Geneleceissä jotain erityistä?

Keskustelu osiossa 'Aloittelija kysyy' , aloittajana p150313, 13.12.2010.

  1. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo joo, mutta millä se osanen sitten vaikuttaa mahdollisimman vähän? Selitystä nyt kun uskomusta riittää.

    Jos levy on miksattu päänkokoisilla 2-tie monitoreilla kolmesta sentistä kuunnellen huoneessa jossa on metri villaa seinillä niin se on ihan vähän erilainen ympäristö mikä kotona on joten täysin turhaa olettaa, että sama kalusto toisi samanlaista tai parasta lopputulosta kotona.
     
  2. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oikeankokoinen Genelec oikein lähikentään sijoitettuna pitää tahattomat huonemuokkaukset jo melko pienellä tasolla. Joten kunnon muokkausta varten pitää tarttua ekvalisaattoriin.

    Jos ne tahattomat muokkaukset haluaa pitää minimissä, pitää kuuntelun tapahtua lähikentässä. Jos haluaa suuremman mittakaavan lähikentän, pitää käyttää suurempia kaiuttimia.


    Onko alspelle tässä vielä jotakin epäselvää?


    Autotallissa värkkäilevät harrastelijatkin ovat jonkinlaisia kardioideja saaneet aikaan, niin mikseipä leipätöikseen kaiuttimia 70-luvulta lähtien kehitellyt kokonainen kaiutinfirma saisi.
     
  3. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Lähikenttäisyys on ihan kaikkien kaiuttimien oikeus, jos sitä jökötyskuuntelua todella haluaa harrastaa ja uskotella olevansa siten kaiken oikein kuuleva lähes-miksaaja.:D

    Löytyykö Getheimin kaiuttimista puolueettomia mittauksia?
     
  4. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Lähikentässä kaiuttimen kyky toistaa puhtaasti korostuu huonemaskin haihtuessa, joten mikä tahansa röpelövasteinen matolaatikko ei tule kysymykseen.



    Tuolla Geithain-ketjussa on jotain:

    https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=80825
     
  5. ja56517

    ja56517 Guest Guest

    Liittynyt:
    27.02.2000
    Viestejä:
    109
    Saadut tykkäykset:
    0
    Alkuperäistä kysymystä "Geneleceissä jotain erityistä?" sivuten alla joitain ajatuksiani.

    Hifi-messuja vuosia kierrellessäni olen huomannut, että kaiuttimet, joita niiden esittelijät pitävät usein akustisesti ongelmallisissa messutiloissa soundiltaan neutraalina, luonnollisena tai muutoin korkealaatuisena, kuulostavat omaan korvaan kolkolta, keski-äänipainotteiselta ja elottomalta. Olenkin ottanut tavaksi kysyä esittelijältä hänen omaa arvio kaiuttimen soinnista esittelytilassa. Vuosi toistensa jälkeen huomaan kuitenkin lopuksi palaavani Genelecin osastolle viivähtämään pitempään, koska siellä esillä olevista tuotteista löydän omaa korvaa miellyttäviä kombinaatioita, oma demomusiikkini on aina tervetullutta ja kysymyksiini vastataan aina asiantuntevasti ilman yltiökaupallista tuputtamista.

    Minulla on pienessä, n. 11m2 TV-huoneessa Genelec 8050 –kaiutinpari ja olen viettänyt aikaa säätäen dippi-kytkimillä ja eri sijoitusratkaisuilla niiden ääntä omaa korvaa miellyttäväksi.
    Vasta kun soundi on (jälleen hetkellisesti) kohdallaan, saatan vain mielenkiinnosta vilkaista TrueRTA:lla, millaista käppyrää huoneesta piirtyy. Alkusyksyn Genelec-vierailun kokemusten perusteella tarkoituksenani on jonain päivänä sijoittaa stereo-settiini 7070A-subwoofer. Genelecin kaiuttimiin päätyminen on osaltani monien testien lukemisen ja liike- ja kotikuuntelujen tulosta. Kohdallani ei ole kuitenkaan millään muotoa poissuljettua, että jonain päivän vaihtaisin johonkin toiseen merkkiin. Toistaiseksi ei vain ole ollut tarvetta, päinvastoin.

    Olen ilokseni saanut vierailla kuuntelemassa kavereiden settejä heidän kotonaan ja keskustella laitteistosta ja vaihtaa ajatuksia musiikista ja äänitteistä. Noilla vastavuoroisilla vierailuilla ei koskaan ole kritisoitu tai vääräksi julistettu ratkaisuja, joita kukin on tehnyt rakentaessaan itseään miellyttää musiikin toistoa, oli kaiuttimet mitkä tahansa tai parhaimmillaan omien käsien aikaansaannoksia. Pitkään hifiä harrastaneena monista siihen liittyvistä asioista tulee varsin subjektiivisia ja siksi tietty hienotunteisuus ja arvostus toisten pitkälle pohdittuja ratkaisuja kohtaan on tuttavapiirissäni itsestäänselvyys. Yhden messiaan julistaminen veisi pohjan pois antoisilta keskusteluilta ja itse musiikin kuuntelulta.

