Hellasärö

Keskustelu osiossa 'Kotiteatterin äänentoisto' , aloittajana Kissaherra, 28.01.2007.

  1. RTU

    RTU Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    28.01.2006
    Viestejä:
    540
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mites jos säron kanssa tulis ero/bänksit, ja kaikki vehkeet siirtyis paremmille hifistelymaille :D , ja särö/vaimoke/muija hankkis uuden jätkän jolle riittää kansalaisboksi ja mummon vanha 20" salora, josta onneksi SCARTTI löytyy ettei vielä moneen vuoteen tarvii vaihtaa.. Alkaisko vanha "suola" janottaa? :rolleyes:

    Minulla on laitteissa n. 4K € edestä tavaraa, ja PS3 tulossa ens viikolla eli ~600€ lisää ja särö ei ole osallistunut sentinkään kanssa, no hänestähän kaikki HiFi/HT on turhaa.. :hitme:
     
  2. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Joo, minäkin tunnen tyyppejä joilla on noin halvat laitteet. Monethan eivät laita rahaa paljoa kiinni hifi/ht-laitteisiin. :D

    (itsellä olohuoneen ht-laitteisiin upotettu n. 17k eikä ne ole kovin erikoiset)
     
  3. RTU

    RTU Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    28.01.2006
    Viestejä:
    540
    Saadut tykkäykset:
    0
    En sanonutksan että laitteeni olisivat hyviä, totesin vain että "normaali" ihminen ei niin paljon pistäisi "telkkarin katseluun".
    Mutta jos 17K niin huhhuh, taitaa olla huoneen rakentamiseen mennet kulut mukana? Jos ei niin oletpahan saanut rahaa kulumaan :thumbsup:
     
  4. Akustik

    Akustik w/ Active monitoring Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    03.08.2006
    Viestejä:
    580
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itseasiassa kun otitte paalun puheeksi, niin laskeskelinpa itsekin kuluttaneeni tuloihini nähden sairaat 11k€ :hitme:

    ...voisi kyllä rajoittaa vähän mihin rahansa laittaa... NO EI VAAN, VITSI VITSINÄ! :D

    Niin, ja ei ne laitteet tääläkään kauhean erikoiset ole
     
  5. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Ei tuossa ole kuin laitteita... suurimpana osana tosin vanha (toki uutena ostettu) high end lcd-projektori joka ei ollut kovin halpa aikoinaan... onhan tuossa myös 660 GB kovalevytallentimia joukossa... :) Ja tähän ketjuun liittyen, täällä ei asu muita koska tämä laitteisto ei takuulla selviäisi hellasäröstä... :D En muuten edes laskenut vanhaa aikoinaan 7000 markan hintaista VHS hifi-videonauhuria mukaan koska se ei ole käytössä normaalisti... :) eikä mitään pc-laitteita, kalusteita ym.
     
  6. prkl

    prkl Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    02.06.2006
    Viestejä:
    2 029
    Saadut tykkäykset:
    0
    Plazalla on myös erillinen "Millaista laitteistoa löytyy" ketju niin ei tarvitse rakasta hellasärön mollaus ketjua tuhria :p
     
  7. petepeluri

    petepeluri Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    2 560
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos henkilö A käy töissä ja saa työstä palkkaa ja ostaa sillä itselleen tavaran X, niin mitä se kuuluu henkilölle B?
    Kyllä omat rahat pitää saada siihen käyttää mihin haluaa.
     
  8. isojii

    isojii Guest Guest

    Liittynyt:
    13.02.2007
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    0
    Veikkaanpa, että Peten vahvin laji ei ole parisuhde :p
     
  9. petepeluri

    petepeluri Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    2 560
    Saadut tykkäykset:
    0
    Useampi vuosi takana, minä en vain alistu :p
    Ei kait kukaan kysy voiko käydä ostamassa namipussin kioskilta, sama se ostaako namipussin vai tv:n jos rahat on omat eikä vuokran/ruoan/lainan tms. maksu häiriydy.
     
  10. Yen

    Yen Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.01.2005
    Viestejä:
    1 412
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin noh, olet vielä tuossa "omat rahat"-vaiheessa. Käytä se vielä kun on mahdollista.

    Sitten kun on lapsia ja asuntolaina pukkaa päälle, niin enää palkka ei ole "oma", tasapuolisesti.
     
