Hifi 75/4 rakennusohjeet

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana Mika.T, 15.02.2016.

  1. Mika.T

    Mika.T Guest Guest

    Liittynyt:
    19.12.2005
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    0
    Löytyisikö keneltäkään valokuvina/skannattuna tms. Pekka Tuomelan Tee itse hifikaiuttimia kirjassa julkaistu Hifi 75/4 kaiuttimen juttua?
    Kaiutin on kasattu Focalin elementeillä, Keltakartioiset 11" basso, 2kpl 5" keskiääntä.

    Kiitän jo etukäteen jos joltain tuo löytyy.
    Voi lähettää yv:llä tai mika.tauri (at) g mail. com
    Tai toki vaikka tähän samaan topikkiin muidenkin nähtäväksi.
     
  2. Mika.T

    Mika.T Guest Guest

    Liittynyt:
    19.12.2005
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    0
    No eipä mittään. Löyty.
     
  3. makemich

    makemich Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.09.2002
    Viestejä:
    1 666
    Saadut tykkäykset:
    228
    Itse nuo muoinoin rakensin ja löytyvät jemmasta vieläkin, ohjeet ja varsinkin jakosuodin muuttuivat ajan myötä aikalailla, taidettiin myöhemmin kutsua AW75:ksi. Nämähän ei ole varsinaisesti HiFi 75/4:t koska eivät ole Tuomelan suunnittelemat vaan Weckstömin ja alunperin olikin Hifitalon mallistosta ennenkuin päätyi ko opukseen.

    Meinaatko fiksata jotkut vanhat vai mikä näissä kiinnostaa? Mistä ohjeet löytyivät?
     
  4. Mika.T

    Mika.T Guest Guest

    Liittynyt:
    19.12.2005
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    0
    Löysin tuon tee itse hifikaiuttimia kirjan jossa tämä malli on esitelty.
    Tuossa kirjassa kaiutin esiintyy nimellä Chorus 75/4.
    Tuo en ole tiennytkään että tähänkin on tullut ajansaatossa muutoksia, osaako kukaan sanoa mistä voisi löytyä noita uudempien versioiden ohjeita.
    Ja onko niissä jotain oleellisesti parempaa alkupään versioihin? Elementit on ilmeisesti pysyneet samoina.

    ihan mielenkiinnosta aloin penkomaan näitä ohjeita kun tuli vastaan maailmalla ko. kaiuttimet ja pitihän ne kerätä talteen.
    Varmaan ensiviikolla ollaan viisaampia siitä että mikä versio näistä kaiuttimista löytyy.
     
  5. makemich

    makemich Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.09.2002
    Viestejä:
    1 666
    Saadut tykkäykset:
    228
    Ei niihin muuta tullut kuin muutoksia jakosuotimeen, uudemmat versiot olivat kuuntelijaystävällisempiä myös hieman pienemmissä tiloissa. Ihan alunperin myös puuosien valmistuskuvissa oli jotain pientä häikkää, taisivat ne keskiäänet pohjata siihen resonanssikotelon takaseinään jos etulevyn ainevahvuus oli vain 25mm tai jotain sellaista.
    Itsellä valitettavasti kaikki dokumentaatio aikojen kuluessa kadonnut, Hifitalolla voisi olla jossain arkistoissa vielä...

    EDIT: Niin ja en siis muista oliko tuossa kirjassa jo viimeisin jakosuodin, itse tein aina noilla Hifitalon ohjeilla...