Moro! Subiasiaa on käsitelty reilusti eri ketjuissa, mutta kysynpä silti, kun en niitä lukemalla ole viisastunut. Subbaria olen siis hankkimassa, alla hankintaan vaikuttavia pointteja: - Ympäristö: puurakenteinen, kipsiseinät, 12m[SUP]2[/SUP] kotiteatterihuone omakotitalossa (ei naapurirajoitetta). - Muut kajarit: 4 kpl Magnat Quantum 653. - Käyttö: 95 % leffoja, loput musiikkia ja joskus ehkä jopa joku hetki pelaamistakin. - Tavoite: saada hyvin matalalle ulottuva basso reippaalla volyymillä. Vaimo rajoittaa volyymiä vaikkei naapureita olekaan, joten kohtuuttomuuksiin ei tarvetta. Täten äänen laadulla on vähintään yhtä suuri merkitys kuin voimakkuudella. - Mahdollisuudet: DIY-meinigillä tehty subbari voisi toimia sohvapöytänä, joten tilavuutta voi olla reilusti. - Budjetti: 500-700. Ei tiukka, mutta tuo olisi mukavuusalueella. Nyt se kysymys. Kun SVS PB12-NSD näyttää irtoavan hintaan 699, onko järkeä tehdä itse? Oma työ on tunnetusti halpaa, mutta sillekin voi jonkun arvon laskea, joten joko saman äänen pitäisi irrota osina selvästi halvemmalla, tai sitten samalla rahalla pitäisi saada selvästi enemmän vastinetta. Ja jos tuo SVS ei tunnu kohtaavan vaatimuksiani, niin senkin saa kertoa. Itse kun en ole tuota kuullut.
diylle ääni,saa täysin mieleisensä! http://www.hifitalo.fi/scanspeak_30w4558t00_subwoofer noin 100l refleksikoteloon,viri noin 20hz ja mieluimmin sisä halkaisija putkella yli 100mm,eli sohvapöytä jaloilla ja elukka puhaltamaan alas,refleksiputki sivulle,RIITTÄÄ 12neliöiseen leffahuoneeseen. ' seuraksi tietysti antimode,käytettynä 150e. Vahvari vaikka http://www.thomann.de/fi/crown_xls_1000.htm?sid=baf0850ce90640cbbd068c89e24389f2 sillastettuna tuolle tuuppaa riittävästi.tai joku käytetty niin pysyy budjetti kasassa. Vehkeet hyllyyn ja pelkästään 1 kaiutinpiuha subille. tää yksi ehdotus,toimii(kokemusta on)
Sama. Ihan yleisesti, olettaen, että ulkonäkö on toissijainen seikka ja että mahdolliset korjaukset saadaan tehtyä subwoofer-vahvistimessa tai AV-virvassa, niin DIY:na saa enemmän Bassoa samalla rahalla. Jos taas sellaiset seikat kuten pienempi kotelo, toimivat jakosuodot/säädöt/mahdollinen huonekorjaus on tarpeellisia, niin sitten ääni kaupallisille ratkaisuille. Itsellä on olohuoneessa Paradigm ja kotiteatterissa piilossa kaksi DIY:a. Olohuoneeseen ei olisi oikein mennyt 2x 18" 150L bokseissa. Molempiin ratkaisuihin tyytyväinen.
Käykö tuolle kaveriksi Hypex DS 2.0? Mitenkä laatu vertautuu SVS:n vehkeeseen? Konstruktio vaikuttaa pitkälti samanlaiselta, SVS on vaan pikkuisen isompi ja matalammalle viritetty. Hintakin muodostuu kohtuullisen lähelle, eli laatua tai määrää pitäisi saada DIY:stä enemmän. Saako?
Saa laatua,mieluimmin kunnon vahvari kuin hypex 2.0,antimode kuitenkin se 1 asia.Ei ole svs isompi,nettolitrat ratkaisee eli svs ulkomitat ei,nettotilavuus on sisätilavuus miinus elementin viemä tila miinus refleksiputken viemä tila miinus kotelon sisäiset tuet(nappaavat lähes 10 litraa)Matalemmalla virillä et voita mitään,huone korostus nääs!
