Hitachi PJ-TX200

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana Skatti, 25.08.2005.

  1. HardSoft

    HardSoft Haec habui, quae dixi Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    01.11.2005
    Viestejä:
    2 281
    Saadut tykkäykset:
    0
    :cool: Mielenkiintoinen aihe nuo kauppiaat ja palveluasenne. Toimin itse yrittäjänä ja haluankin kommentoida muutamia tämän aiheen viestejä.

    Palveluasenne:
    Kaikki eivät ole parhaimmillaan asiakaspalvelussa….meitä on niin moneen junaan. Kokemukseni mukaan Videotykistä löytyy myös osaavia myyjiä, jotka osaavat projarivertailun, eivätkä silti vaadi heti ostamaan.

    Myymälä vs. webbikauppa:
    On kaksi tapaa tehdä kauppaa. Webbikauppa tai myymälä. Webbikauppiaalla on PC ja ALV-numero, myymäläkauppiaalla esittelytilat, henkilökuntaa, tuotteita ja niiden varusteita heti varastosta mukaan kun taas webbikaupasta tavarat tulevat kun tulevat ja toivottavasti ehjinä. Myymälässä voi vertailla laitteita tositilanteessa, webbikaupassa se on hieman vaikeampaa.

    Hinta ja alennukset vs. palvelu:
    MB-netin hintaseurannasta voi havaita selvästi, että joissakin webbikaupoissa on halvemmat hinnat kuin missään myymälässä. Ei liene vaikeaa arvata, että webbikauppiaan myynnillä katettavat kulut ovat hieman eri luokkaa kuin kauppiaan. Nykyisen tavaran vapaan liikkumisen ja webbikauppojen aikaan asiakas viimekädessä päättää mistä ja kuinka paljon haluaa maksaa. Voi ostaa pelkkää tavaraa tai palvelua + tavaraa. Joillakin on sellainen käsitys, että koska palvelu on aineetonta, ei siitä pidä myöskään maksaa. Hyvällä palvelulla voi kuitenkin säästää, koska mahdolliset virhehankinnat vähenevät kun on mahdollista vertailla tuotteita ja kauppias voi kertoa asioita joita ei ole tullut mieleenkään. Koska laitteissa on muitakin eroja kuin kuvanlaatu, ei yksi ja sama laite sovellu kaikille, varsinkin kun nuo syksyn uutuusprojarit ovat oikein säädettynä erittäin lähellä toisiaan kuvanlaadullisesti.Varusteitakin voi jäädä matkaan, koska kaapeleita, kattotelineitä ja valkokankaitakin tarvitaan, jotta kuva näkyy. No miksi kauppias ei sitten anna tuntuvia alennuksia? Koska hinnat ovat kovan kilpailun vuoksi ns. markkinahintoja. On aivan turha mainostaa tuotteita suositushinnoilla, koska silloin kukaan ei siihen puotiin kuitenkaan mene. Jos haluaa tavarat halvalla eikä palvelua voi tilata tavarat Saksasta. Ongelmatilanteissa :weep: voi sitten lähetellä niitä edestakaisin sen sijaan, että marssisi paikalliseen liikkeeseen tutun myyjän juttusille. Myyjä saattaa ratkaista ongelman saman tien ja saat laitteen heti takaisin, postineidin mahdollisuudet siihen ovat hieman rajallisemmat. Mikäli kuitenkin haluaa asioida paikallisen kauppiaan kanssa, voi MB-netistä tarkistaa kenellä varastoivista kauppiaista on halvin hinta ja marssia kyseiseen puotiin.

