Hakusessa tyylikäs blu-ray -soitin hyvällä kuvanlaadulla

Keskustelu osiossa 'Blu-ray sekä UHD -laitteet' , aloittajana vipeer, 16.10.2009.

  1. vipeer

    vipeer Guest Guest

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    55
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ahkerasta palstan selaamisesta huolimatta en osaa tehdä päätöstä itselleni sopivasta blu-ray -soittimesta, joten tarvitsen apuanne. Tässä vaiheessa tulen kytkemään soittimen suoraan televisioon (hdmi), mutta myöhemmässä vaiheessa av-vahvistimen (tod.näk. Denon 1910) kautta. Kuvaruudun virkaa hoitelee Sony 46Z4500. Olen itse pohtinut seuraavia kriteerejä:

    1. Erinomainen blu-ray- ja dvd-kuvanlaatu. Olen antanut itseni ymmärtää, että blu-ray -kuvanlaatu on soittimissa erittäin hyvä merkistä ja mallista riippumatta. Olen myös siinä käsityksessä, että mikäli päädyn av-vahvistimen hankinnassa mainittuun 1910:aan, siinä on hyvät skaalausominaisuudet (dvd -> 1080p). Mikä siis on soittimen merkin ja mallin merkitys, jos vahvistin takaa hyvän dvd-kuvanlaadun?

    2. Tyylikäs ulkonäkö. (esim. Pioneerin soittimissa).

    3. Kaiken maailman usb-, bd live- yms. ominaisuudet ja liitännät ovat täysin toisarvoisia.

    4. Hintaa saisi olla korkeintaan 400 euroa.

    Otan vastaan neuvoja ja ehdotuksia sekä kiitän mitä nöyrimmin.
     
  2. poopee

    poopee Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.04.2005
    Viestejä:
    546
    Saadut tykkäykset:
    1
    Yksi ylitse muiden ja se on: Playstation 3 (PS3) Slim-malli. Pidetään yhtenä parhaista skaalaavista DVD-soittimista ja ehkä parhain Blu-ray hommiin tehty soitin.
    Vielä, jos on lapsia, saat niille pelikoneen samalla.

    Blu-rayn kuvanlaatu on hyvin pitkälle sama muutamia alkupään soittimia vaille (1080p -> 1080i -> 1080p muutos)
     
    Viimeksi muokattu: 19.10.2009
  3. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Paikallaan kuitenkin lienee varoitus konsolien, etunenässä Slimin, soveltuvuudesta säännölliseen BD-käyttöön. Slimin kohdalla on kirjoiteltu suhteellisen paljon meluongelmista. Tuuletinmelu siinä ei välttämättä ole kovempaa puhinaa kuin Fättyssä/X360:ssä, mutta puhinan laatu on korkeataajuisempaa mikä on huomattavasti ärsyttävämmän kuuloista. Puhun kokemuksesta sillä ostin Slimin, mutta palautin sen, koska etenkin BD-leffoja katsellessa käyntiääni puski elokuvan äänien lävitse.

    On siis totta, että BD-soittimena Slim on hyvännäköinen, monipuolinen ja ihan kärjen tuntumassa laadukkuudessa, mutta meluongelman takia harkitse tarkkaan. On mahdollista saada hiljaisempi Slim, mutta varteenotettava riski meluisaan yksilöön on olemassa.
     
  4. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
    1. Kannattaa ottaa huomioon se, että Blu-ray-soittimet yleensä tekevät automaattisesti DVD-skaalauksen ja lomituksenpoiston soittimen ulostulon tarkkuudelle, joka yleensä on 1080p. Silloin ei pääse hyödyntämään av-vahvistimen tai muun ulkoisen laadukkaan videoprosessorin skaalaus/lomituksenpoisto-ominaisuuksia. Perus BD-soittimissa olevan videoprosessorin tuottaman dvd-kuvan laatu on samaa tasoa kuin taulutelkkareiden sisäänrakennettuissa videoprosessoreissa.
     
