Hitachi PJ-TX200

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana Skatti, 25.08.2005.

  1. Skatti

    Skatti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.03.2000
    Viestejä:
    121
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt syksyksi Suomen markkinoille tulee uusi tykki Hitachilta alle kahden tonnin hintaluokkaan.

    [​IMG]
    Linkki

    Speksejä:
    1280 x 720
    1200 Ansi / 960 in Eco
    5000:1
    28 / 25 dB in Eco Mode
    HDMI

    -Edit: Saas nähdä ehtiikö tämä vai Panasonicin tai Sanyon uudet mallit ensimmäisenä markkinoille.
     
  2. DFender

    DFender Guest Guest

    Liittynyt:
    08.07.2004
    Viestejä:
    109
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei ollut tarkempaa tietoa milloin tulee markkinoille?
     
  3. Skatti

    Skatti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.03.2000
    Viestejä:
    121
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jollain saitilla oli että elokuussa 2005. Toivottavasti viimeistään syyskuussa tänne meille.
     
  4. kjt

    kjt Guest Guest

    Liittynyt:
    20.09.2004
    Viestejä:
    46
    Saadut tykkäykset:
    0
    PDF -dokkari, jossa hieman lisätietoa laitteesta. Kyllä näyttäisivät lupaavan 5000:1 contrastia, aikaisemminhan väläytelty 3000:1 suhdetta. Tuosta dokkarista ei ihan selvinnyt minulle mikä manual zoom on tässä uutuudessa, sama kuin pj-tx100(1.6:1)?

    http://www.bandl.hu/pdf/pdev/projector/hitachi_pjtx200.pdf
     
  5. Tema

    Tema Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.06.2003
    Viestejä:
    696
    Saadut tykkäykset:
    5
    Spekseissä luki HDTV 1080i@50/60Hz ja 720p@60Hz eikä mainintaa 50Hz, vaikka HD Ready -tittelin käyttö edellyttää tukea myös 720p@50Hz. Lieneekö merkintä vain unohtunut?
     
  6. Conandale

    Conandale Guest Guest

    Liittynyt:
    17.07.2002
    Viestejä:
    12
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tykki oli esillä aronetin osastolla hifimessuilla.
    Hinnaksi mainittiin 2500e :sleep: tai "messutarjouksessa 2000e.
    Vaikutti kyllä paremmalta kuin tx100 mutta ei ehkä kuitenkaan tuhannen euron edestä.
     
  7. Jogge

    Jogge Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.08.2002
    Viestejä:
    607
    Saadut tykkäykset:
    9
    Juu, samaa mieltä olen, kävin katsomassa Hifi messuilla Hitachia ja Sanyo Z4 malleja enkä kummastakaan saanut kuvan osalta mitään oho-elämystä, olihan kontrasti parantunut mutta ei kuitenkaan ihan niin paljon kuin ehkä olin odottanut. Tämä on mielestäni kummaa, oma AE100 kun speksien mukaan kuitenkin on kaukana uusista malleista. Mutta ainakin Z4 osalta oho elämys tuli äänen, tai enemmänkin äänettömyyden, takia. Z4 oli todella hiljainen, Hitachista en tiedä koska tila jossa sitä demottiin oli meluisa.
     
  8. kjt

    kjt Guest Guest

    Liittynyt:
    20.09.2004
    Viestejä:
    46
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noiden laitteiden vertailu oli messuilla tosi vaikeaa kun Z4:sta demottiin DVD-materiaalilla ja TX200:sta HD-matskulla. Kyllähän TX200 näytti todella upealta HD:na mutta kait se Z4 olisi pystynyt samaan HD-matskulla, tiedä häntä nyt sitten. Pakko kait sitten odotella että laitteet tulee Videotykki Oy:n demoon.
     
  9. fyndi

    fyndi Guest Guest

    Liittynyt:
    19.09.2005
    Viestejä:
    56
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mä kyllä sain OHOO-elämyksen Hitachin tykistä, esittelijä sanoi että materiaali tulee DVD:ltä HDMI kaapelia pitkin, mutta ei maininnut mitään HD materiaalista. Demossa pyöri Taru Sormusten herrasta, suomi tekstityksillä. Onko ko. DVD HD-matskua? Jos se oli normaali DVD-tasoinen levy, niin kuva oli mielestäni parasta, mitä järkevän hintaisten tykkien osalta olen nähnyt. Optoman 4000 euron tykki 2000 skaalaimella, ei ollut mielestäni niin hyvä kuin tuo TX200.
     
  10. Jeje2

    Jeje2 Fubar Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.10.2004
    Viestejä:
    1 418
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ainaskin kun minä olin siellä tykillä pyöri demolevy - kuvan alareunassa oli HD merkintä harmaalla.

    Joten jos LotR pyöri niin voi hyvinkin ollut normaali DVD tasonen lähtösignaali.

