Hammalääkärigallup

Keskustelu osiossa 'Terveys & hyvinvointi' , aloittajana thentunen, 28.04.2002.

?

Jännitätkö hammaslääkäriin menoa ja otatko puudutuksen porattaessa?

Poll closed 01.05.2002.
  1. Jännitän

26 ääntä
    43,3%
  2. En jännitä

23 ääntä
    38,3%
  3. Otan puudutuksen

32 ääntä
    53,3%
  4. En ota puudutusta

25 ääntä
    41,7%
  1. shack

shack Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    2
    En ainakaan samalle hammaslääkärille mee mitä Kurdt.
    Kyllä sieltä nyt sentään pitäisi hengissä selvitä????

2. jorhe

jorhe Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Itse kävin kanssa tuossa aikamoisen määrän reikiä paikkauttamassa. Kunnalliseen hoitoon olisi ollut ihan tajuton jono, mutta sanoin että opiskelijana en millään pysty yksityisen hintoja maksamaan ja hammaslääkäriin olisi kuitenkin päästävä. Pääsin sitten nopsaan yksityiseen hammashoitolaan kunnallisen hinnalla.
    Tampereen kaupunki vuokraa palveluja yksityiseltä sektorilta, koska jonot ovat kunnalliseen hammashoitoon tajuttomat.

Olin järjestelyyn erittäin tyytyväinen. Kunnallinen hammashoito on hinnoiltaan yli puolet halvempi verrattuna yksityisiin.

Sen kyllä opin, että hammaslääkärissä kannattaa käydä useammin kuin kahden ja puolen vuoden välein... Onneksi ei sentään juurihoitoja tullut.

Itse hammaslääkärissä käyntiä en pelkää, otan aina puudutuksen niin ei vihlo kun porataan. Enemmän pelkään laskua, joka leegojen korjauksesta seuraa. :)

3. kurdt

kurdt Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    25
    Selvisin kyllä hengissä, ei ollut aikaa rueta kiskomaan sitä irti. Huomenna sitten. Klo 10:45 se iskee! Aijai kun tuskaa tulee olemaan. Ajattelin ottaa 800mg + 400mg puoli tuntia ennen sinne menoa joten olen hyvässä pösössä kun rutina alkaa ja tuohon lisäksi vielä puudutus.
    Raportoin huomenna lisää.

4. kebek

kebek Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    9
    Kurdt kokee varmasti samaa tuskaa mitä kaveri yläasteella kun viisaudenhampaat saivat kyytiä. Sanoi ettei ole koskaan nähnyt niin paljon verta, sitä oikein purskahti suusta. Sai sitten istua päivän tupot suussa eikä puhuminen oikein sujunut. :D

5. Takeshi666

Takeshi666 Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    17
    Jännitän, puudutan ja paskon vielä housuunkin.

Tosin poraus tuntuu aika inhalta...

6. kurdt

kurdt Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    25
    I'M ALIVE, ALIVEEEE!!
    Tuskaa oli odotus. 15min oli myöhässä hommat ja sitte ku se edellinen potilas tuli ulos.. Muija oli ihan punanen, täris ja valitti poikaystävälleen et huippaa. Sinne vaan rohkeasti sisään. Nooh, sällit rupes heti töihin ja pistetiin liina naamalle etten nähny mitään, onneks. Sit ne poras hermoon asti ja pisti hampaan puoliksi. Sit ne kisko sen pois ja se oli siinä. 20min meni koko hommaan. Kuulostaa suht helpolta, mutta meinasin laatata kesken homman ku tuli niin huono olo, se stanan liina hiostaa ihan perkeleesti.

Nyt on sitte tuppo suussa ja hampaat veressä.

Tässä bonusta.

7. Mahoney

Mahoney Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    7
    Aika pelottavaa tekstiä (vieläpä kuvatehosteella) tuossa ylempänä ja aiemminkin, mutta jos joku on joutumassa samaan tilanteeseen niin minä voin rauhoitella. Itsellä nyhdettiin viime vuonna muistaakseni vuoden aikana 3 viisaudenhammasta, eivätkä ne niin kummoisia hommia olleet. Yksi taisi olla vähän tiukemmassa, muut lähtivät lähes huomaamatta irti. (Samalla kertaa nyhtöjä ei yleensä tehdä kuin yksi, tulehdus- ja verenvuotovaaran takia.) Suurin ongelma oli kerran juuri verenvuoto, joka jatkui yli puoli vuorokautta. Hyvässä tapauksessa se loppuu muutamassa tunnissa. On tietysti aivan tapauskohtaista, kuinka tiukassa hampaat ovat, mutta sen vain halusin kertoa, että ei se välttämättä ole niin kauheaa. Vielä pitäisi minunkin tuo viimeinen hammas käydä vedätyttämässä veks.