    Juha
     
  6. Hans Byxor

    Hans Byxor Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.11.2008
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    0
    ^Olipas hämmästyttävän fiksu kommentti. Näissä Genelecplazan keskusteluissa ei ole ollenkaan totuttu moiseen. :thumbsup:


    Kieltämättä, mutta nimenomaan tämä yhden messiaan julistaminen tekee näiden vouhotusketjujen lukemisesta aivan käsittämättömän hauskaa. :king:
     
  7. joose

    joose Guest Guest

    Liittynyt:
    09.04.2005
    Viestejä:
    310
    Saadut tykkäykset:
    0
    Täällä kovasti yritetään toimia näin ja se on myös minun mielestä erittäin valitettavaa.

    Toki onhan monet keskustelut "aloittelija kysyy"- otsikon alla, jolloin peruste ratkaisulle ei välttämättä ole "pitkälle pohdittu". Mutta itse ainakin valitettavan usein törmään noissa muissakin ketjuissa tähän messiaaseen. Ja jopa silloin kun esim. aloitteleva "hifisti" määrittelee toiveissaan haluavansa lisätietoa tietyn tyyppisestä ratkaisusta. Aletaan kumoamaan toivetta ja vedotaan, että messiaan kanssa hommat hoituu paremmin. Ei anneta toisten käyttää omia aivoja. Kai se on sitä kun omia on niin vaikea käyttää, niin käytetään sitten niitä toisten. :thumbsup:

    e:
    Totta, ihan kuin ikiliikkuja olisi keksitty. Genelec-puolelta tulee aina vastaus. :D
     
    Viimeksi muokattu: 17.12.2010
  8. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Eli kun kotona ei kuitenkaan pääsääntöisesti ole vastaavia olosuhteita, kuin studion tarkkaamossa, niin sitten voidaan tempaista se High Fidelity nurkkaan ja hankkia laitteisto, joka värittää ja muokkaa ääntä koko rahan edestä? Kun ei pääse täysin samaan, niin ei kannata edes yrittää??

    Voi luoja..
     
  9. pinkeliviinica

    pinkeliviinica Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    19.10.2004
    Viestejä:
    1 836
    Saadut tykkäykset:
    0
    jostain muistan lukeeni että suurin osa levyjen äänitys studioista sisältää noin kolmet parit kaiuttimia. yhdet hyvät ,yhdet asialliset (joila mixaus yleensä suoritetaan), ja yhdet huonot (tarkoituksella 10euron marketti p*skat) jotta levy pystytään mixaamaan niin että levy toimii kaikilla kaiuttimilla eikä vain sillä parhaimmalla (tai huonoimmalla tms)
    toki aina pyritään siihen että parhaimmalla kalustolla saa kaiken irti levystä mutta toki pitää aina ottaa huomioon myös ne 10euron kiljukaiuttimien omistajatkin...
     
    Viimeksi muokattu: 17.12.2010
  10. JR1911

    JR1911 Ponies everywhere! Tukijoukot

    Liittynyt:
    27.03.2004
    Viestejä:
    2 735
    Saadut tykkäykset:
    5
    Miksi pitäisi päästä täysin samaan? Kyllä minä ainakin itse osaan omalla kohdallani päättää paremmin mistä minä pidän kuin joku miksaaja jossain studiossa jossain päin maailmaa.
     
  11. Ykskytä

    Ykskytä Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2001
    Viestejä:
    2 609
    Saadut tykkäykset:
    0
    Esimerkiksi PLIIz- tai DSX-järjestelmässä voi mielestäni hyvin olla kolmenkin tyyppisiä kaiuttimia (luku ei sisällä lisäbassoa). Vaikka järjestelmässä olisi vain kahta eri kaiutintyyppiä, on niiden hyvä olla mahdollisimman hyvin soinniltaan yhteensopivia. Kun koko mallistossa on pyritty samaan sointiin on näiden kahden mallin valitseminen helpompaa.
     
  12. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14
    Olet saattanut kuulla hifi-käsitteestä. Pakkohan hifin periaatteita ei tietenkään ole noudattaa.
     
  13. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos on miksattu 8030:lla, niin ei kannata käyttää 8050:sta kotona? Tai jos kannattaa, niin ei kumminkaan sitten, hyvät hyssykät mitään muuta merkkiä.:OI:OI Voi elämä...
     
  14. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Loppuiko keskustelukyky?
     
  15. JR1911

    JR1911 Ponies everywhere! Tukijoukot

    Liittynyt:
    27.03.2004
    Viestejä:
    2 735
    Saadut tykkäykset:
    5
    Olen toki siitä kuullut, mutta minulle se on aivan yksi hailee kuulostaako kuuntelemani musiikki siltä, mille miksaaja on sen tarkoittanut kuullostavan. Edelleen minulle riittää, että itse pidän kuulemastani. En sitten ilmeisesti voi kutsua itseäni hifistiksi.
     
  16. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kysyin postauksessani kysymyksen kun sinä taas postasit wikipedialinkin. :rolleyes:
     
  17. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14

    Fair enough. Tiedät mistä pidät, se riittää.
     
  18. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Audiofiili onkin parempi sana. henkilö joka pitää hyvänlaatuisesta äänentoistosta.
     
  19. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eikö kannata käyttää 8050:a jos on miksattu 8030:lla?
     
  20. joose

    joose Guest Guest

    Liittynyt:
    09.04.2005
    Viestejä:
    310
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo, ei kannata. Ainakaan täällä. Täällä kuunnellaan määritelmiä ja spesifikaatioita, omalla tahdolla ja tottumuksilla ei ole väliä, koska sillä vain raiskattaisiin kuunneltava teos. Eihän Geneleceillä masteroitua teosta niin vain toisen merkkisillä äänentoistolaitteilla saa kuunnella. :sick: