Genelec-ketju

Keskustelu osiossa 'Kaiuttimet ja subwooferit' , aloittajana johannesk, 16.12.2009.

  1. CaJii

    CaJii Guest Guest

    Liittynyt:
    02.11.2005
    Viestejä:
    115
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minkämoista hintaa ajattelit noista?
     
  2. juhaa

    juhaa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 971
    Saadut tykkäykset:
    7
  3. JS83

    JS83 Käyttäjä

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tuli ostettua 5kpl Genelecin kaiuttimia (3kpl G3 ja 2 kpl G2) ja ilmeisesti niiden mukana ei tule kuin virtajohdot. Tarvitsen siis rca-kaapeleita. Vahvistimena minulla on Onkyo 809 josta löytyy preout lähdöt joka kanavaan.

    3kpl 2m
    1kpl 10m
    1kpl 12m

    Mistä nuo kannattaa ostaa?
     
  4. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Mistä tahansa järkevän hintaista RCA-kaapelia saa. Mekaanisesti tukeva on about ainoa tarvittava kriteeri. Itsellä on 6010/5040:n kaverina Lindyn perusnarua, mikä on kohtuullisen jäykkää ja liittimet ovat tukevat. Tuokin tosin vain sen takia, että 6010/5040 on aika usein "mökkiradiona" mukana.
     
  5. marko

    marko Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.01.2001
    Viestejä:
    1 772
    Saadut tykkäykset:
    17
    Itse ostin kaapelit määrämittaisina ja RCA/XLR-liittimet erikseen ja tinautin ne pienessä sähkökorjauksia tekevässä liikkeessä. Toki liittimien tinauksen olisi voinut tehdä itsekin, ohjeet tulivat kaiuttimien mukana, mutta laiskana teetätin tinauksen liikkeessä.
     
  6. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Kun vielä keksisi, miksi RCA-RCA kaapelit pitäisi itse tinata... Saati sitten, että duunaisi RCA/XLR-naruja, vaikka kaiuttimissa ei ole XLR-liittimiä...
    :thumbsup:
     
  7. JS83

    JS83 Käyttäjä

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    1
    No heittäkää jotain linkkiä vielä mistä saa klikattua ostoskoriin niin halpoja ja hyviä naruja ;)
     
  8. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Edullisemminkin ihan varmasti saa, kun vähän plaraa, mutta itsellä on näitä. Ainakin tuon 10m ja 15m saa. Tukevat liittimet ja jäykkä naru, kestää vähän potkimistakin.
    Linkki.

    Lyhyempiä Lindyn naruja MarekSoundilla ei enää näemmä ole, ja nuo korvaavat on aavistuksen hintavampia. Edellisestä linkistä toki löytyy.

    Toki 2RCA:n voi ostaa ja halkaista erilleen kahdeksi johdoksi, jos liimaus välissä kestää:
    Linkki

    Claes Ohlsonilla näyttäisi olevan viiteen metriin saakka kaapelia.
    Linkki
     
  9. juhaa

    juhaa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 971
    Saadut tykkäykset:
    7
    Tiukka läpivienti edessä ja määrämittaisuus noin niinkuin mitä alkuun tulee mieleen :)
     
  10. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Alkup. kysyjä oli RCA-RCA -kaapelia vaille ja vastauksena tarjottiin RCA-XLR -narun teettämistä liikkeessä..
     
  11. marko

    marko Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.01.2001
    Viestejä:
    1 772
    Saadut tykkäykset:
    17
    Kerroin kuinka itse tein kun olin vastaavassa tilanteessa. Asia ei muutu miksikään, että itselläni oli tarvetta xlr-liittimeen.
     
  12. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Hyväksi koettu käytännön vinkki 8000-sarjalaisten ledien pimentämiseen: leikkaa reijittäjällä sopivan värisestä huonekalujen alushuovasta kaiuttimia vastaava lukumäärä "reikiä". Nämä ovat juuri sopivan kokoisia 8000-sarjalaisten led-aukkoihin ja huopa joustavana materiaalina antaa myös muotoiluvaraa, jolloin pedanttisen noheva "säätäjä" saa asennettua lähes täysin pintaa myötäilevät pimentimet.

    Itsellä antrasiitit (nykyterminologian mukaan pro:n väriset) 8040-pöntöt ja musta huopa TOI-MII! 5/5!! :thumbsup:
     
  13. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    RCA-XLR -liittimiä on valmiinakin saatavilla, mutta valikoima on aavistuksen rajallinen. Sen sijaan RCA-RCA kaapeli nyt on niin perusnaru kun voi olla, että syytä sellaisen itse kolvaamiselle ei yleensä ole.
     
  14. luru

    luru Uusi jäsen

    Liittynyt:
    01.09.2005
    Viestejä:
    190
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mustalla sähköteipillä mennään, perinteinen ratkaisu. Ei se pimeessä näy :)
     
  15. uppiskuppis

    uppiskuppis Guest Guest

    Liittynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    1 011
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse juottamalla saa oikean mittaiset ja ehkä hinta-laatusuhteelta paremmat. Miksi ei juottaisi itse? Yhteen liittimeen menee ehkä minuutti aikaa.
     
  16. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 976
    Saadut tykkäykset:
    339
    Kunhan ei tee kylmäjuotosta. ;)
     
  17. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14
  18. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    136
    XLR vai RCA liittimiin? Ensinmainituissa tulee ottaa tiettyjä asioita huomioon. Varminta olisi tehdä (tai teettää esim paikallisessa sähköhuollossa) kaapelit Genelecin oman ohjeen mukaan: Laitteessani ei ole esivahvistinulostuloa. Voinko kytkeä kaiuttimet vahvistintasoisiin ulostuloihin?
    Lue huolella etenkin kohdat "On tärkeää, että kaikki kaapelin johtimet kytketään" sekä "Älä käytä tätä tapaa, jos vahvistimesi on siltakytketty, koska vahvistin saattaa vahingoittua."
     
  19. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14
    Mulla on RCA-> XLR kaapelit. Lähti lainassa ollut pre-outit sisältänyt vahvistin takaisin omistajalleen ja tarvitsen tuota tasomuunnosta wanhan Denonin kanssa.
     
  20. CaJii

    CaJii Guest Guest

    Liittynyt:
    02.11.2005
    Viestejä:
    115
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on Z8000-412B - seinätelineet. Sopiiko ne myös G4 - kaiuttimille? Monissa tiedoissa näkyy olevan sopivuus vain 8030 asti. Pitäisi saada varmistus asiaan.