Harraste / kakkosautoa

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana LongJohn, 05.05.2007.

  1. benighted

    benighted New Member

    Liittynyt:
    21.10.2000
    Viestejä:
    862
    Saadut tykkäykset:
    0
    No, ei kuitenkaan ensimmäisissä painoksissa mitään superhienoja tietokoneohjattuja systeemeitä ole. Ei ole antureita oikeastaan sen ihmeellisemmin kuin muissa ikäluokan autoissa, eikä siis auto aja itseään ojaan niiden takia ;). Alusta kyllä on aktiivinen ollut pidemmän aikaa, niitähän on saanut isompiin perusmitsuihinkin jo 90-luvulta lähtien eikä niihin mystiikkaa liity. ABS:t vanhemissa autoissa alkaa kyllä viimeistään nykypäivänä oireilemaan, ehkä kannattaakin valita yksilö missä niitä ei ole, mihin merkkiin päädytkin. Pysyypä vielä race-henkisyyttä enemmän.
     
  2. LongJohn

    LongJohn New Member

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Hyvä linkki.

    Saahan noita Torsen periä etu- ja takaperäänkin jos haluaa. Sen jälkeen voima viskataan sinne missä on paras pito maksimissaan 75-25 suhteessa per tasauspyörästö.

    Aikalailla tuota rakennetta vain edelleen kehutaan. Ajotapa voi olla toki erilainen kuin monessa muussa rakenteessa.

    Tässä on yksi avainkysymyksistä. Arvokas cruisingpeli esim 4.2 S4/S6 tyyliin, katuraaseri pitkälle modatuin sisustuksin ym olisi SX heiniä ja S2 taas pääsisi johonkin välimaastoon. Mitä autolta sitten haluaa ja tarvitsee...

    Juu. Paljon noita on vain korjattu. Dynamic-4 Galanttia joskus harkitsin. 4WS ja 4WD, taitaa olla ahdettu mottikin. Aika ahkeraan noita vain väki käyttää varikolla erinäisten ongelmien takia. No kaipa asiaan voi taas perehtyä ja katsoa löytyisikö sieltä soveliasta...

    Long
     
  3. Hattori Hanzo

    Hattori Hanzo Active Member

    Liittynyt:
    28.02.2004
    Viestejä:
    1 140
    Saadut tykkäykset:
    4
    Entäs Coupe Mersut? Tietysti tuolla hinnalla ei kovin tuoretta saa mutta ainakin minun silmääni miltei kaikki coupe Mersut on ainkin pirun tyylikkään näköisiä...
     
  4. LongJohn

    LongJohn New Member

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Aika harvassa ovat minun silmääni miellyttävät Mersut. On niitä mutta lipsuvat aika kauaksi halutusta hintahaarukasta. Ja haarukkaa ei oikein voi jatkaa kun se jo nyt on holtiton ottaen käyttötarkoituksen (kakkosauto) huomioon.

    Race vs cruising tässä olisi kai semmoinen kulminaatiokysymys. Coupe, reilusti voimaa, kuppipenkkiä ym epäkäytännöllistä vai sivistyneesti voimaa, enemmän tilaa ylellisessä(?) ulkokuoressa.

    Long
     
  5. Ari

    Ari Active Member

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    No käy ostamassa se S13 jos kerran sellaisen haluat ja muut eivät käy tai eivät mahdu tuohon ilmoittamaasi sangen edulliseen hintaluokkaan. Jos löydät oikein halvan (ja huonon) yksilön, niin voihan S14:kin löytyä alle 8 tonnilla, mutta tuskin tuolla budjetilla kannattaa edes etsiä.

    Mutta eipä se kovin erikoinen vehjes ole, vaikkakin varmaan ihan hauska. Tosin sillekin lienee syynsä miksi nuo SX:t ovat niin suosittuja driftingissä, kevytperäinen takavetoinen suhteellisen tehokas ja viritettävä auto, sehän menee driftaamiseksi joka tapauksessa tuollaisella vaikka yrittäisi ajaa nopeastikin...