  5. tn1krr

    tn1krr Guest Guest

    Liittynyt:
    01.06.2004
    Viestejä:
    266
    Saadut tykkäykset:
    0
    Heitetään Pioneer DBP-320, hinta ostopaikasta riippun 399-450

    Hyvää
    - Pioneer ulkonäkö, IMO best in business
    - source direct video eli osaa tunkea levyn natiiviformaattia ulos HDMI:stä ==> ulkoinen skaalain (esim. mainitsemasi AV-vaffe) saa DVD-signaalin 576i muodossa täysin prosessoimattomana. Eli noeikunjoon varoittelemaa ongelmaa automaattisesta 1080p skaalauksesta ei tässä koneessa ole
    - testienkin mukaan varsin hiljainen laite. Itselläni BDP-LX52 (sisarmalli hiukan paremmilla analogisilla audiokilkkeillä) ja kyseinen laite on huomattavasti hiljaisempi kuin mikään kuulemani PS3. Allekirjoitan Elviksen lausunnon PS3:n melusta BD-käytössä täysin.

    Huonoa
    - ei maailman nopein laite, firmware 3.34 paransi tilannetta aika lailla mutta levyjen luvussa jne edelleen jonkin verran hitaampi kuin PS3 ja useimmat kilpailijansa
     
  6. Goofy75

    Goofy75 Guest Guest

    Liittynyt:
    08.09.2005
    Viestejä:
    1 359
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä olis yks BD soitin 400 levyn vaihtajalla, hinta on kyllä aika suolanen:D

    Sony BDP-CX7000ES
     
  7. micox

    micox Uusi jäsen

    Liittynyt:
    22.04.2005
    Viestejä:
    131
    Saadut tykkäykset:
    0
  8. hkj

    hkj Avatar Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.09.2003
    Viestejä:
    4 126
    Saadut tykkäykset:
    0
    Luulin jo tänne laittaneeni Philips 7500 ja 9500 malleista viestin, molemmat ovat laadukkaamman tuntuiset kuin ns. perussoittimet. Tuo 7500 malli kustantaa reilut 200€ ja 9500 taitaa olla sitten ainakin reilut 400€ jos ei jopa kalliimpi.

    http://www.mp3-player.de/Reflect/im...hilips/00062494/philips_bdp7500_schwarz_1.jpg
    http://www.mp3-player.de/Reflect/im...philips/00062495/philips_bdp7500_silber_1.jpg

    http://www.productwiki.com/upload/images/philips_bdp9500.jpg

    Uudet Yamaha 1900 ja 1065 ovat ihan kivoja, mutta hinnat ~500€ ja ~600€.
    http://geizhals.eu/?fs=yamaha+bd&in=

    Tuo Philips 7500 on ihan hieno peli jos vaan ulkonäkö riittää omaan käyttöön. Siinä saa lisää Philipsin 3000 malliin verrattuna 7.1 lähdöt, optisen äänen ulostulon, AVCHD toiston, USB-tikkua voi käyttää toistomediana, sisäänrakennettu Gigan muisti (3000 muistitikulla?) ja tuon alumiinisen rungon :p. Oli myös 21:9 toisto ja tekstinsiirto, mutta nämä taisivat tulla FW-päivityksenä 3000 malliin?
     
    Viimeksi muokattu: 21.10.2009
  9. vipeer

    vipeer Guest Guest

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    55
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pidin pitkään PS3:a varmana valintana tulevaksi soittimekseni, varsinkin Slim-mallin julkaisun jälkeen. Elviksen mainitsema meluongelma on kuitenkin kääntänyt pääni, enkä halua ottaa sitä riskiä, että saankin äänekkään yksilön. Pelaaminen olisi joka tapauksessa ollut täysin sivuseikka, joten ei haittaa, että pelikoneen sijaan hyllyyn päätyykin ihka oikea bluray-soitin.