Ei olemitenkään selvää, että tuo nimenomainen DIY olisi merkittävästi parempi laatuinen. Tämä kommentti vain sen takia, että SVS:tkin ovat hyviä. Tässä tapauksessa mainittu SVS on jopa edullisempi. Itse kaipailisin tuolle kaupalliselle subbarille kilpailijaa jo aiemmin mainitusta 15" tai 18" kokoluokasta. Jos isomman elementin saisi pyöräytettyä edes jonkin moisella vahvistuksella samassa hintaluokassa, niin eroa kaupalliseen kumppaniin alkaisi syntyä. Puurakenteinen tila saattaisi parhaassa tapauksessa taipua hyvään toistoon huolellisen sijoittelun ja säätämisen avulla jopa ilman eqvalisointia (tämä pätee toisaalta kaikkiin ratkaisuihin). Tällöin rahaa säästyisi Antimoden tai muun vastaavan hinnan verran. Omalla kohdallani panostaisin DIY:ssä siis enemmän itse elementtiin kuin vahvistukseen ja eqvalisaattoriin. Alle 15 tuuman vaihtoehdoissa ostaisin varmaan vaan tuon PB12-NSD:n. Jos puhtaan toiston rajat tulisi tuolla vastaan, niin ne tulisivat todennäköisesti muillakin 12 tuumaisilla. SVS:stä saisi myynnissä paremmin kuluneita rahoja takaisin, joilla ostaa seuraavan kokoluokan DIY-kamoja.
ei ole edukkaampi,antimoden vaatii sekin koska se sijoituspaikka ei ole aina optimaalinen(jos se on keskellä huonetta niin onko hyvä?) +150-220e siihen 699e lisää.Ja kuka viitsii kyykkiä subin takana säätämässä sitä taskulamppu kädessä?ulkoinen vahvistin parempi sen osalta. Hyvähän se svs,mutta itse tekemällä saa mieleisensä. Ja tuo 12 neliön huone ei kyllä kaipaa 15-18" subia.
Kuinkas paljon tuo huoneen rakenne ja gyprocit vähentävät room gainia vrt. kiviseinäiseen huoneeseen? Voisiko tuota room gainia jopa mitata ja vrt. vapaakenttävasteeseen ja päätellä jotain ennen rakentamista.
Ei "ylimitoituksesta" haittaa ole, päinvastoin, jos isompi kotelo mahtuu tilaan. Puhtaammin se 15 tuumainen toistaa pienemmällä poikkeamalla kuin 10-tuumainen äärirajoillaan lepattaessaan
Nih 12" kyse,ei 10" varmaan toistaakin 15"puhtaasti mutta hintakin pomppaa. Itse jak simoloit eron Dayton Audio RSS390HO-4 15" ja ScanSpeak 30W/4558T00 12" välillä 100L kotelossa refleksivirillä 20hz Oranssi SP ja harmaa Dayton katso liitettä ScreenHunter_01 Aug. 28 20.34.jpg Itse en nähnyt tarvetta siirtyä daytoniin
Mielipiteitä näköjään tulee moneen suuntaan, kiitos kaikista! Meneekö alla olevat mietelmät pahasti metsään? 1) SVS vs. 12" DIY 100l refleksi. Ei isoa eroa laadussa tai hinnassa? Paitsi jos kitsastelee ja ottaisi 12" ScanSpeakin ja S-150:n t.ampin, jolloin selviäisi reilusti alle 500 euron. Potkun riittävyys mietityttää, kun en saa WinISD Prota 0.50a7 toimimaan. Eli System input power parametrillä ei ole näkyvää vaikutusta Maximum SPL:ään. (Koneena Win 7 64bit ja käyttäjänä aloittelija tällä alalla). Heikko vahvari saattaa tulla kyseeseen sillä realistisesti ajatellen valtaosa käytöstä kuitenkin tulee olemaan leffojen katselua muun perheen ollessa talossa, joten ikkunat eivät saa täristä. 2) Antimoden todellinen tarve, kun ei betonibunkkeria. Tämän vaikutus hintaan on selvästi suurempi kuin "pompun" 12" -> 15". 3) DIY 12" vs 15", kummastakin lähtee ääntä enemmän kuin tarvitaan, mutta ilmeisesti kohtuullisilla volyymeillä ero onkin äänen laadussa?