    On tietysti mahdollista käydä vertailemassa laitteita ammattitaitoisessa myymälässä vaatien palvelua & alennuksia ja sitten tilata tavarat webbikaupasta. Kumpihan on silloin suurempi konna – kauppias, joka palvelee, jolla on tavaraa + varusteita varastossa, joka ei anna lisäalennuksia markkinahinnasta vai asiakas, joka vaatii palvelua, :OI muttei halua maksaa siit䅅
     
  2. Jeje2

    Jeje2 Fubar Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.10.2004
    Viestejä:
    1 418
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ensinnäkin tahdon kiittää osallistumistasi. Erittäin hyvä puheenvoro toiselta puolelta.

    Yksi kytymys on sitten että miten suuri ero webbi- ja palveluputiikilla suvaitaan?
    Hintaeroa kun on voinut olla lähes 25% - onko siis peräti 500EUR hintaero 2kEUR laitteessa hyväksyttävää?

    Kyllä itsekkin toivon että suomesta saisi kelpo hintaan, varsinkin kun samalla tulee sitten min kattoteline+kangas. (Kaapelitkin tod. näk.)
     
  3. Jeje2

    Jeje2 Fubar Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.10.2004
    Viestejä:
    1 418
    Saadut tykkäykset:
    1
    Demoista tahdon Primasonic:n selkeästi nostaa esille - erillinen aika&paikka jossa yleinen esitys laitteista. Paikanpäällä kerrotaan kyllä paljon ja vastataan auliisti kysymyksiin - mutta siellä ei ole (kahdella käynnilläni) edes yritetty saada myyntiä aikaiseksi. Selkeästi hyväksyivät tilanteen että iso ostos pitää sulatella ja miettiä itselleen sopivaa pakettia.

    Heidän demoissa minä viihdyin - sillä onhan se pikkasen ikävää "kiusata" myyjää vaikka tietää ettei tänään osta ja tod.näk. ei täältä.
    Voisipa muutkin liikkeet pitää joskus vastaavia tilanteita. (Tälläinenhän on mekein verrattavissa messuihin)

    ostaakko sitten kotimaasta vai ei?
    Otsin subbarin ulkomailta kuulematta keväällä ja tullen ostamaan uuden viritinvahvistimeni (näillä näkymin Yamaha RX-V2600) näkemäät/kuulematta ulkomailta. (mm. siksi että suomeen noita ei olle tulossa vielä vähään aikaan)

    Mutta tykin ostossa tullen kyllä kysymään tarjousta palvelevalta liikkeeltä kotimaassa. (Toivotaan että voivat tulla omissa katteissaan vastaan - varsinkin kun samalla tilaisin kattotelineen, kankaan & kaaapelit) Mutta ei se hintaero Saksanmaahan hävytönkään saa olla.
     
  4. HardSoft

    HardSoft Haec habui, quae dixi Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    01.11.2005
    Viestejä:
    2 281
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitään yksiselitteistä hyväksyttävää hintaeroa on mahdotonta määritellä, koska kun ostat webbikaupasta maksat VAIN siitä, mitä juuri sillä hetkellä saat. Kannattaa lueskella täälläkin saitilla olevia kertomuksia projektoreiden lamppujen poksahteluista ym. muista ongelmista..... Kun ostat myymälästä saat tukea mahdollisessa ongelmatilanteessa 99% varmasti maksutta:thumbsup: . Yritäppä samaa webbikaupassa. Joissakin tapauksissa käsittääkseni hintaeroa kaventaa myös se että joutuu maksamaan suomen ja saksan arvonlisäverojen erotuksen. Eli ostaja tekee valinnan mistä maksaa, pelkästä tavarasta tai palvelusta + tavarasta. Ongelmatilanteessa saattaa webbikaupan kokonaishinta kaikkine vaivannäköineen ja :weep: käräjöinteineen mennä helposti kalliimmaksi.
     
  5. Jeje2

    Jeje2 Fubar Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.10.2004
    Viestejä:
    1 418
    Saadut tykkäykset:
    1
    Onnittelut jaarittelusta - sitten voisit vastata kysymykseen...