  11. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Nojoo... sopimuskysymys, ei mitään muuta. Meillä avokin kanssa niin, että kummankin palkat tulee omille tileille, josta sitten siirtyy automaattisesti summa yhteiselle tilille. Summa on suhteessa omiin tuloihin ts. enemmän ansaitseva siirtää yhteiselle tilille enemmän. Siinä tilanteessa jos/kun lapsi saadaan, niin duunissa käyvän palkasta tietysti siirtyy käytännössä kaikki yhteiselle tilille, mutta kun molemmat on taas töissä, niin tilanne varmasti normalisoituu takaisin siihen mitä se on nyt.

    Mielestäni varsin kätevä tapa jakaa rahaa, sillä yhteiseltä tililtä ostetaan kaikki yhteinen. Yhteisten menojen lisäksi kummallakin on kuitenkin omia mielenkiinnon/harrasten kohteita, joita toisen osapuolen on aika vaikea ymmärtää. esim mua ei henk koht kiinnosta maksaa vaimokkeen kalliita merkkilaukkuja, eikä vaimoketta kiinnosta maksaa kaikkia mun elektroniikkajuttuja. Tällainen paljon rahaa kuluttava "harraustustoiminta", jota rahoitetaan yhteiseltä tililtä, johtaa myös helposti siihen, jossa toinen osapuoli alkaa nalkuttaa siitä kun "taas oli pakko saada jotain uutta, vaikka vanha oli vielä ihan jees". Sitä sitten kompensoidaan ostamalla aina molemmille jotain ja jos toinen saa "vähemmän", siinä on aika potentiaalinen riidanaihe....

    Tietysti jos tilanne on sellainen, että toinen osapuoli ansaitsee 5000e/kk ja toinen 1200e/kk, niin silloin tällainen politiikka ei voi toimia... mutta jos tulot on edes jollakin tasolla vertailukelpoiset, suosittelen pysymään sivussa tilanteesta, jossa kaikki on aina yhteistä. Tällaista "politiikkaa" tuntuu harrastavat monet tutut/sukulaiset ja kaikki ovat olleet varsin tyytyväisiä :)
     
  12. milan1

    milan1 Guest Guest

    Liittynyt:
    06.01.2007
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juurikin näin..:) Meillä tyttö 8kk ja asuntolaina pitkä,eikä palkka ole ollut "oma" pitkään aikaan. Niin ja tytön syntymän jälkeen on kummasti jäänyt tuo harraste aika vähemmälle ja siittä meillä on tullut välillä kinaa, miten muilla?? esim, montako leffaa kyttäätte keskimäärin viikossa?
     
  13. shamen

    shamen Guest Guest

    Liittynyt:
    19.02.2003
    Viestejä:
    1 224
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sen jälkeen kuin helläsärö kasvoi ihan huomattavasti tässä pari vuotta sitten ihan fyysisesti havaittavaksi niin eipä ole enään hifiin rahat menny.

    Sinkkuna rahaa oli ja meni. Muutama touhutonni mennyt.

    Nyt ostellaan marjapuskia ja harrastetaan koirien kanssa erinäköisiä lajeja.

    Mutta kaikki on vain hämäystä. Jahka yläkerta viimein valmistuu niin projutv odottelee jo kaupassa pääsyä meille. (Aivan kun rahat riittäis siihenkin :) )
     
  14. Yen

    Yen Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.01.2005
    Viestejä:
    1 412
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo, onhan tuo vielä helppoa suhteen alkuvaiheessa ja vielä kun on ns. omaa elämää, ei siteitä ja rahaa enemmän kun kuluu.

    Sitten kun on auto-, asunto-, kesämökki-, vene- yms. lainat satojen tuhansien edestä, lapsia useampi ja hyvässä lykyssä pahimmassa teini-iässä. Siinä on turhaan ruveta miettimään mikä osuus menee yhteiselle ja mikä ei, vaikka olis kuinka korkea palkka.

    Itse olen kanssa vielä tuossa osa omalle osa yhteistilille -vaiheessa, mutta mielestäni ei tulis kuulloonkaan moinen sitten jatkossa.
     
  15. kete

    kete Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.01.2007
    Viestejä:
    148
    Saadut tykkäykset:
    0
    Max 2 leffaa viikossa, mukula 1,5 v.
     