    Ja kyllähän tuo ensisilmäyksellä hyvältä vaikutti
    (Istuessa katsomaan "normaalilta" etäisyyssuhteelta silmäni vaan tulivat kovinkovinkipiäksi asap. kirkkautta epäilen)
     
  11. jriihi

    jriihi Guest Guest

    Liittynyt:
    02.03.2005
    Viestejä:
    460
    Saadut tykkäykset:
    0
    Täytyy tietty muistaa että kaikista noista on HD versiot olemassa ajat sitten. Eli ei tuosta sitten voi sanoa oliko HD vai ei :)
     
  12. kjt

    kjt Guest Guest

    Liittynyt:
    20.09.2004
    Viestejä:
    46
    Saadut tykkäykset:
    0
    fyndi kävitkö messuilla sunnuntaina? Minä kävin lauantaina ja tuolloin eivät suostuneet/pystyneet demoamaan dvd-materiaalilla. Voi olla että sunnuntaina muuttivat toimintaa kun monet kävijät varmaankin kysyivät dvd-matskun perään.
     
  13. babushka

    babushka Guest Guest

    Liittynyt:
    19.09.2003
    Viestejä:
    528
    Saadut tykkäykset:
    2
    Tämän tykin kuvaa katsoessa kävi mielessä, että onko valkoinen palanut puhki...
     
  14. begu

    begu Guest Guest

    Liittynyt:
    26.09.2003
    Viestejä:
    351
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tsekkasin tx200 ja Z4:n lauantaina.

    Sen mikä eniten pisti silmään oli se, että vertical bandingia (VB) _ei_ laitteessa esiintynyt !

    Esim. Z4:ssä VB näkyi erittäin haileana joissakin kohtauksissa, mutta siis juuri ja juuri huomattavissa. Siitä olisi todennäköisesti päässyt menuja viilaamalla eroon (en nyt viitsinyt pyytää kapulaa esittelijältä ;) )

    Mutta kuten todettu, tuo tuuletinmelu (tai sen puute pitää jossain päästä kokemaan).
     
  15. tukker

    tukker Guest Guest

    Liittynyt:
    08.01.2004
    Viestejä:
    181
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse olen todennut että sain jo Sanyo Z2 ja Pana 500 -esittelyistä aivan väärän kuvan ko. laitteista. Nyt kun olen saanut Z3:n kaukosäätimen omaan käteeni, kuva laitteesta on muuttunut täysin ja pelkästään positiiviseen suuntaan. Sama tilanne on noiden uusien D5-laitteiden kanssa, itse pitäisi testata.
     
  16. Yäkmies

    Yäkmies Guest Guest

    Liittynyt:
    23.10.2004
    Viestejä:
    69
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ajattelin kantaa omankin korteni kekoon, vaikkei siitä suuren suurta hyötyä olekaan, koska olen värisokea, näköni on yleisesti melko huono enkä myöskään ole suuremmin opetellut katsomaan näyttölaitteiden kuvaa kriittisesti. Muutamia tykkejä olen käynyt asioista enemmän tietävän kaverini kanssa katsomassa (H30, AE500, AE700 ja HS50) mutta kaiken kaikkiaan olen todella epäherkkä kaikille kuvan virheille sekä DLP- että LCD-tykkien osalta.

    Minulle tuli lähestulkoon lennän selälleni -elämys, kun Hitachin tykin messuilla näin. Tulimme katsomaan tykkiä vasta juuri paria minuuttia vaille kuuden sunnuntaina, joten messujen purkaminen oli siinä vaiheessa jo aloitettu. Kun tulimme ständille, tai mikä lie, päällä oli käytännössä täysi valaistus mutta tykin kuva oli silti todella kirkas ja eläväisen näköinen ja värit sekä kontrasti vaikuttivat erittäin hyviltä. Pyytämällä saimme valot pois ja sanomattakin on selvää, että kuva siitä vain entisestään parani. Näytettävä materiaali tuli PC:ltä, jonne esittelijät olivat tallentaneet erinäistä HD-demotavaraa. He suostuivat näyttämään vertailun vuoksi myös DVD-materiaalia, LotR Kaksi tornia, ja ero oli toki silmiinpistävä. DVD:n huonolle resoluutiolle aitoon HD-materiaaliin verrattuna tykki ei tietysti mitään mahda, joten ei sitä kuvan huononemisesta voi syyttää. DVD-materiaalia näytettäessä olin jo päättänyt, että kuva on mielestäni erittäin hyvä, joten en enää keskittynyt sitä erityisen tarkasti katsomaan. En näin ollen lähde sitä enempää kommentoimaan. Yritän parhaani mukaan pitää vielä jalat maassa ja järjen kädessä ja odotella, että tykistä tulee joitain arvosteluja ja että pääsen sitä itse vielä uudemman kerran paremmissa olosuhteissa katsomaan mutta hyvin suurella todennäköisyydellä Hitachista tulee ensimmäinen tykkini.