Toivottavasti reikiä on tällä kertaa vaikkapa alle 10, se olisi jo hyvä... :rolleyes:

8. shack

shack Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    2
    Minun hammaslääkärille tätä ei ole kerrottu, 2x kerralla, mutta lähtivät todella helpolla.

Itselläni yksi neljästä pois etetusta vuoti verta 2vrk. Ei meinannut millään tulla loppua, mutta jos noudattaa ohjeita operaation jälkeen niin tuon vuodon pitäisi lakata tosiaan muutamassa tunnissa.

9. Mahoney

Mahoney Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    7
    No sekin on sitten näköjään tapauskohtaista, mutta näin minun hammaslääkärini kertoi. Useinhan viisaudenhampaat ovat lisäksi hankalammassa paikassa, joten silläkin voi olla vaikutusta. Mutta joka tapauksessa aika vakavasti tuohon verenvuotoon suhtauduttiin. Mm. tällainen testi tehtiin: nenästä kiinni ja sitten piti yrittää puhaltaa. En tiedä tarkalleen, mitä tuolla testattiin, mutta ilmeisesti jos verta olisi jostakin pulpahtanut niin se ei olisi ollut hyvä :p

10. glottis

glottis Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    5
    Voi kristus sentään!!! :( :( :(

(anteeksi hävytön kielenkäyttö, mutta pakko!)

Tänään lähtee kolmas viisaudenhammas ja menin "vahingossa" lukemaan muutamat edelliset viestit (kiitos helvetisti kurdt :grr: )

Henki siinä lähtee korkeintaan ja muutaman tunnin päästä olen vähintäänkin tajuton... hammasta jomottaa ja jännittää aivan perkeleesti... vielä kun on joku tuntematon hampilääkäri niin menee vielä paremmin :sick:

11. kurdt

kurdt Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    25
    Ole hyvä glottis. Tuohon verenvuotoon, että minulla sitä ainakin kesti melko pitkään. Nyt tuo on jo about parantunut, mutta esimerkiksi sylkäisy sattuu vielä ja jos suuta oikein avaa. Välillä aina tuntuu, että sieltä tihkuisi jotain veri vettä kun maistuu suussa oudolle :D

Onnea glottis vaan. Kyllä se siitä lähtee. Tiesitkin varmaan, että mitä pitempään se viisauden hammas on siellä ollut, sitä paremmin se on juurtunut ja sitä tiukemmassa se on :D

12. glottis

glottis Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    5
    Totta kai... on minulta ennenkin otettu (viisauden)hampaita pois :( se ei tunnu kivalta vaikka puudutuksen vuoksi ei tunnukkaan mikään...

Et kai vain vedä röökiä jos ei ole (tikattuna?) vieläkään loppunut "vuoto" ( ;) ) ? Ei taida olla veren hyytymisprossat kovin huippulukemissa...

:(

Klo 12:00 on aika... ainakin tutkimisaika... poistoaika kuulemma erikseen :grr:

(panic!)

13. JuhaJ

JuhaJ Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla lähti muutama vuosi sitten viisaudenhammas ja tunto kielen toiselta puolelta. Kiitos hammaslääkärin, joka pilkko hampaan lisäksi yhden hermoradan.

Hampaan poisto kesti n. 45 minuuttia ja koko ajan tuntui että lääkärillä ei ole homma oikein hanskassa. Sitten vielä haava tulehtui ja sain olla pari viikkoa poski turvoksissa ja kipeänä :weep:

Sain hoitovirheestä kyllä korvaukset, jotka tuntuivat silloin hyviltä opiskelijan talouteen (sai kustannettua mukavan amerikan matkan ym.). Mutta nyt vuosia tapauksen jälkeen harmittaa yhä enemmän koko homma. Kielen osittainen tunnottomuus on yllättävän ärsyttävää. Oli muuten viimeinen kerta kun kävin kunnallisessa hammashoidossa.