    :D

    Jotenkin tulee vain mieleen että tällä ketjulla hait vain varmustusta sen S13:n ostamiseksi? Osta sellainen jos sellaisen haluat, kyllähän niissä valikoimaakin on aika runsaasti tarjolla myytävänä koko ajan, ettei tarvitse edes sikaa säkissä ostaa vaan pääsee valitsemaan.

    Se alkuperäinen budjetti kuitenkin karsii lähes kaiken pois. Jos puhutaan alle kympin budjetista, niin ihan turha on selittää mistään coupe-mersuista, evo-mitsuista, s2 quattro-Audeista, m5-bemareista eikä sillä rahalla saa edes hyvää nelikkoturbo-Calibraa vaikka sellainen ei edes kelpaisi (eikä HALPAA ja huonoa yksilöä kannata ostaa yleensä muutenkaan, halpaan hintaan on usein syynsä).

    Ja aina kannattaa muistaa että erikoinen ja mielenkiintoinen tekniikka = arvokkaampi ylläpitää, koska tarvitaan yleensä erikoisosat ja erikoisosaaminen. (ja siten myös erikoishinnat)
     
  6. LongJohn

    LongJohn New Member

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Talvella voi vain olla nihkeää liikkeellelähtöjen kanssa. :)

    En. Vaan vaihtoehtoja ja mietteitä asiaan. S13 on vain yksi vaihtoehto.

    Ainakin Suomessa hihkuvat moisista poskettomia hintoja. Aika resu saa olla jos alle 5ke meinaa S13 saada. Yli 15 vuotta vanha 250-300tkm ajettu japsi-coupe.

    Johonkin ne rajat on aina vedettävä. Mitsun ostoa harkitessaan pohtisi entäs jos säästäisi Skylineen, sen kanssa jos säästäisi edukkaaseen Ferrariin jne. Aina sama juttu. Johonkin raja on vedettävä.

    Tietysti edullinen aihio, kuten 200 20V Audi tai S13 SX Saksasta, sallisi budjetin rajoissa jo enemmän rakentelua. Edelleen sekin 10ke budjetti on aika holtiton jos ajatellaan mikä olisi rationaalisesti tarpeellista. Alle tonnilla saa suhteellisen käyttövarman koslan joka liikkuu paikasta A paikkaan B ilman sen suurempia hienouksia.

    Näin se menee. Nimim 2000 4x4 Vectran omistaneena. Vaikkei se nyt _niin_ erikoinen vielä olekaan.

    Long
     
  7. hörhönen

    hörhönen New Member

    Liittynyt:
    28.12.2006
    Viestejä:
    16
    Saadut tykkäykset:
    0
    Miten olisi Toyota Supra? Itsellä ei kokemuksia, mutta työkaverilta löytyy 80-luvun turbomalli harrasteautona, todella mukava ajaa. Talvikeleihin löytyy varmasti parempia autoja :D.
     
  8. LongJohn

    LongJohn New Member

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Taitaa tämä rajoittua noihin nelivetoisiin. Hyvistä ehdotuksista huolimatta. Pari vuotta toimivan nelivedon kanssa ajelleena ja sen jälkeen muutaman vuoden etuvedon kanssa kärvistelleenä mieli tekee takaisin.

    Audilta näyttäisi saavan tuota Coupe mallia kohtuuhinnoilla. Eli tuo S2 korimallinen 80 Coupe. 2.3 litrainen vapari vitonen pellinalla. Liekköhän nuo millaisia tapauksia? Vaikka onhan noillakin sen verran hintaa että taas pari tonnia lisää ja saisi aidon S2 jossain kunnossa.

    Long
     
  9. Euso

    Euso New Member

    Liittynyt:
    22.03.2006
    Viestejä:
    640
    Saadut tykkäykset:
    0
    No eihän 2.3l vaparista tule kuin äkäiseksi, varsinkin kun kyseessä ei ole mikään keveä auto. Ostat suosiolla sen S2:n niin on turbon myötä virivaraakin.
     
  10. LongJohn

    LongJohn New Member

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    S2 ja S4/S6. Vähän kalliimpaa linjaa. Ässälisät ylläpidossa, Saksasta tuotuna muita suuremmat verot. S2 ei minusta kovin komean näköinen, S4/S6 taas tarpeeseen liiankin tilava auto. 200 20V. Klassikko. Ehkä myös liian tilava auto. Yksi vaihtoehto voisi olla myös A4 sedanina. 1.8T tekniikalla niitä ekoja vuosimalleja 95-96. Saa Saksasta suunnilleen samalla rahalla mitä 200 20V.