    Sen verran vielä, että messuilla käytetty kangas oli Projectan, tarkkaa mallinimeä en muista, 0,8 gain harmaa kangas ja leveyttä kuvapinnalla oli 190 cm. Laskujeni mukaan se tarkoittaisi n. 86 tuumaa halkaisijan osalta. Kuvaa katsottaessa, erityisesti lähempää, kangas näkyi varsin ikävästi ja myös hyvin selvästi kuvan läpi.
     
  17. begu

    begu Guest Guest

    Liittynyt:
    26.09.2003
    Viestejä:
    351
    Saadut tykkäykset:
    0
    Siis siis, onkos tykissä faroudja ?
    http://www.cinenow.com/us/materiel.php3/tid,3/id,1275/

    Ja lisäksi tuolla luvataan 960 lumenia lampun low-modessa (whisper) !
    http://www.bandl.hu/hitachi/eng/pjtx200.html
    edit: tuo olikin jo ekassa postissa, pahus. En vain sitä bongannut aiemmin.

    Mahtavaa :)

    edit2: mikähän tuo "dual digital iris" on?
    voisiko olla peräti esim. LCD kenno lampun edessä, jota himmennetään/vaalennetaan tai sitten siinä säädetään 'aukkoa' esim seuraavalla periaatteella (tähdet kuvaavat lcd-pisteitä, joita olisi siis tietty enemmän todellisessa versiossa, esim. 50 x 50 matriisi):

    **********
    **********
    ***.......***
    **********
    **********

    **********
    ***.......***
    **...........**
    ***.......***
    **********

    ****....****
    **...........**
    *...............*
    **...........**
    ****....****

    No tiedä sitten, nämä on villejä veikkauksia. Aiemmin paremmin asioista tietävä kumosi tällaisen pohdiskelun, koska kahta LCD kennoa ei oikein voi olla peräkkäin polarisaation vuoksi. Mitähän muita keinoja olisi rakentaa digitaalinen iris? Tai sitten tuo termi on vain mainoskikkaa. Tosin, jos digitaalinen-sanassa on jotain perää, pitäisi iris-tekniikan poiketa mekaanisista iriksistä, joita on käytetty esim. sonyn, panan tykeissä viime vuonna (tänäkin vuonna panalla samantyylinen, sonystä ei tiedä).

    Nooh, odotellaan cine4homea.
     
  18. kjt

    kjt Guest Guest

    Liittynyt:
    20.09.2004
    Viestejä:
    46
    Saadut tykkäykset:
    0
    on jotenkin hauskaa seurailla miten näiden LCD-kilpakumppanien (Pana, Sanyo, Hitachi) uusien projectorien specsit muuttuvat lähes päivittäin, eikä kyse ole keskustelufoorumien spekulaatioista vaan virallisista lehdistötiedotteista ja www-sivuista. Hitachi on muuttanut PJ-TX200:n kontrastia (3000:1 --> 5000:1 --> 7000:1) jo kolme kertaa sitä mukaan kun Sanyo on jotain ilmoitellut. Laitteen äänen specsejä on muuteltu ainakin 2 eri kertaa (30/27 dB --> 28/24 dB).

    Epäilen että tuo Faroudja maininta cinenow:n specseissä on sivujen päivittäjän moka. Ei ole eka kerta kun otetaan jonkun muun mallin sivupohja ja päivitetään siihen uuden laitteen tiedot. Huomautin mm. viimeksi projectorcentralia kun Z4:n ensimmäiset specsit oli osittain virheelliset (mm. zoomi oli väärä 1.3:1).
     
  19. JanJ

    JanJ Guest Guest

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    106
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hitachi näytti kirkkaalta ja tarkalta, mustan tasot ok:lta siinä valaistuksessa. Omaan säädettyyn ja filtteroituun Z3:een ei tuntunut mitään älytöntä eroa olevan.

    Myyjä ei tuntunut tietävän tykistä oikein mitään. Eikä löytänyt edes kaukosäädintä jotta olisi voinut käännellä dynaamista iiristä päälle/pois...
    Tuskimpa siis olivat tykkiä kalibroineet tai edes perussäätöjä laittaneet kuntoon.

    Kangas oli Projectan Cinefix, josta kuten aiemmin mainittiin, näkyy kankaan tekstuuri todella häiritsevästi läpi.
    Luulin ensin tykin tai dvd-soittimen generoivan noisea/grainia kuvaan, mutta pannaukset paljastivat syyksi kankaan.
     
  20. Skatti

    Skatti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.03.2000
    Viestejä:
    121
    Saadut tykkäykset:
    0
    Helsinki Sound & Cinemassa Hitachi 1990,-
    Toimitukset alkavat lokakuun aikana.

    Kovat resot lupaavat.. (7000:1)
    Onko tietoa olisiko se jo siellä esillä?