Oli sen verran karmea kokemus, että en ole antanut koskea toiseen viisaudenhampaaseen ollenkaan. Poistakoon sitten nukutuksessa kun on tarpeeksi alkanut vaivaamaan. Toinen homma minkä saa minulle tehdä enää vain nukutuksessa on vatsalaukun tähystys :hitme:

14. glottis

glottis Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    5
    Kiitos JuhaJ :thumbsup: en taida mennä enää ollenkaan :eek:

Eikö tuo hampaan "pilkkominen" ole periaatteessa melko harvinainen operaatio? Niin ainakin kaikki minulle väittävät... että se tehtäisiin ainakin silloin jos viisaudenhampaan juuret ovat kasvaneet vinoon toiseksi takimmaisen eli sen viereisen hampaan kanssa... eikös eikös!??!?!?!

15. JuhaJ

JuhaJ Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0

Niin kyllä se kävi mulle myöhemmin ilmi, että hammas oli ollut aika vaikeasti siellä. Lääkäri ei vain muistanut tutkia etukäteen, miten hammas siellä lepää ja alkoi vain repiä... (röntgenkuvaus olisi ehdottomasti pitänyt tehdä).

Olen kylläkin kuullut sen, että jos viisaudenhampaan päästää huonoon kuntoon ja se tulehtyy tms. voivat seuraukset olla vielä huomattavasti ikävämmät eli mene vain poistattamaan.

16. kurdt

kurdt Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    25
    Minun tietääkseni hammas pilkotaan aina ainakin kahteen osaan. Tämä on yksinkertaisesti vain repimisen helpottamiseksi. Kyllähän se paremmin lähtee näin maalaisjärjellä ajateltuna kun ei ole kuin puolet revittävänä. Minulta onneksi röntgenkuvattiin ennen poistoa tosin se lääkäri joka poiston suoritti, ei ollut nähnytkään niitä röntgenkuvia :D

Kysyin nukutusta eivätkä antaneet, nuija oli kuulemma säleinä jo. Höh.. Koita Glottis kestää, kyllä ne sulta toivottavasti poistavat vielä väärän hampaan niin kuin eräältä tutultani. Siitä tuli kyllä aika sota :D

17. kurdt

kurdt Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    25
    Siis on se vuoto jo loppunut, mutta välillä kun oikein jumppaa suulla niin ihan kuin sieltä tirskahtaisi jokin pienen pieni haava vielä auki josta saa vähän makua :D
    En muuten polta röökiä ja verenhyytymisessä ei pitäisi toivottavasti olla mitään vikaa.. :)

18. glottis

glottis Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    5
    No ei ainakaan minulle ole puhuttu mitään pilkkomisesta.. vain pienestä "leikkauksesta", jonka jälkeen ottaisivat hampaan vetäen poies... kaksi muutakin viisasta hammasta on vedetty pois. Röntgeniin tässä kuitenkin kuulemma joutuu... mutta nyt taidan käppäillä himaan, vetää syvään henkeä ja lähteä ajamaan kohti hampilääkäriä (toivottavasti autosta on akku tyhjänä ;) )

Wish me luck... jos joku aloittaa Tarinatuvassa threadin "missä Glottis luuraa?" niin sanokaa, että hän meni hammaslääkäriin eikä tullut takaisin :weep:

19. kurdt

kurdt Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    25
    No ei minullekkaan mitään siitä pilkkomisesta puhuttu. Se vain pilkkoi sen ja sillä selvä. Lisäksi minusta on outoa jos nuo kunnallislääkärit eivät osaisi hommaansa, koska ainakin se minulla ollut äijjä poistelee päivät pitkät hampaita. Trust me, kysyin siltä. Joten pakkohan siinä on jonkin sortin experttiys pikku hiljaa tulla kun 10 vuotta hampaita poistelee.

20. Kola

Kola Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Ei todellakaan ole pakko pilkkoa hammasta, jotta sen saa pois.
    Multa otettiin vuosi sitten kaikki neljä pois parin viikon sisään (3 samalla kertaa), eikä pilkkomisia onneksi tarvittu.