    Hyvät Ässät kuitenkin maksaa vielä Saksassa enkä tiedä kannattaako sieltä niitä edukkaimpia raatoja tuoda. Kalliiksi tulee laittelut.

    Aatoksia mainituista, vaihtoehtoja ... ?

    Long
     
  11. LongJohn

    LongJohn New Member

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Mitä mieltä väki on noiden (Ur)ässien tekniikoista? Löytyy 230hv/350nm vakiona tarjoavaa legendaarista 2.2 litraista turbovitosta ja modernisoituna aina nyky-Audeihin saakka löytyvää alumiinilohkoista 4.2 litraista 280hv/400nm tarjoavaa V8 moottoria. Puolensa kummallakin. Kumman puolen otat ja miksi?

    Long
     
  12. Euso

    Euso New Member

    Liittynyt:
    22.03.2006
    Viestejä:
    640
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä se turbokone tarjoaa enempi virivaraa ja ainahan sitä voi nykyään perustella vaikka ympäristötekijöillä :D Kyllä se pienempi kone aina vähempi saastuttaa. (Uusi autoverokin suosii pienempia koneita.)
     
  13. EddieK

    EddieK New Member

    Liittynyt:
    22.06.2007
    Viestejä:
    102
    Saadut tykkäykset:
    0
    Siirry tosimiesten joukkoon, eli harrasteautoksi kelpuutetaan vain museoikäiset yksilöt.
    Ihtellä harrastekalustoa löytyy 2kpl Capreja ja vaimolta mustangi.
     
  14. Moti

    Moti Active Member

    Liittynyt:
    12.09.2001
    Viestejä:
    1 007
    Saadut tykkäykset:
    9
    Nostetaanpas vanhaa ketjua, mikäs on LongJohin status tänä päivänä? Tuontiverotkin on ehtineet muuttua vuodenvaihteessa.
     
  15. T.Hell

    T.Hell New Member

    Liittynyt:
    04.08.2006
    Viestejä:
    138
    Saadut tykkäykset:
    0
    Multa ääni tuolle Audin 4.2 V8:lle. Itellä ei kylläkään ole S4/6:sta, vaan "vanha" kunnon -93 V8. Noitten ässäläisten hinnat on vielä sen verran korkeita, että tuo V8 oli oiva valinta. Omasta mielestä myös ulkonäöllisesti tuo V8 on nätimpi kuin noi C4 koppaset ässät. Ainut mitä etukäteen olisin toivonut, oli manuaalivaihteisto, mikä noissa V8:ssa on kohtalaisen harvinainen kapistus. Mutta nyt autolla ajelleena, ei sitä manuaalia paljon kaipaile. Lepposaa ajella, ja kuitenkin liikkuu tarvittaessa tarpeeksi rivakasti. Omalla kohdalla en oikeastaan sitä turbokonetta edes harkinnut, koska se viritettävyys ei mulla ollut se juttu, vaan noi V8:n äänet oli se mikä mua tohon ajo... :love:
    Enkä muutenkaan kaivannut mitään turbohuolia normaalien huoltojen päälle.

    En nyt tiedä miten noitten käyttömaksujen piti ton uudistuksen jälkeen mennä, mutta tän vuoden käyttömaksu tossa V8:ssa on pienempi kuin -00 vm. V6 Passatin, joka kuitenkin on kevyempi.. Eikös sen kuitenkin ton ikäsissä pitäs mennä kokonaispainon mukaan :confused:
     
  16. Yorcci

    Yorcci Active Member

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 947
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tältä talvelta on sitten kertynyt vähän talviajokokemuksia C4-Corvettesta. Käyntiinlähtemisessä ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka auto seisoo välillä viikon parkkipaikalla. Lämpenee nopeasti ja automaatti-ilmastointi pitää lämmön tasaisena.

