Hiirien Sota (Mikä on paras hiiri?)

Keskustelu osiossa 'Laitteet' , aloittajana ElvisThePelvis, 22.07.2005.

  1. trgo

    trgo Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.04.2005
    Viestejä:
    1 534
    Saadut tykkäykset:
    5
    Itse olen tykästynyt tähän logitechin MX310:iin. PS/2 kytkettynä ja toimii edelleen kuin unelma :)
     
  2. Gambit

    Gambit Guest Guest

    Liittynyt:
    03.12.2000
    Viestejä:
    1 019
    Saadut tykkäykset:
    6
    Logitechin pilot, nyt ja ikuisesti.
     
  3. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    No niin, pitihän se arvata, että heti kun pääsi tilaamaan uuden systeemin ja hiiren sen mukana, niin käykin ilmi, että Logitech julkaisee tämän kohutun G-sarjansa nyt, ja mallit tulevat myyntiin ensi kuussa.

    Eli nyt on tulossa kaksi laserhiitä pelaajille (sekä näppäimistö). Toinen hiiristä, G7, on langaton laserhiiri ja toinen, G5, on langallinen pelihiiri. G7:n hinta liikkuu siellä jossain 130 eurossa, ja G5:n hinta vastaavasti 90 eurossa.

    Logitech G5

    Logitech G7

    Onneksi mä vielä pystyn peruuttamaan tilaamani MX518-hiiren, ja aionkin nyt tulla vanhalla hiirenrähjällä toimeen uuden kannettavan kanssa niin pitkään, että nuo uudet hiiret tulevat myyntiin (eli varmaan jotain nelisen viikkoa).

    En tiedä sitten kumman noista valitsisin. Tietenkin tuo G7 voisi olla hyvä vaihtoehto siinä mielessä, että se näyttää olevan selvä parannus MX1000:iin mitä tulee pelaamiseen. Silti se akun aiheuttama paino voi olla se tekijä, joka saa mut valitsemaan G5:n. Täytyy harkita asiaa...

    EDIT: Logitech julkaisee myös G15-pelaajan näppäimistön. Vaikka tämä houkuttaakin minua, niin en näe oikein mitään järkeä hankkia tällaista kannettavan kanssa käytettäväksi. Se veisi liikaa tilaa, ja kannettavaakin joutuisi katselmaan etäämmältä, kun tällaisen monsterin löisi siihen eteen. Tietenkin kannettavan kanssa käytettäväksi kannattaa hakkia pelaamiseen joku erinäinen näppis, ettei intensiivisen pelin takia innoissaan hajoita kannettavan näppäimistöä. Noh, tehdääkö tästä pieni poll. Kumman hankkisitte kannettavan kanssa käytettäväksi:

    Logitech G15

    vai tilaamani (mutta vielä peruutettavissa oleva)

    Belkin Nostromo Speedpad N52
     
  4. Jürgen

    Jürgen Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.01.2003
    Viestejä:
    3 407
    Saadut tykkäykset:
    1
    Elvis, kyllä se MX518 riittää!

    Ei sitä kaikkien laitehankintojen kohdalla tarvitse odottaa sitä seuraavaa uutuutta. Veikkaisin, että tuskin sinäkään huomaisit mitään oleellista eroa MX518:n ja vaikkapa G5:n välillä (minä en ainakaan huomaisi, luulisin...:))
     
  5. houm_thiätör

    houm_thiätör Guest Guest

    Liittynyt:
    10.07.2003
    Viestejä:
    453
    Saadut tykkäykset:
    0
    IMO en käsitä mitä järkeä on ostaa kannettava pöytätilan säästämiseksi, ja sen jälkeen ostaa erilliset näppikset, hiiret, webcamit, äänikortit, mikit, jne..... Siinähän on loppujen lopuksi kumminkin kamala määrä rojua pöydällä.

    Hiiri nyt on vielä selkeä, mutta näppäimistö on minusta outo juttu. Itse ainakin pelailen ja muuten käytän hyvin läppärin omalla näppiksellä, olisi tilanhukkaa ja muutenkin hankalaa laitella jotain toista näppistä siihen eteen.

    Muuten elvis, kun meinasit ostaa sen X-Fi äänikortin, niin katselin noita uusia tietoja niistä, niin eipä tainnut olla tulossa kuin PCI-väylään niitä?

    Kuva

    Nuo akut aiheuttavat liian paljon painoa hiireen? :hitme:
     
  6. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Niin, itse asiassa kyllä mä noita X-Fi äänikortteja nimenomaan odotan, mutta ulkoista versiota. Kyllä mä olen lukenut noista vastajulkaistuista malleista, mutta niiden joukossa ei näyttänyt olevan kannettavaan sopivaa äänikorttia, mutta kyllä sellainen varmastikin tulee, ehkä jopa liitettäväksi Firewire-väylään. No, kyllä mä luulen, että toistaiseksi pystyn tulemaan toimeen kannettavan sisäillä äänikortilla.

    No nyt sitten olen peruuttanut sen MX518, ja ryhdyn odottelemaan G-sarjan hiiriä. Vaikeaa tahtoo olla päättää kumman noista hiiristä valitsisi, G5:n vai G7:n. Kuitenkin olen kallistumassa hienoisesti G5:een, koska A) ei se langa minua niin paljoa häiritse (ja hiirimatossa on klipsi langalle :cool: ) B) G5 on kevyempi kuin G7 C) G7:ssä on uutuutena kaksi akkua (toinen hiiressä, toinen laturissa), jotka voi vaihtaa kuin lippaan Uziin, mutta oikeasti kuka jaksaa kesken pelisession alkaa tekemään tätä vaihtoa, vaikka se onkin tehty helpoksi D) en tiedä tulkitsenko oikein tuota G7:n kuvaa, mutta jos 'vastaanotin' on tuo USB-flash-tikkumuistia muistuttava tikku niin se on ongelma, koska USB-paikat ovat kannettavassa oikealla puolella, ja tuo tikku olisi siten hiirimaton, hiiren ja käteni tiellä E) G7:n latausasema veisi pöytätilaa ja paikan pistokerasiassa.

    Samaan hengenvetoon täytyy todeta, että minusta G7 on coolimman näköinen. Näillä hiirillä muuten on aika kovat hinnat Suomessa. Paikasta riippuen G7:n hinta on joko 130 euroa tai 90 euroa (verkkokauppa.com), vastaavasti G5:n hinta on 90 euroa tai 66 euroa (verkkokauppa.com).

    Näiden hiirien pitäisi olla muotoilultaan identtisiä, ja molemmissa on valmiiksi pelaamiseen tarkoitetut hiiritassut (eikä niihin siis tarvi ostaa mitään Hyperglide-mouseskatezeja).

    Siitä näppäimistöstä vielä, niin enhän mä ole sitä hankkimassa. Se cool-tekijä taas sai aikaan innostuksen, mutta tosiaan sehän veisi aivan liikaa tilaa. Ja mitä tulee tuohon 'mitä järkee on ostaa kannettava tilansäästämiseksi ja sitten ostella näitä lisävarusteita' kritiikkiin, niin mä olen pyrkinyt vain ostamaan ne tarpeelliset lisävarusteet ja niissäkin olen pyrkinyt ostamaan mahdollisimman kompaktia kokoa. Ja sen webkameran olen siis jättänyt ostamatta kokonaan.
     
  7. kebek

    kebek Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 623
    Saadut tykkäykset:
    9
    Alkaa tuo langattomuus mennä jo naurettavuuksiin. Hirveä määrä erilaista roinaa täytyy kuskata mukana: usb-tikku, laturi, akut, hiiri, god knows what. Rupeaa tämä langallinen rotta tuntumaan aika loistavalta idealta läppärin kanssa.
     
  8. Mahoney

    Mahoney Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    20.09.2001
    Viestejä:
    3 826
    Saadut tykkäykset:
    7
    Niin no ensinnäkin on tietysti otettava huomioon, että kuka ostaa sen pöytätilan säästämiseksi (varmaan aika harva) ja kuka muista syistä. Yleisin syy on varmasti se, että haluaa koneen mukaansa jonnekin. Muita voisi olla vaikkapa hiljaisuus, tosin siihen löytyy apukeinoja (nimim. vaihtelevalla menestyksellä omaa pölynimuria vaimentanut), mutta kannettava on aika helppo ratkaisu.

    Ja itse sain sellaisen kommentin eräältäkin pitkänlinjan tietokonemieheltä, että "kuka ihme nyt kannettavaa käyttäisi sen omalla näppäimistöllä!!???" Minä kyllä käytän, joskaan kannettava ei ole ykköskone vaan vanha lisäkone vain. Pidän Thinkpadin näppäimistöstä, mutta jos kannettava olisi ykköskoneena niin melko varmasti siinä olisi myös lisänäppis, tietenkin hiiri - ja ei kannata unohtaa kaiuttimia, jotka ovat ehdottomat ellei kuulokkeita käytä. Myös erillinen näyttö tulisi kysymykseen, jos kannettavan oma ei miellyttäisi. Tällä hetkellä itsellä on ulkoinen levykeasema ja aiemmin oli ulkoinen romppuasema.

    Mutta siis pointti oli, että itse en näe mitään ihmettä jos kannettavaan kytkee vaikka mitä, koska kannettavankaan ei tarvitse välttämättä olla kannettava kotona. Kannettava. :D
     
  9. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Niin no, toisaalta musta se menisi pikkuisen jo naurettavuuden puolelle, jos ensin ostaa kannettavan tietokoneen, ja sitten ei käytä sen näyttöä vaan ostaa lisänäytön, ja ei käytä sen näppäimistöä vaan ostaa lisänäppäimistön jne. jne. Jos tuo olisi mun aikomus, niin totta kai mä ostaisin heti mielummin pöytäkoneen, koska eihän tossa paljoa järkeä. Esim. yhtenä etuna kannettavassa pidän sitä, että saan laajakuvanäytön. Toki pöytäkoneisiinkin sen saa, mutta se maksaa sitten n. 900 euroa, ja siitä ylöspäin.

    Toki mä esim. Half-Life 2:sta pelatessa aion käyttää sitä Belkinin Speedpadiä, etten vahingossakaan riko kannettavan omaa näppäimistöä, mutta kyllä mä aion kirjoittaa ihan sillä kannettavan omalla näppäimistöllä.

    Tosiaan mulla siinä kannettavan ostossa tärkein ominaisuus oli juuri se, että säästän pöytätilaa. Mun 'työhuone' ei ole tosiaankaan mitenkään ylisuuri, ja koska mulla on hifilaitteitakin siinä huoneessa, niin ei tosiaankaan kiinnosta alkaa tuomaan sinne mitään tornia ja siitä lähteviä kaapeleita. Kannettava, jopa 17", ei vie paljoa tilaa, ja jos sitä tilaa tarvii lisää, niin kannettavan voi aina siirtää tieltä pois. Mulle oli kuitenkin tärkeetä, että tämä kannettava on nimenomaan 'desktop-replacement' oli että siinä riittää ruutia uusimpiin peleihin korkeilla asetuksilla, ja sellainenhan tuleva kannettavani on.

    Mutta taisipa tämä mennä nyt vähän OT:ksi. Kyllä mä nyt olen jo melkovarmasti päättänyt, että Logitech G5 tulee olemaan mun seuraava hiiri. G7 on cool, kieltämättä, mutta on aivan totta, että sen mukana tulee aivan liikaa eri 'lisäosia' ja musta tuntuu, että nämä latausasemat sun muut ovat paljon häiritsevämpiä pöydällä kuin G5:n kaapeli. No, ainakin mä odottelen G7:n arvosteluja, mutta niitä ei vielä ole kauheasti näkynyt. Mutta G5 taitaa olla se mun valinta.
     