    Ja kyllä sitä suomessa saa takuuasioissa ihan yhtä huona palveluakin...
    (Vai onko esim. panojen alle 1000h poksahtaneet lamput defaktona takuuvaihdettu?)

    Ongelmatilanteissa esim. digibokseissa kokemus on että myyjä on pessyt kätensä siinä vaiheessa ku laite ovesta ulos käveli. (digibokseissa löytyy ystäväpiirissä samoja kokemuksia)
     
  6. HardSoft

    HardSoft Haec habui, quae dixi Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    01.11.2005
    Viestejä:
    2 281
    Saadut tykkäykset:
    0
    Panasonicin lampputakuu on 3 kk / 300 h siten, että kun jompi kumpi tulee täyteen, päättyy takuu. Samantyyppinen takuuaika on käsittääkseni aika monella muulla merkilläkin. Hitachin uuden PJ-TX200 lampputakuu on harvinaisen pitkä 12 kk / 2000 h.

    Lamppujen ilmoitetut käyttöiät ovat aina arvioita. Ilmeisesti joissakin projareissa lamppuja ajetaan ainakin täysteholla lampun keston ylärajoilla. Eco-tilassa käyttöjännite on hieman pienempi, jolloin lampun käyttöikä kasvaa merkittävästi. Voi tietty olla, että Eco-tehokin on lampun spekseihin nähden suuri tai sitten kyseessä saattaa olla ongelma laitteen jäähdytyksessä, joka nostaa projarin sisälämpötilan korkeaksi ja jonkin komponentin arvo saattaa muuttua ja lopputuloksena on POKS! Suuntaus yhä hiljaisempiin JA pienempiin projektoreihin on johtanut yhä hitaammin pyöriviin pienikokoisiin tuulettimiin aikaansaa pienemmän ilmavirtauksen projektorin sisällä. Jos suurin osa tuotteista paukkuu merkittävästi ennen arvioituja käyttöaikoja johtavat jäljet sylttytehtaalle, eli laitteessa saattaa olla suunnitteluvirhe (tähän ei kauppias voi valitettavasti vaikuttaa).

    Mielenkiintoisena poikkeuksena Sanyon PLV-Z4 on merkittävästi suurempi laite kuin PLV-Z3 jolloin tuuletus on saatu tehokkaaksi, mutta hiljaiseksi!

    Tietysti käyttöiän pitäisi KESKIMÄÄRIN olla samalla hehtaarilla kuin valmistaja ilmoittaa, muuten kysessä on varsin arveluttava tapaus. Lampuissa on jonkin verran laatuvaihteluita ja jotkin yksilöt poksahtelee aikaisemmin.

    Takuusta vastaa ensisijaisesti laitteen maahantuoja, kauppias puolestaan on tuotteen jakelija, joka tarvittaessa toimittaa laitteen maahantuojan huoltoon tai tilailee takuulamppuja. Kauppias on siis maahantuojan asiakas ja jos projektorissa on esim. 1000 h laskurissa ja lampputakuu 300 h on takuuaika ylitetty kolminkertaisesti, jolloin takuun antanut maahantuoja ei useimmissa tapauksissa toimita takuulamppua veloituksetta. Arvioitu lampun käyttöikä ei ole takuuaika! Maahantuojien tulee ottaa huomioon takuukustannukset laitteita hinnoitellessaan, koska HE vastaavat takuusta.

    Aika harvalla on valitettavasti käsitystä kauppiaan ja maahantuojan roolista ja vastuista myyntiketjussa. Maahantuoja vastaa ensisijaisesti takuusta, huolloista (vaikka sitten tilaamalla palvelun kolmannelta osapuolelta) ja nykyään myös kierrätysmaksusta (joka veloitetaan sitten kauppiaalta tuotteen hinnassa). Kauppias puolestaan huolehtii tavaran jakelusta loppukuluttajille, koska maahantuojalla ei voi olla yhtä laajaa kontaktipintaa asiakkaisiin edes suomen kokoisessa maassa. Myymälöitä kun ei voi perustaa joka niemeen, notkoon ja saarelmaan. Paikallinen kauppias myös toimii linkkinä asiakkaan ja maahantuojan tarpeiden välillä hoitaen käytännön toimenpiteitä kuten tuotteen kunnon tarkistuksia ja lähettämisiä huoltoihin ym.
     