    Tuossa nykyisessä pelissä on manuaalilaatikko, joka on varmaankin parempi vaihtoehto talvikelissä. Muutaman kerran liukkaalla kelillä on perä lähtenyt hieman luistamaan tahtomattakin, jolloin kytkimen painalluksella on saanut vedon pois heti. Pari kertaa olen meinannut jäädä tasaiselle kiinni lukkoperästä huolimatta ('pääkallokelillä' jäätä alla, vettä/lunta päällä) ja muutaman kerran on ollut ongelmia ylämäessä, mutta yleensä on päässyt pienellä kytkimen luistattamisella liikkeelle. Liukkausongelmat ovat varmasti suurelta/suurimmalta osin Dunlop-merkkisten kitkarenkaiden syytä. :eek:

    Kulutus sekalaisessa ajossa (reipasta kaupunkiajoa ja rajoitusten mukaan matka-ajoa reilut 3300 km takana) kaikkine moottorinlämmityksineen on asettunut 12 l / 100 km. Ei paha 17-vuotiaalle jenkinreuhkalle.
     
  17. mn2346

    mn2346 New Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    16.01.2002
    Viestejä:
    477
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tai sitten pistää neljä sylinteriä tuohon Camaroon lisää ja hankkii oikein kunnon bensakrematorion.

    E31 V12, valmistusmäärä ~25 000, tekivät tosin tuota vajaasylinterisellä (V8) moottorillakin.
    Jos vieläkään ei riitä niin sitten hankkii CSI-mallin, silloin puhutaan jo muutamasta tuhannesta.

    Tosin hintakatto ei pidä näiden suhteen mutta taitaa olla konekkin jo hankittu aikaa sitten...
     
  18. Peke78

    Peke78 Member

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    545
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eri nelikkoja ajaneena kyllä Mitsun nelivetojärjestelmä on tällä hetkellä paras. Ja kyllä kestävätkin(jopa rallikäyttöä ja se on kovaa), Evojakin on tehty 90-luvun alkupuolelta asti ja eipä noista ole ongelmia kantautunut. Koko ajan Suomeenkin tulee lisää näitä vanhoja Evoja, eivät ole enää pahoissa hinnoissa, mutta kaikkia ei saa vasemmanpuoleisella ohjauksella. Siitä iso miinus. Evo kuitenkin osaa jakaa tehoa sinne, missä sitä tarvitaan. Eikä ole mitään ajonvakautuksia sun muita tilpehöörejä esteenä menemiselle. Eikä jää kiinni kuten esim. Audilla voi jäädä :D
    http://video.google.com/videoplay?docid=9072883197544018466
    Mitsulla leikkimistä(kelaa alusta)
    http://www.youtube.com/watch?v=6PmTLoGLCjo
     
  19. LongJohn

    LongJohn New Member

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Moni on ainakin kehunut. Noissa hintaluokissa missä evoa alkaa saamaan mieli kyllä äkkiä kääntyy ur-quattron suuntaan.

    Tässä on kuitenkin tavallaan kaksi selkeästi erilaista perspektiiviä joilla edetä. Ns rallimalli (evo, ur-quattro ym), kupit eteen, muut penkit mäelle, sisustukset veks, suorat putket. Äijämeininkiä. Sitten toisena on se vähän monipuolisempi hienostelu. S4/S6/200/A8 jne. Voimaa sivistyneesti, hiljainen ja tilava, hyvin varusteltu. Autohifiä ja hienostelua. Näitä kahta ei voi kuitenkaan millään verrata keskenään. Molemmilla on ehdottomasti puolensa.

    Jopas on realistinen skenaario taas. Eihän tuossa mitään uutta ole että torsen tarvitsee kitkaa toimiakseen. 99,99% käytännön tilanteista sitä on kuitenkin tarjolla. Tuon saa aikaan ajamalla toisen akselin ojaan tai muuten kokonaan tyhjän päälle.
     
  20. Peke78

    Peke78 Member

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    545
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mutta uudemmat Evot on jo mukaviakin. Noista 90-luvun Evoista ei omakohtaista kokemusta, mutta onhan ne aika rallipelejä. Mulla oma Evo on kaikilla mukavuuksilla(mitä nyt tarttee). :thumbsup: