Olen yrittänyt löytää netistä tietoja Grundigin Vision 9 -malliston telkkareista, mutta huonolla menestyksellä. Onko foorumilaisilla kokemuksia kyseisistä kapistuksista tai näkemyksiä niiden ominaisuuksista noin muuten, linkkejä tai tietoja testeistä tai vertailuista? Tarkkaan ottaen olen kiinnostunut mallista VLC 9142 T2. Jopa valmistajan omalla kotisivulla saatavilla olevat tiedot ovat perin rajalliset.
Eikö todellakaan kenelläkään foorumilla ole mitään tietoja tai kokemuksia tai näkemyksiä tai linkkejä tai etiäisiä edes tästä Grundigin Vision 9 -sarjasta? Gigantissa myyvät mallia VLC 9141, jonka luulisin olevan liki sama kuin VLC 9142:n.
Grundig-merkkikin on näitä jotka on myyty jollekin uudelle valmistajalle, ilmeisesti uusi omistaja on turkkilainen. Vanha "eurooppalainen" merkki ei ole laadun tae. Nämä Haierit, Finluxit, Thomsonit, Grundigit on lähtökohtaisesti halpistelkkuja joissa paska kuvanlaatu. Esim Grundig näköjään tekee myös kalliimpia merkkejä, mutta niidenkään kuvanlaatu ei ole välttämättä hintansa arvoinen. Jotta halpismerkin maineesta pääsisi, mielestäni valmistajien pitäisi ensin laittaa kuvanlaatu kohdilleen ja sitten markkinoida niitä - kustannustehokas tapa olisi saada televisioarvosteluja parempilaatuisista malleista luotettaville saiteille. Mutta esim noista Grundigeista ei arvosteluja tunnu löytyvän. Itse en hankkisi tonnin tai ylikin telkkua muutaman satasen hintasäästön vuoksi jos siitä ei löydy mitään arvosteluja - kuvanlaadun vertailu kaupassakin kun on ympäristön valaistuksen ja televisioiden oletusasetusten heikkouden vuoksi melko mahdotonta. Itse kukin voi sitten päätellä onko syynä valmistajien osaamattomuus vai kertakaikkiaan niin huono kuvanlaatu että niitä telkkuja ei uskalla päästää lähellekään ketään arvostelija-kultasilmää. Salaliittoteoreetikko varmaankin hakisi yhtä syytä pikkumerkkiarvosteluiden puutteelle isojen valmistajien kartellista tms. mutta jos joku halpismerkki joskus saa aikaan hyväkuvaisen telkun, luulisi että sanaa saisi levitettyä edes nettiarvosteluiden kautta.
Kiitos kommentista. Ei kai suurempienkaan valmistajien kuvanlaatu välttämättä kaikissa malleissa ole hintansa arvoinen, että tämä tuskin on vain pienempien merkkien ongelma. Mutta tuota vertailujen tai testien puutetta minä tässä eniten ihmettelen. Kun ei sitten ensimmäistäkään havaintoa yhdestäkään vertailusta, jossa tämä mallisarjan huippu olisi ollut mukana. Onko käsitystä millä perusteilla töllöttimet ylipäänsä testeihin valikoituvat? Pyydetäänkö lähtökohtaisesti jokaiselta valmistajalta sopiva malli vertailtavaksi vai tehdäänkö pyyntö vain suurimmille/tunnetuimmille valmistajille. Pitääkö telkkaria tyrkyttää testiin vai tuleeko pyyntö testaajan puolelta? "Älkää soittako meille, me soitamme teille". Minusta kyseisen mallin kuva kuitenkin näytti liikkeessä oikein hyvältä verrattuna moniin kalliimpiinkiin merkkeihin; paneelikin 100-hertsinen. Myös muut ominaisuudet ovat liki sitä mitä haen.