  7. Jeje2

    Jeje2 Fubar Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.10.2004
    Viestejä:
    1 418
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ja jos lampun käyttöiäksi ilmoitetaan jotain niin ...
    Katsoppa Kuluttajavalituslautakunnan kanta.
    (Kiitokset Flotterille linkin antamisesta)


    Tämä onkin nyt hauska kohta.
    Mikä on hyväksyttävä hajonta? Jos laite keskimäärin kestää 2000h niin mikä on 95% hyväksyttävä arvo? +- 500h? +-1000h? +-1500h?
    (Sillä onhan muistaakseni ollut mainintoja myös lähes 3000h kestäneistä panojen lampuista - ainaskin vanhemmissa malleissa)

    Toisaalta ehkäpä Panan 700:ssa oli juuri suunnitteluvirhe - siinä kun täällä kerrotun mukaan lammpujen kesto ollut kovin ikävää. (Useampi lamppu poksahtanut alle 500h)

    Oletkos btw. katsonut "Panasonic PT-AE100E/200E/300E/500E/700E lampun kesto?" thrediä? Paljon on kestosta kysyttävää
     
  8. Hirudroid

    Hirudroid Guest Guest

    Liittynyt:
    03.01.2003
    Viestejä:
    1 245
    Saadut tykkäykset:
    2
    Menee vähän OT:ksi Jeje2 ja Hardsoft. Aiheesta on keskusteltu toisaalla, joten siirtäkää väittelynne asianmukaiseen paikkaan.

    Pakko itsekin kyllä todeta, että onhan se naurettavaa kusetusta, että myyjä ja maahantuoja mainostavat tuotettaan lampun osalta 3000 tuntia alleviivaten, muttei ota vastuuta siitä sitten lainkaan. Ja perustelut suoran käännöksen viallisuudesta ovat suoraan sanoen BS:ää, kaikesta ilmoitetusta informaation julkaisija kantaa täyden vastuun - se on laissa määrätty.
     
  9. Taivaantakoja

    Taivaantakoja Guest Guest

    Liittynyt:
    30.08.2004
    Viestejä:
    49
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ostin muutama päivä sitten PJ-TX200:sen. En ole vielä ehtinyt kokeilla tykkiä kuin vaivaiset 15 minuuttia kotona, mutta täytyy sanoa että näytti aivan uskomattoman hyvältä. Heijastin kuvan makkarin valkoiseksi maalattuun betoniseinään ja kuva oli aivan ällistyttävän hyvä komponentilla. En odottanut liikoja pelkälle seinälle heijastetulta kuvalta ja vieläpä suht valoisassa huoneessa. Ei voi sanoa kuin että OHHOH.
    Kun katselin verkkokaupassa PJ-TX100:sta, jonka kuva oli aika haalea, niin olin aika huolissani juuri tykin mustan toistosta jos huone ei ole pilkko pimeä, mutta ainakaan 200:sessa ei tunnu olevan mitään ongelmia vaikka vähän valoa huoneessa olisikin.

    Vertailin tykkiä Panasonicin 900:een ja Sanyon Z4:een ennen ostoa. Kaikki olivat todella hyviä, mutta Hitachin kuvassa oli mielestäni vähiten kohinaa ja eniten terävyyttä.
    Testasin parilla eri leffalla ja useammalla kohtauksella. Tulin siihen tulokseen että panasonicissa oli enemmän kontrastia, mutta se todennäköisesti johtui säädöistä.
    Erittäin tasaisia tykkejä. Esimerkiksi Optoman H27 ei pärjää näille mitenkään.

    Huomenna sitten kuolaan lisää uutta tykkiä. :king:

    .
     
  10. Jeje2

    Jeje2 Fubar Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.10.2004
    Viestejä:
    1 418
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mikäs tämän tykin lens shift oikeastaan on?

    Esittteessä on teksti
    Että mitäs toi tarkoittaa?

    Liitteenä PJ-TX100 mallin manuaalista otettu lens shift.
     

    Liitetyt tiedostot:

  11. NoMad75

    NoMad75 Guest Guest

    Liittynyt:
    25.11.2004
    Viestejä:
    20
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hitachi 200 on nyt velipojalle ostettuna mutta on ihmetellyt kun ei valikoista löydy Eco moodia lampulle. Onko joku löytänyt? Omassa Sony:ssä sellainen on.
     
  12. HardSoft

    HardSoft Haec habui, quae dixi Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    01.11.2005
    Viestejä:
    2 281
    Saadut tykkäykset:
    0
    Lampun ECO-tila on mainiosti suomennettu! Etsi suomenkielisestä menusta muistaakseni kohta "Äänitaso" . Niin vaikuttaahan se lampun säätö siihen miten lujaa flektit pyörii ja sitä kautta desibeleihin....
     
  13. begu

    begu Guest Guest

    Liittynyt:
    26.09.2003
    Viestejä:
    351
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jees, tuolla CKL:n testi TX-200:sta.

    Vaikuttaa hyvältä (itellä panan 900). Kehuttu kuvan puhtautta ja mikä parasta,
    ei ole lainkaan VB:tä. Hyvä tietää. Itse tosin huomasin saman jo syksyn hifi-messuilla Hesassa. Pällistelin jo sillon, että jopas on virheetön ja VB:tön kuva!

    http://www.avbuzz.com/audio-video/200512/HitachiTX200/index.htm

    edit: CKL ei muuten suosittele filttereiden käyttöä lainkaan tykin kanssa
     
  14. Jiief

    Jiief Guest Guest

    Liittynyt:
    07.11.2005
    Viestejä:
    187
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tai - kuten omat kokemukseni osoittavat - on a) töykeä ja b) vetoaa siihen, ettei "natsat riitä". Eli sitten soitellaan jollekin toimarille ja inistään asiasta täysin samaan tapaan kuin verkkokaupassa. Kyseisessä tapauksessa asia lopulta ratkesi kannaltani (hyvinkin) tyydyttävästi, mutta en nää enää ikinä ostavani kyseisestä Helsingin liikkeestä enää yhtään mitään.

    Avautuminen(tm).

    /JF
     
  15. Rysty

    Rysty Guest Guest

    Liittynyt:
    23.03.2002
    Viestejä:
    180
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt on tullut pari kuukautta töllisteltyä tuota projektoria (DVD-soittimena toimii XO, ei oo vielä ollu varaa ostaa "oikeaa" soitinta..) ja tässä jotain huomioita:

    + kuva on hyvä lähes säätämättä
    + hyvä väritoisto
    + riittävä säätövara optiikassa (shift, zoom) eli sopi huoneeseen mainiosti
    + hiljainen, tykkiä ei käytännössä kuule ollenkaan
    + toimii myös XO:n kanssa
    + halvahko lamppu ja hyvä lampputakuu
    + Ei VB:tä, ollenkaan.

    Negatiivista ei ole vielä tullut vastaan, olen erittäin tyytyväinen. Musta ei ehkä ole ihan mustaa, mutta eipä tuo ole vielä häirinnyt. D5-tykeistä päädyin tähän tarjouksen ja lampun hinnan ja takuun takia. Eräs syy oli myös mukavan huomaamaton tuulettimen ääni, sen saattaa kuulla tykkiä käynnistäessään mutta 5min päästä sitä ei kuule vaikka yrittäisi.

