Genelecit kiinni Panasonic TH-50PZ800 plasmaan - äänenvoimakkuuden säätö

Keskustelu osiossa 'Aloittelija kysyy' , aloittajana Andy_3822, 31.03.2011.

  1. Andy_3822

    Andy_3822 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    19.12.2003
    Viestejä:
    404
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hei,

    Yritin etsiä tästä tietoa plazalta ja netistä yleensäkin mutta en löytänyt mitään tyhjentävää vastausta. Myöskään Panan ohjekirja ei kerro asiasta mitään.

    Eli olin jo melkein ostamassa telkkarin kaveriksi Genelec 8030A kaiuttimet, mutta sitten kävi mietityttämään äänenvoimakkuuden säätö. Ajatuksena oli, että ääntä voisi säätää TV:n omalla kaukosäätimellä, mutta ilmeisesti tämä ei onnistukkaan, ainakaan tuolla Panasonicilla. TV:n takana on 2x rca line outtia, mutta osaako kukaan sanoa vaikuttaako TV:n kaukosäätimen äänenvoimakkuus näihin? Kuulokeliitäntään ainakaan TV:n pää-volumella ei ole vaikutusta, vaan kuulokkeiden äänenvoimakkuus pitää säätää erikseen menusta :OI

    Jos ja kun äänenvoimakkuuden säätäminen ei onnistu suoraan TV:n säätimellä, niin mikä olisi järkevin ratkaisu tähän? Genelecit kiinnostaisi valtavasti, mutta käytön pitäisi olla suht helppoa...

    Käytän itse asiassa logitechin harmony yleiskaukosäädintä TV:n ja digiboksin kanssa, eli jos löytyisi joku pieni kaukosäädettävä "volume" laatikko, niin tämä ehkä ratkaisisi ongelman.

    -Antti
     
  2. Hartsu

    Hartsu Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    318
    Saadut tykkäykset:
    0
  3. moppe

    moppe Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.11.2003
    Viestejä:
    295
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tarvitset HDMI CEC toimintoa tukevan vahvistimen. Ainakin Yamaha RX-V667 toimii ok Panasonicin TH-46PZ8 plasman kanssa. Eli kun TV:n käynnistää, niin vahvistinkin käynnistyy. Kun TV:n volumea säätää, niin säätö kohdistuu vahvistimeen. Pansun Viera Link asetuksista päälle kotiteatteri. Yamaha ilmoittaa nimenomaisesti olevansa panasonicin kanssa yhteensopiva.
     
  4. Andy_3822

    Andy_3822 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    19.12.2003
    Viestejä:
    404
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ok. Eli minulla on jo Cambridge Audio 640A vahvistin jossa on pre-out liitännät. Idea oli siis mahdollisimman yksinkertainen tapa liittää Genelecit telkkariin jotta äänet tulisivat aina niistä.

    Mutta kyseisen Panasonicin kanssa tämä ei kai sitten onnistu.

    Tuli mieleen, että myös digiboksissa (Topfield MP) on audio out ulostulot joihin kai vaikuttaa digiboksin äänensäätö. Tätä kai voisi käyttää ainakin telkkarin katsomisessa?

    No, paras vaihtoehto taitaa olla käyttää tuota CA:n vahvistinta...

    -Antti
     
  5. moppe

    moppe Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.11.2003
    Viestejä:
    295
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse tutkin asiaa oman pansun osalta ja olin jo menettänyt toivoni. Pansun tuki kertoi, ettei edes HDMI CEC luultavasti toimi. Päätin kokeilla. Toimii se, siis ainakin yamahan kanssa. HDMI CEC ratkaisee asian niin, ettei tarvita muuta kuin TV:n omaa kakea, eikä tarvitse oppivaa. Kun ohjaus menee HDMI:n kautta, niin kakeakin osoitetaan aina TV:tä kohti ja vahvistin voi olla eri suunnassa. Vahvistimessa voi olla ne genet kiinni ja homma pelittää.

    Kun TV:stä vaihtaa sisäiseltä virittimeltä HDMI-liitäntään, niin myös vahvistimessa vaihtuu input vastaavaan, esim Blue Ray soitinta varten. Eli silloin signaalia ei kierrätetä TV:n kautta.
     
  6. Exel

    Exel Guest Guest

    Liittynyt:
    25.06.2006
    Viestejä:
    25
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko tähän halvempaa ratkaisua kuin tuo Yamahan vahvari? Turhan hintava ja omiin tarpeisiin myös turhan monipuolinen laite, kun tarve olisi ainoastaan saada TV:n ja soittimen ääni parille aktiivikajareita.