  10. Mahoney

    Mahoney Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    20.09.2001
    Viestejä:
    3 826
    Saadut tykkäykset:
    7
    Mutta edelleenkin halvemmalla pääsee kuin ostamalla kaksi konetta, jos nimittäin tarvitsee sitä kannettavaa siihen mihin se on tehty eli mukanakuljetettavaksi. Mutta sinun tapauksessasi tämä ei siis ollut se päätavoite, selkis.

    Ja totta kai kannettavaa edelleen vaivaa sama asia mikä kymmenen vuotta sittenkin - muokattavuus ei ole aivan pöytäkoneiden tasolla. Ja juuri se on suurin kynnys itselläkin siirtyä pelkästään kannettaviin, kun koko ajan kaikenlainen päivittäminen ja modailu on mielessä. Mutta tosiaan, offtopic:ia anteeksi.
     
  11. Foxy Sista

    Foxy Sista Guest Guest

    Liittynyt:
    25.08.2005
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hiiren ostossa tärkein kriteeri lienee ergonomia, loppupeleissä vaikka siihen olisi kytketty n+1 nappia ja vipua, sekä kaksi laaserpointteria niin suurin osa työskentelystä tapahtuu hiirikättä liikuttelemalla ja vasenta hiiren nappia painelemalla.

    Langattomien hiirien ongelmana on paino, joka allekirjoittanutta itseään ainakin häiritsee. Nykyiset latausasemat ovat kiitettävästi korvanneet AAA-patterileikit ja akun kestokin on viikkoja päivien sijaan. Latausasemassa hiiren lataa näppärästi vaikka joka ikinen yö - näin hiiri on aina täyslatingissa.

    Lannaglisten hiirien ongelma on se lanka, joka varsinkin piirtämisessä aiheuttaa omat ongelmansa. Hyviä puolia ovat paino ja koko, kovin pienikokoista langatonta hiirtä voi olla vaikea löytää. Langallisista hiiristä löytääkin ehkä helpoiten sen omaan käteen istuvan.

    Ostipa minkä hiiren tahansa, kannattaa käydä kopeloimassa omin käsin paikallisessa tietokoneliikkeessä eri vaihtoehtoja. Sen oikean löytää vain näppituntumalla :)
    Omaan halpaan MX510 hiireeni olen ollut tyytyväinen, vaikkakin tuo letku on aina välillä vähän tiellä.
     
  12. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Näinhän se on, mutta jälleen kerran joudun sanomaan, että kaikilla ei ole mahdollisuutta demota, edes hiiriäkään. Mun pitäisi tosiaan se hiiri saada hankittua mahdollisimman pian, ja aika takuuvarmasti G5 ei ainakaan alkuun tule mihinkään demottavaksi, ja Copperhead ei varmasti tule ainakaan Ouluun demottavaksi, ainakaan tänä vuonna. Mun täytyy siis 'luottaa Voimaan' ja valita jompi kumpi.

    Niin siis mähän painiskelen tällä hetkellä ostaako G5 vai Copperhead. Copperhead on pari euroa kalliimpi, joten hintakysymystä tästä ei tule. Mähän olen kritisoinut jonkin verran noita Razerin hiiriä, mutta nyt ne ovat alkaneet viehättämään mua. Kun mä joskus käytän kaverin MX700-hiirtä, niin voisin hyvin uskoa niitä Razer-käyttäjiä, jotka sanovat, että Razer on tarkempi ja parempi peleissä (ja ehkä muuallakin), koska se on pienikokoisempi. Hiiren suuri (ja ehkä kömpelö) koko vie vähän sitä reagointinopeutta ja tuntumaa peleistä. Täytyy kyllä sitten ottaa huomioon myös, että Razer voi olla liian pieni (vaikka Copperhead on suurempi hiiri fyysisesti kuin Diamondback) ja en tiedä onko Razer korjannut tuota Diamondbackin sivunappiongelmaa kunnolla, koska ainakin eräs tyyppi, joka oli testannut Copperheadiä, mainitsi, että hänellä peukalo lipsui vähän väliä hiirimattoon.