Antimoden tarve riippuu ihan siitä, miten tasaiseksi vasteen saa myös aikatasossa sijoittelulla. Tuota ei voi mitenkään tietää mittaamatta, ellei huoneesi ole messuhalli eikä jalkapallokenttä. Kaikissa huoneissa huone vaikuttaa toistoon, eri juttu on, että miten ja miten paljon. Jos muita muuttujia ei ole, niin isompi kartio saa aikaan saman äänenpaineen pienemmällä liikkeellä ie vaivattomammin. Käännetään toisinpäin: koitas puristaa sama paine, kuin siitä 12", kun elementti onkin vain 8". Piskuinen kasi saa temmeltää aivan raivopäänä saadakseen saman efektin aikaan. Teoriassa äärettömän suuri ja äärettömän herkkä elementti olisi paras mahdollinen. Tosielämässä tuo ei tietenkään ole mahdollista, kun joku 120db/w elementti tuuttaisi korvat halki pelkällä sähkönhurinalla tai muulla häiriöllä ja 18" jälkeen elementtikoko itsessään alkaa olla ongelmallinen. Mutta aika pitkälle isompi ja herkempi on aina parempi. Mulla on kaikissa etukaiuttimissa 15"...
Tuo lienee vaste jollain teholla, silloin tuo 15-tuumainen toistaa puhtaammin. Minä valitsisin sen- Sinä voit ja saat valita toisin Vaikka vasteen simulointiin on softia, tietyt asiat pitää osata valita omalla järjellä Itse ainakin mieluummin aina ylimitoitan reilusti kuin alimitoitan.
katso liitettä wau.PNG 8tuuman elementti 50litran kotelossa viritys 20hz 8tuumainen hakkaa, sekä 12tuumaisen, että 15tuumaisen, jotka ovat 100litran kotelossa 20hz virityksellä! Eihän tässä oo mitään JÄRKEE! tämä oli vain esimerkki simuloinnin mahdollisuudesta. Todellisuudessa 8tuumaiseen pitäisi ohjata 1kw tehoa ja liikepoikkeama olisi 30mm ja tämä eiole todellisuudessa mahdollista.
Olisiko seuraavassa ideaa? Dayton RSS390HF-4, Hypex DS 2.0, 250l refleksikotelo kahdella putkella viritettynä 14 hertsiin. Hinta jää sen verran alle SVS:n, että saa parin euron tuntipalkan kopanrakennustyölle. Ohjelma ehdotti alkuun noin 350 litran laatikkoa, mutta kun oikein aloin mittailemaan, niin ei yhteen sohvapöytäänkään saa juuri tuota 250 litraa enemmän tilavuutta. Sopiiko tuo elementti muuten alaspäin sijoitukseen ja vaikuttaako elementin suuntaus lattiaa kohti negatiivisesti vasteeseen?
Niin tsekkaappa myös spl ja cone excursion välilehdet Ja xmax kannattaa kiinnittää huomiota Toki noi jotkut elementit toistaa yllättävän alas simulaatiossa Tuollainen vaste missä on alapäässä kumpu voi kuulostaa aika "boomylta"
Mallinsin winisd, elementin xmax ylittyy melko "helposti" 90db 10hz max (52w) Osaako joku valaista miten tuohon xmax ylittymiseen pitää simulaatioissa suhtautua infraäänillä eli alle 20hz taajuuksilla. Relfeksikotelossa nämä liikeradat ylittyvät helposti viritystaajuuden alapuolella. Leffoilla tuota signaalia voi kuitenkin tulla, kuuluuko silloin elementistä PAM!
http://www.powerset.fi/alpine_type-r_swr-1522d <- oiskohan tuosta mihinkään ? herkkyys nyt ei ole kovin bueno tosin