    Valovoimaa on riittävästi, kankaana toimii 73" DIY Draper 0.8 gain ja kyllä tuolla pelailee vaikkei huone ihan musta olekaan (Whisper moodissa). Leffoja varten tietty pitää jo fiiliksen takia pimentää ja jos haluaisi keskellä päivää katsella jotain kirkkaampana niin whisper-moodin poistaminen ja iriksen avaaminen täysin toisi vielä huomattavasti lisää valoa. Dynaaminen iris toimii Auto1 moodissa oikein hyvin ja minusta huomaamattomasti, kyllä sen huomaa jos etsii tahallaan mutta ei se pääse kesken leffan häiritsemään. Auto2 moodi taas on turhan aggressiivinen ja sen toiminnan huomaa selvästi.

    Kuvan skaalaus 576p -> 720p toimii myös oikein hyvin, en keksi ihmeempää valittamista (vertailin PC:ltä VGA:n kautta tulevaan DVD-kuvaan) ja HD-matsku se vasta hyvältä näyttääkin. Kaikinpuolin hyvä tykki, eipä oo valittamista. Melkein tippa tuli linssiin Indiana Jones kolmosta katsellessa kun kuva oli niin hieno ja värikylläinen. Hyvä ostos oli :king:
     
  16. mgm

    mgm Guest Guest

    Liittynyt:
    17.04.2003
    Viestejä:
    14
    Saadut tykkäykset:
    0
  17. plajunen

    plajunen Guest Guest

    Liittynyt:
    03.02.2005
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hifimessuilta päätyi mukaan viime syksynä kyseinen tykki. Olen ollut erittäin tyytyväinen, erityisesti nyt kun DVD -soitin on saatu DVI-HDMI -piuhalla kiinni. Aluksi kuvassa DVI:n kanssa oli outo virhe sinisillä taustoilla. Vaaleiden alueiden reunoille tuli vihreän ja purppuran väriset reunat. Ilmiö ei esiintynyt muilla liitännöillä kuin HDMIlla. Ongelman syyksi paljastui Cambridge Audio DVD79:n firmware. CA:n sivuilta löytyy päivitys soittimeen, joka parantaa kuvanlaatua huomattavasti. Ainoa asia mikä hieman pisti silmään oli tämän DVI -piuhan myötä tullut pienoinen VB vaalean sinisillä taustoilla. :( Ei se tosin minun menoa hidasta. Kuva on värikäs ja tarkka. Ehkä aavistuksen punertava esiasetuksilla, mutta säädöillähän tuostakin pääsi. Mekaaninen iris toimii melko huomaamattomasti ja parantaa tummuutta pimeissä kohtauksissa selvästi. Tykki on myös käytännössä äänetön. Tykki sijaitsee suoraan pään yläpuolella puolen metrin korkeudella päästä katselupaikalla ja hiljaisissa kohtauksissa tuli aluksi outo olo, kun oli tottunut tykin hurinaan.
     
  18. dulir

    dulir Guest Guest

    Liittynyt:
    22.09.2005
    Viestejä:
    16
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mistähän mahtaa johtua kuvan ajoittainen välkkyminen dvd:n kanssa? Dvd (samsung hd-950) on kinni hdmi piuhal 720p....
     
  19. Rysty

    Rysty Guest Guest

    Liittynyt:
    23.03.2002
    Viestejä:
    180
    Saadut tykkäykset:
    0
    Lamppu? Kokeile ajaa hetki (puolisen tuntia tms.) normaalilla lampputeholla jos nyt on ecolla (whisper-moodi). Mulla välkky kans yhdessä vaiheessa mut tuo välkyntä lähti noin poijes.
     
  20. wunder

    wunder Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko kellään tietoa miten tx200:n huoltovalikkoon pääsee? Yritin googlettaa, mutta en löytänyt ohjetta...