    Mä olen lukenut näistä hiiristä aika paljon, ja vaikuttaa siltä, että hienoisesti suurin osa käyttää MX510/8 hiiriä, joka voi johtua kyllä sen hieman halvemmasta hinnasta ja paremmasta saatavuudesta. Silti Razerkin on tosi suosittu. Logitech saa risuja yleensä kahdesta asiasta: Iso (ja kömpelö) koko ja huonot ajurit. Razer saa risuja yleensä tästä sivunappiongelmasta, Razerin huonosta ajureidenpäivittämisestä ja Razer-hiirten yleisestä kestävyydestä (joillakin on mennyt Razer rikki tosi lyhyessä ajassa, jopa 1-2 kuukaudessa ostosta, en tosin muista oliko kyseessä DB vai aiempi malli).

    Siis ymmärrän kyllä, jos jotakuta joka lukee tämän naurattaa. Onhan se aika kornia käyttää näin paljon energiaa hiiren valitsemiseen. Kuitenkin nämä hiiret ovat aika hinnakkaita ja koska en voi demota, niin mun on vaan fiiliksellä yritettävä valita jompikumpi. Mulla ei tällä hetkellä ole hiirtä ollenkaan, joten en voisi paljon odotellakaan sitä, että josko joku liike laittaisi jomman kumman hiiren demottavaksi.

    Nyt kaipaisin etenkin niiden henkilöiden kommentteja, jotka joko käyttävät Razerin hiiriä tai ovat käyttäneet/kokeilleet niitä, mutta siirtyneet Logitechin leiriin.
     
  13. Foxy Sista

    Foxy Sista Guest Guest

    Liittynyt:
    25.08.2005
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    0
    Postimyynnistä hankittua tuotetta saa Suomen lain mukaan "demota" 14 päivää ihan omassa kotikolossaan :p Osta toinen, jos se ei miellytä, palauta ja vaihda toiseen. Tietysti voisit tilata molemmat, ja palauttaa huonomman, mutta se olisi mielestäni vähän sikamaista käytöstä.

    Logitechin ajureista en tiedä, koska en niitä asentanut. Nappulat ja rullat toimivat hyvin ihan Windowsin omilla ajureilla. Muutin ainoastaan USB portin päivitysnopeudeksi 500Hz defaultin 125Hz sijaan. Muistaakseni jossain Razerin hiirissä tämmöinen "korjaustiedosto" oli mukanakin. Tarkoituksena oli lisätä hiiren herkkyyttä. En sitten tiedä tapahtuiko tuosta oikeasti mitään, kun en ole kokeillut hiirtäni muokkaamattomassa ympäristössä.
     
  14. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Joo siis toihan olis muuten hyvä idea, mutta jos mä päätän sen Copperheadin tilata, niin tällä hetkellä sen voi ennakkotilata vain Razerin onlinekaupasta, joka myy euroopan maille näitä hiiriä. Jos sinne lähtee sitten palauttelemaan hiirtä, niin varmasti joutuu maksamaan ainakin nuo shipping-kulut uusiksi.

    G5:n sitten saakin verkkokauppa.comista (ilmeisesti vielä tässä kuussa jopa), mutta G5 onkin tällainen turvallinen valinta, joten jos sen tilaisin, niin tuskin sitä palauttaisin, tai ainakin tarvisin Copperheadin rinnalle vertailtavaksi.
     
  15. Foxy Sista

    Foxy Sista Guest Guest

    Liittynyt:
    25.08.2005
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    0
    Elämä uuden tietokoneen kanssa voi käydä tuskaiseksi, jos meinaat vitkutella hiiren ostoa. Pidän itse enemmän oikealle kädelle muotoilluista hiiristä, tuo Razerin rotta on ilmeisesti semmoinen klassinen, joka sopii sekä vasureille, että oikeakätisille. Oma ostokseni tässätilanteessa olisi siis G5, jos sen siis saa järjellisessä ajassa.
     