  16. milan1

    milan1 Guest Guest

    Liittynyt:
    06.01.2007
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hah.. Samoissa leffa määrissä sitä pyöritään myös täälläkin:king: Ja joskus kun "neuvotellaan" minun leffojen katsomisesta niin muija saattaa tokaista et enkö vois kytätä niitä silloin ku he eivät ole kotona,esim.ovat tytön kanssa vaikka lenkillä :OI Hitto siinä ei paljon leffaa katota jos lenkki kestää yleensä sen tunnin :OI :OI
     
  17. petepas

    petepas Elämme fataaleja aikoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    30.01.2005
    Viestejä:
    2 441
    Saadut tykkäykset:
    4
    Taidan olla takin kääntäjä sillä ehdotin tätä juuri vaimolleni. Molemmilla oma käyttötili + säästötili ja vielä lapsella oma tili. Ehdotin pitäisikö perustaa yhteinen tili josta yhteiset ostokset menee (salajuoni on siinä että jääpi enemmän rahaa omaan käyttöön => vaimo kun tuppaa laittamaan rahaa enemmän haaskuuseen kuin minä) :thumbsup:
     
  18. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 497
    Saadut tykkäykset:
    41
    Meillä vaimokkeen kanssa on toiminut seuraava systeemi jo yli 10 vuotta:
    - molemmilla 2 tiliä (toiselle siirretään ennalta laskettu summa tilipäivinä, jolla katetaan asumisen kiinteät kulut (sähkö, vesi, öljy, vakuutukset jne) ja muut suunnitelmalliset menoerät (remontti jne)
    - vaimoke maksaa kaikki ruokaostokset
    - minä maksan autoilukulut, alkoholit, ulkona syömiset jne
    - asumisen kiinteät kulut maksetaan nyttemmin puoliksi, ei kuitenkaan rahaa tileillämme siirrellen vaan ollaan katottu jako että toinen maksaa esim veden ja toinen sähkön jne, kuitenkin että jako pysyy 50:50
    - vaimoke hoitaa talon kustannukset (esim. kiinteistöverot), kun on talon omistajakin 100%:sti
    - minä taas hoidan autolainan, kun auto on 100%:sti minun

    Nyttemmin homma on helpompaa, kun ollaan kotosalla kahdestaan. Aiemmin vaimokkeen kotona asuvat lapset teki omat vaikutukset ylläolevaan systeemiin.

    Tuolla systeemillä ei tartte toisen "harrastussijoituksiin" puuttua, kun on tiedossa että homma toimii. Jopa hetkellisesti systeemi toimi vaikka olin työttömänä ½ vuotta. Syksyllä taas vaimokkeella lomautus edessä, jonka keväinen 3 kk:n pätkäkin kesti systeemin rasituksen.
     
  19. Yen

    Yen Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.01.2005
    Viestejä:
    1 412
    Saadut tykkäykset:
    0
    Homma on pihvi, jos laina on hoidettu, jolloin kuukausittainen menoerä on pieni ja omistus selvä.

    Meillä kuitenkin tulee olemaan yhteinen asuntolaina, jolloin ei tulis puheeksikaan, että laina (ja talo) laitettaisiin vain toisen nimiin ja sitä sitten yhdessä maksettaisiin, niinkuin eräs tuttu pariskunta tekee niin. He perustelee sen niin että toinen vähän niin kuin maksaa vuokraa ja myös jotain veroetuja kun eivät ole naimisissa. Tuossa tilanteessa voi kuitenkin käydä niin, että jos tulee ero (kuten useimmiten tänäpäivänä ennemmin tai myöhemmin, olen realisti) toiselle jää talo ja toinen jäisi "tyhjän päälle", vaikka on voinut käytännössä maksaa puolet talosta. Ei ei.

    Auton vielä ymmärrän, kun summa on kuitenkin kohtuu pieni, ja hyvässä lykyssä molemmilla omat.
     
  20. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 497
    Saadut tykkäykset:
    41
    Kyllä hän vielä maksaa taloon ottamaansa lainaa. Tämän lainan maksuun minä en tietenkään osallistu kun en ole omistajakaan.

    Eli jos ero sattuu, niin pakkaan kamani autooni ja painan kaasua ja poistun paikalta.

    Kyllä minä olen isompia kk-summia maksellut autoluotoista kun vaimoke asuntolainaansa. Nyttemmin on suht edullinen autoluotto 0%-korolla ja pitkällä maksuajalla :D