Kotiteatteria päivittämässä ja olen genelecin tuotteita ajatellut. 5.1 systeemiä mutta mikä vahvistin niille? http://www.videotykki.fi/tuotteet/Onkyo-ht.htm#PR-SC886 Tuota kattelin mutta siitä puuttuu 1.4 hdmi. Eli olisko sopivaa vahvistinta Geneille missä vähintään 4 hdmi sisään ja mielellään 2 ulos? Ja 1.4 hdmi? Hinta mielellään alle 2000e.
Itselläni kävi yksi Onkyo testissä, jossa oli XLR lähdöt juurikin Genejen takia, mutta laitteen käytettävyys oli omaan makuuni huono. Ominaisuudet tuossa ovat todella hyvät, mutta ei vain pystyny ottamaan jokapäiväiseen käyttöön. Itsekkin vielä haaveilen XLR lähtöjen perään, mutta ei ole vielä sopivaa löytynyt.
mitä tarkoitat huonolla käytettävyydellä? Itsellä on kyseinen vahvistin ja en voi kyllä moittia yhtään. Toki tämä on ensinmäinen "kunnon" vahvistin meidän taloudessa. Ei oikein voi verrata mihinkään.
Mitenkähän näissä monitoimihärpäkkeissä on nuo XLR-lähdöt toteutettu? Otettu vain kourallinen XLR-liittimiä, porattu reijät takapaneeliin ja kolvattu johdot RCA-lähtöjen juureen...? Eli tekeekö aidot XLR-lähdöt todella niin autuaaksi kuin monesti kuvitellaan, vai riittääkö ihan tavallinen RCA-XLR-adapteri Biltemasta neljällä eurolla?
No oikein toteutetut XLR-lähdöt tuovat pari etua. Balansointi. Signaali kulkee balansoituna jolloin kaapelin häiriösuojaus paranee huomattavasti. Nimellistaso. Kotihifi laitteissa yleisin käytetty nimellistaso on -10 dBV, kun taas ammattilaisten käyttämän balansoidun linjan nimellistaso on + 4 dBu. Ja kyseisiä nimellistasoja vastaavat jännitteet ovat noin 0,3 V ja 1,23 V. En nyt kylläkään äkkiä löytänyt Genelecin sivuilta mitään mainintaa kaiuttimien käyttämästä nimellistasosta. Olettaisin sen olevan tuo +4 dBu. No itse pärjään oikein mainiosti RCA-XLR kaapeleilla, mutta taisin hankkia ne Claes Ohlsonilta Jos ei ole mitään häiriölähdettä lähellä niin hyvin pärjää balansoimattomillakin kaapeleilla.
Se vähän riippuu mistä roikkuu. Balansoinnin päähyöty kodin lyhyehköillä piuhavedoilla on maalenkkeilyriskin poistuminen. Maalenkkeilyn mahdollisuus on olemassa jos systeemissä on monia suojamaadoitettuja laitteita liitettynä yhteen jollain muulla tavalla kuin toslinkillä. Maalenkkihäiriö ei ole välttämättä pelkästään 50 Hz:n tai sen kerrannaisten hurinaa vaan se voi olla muutakin sivuääntä kaiuttimesta. Niiden selvittely ja aiheuttajan etsiminen on monimutkaisessa systeemissä todella perseestä. Kustom-teatterin seinän sisällä kulkevissa ei-välttämättä-ihan-suorinta-tietä -menevissä piuhavedoissa ja todellisessa johtoviidakossa balansoinnille on tarvetta valkoisien olohuoneitten sisäsiistejä pinta-asennuksia tuntuvasti enemmän.
Huppe: XLR lähtöä ei tehdä vain kolvaamalla jotain RCA:n kylkeen. Kaksi perustavaa laatua olevaa ratkaisua: 1) joko laite on täysin balansoitu (eli signaalin molemmat puoliskot kulkevat omia vastaavia piirejään pitkit; eli roipetta tuplasti, näin ollen kalliimpi, laite maksaa paljon, .. ja näin ollen tällaista laitteista ei pahemmin puhuta DVDPlazalla [noh. Jos se ei ole tykki; silloin saa olla kallis..]), 2) tai laite on ns. tavallinen ja vahvistus yms. signaalin ohjaus tehdään vain yhdellä signaalilla (per kanava). Okei, jos laite sattuisi olemaan tuota toteutustapaa 1. niin sitten XLR:n voisi vaan kolvata siihen RCA:n viereen. Mutta yleensä (ratkaisu 2) XLR:n toteutus vaatii lisäkilkkeitä. (Eli voisi ajatella että tällaisissa laitteissa RCA on puhtaampi kuin XLR, kun signaalitie on lyhyempi. Näin ollen XLR:n hyöty on saatavissa vain jos lähiympäristössä on niin paljon häiriötä että RCA kärsii [asut Pasilan tv-tornissa], seuraava signaalitien laitteesi tarvitsee XLR:n tarjoaman +6dB:n voimistuksen kuuluakseen kunnolla tai se on muuten vain paremman kuuloinen XLR-liittimestään ajettuna kuin RCA:lla (eli aika harvassa). Ratkaisu kaksi vaatii siis lisäkilkettä, ja se on yleensä mikropiiri nimeltä "balanced line driver". Esim. SSM2142, DRV134, DRV135 tai vaikka THAT1606/1646. Kyseisessä piirissä pitää ensin jakaa signaali tavalliseen vaiheeseen (eli alkuperäinen signaali) ja käänteisvaiheeseen, ja sitten vahvistaa signaaleja 6 dB:tä. Eli joko tarvitaan kolme tavallista op-amp vaihetta (yksi kääntää signaalin ja kaksi vahvistaa) tai sitten voidaan tehdä jotain hiukan toisin kuten tuossa THATissa ja käyttää täysin differentiaalista op-amp moduulia. Ja niin edelleen... *Bored..*
Tuon ns. täysbalansoitulaite ei todellakaan ole hyvä ja toimiva ratkaisu. Kulkeeko laitteen erillisten signaali ja -signaali kanavien läpi silloin myös signaalijohtimissa oleva yhteismuotoinen häiriö? Päätteessäkö se häiriö vielä vahvistetaan? Tällä idealla myydään tyhmille hifisteille paskoja laitteita kalliilla... Kyllähän balansoidun signaalisiirron hyöty on siinä signaalinsiirtotavassa, ei signaalinvoimakkuudessa. Signaalijohtimiin pompanneet häiriöt kumoavat toisensa vastaanotto päässä.
j_a_k: Siksi varmaankin tuollaisten täysbalansoitujen ystävät käyttävät niitä koko signaalitiellä. Ei yhteismuotoinen häiriö haittaa. Lisäksi esim. Nelson Passin tuotokset ovat kovin simppeleitä.. Tai no ainakin näennäisesti. Edit: *Jaha.. Tredi lähtikin sitten ensimmäisen vastauksen jälkeen ohisektoriin.. Prkl lentäjät.. =)* Ja sitten hiukan aiheesta: Eikös Jekke-poikanen tuossa Onkyon seuraajan seuraassa, eli PR-SC5508:ssa, ole HDMI 1.4 liitännät? Milloin sitten tuleekaan kauppoihin..