Tärkeä tiedote foorumin käyttäjille

H/K 3490 radion kans ongelmaa

Keskustelu osiossa 'Vahvistimet' , aloittajana Kubbih, 22.06.2011.

1. Kubbih

Kubbih Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Terve!

Lueskelin käyttäjien arvioita hk:n radiosta ja kellään ei tuntunut olevan samaa ongelmaa kuin mulla.

Edellinen vahvari oli hk avr 135 ja sen kanssa radio toimi aivan ok.
    Nykyisellä ei tahdo saada singnaalia millään. Ylen yksinäinen toimii stereona suhisematta, mutta muut kanavat monona ja suhisten. Yleensäkin radio löytää vain 6 kanavaa, joten nrj, klf, spin fm, radio rock ja monet muut eivät kuulu ollenkaan. Kun hakee oikean hertsiluvun vaikkapa nrj:lle niin taustakohina muuttuu selvästi, mutta ei siitä mitään selvää silti saa.

Eli vanha vahvari toimi samoilla piuhoilla samassa paikassa ja uusi todella huonosti. Antennitalous kyseessä, joten varmaankin jotain singnaalin vahvistajaa tässä tarvitaan? Olen myös miettinyt, jotta vetäisi antennilta seinään kokonaan uuden piuhan, josko se auttaisi?

Apuja kaivaten, Kubbih

2. soundcape

soundcape Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Nuo kuulumattomat kanavat ovat pystypolarisaatiolähetyksiä, joten hyvin kuuluakseen vaativat vertikaaliantennin, lisäksi noiden lähetystehot ovat vaatimattomat, joten antennin pitäisi olla tehokas. Jos laitat vahvistimen, asenna mastovahvistin ! Horisontaalilähetykset kuten esim. kaikki YLE:n lähetykset kuuluvat yleensä aika hyvin pelkällä langanpätkälläkin. Mulla on Jyväskylän antenniin matkaa 45 km, joten hommasin kunnon antennin eli Triax FM5:sen vaakapolarisaatiolähetyksiin ja vanhan Triax FM 2:n käänsin pystyyn vertikaalilähetyksiä varten, nyt ovat lähetykset kohinattomia. Myös antennikaapelin ja liittimet uusin. ULA-virittimessäni ei ole kahdelle antennille liitintä, joten mulla on vaihtokytkin näille kahdelle FM-antennille. En oikein jaksa uskoa, että H/K 3490:n viritin olisi jotenkin huonompi kuin tuon H/K AVR 135:n.