa, sen toisto ei järin kummoinen ole. Itse tunkisin tuollaiseen 250 litraiseen koteloon mieluummin elementin HO versiota 2 kpl 18-20 Hertsin virityksellä. Ja tuohon vasteen laskuun, mielestäni melko hyvä lähtökohta on subin toistokaistalla (20-80Hz) jos vaste laskee 4-8dB, hieman tilasta riippuen. Tämä pikemminkin musiikin kannalta, mutta toimii se leffoillakin, luonnollisemmin kuin joku viivasuora simulointitulos. Asia muuttuu, jos antimoska tai vastaava tungetaan väliin. Mieluummin sijoituksella kannattaa hakea toisto kohdalleen. Omien kokemusteni mukaan puurakenteiset isot tilat ovat erittäin mainioita kuuntelutiloja, sielläkin isompikin bassomatriisi toimii kivasti. Ainiin, 10 tuumainen, max 12 riittää kaikkialle, sorry Siis ne winisd ehdoitukset on ehdoituksia joihinkin laskelmiin perustuen, usein aika kaukana ideaalista. Suljetun kotelon vaste ideaalinen??? Suljetun kotelon vaste muuttuu melkoisesti kotelon koosta riippuen, joten milloin se on ideaalinen? Vaikka joku Q-arvolla 0.5-0.7 suljetun vaste olisi ideaalinen, se ei paljoa auta, kun vaste muuten on päin P:tä. Subin tapauksessa suljetun vaste ei vlttämättä oleniin ideaalinen.
Aika ankea maailma, jos ei muuta voisi tai osaa käyttää kuin WinISD:n oletuksia Suljetussa mieluummin 0.5-0.6 välille ja refleksi mieluummin käyttötarpeen ja elementin mukaan...
No niin, kotelo on viimeistelyä vaille valmis ja ScanSpeakin 30W/4558T00 elementti ja Hypex DS 2.0 odottavat kytkemistä. Kertokaas newbielle miten hypexi kannattaa liittää kotiteatterivahvistimeen. Onkyosta löytyy Pre out subbarille.
Pre outista 1 rca piuha hypexille,hypexistä taajuus maksimille(tai siis sen suodattimen ohitus päälle,en nyt muista mut tais siinä olla se) ja jako onkyolta 80hz tai 60hz JOS pääkaiuttimet on isot ja pystyvät toistamaan johonkin 50hz asti,aikuistenoikeesti.
Höh, eihän ne edes istu tiiviisti! Bassomaanikko? Missä? Minä ja kaveripiirini haluamme vain että bassot toistuu kunnolla, eikä tarvitse pelätä, että toistokyky loppuu kesken ja minulla on rahat riittänyt volumesäätöön, sinulla taitaa jauhaa passo täysillä. Alimitoitus tuntuu olevan valitettavan yleistä basso-osastolla, sitten ihmetellään pörpsähtelyä ja vaimeaa bassoa. Muistaakseni sinä olet itsekin joskus valitellut passon puutetta?