  16. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Kyllä mä varmaan sen G5:n tulen hankkimaan, mutta en varmaan lähde sitä ihan verkkokaupasta tilaamaan, vaan ajattelin ehkä odottaa, että se tulee jonnekin Stockalle myyntiin, tai sit paikallisiin atk-liikkeisiin.

    Ei se niin kauheata ole ollut käyttää tätä kannettavaa laattahiirellä. Tietenkään mä en sitä Half-Life 2:sta ole pystynyt pelaamaan vielä, mutta kyllä mä jaksan vielä vähän odottaa. Eiköhän niitä G5:a ala tippumaan kaupan hyllylle aika pian.
     
  17. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Kyllä tuon G5:n hankkiminen varmistui aika pitkälti, kun luin seuraavan arvostelun Copperheadistä:

    Copperhead-arvostelu

    Itse hiirihän sai tuossa erinomaiset arvosanat, mutta kuten tuon arvostelun kuvista näkee, Copperheadiä pitää pitää kädessä siten, että peukalo koskettaa hiirimattoa. Tämä ei minulle sovi, ja kokeilinkin kyllä sitä kaverin MX700-hiirellä niin, että en laittanut peukaloa siihen syvennykseen vaan alemmas, niin että peukaloni koskee aavistuksen hiirimattoa. Toki tällä lailla varmaan saa tiettyä tarkkuutta hiireilyyn, mutta minä en pitänyt siitä, että peukalo koski koko ajan hiirimattoon. Siispä G5 on valintani.

    Korjatkaa Diamondback-omistajat, jos sanoin jotain virheellistä.
     
  18. Cochise

    Cochise Guest Guest

    Liittynyt:
    17.02.2004
    Viestejä:
    384
    Saadut tykkäykset:
    0
    Muistahan sitten ostaa myös Razer ExactMat mouse pad. Ilman sitä ei hiirikokemus voi olla täydellinen ja vähempi ei voi riittää.
     
  19. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    No hei, etsä muista, että mullahan on se vajaan 30 euron X-RAY Thunder 8 -hiirimatto. :cool:
     
  20. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    No nyt mä olen tehnyt (toistaiseksi :D ) lopullisen päätöksen asiaan. Ostan G5-hiiren ja myöhemmin joskus 6-9 viikon päästä ostan Copperheadin. Miksi näin? Ensiksikin Razerin euroopan onlinestoren Copperheadin ennakkotilaussivustolla mainitaan, että Copperheadia tulee heillä varastoon vasta marraskuussa. Minullahan ei ole nyt hiirtä, ja en ihan noin kauan haluaisi sitä odottaa, kun tuo Half-Life 2:kin muuten alkaa homehtumaan tuonne mun hyllyyn... Siksi aion ostaa pikimmiten G5:n ja myöhemmin vasta sen Copperheadin. Näin mä voin ihan omakätisesti laittaa pisteen siihen kumpi on parempi hiiri ja näin mä myöskin voin jättää toisen hiiren toiseen kämppään (mähän joudun tätä kannettavaa kantamaan kahden kämpän väliä silloin tällöin). Toki ideaaliratkaisu olisi ollut ostaa pelihiiri ja sitten langaton hiiri joka soveltuisi pelien lisäksi enemmän yleiskäyttöön, mutta toisaalta en mielelläni ostaisi G7:aa (enkä MX1000:kaan). Toki Microsoftiltakin on tulossa laserhiiriä, mutta niiden tuloon menee vähintäänkin yhtä kauan kuin Copperheadin tuloon, joten no thanks.

    Näin saatiin tämäkin asia päätökseen, ja mun ei enää tarvi rassata kaunista :king: päätäni asialla.