    Soittimen nopeus (tai hitaus) ei ole olennaista, koska minulla ei elokuvaa katsoessa ole koskaan niin kiire, etten ehtisi odotella soittimen käynnistymistä. tn1krr:n ehdottama bdp-320 on varsin varteenotettava vaihtoehto. Ominaisuudet tuntuvat riittäviltä omiin tarpeisiin ja laitteen ulkonäkö on vailla vertaansa. Mitä hyötyä saan siitä, että sijoitan n. 100€ enemmän ja ostan 320:n verrattuna pikkuveli 120:n?

    Denonin soittimet ovat myös tyylikkäitä, mutta niiden hinnat menevät hiukan yli budjetin.
     
  10. Joe

    Joe Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    02.10.2002
    Viestejä:
    1 014
    Saadut tykkäykset:
    5
    Mikäli on herkkä laitteäänille, niin minäkään en voi suositella PS3:sta blueraysoittimeksi.

    Itse päädyin Oppoon ja olen erittäin tyytyväinen. Oppon threadista voi lukea tarkemmin miksi.
     
  11. zekeode

    zekeode Uusi jäsen

    Liittynyt:
    10.08.2005
    Viestejä:
    231
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla on "äänetön" PS3 fatty (Äänetön on muiden mielipide. Hiljainen taas oma), mutta kuten kaikki 2000-luvulla tehdyt pelikonsolit, niin äänettömiä niistä ei ole yksikään. Ellei sitten revi liikkuvia osia irti. Toki moni on tullut immuuniksi näille laitemeluille.

    Itselläni on myöskin tuo Oppo BDP-831 ostoslistalla. Saisivat jo julkaista prkele.
     
  12. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Tätä on syytä taas tarkentaa väärinkäsityksien välttämiseksi. Tuo zekeoden statementti ei sitten myöskään sitä tarkoita, että kaikki 2000-luvulla tehdyt pelikonsolit olisivat niin äänekkäitä, ettei niillä voisi leffoja katsella ilman meluhäiriötä. Tuo konsolimelu siis vaihtelee konsolista toiseen ja yksilöstä toiseen, ja riippuu ihan tuurista saako "tarpeeksi hiljaisen" yksilön vai ei.

    Kyllä niistä kaikista siis puhinaa kuuluu, mutta osasta se puhina hukkuu samantien, jos aletaan pelaamaan tai katsomaan leffaa.
     
  13. tn1krr

    tn1krr Guest Guest

    Liittynyt:
    01.06.2004
    Viestejä:
    266
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nopea manuaalin vilkaisu kertoo, että videopuoli on 120:ssä aivan erilainen kuin 320:ssä ja LX52:ssa eli tuo aiemmin mainitsemani "Source Direct Video" puuttuu, samoin dvd-skaalauksen ja kuvanprosessoinnin säädöt (noise reduction jne.) näyttäisivät puuttuvan lähes kokonaan.
     
  14. vipeer

    vipeer Guest Guest

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    55
    Saadut tykkäykset:
    0
    831 on ehdottomasti yksi vaihtoehto, mutta Pioneerin edullisempi hinta painaa tällä hetkellä vaakakupissa Oppon monipuolisia ominaisuuksia enemmän.
     
  15. loysa

    loysa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.11.2002
    Viestejä:
    220
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noin minäkin ajattelin, kun PS3:en aikoinani möin pois ja Sonyn BDP-S550:en hankin. Sonyn hitaus alkoi kuitenkin syömään miestä ja piti kuitenkin lopulta hommata LG:n pyöritin.
     
  16. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Silloin kun en vielä omistanut BD-soitinta mietin noita soittimien hitauspuheita. Onko kyse oikeasti siitä, että siinä ehtii hiuksetkin jo harmaantua ennen kuin ko. sukupolven soittimet saavat levyt ladatuksi? Päätin kuitenkin ostaa juuri S550:n ja sen jälkeen ei ole muuta voinut tehdä kuin ihmetellä noita puheita. Ensinnäkin mikään BD-soitin ei lataa levyä salamannopeasti: ne kaikki vaativat jonkun verran odottelua. Toki S550:n jälkeen latausnopeuksissa on menty eteenpäin, mutta jopa ko. laitteenkin kohdalla puhutaan siis sekunneista eikä minuuteista. Kenellä on oikeasti niin kiire, ettei malta esimerkiksi 10 sekuntia odottaa? Toisaalta kuinka moni aloittaa samantien elokuvan katsomisen, kun lyö levyn laitteen sisään? Minä ainakin sen jälkeen vielä käyn jääkaapilla, suljen valoja, säätelen ääntä, asettaudun mukavaan asentoon, otan kauko-ohjaimet lähelle jne. jne. Siinä on ehtinyt useampi kymmensekuntinen kulua ennen kuin olen valmiina katsomaan leffaa.

    Tässä mielessä voin sanoa, että peruskäyttäjän kannattaisi vältellä noita lataamisnopeuspuheita, koska vaikka niissä ehkä saatetaan joskus aidot sekuntimäärät mainita, niin silti niistä muodostuu helposti se kuva, että hitaimmat lataavat niin kauan että siinä ajassa olisi voinut puolet elokuvasta jo nähdä nopeimmilla soittimilla.
     
  17. vipeer

    vipeer Guest Guest

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    55
    Saadut tykkäykset:
    0
    Lisään vielä yhden ulkonäöllisen näkökulman asiaan. Olisihan nimittäin tyylikkäin vaihtoehto, että bd-soitin ja av-vahvistin olsivat saman valmistajan ja saman sarjan tuotteita, esim:

    Pioneer BDP-320 + VSX-919
    Denon DVD2500 BT + 1910
    Oppo 831 + ?
    Marantz ?
    Muut?

    Hienoja paketteja löytyy varmasti monilta eri valmistajilta, mutta suurimman ongelman tässä tilanteessa muodostaa hinta. Olen pitänyt hintakattona soittimelle + vahvistimelle noin 1000 euroa.
     
  18. >>Kaitsu

    >>Kaitsu Guest Guest

    Liittynyt:
    08.09.2009
    Viestejä:
    65
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla on ko. Pioneerin setti yhdistettynä Pioneerin LX5090 telkkariin ja olen tyytyväinen. Soitin ei ole siitä nopeimmasta päästä, el BD leffoje lataus kestää tovin, mutta ei ole vielä niin kiire ollut, että olisi häirinnyt. Kuvanlaatu on erinomainen ja CD toistossa myös äänenlaatu tyydyttää (kaiuttimina Audiovector K3 Signature lattiakaiuttimet + Velodynen MiniVee subi).

    Kyseisen vahvarin ja soittimen yhteishinta on siinä 1000 luokassa.
     
  19. pteittinen

    pteittinen 5K now, 6K later. Tukijoukot

    Liittynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 492
    Saadut tykkäykset:
    178
    Älä missään tapauksessa edes mieti Denon 2500:ttä. Kuorien sisällä on Panasonic BD30, joka on auttamattoman vanhentunut soitin.
     
  20. zumba

    zumba Guest Guest

    Liittynyt:
    20.09.2009
    Viestejä:
    15
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä ps3:n slim esille tullut "meluongelma" tuntuu käsittämättömältä.
    Missä ihmeessä näitä konsoleita pidetään jos kerran melu on oikein ongelma.
    Itsellä tämä konsoli on skreenin alapuolella laitehyllyllä ja aika hermokorva saa olla jos äänen katsellessa kykenee löytämään itse en kyllä pysty. Ääni voi varmaan olla ongelma jos pistää konsolin tyynyksi päänalle.

    Olin aikeissa hankkia bd soittimeksi muun kuin ps3:n. Kaveri sai taipumaan ps3 slimiin ja olen kiitollinen kaverille. Tosi tyytyväinen olen ollut, konsolilla voi tehdä niin paljon muutakin. Oma hintaluokka soittimelle oli 200, siihen 100 lisää niin sai ps3:n. Sanoisin että kannattaa tosiaan miettiä hankkiiko pelkän soittimen. Jos ei konsolia muuten halua niin se on eri juttu, voihan hankkia ihan minkä vehkeen haluaa. Konsolin tuottama desibelisaaste ei kuitenkaan ole järkevä hylkäysperuste.