Far Cry Primal

Keskustelu osiossa 'PC-pelit' , aloittajana John-117, 28.02.2016.

  1. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    2 819
    Saadut tykkäykset:
    387
    Koska 60hz on kasa paskaa. Melkein verrattavissa siihen 50fps:ään.

    (FullHD 60hz 3,5m etäisyys vs 4K 100hz 50cm etäisyys ... ei ole edes vaikea valinta)
     
    Viimeksi muokattu: 06.03.2016
  2. John-117

    John-117 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    06.09.2015
    Viestejä:
    611
    Saadut tykkäykset:
    30
    Voi hyvä hemmetti...
    Mahdatko koskaan olla onnistunut saamaan peliä toimimaan tasaisesti 60 FPS/Hz:llä? Tekniikan lumiukkelin touhua syyttää 60 Hz:n virk.taajuutta paskaksi, jos oikeasti systeemi ei pysty ylläpitämään edes sitä, vaan konttailee kaukana senkin alapuolella... :D Kuten mm. Far Cry Primal tekee Ultra-asetuksilla heti 1920x1080:sta suuremmilla resoilla vielä yhdellä GTX 980Ti:lläkin

    https://www.techpowerup.com/reviews/Performance_Analysis/Far_Cry_Primal/5.html

    TASAINEN (= kakomaton, tökkimätön, framepudotukseton) 60 FPS @ 60 Hz on oikein mainio FPS & virk. taajuus. Ei siinä mitään oikeasti matalien virk. taajuuksien välkkymistä tms. jölkötyksiä enää ole, ei sinnepäinkään. Tuolla logiikalla et pystyisi katsomaan sillä 130" kankaallasi yhtään ainutta 23.976 FPS:n elokuvaa silmäsyövän iskemättä...


    P.S. Viikon vinkkivitonen: kannattaa laitaa FPS-laskuri päälle näyttöön pelin ajaksi, niin näkee ihan selvillä numeroilla miten hyvin ne pelin framet oikeasti vaihtuvat... "Luulin pelaavani 60 FPS:llä, peli pyörikin 35 FPS:llä..." :D
     
  3. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    2 819
    Saadut tykkäykset:
    387
    Kuten sanoin, olet niin vitun pihalla näistä pelikuvioista että sulle on turha edes mitään kommentoida. Puhu vaan omasta puolestasi noista 60 fps frameista ja niiden hyvyyksistä.
     
  4. John-117

    John-117 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    06.09.2015
    Viestejä:
    611
    Saadut tykkäykset:
    30
    Vai niin. Sinä taas kirjoittelet asioista ja käytät termejä joista vaikutat ymmärtävän aivan liian vähän. Mene vaikka Muropakettiin pärisemään kaltaistesi FPS-vaahtopallo -uunojen kanssa.
     
  5. aheikkinen

    aheikkinen Tuttu käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 011
    Saadut tykkäykset:
    121
    Ihan vaan sivuhuomiona: 4K ≠ 1440p.
     
  6. John-117

    John-117 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    06.09.2015
    Viestejä:
    611
    Saadut tykkäykset:
    30
    Sain Primalin surraamaan GTX 980/4690K@4,3Ghz -kokoonpanolla kaikissa tilanteissa tasaisen piereskelemättömästi @60FPS pudottamalla suurinta framesyöppöä, Shadow -asetusta kaksi pykälää Ultra ---> High.

    Itse pelistä on jo tässä vaiheessa kyllä sanottava että lisääntyneestä ajo-vaativuudestaan huolimatta grafiikka ei ole aivan edeltäjänsä tasolla. Kevennetystä olemuksesta kertoo myös mm. asennuskansion koko joka on vain n. 16 GB (Far Cry 4 on kaikkine DLC:neen n. 35 GB). Varsinkin suuret puut ja heinikkoiset maastot näyttävät päivävalaistuksessa vähän kököiltä. Valomallinnus tuntuu tökkivän muutenkin, mm. Takkarin kyykistyessä peli vinjetoi kulmat hölmösti ja päivävalaistuksen yleisilme toistuu paikoin hailakan ylikirkkaana. Toivottavasti päivityksillä tilanne korjaantuu.
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2016
  7. John-117

    John-117 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    06.09.2015
    Viestejä:
    611
    Saadut tykkäykset:
    30
    Hoksottimet päällä tarkistettuna shadowin pudottaminen ultra-asetuksesta alaspäin saa varjot vilkkumaan häiritsevästi. Ei sitä voi käyttää. :( Hiirulaisen peräpeilin kokoisella leikkinäytöllä tätäkään seikkaa tuskin huomaisi näin selvästi...

    Voiko pelin optimointien luonnehtia kuseskelevan jos se pyöri GTX 980 -tason kortilla 1920x1080:lla paikoitellen jähmettyneen koiranpaskan tyyliin? Mielestäni todellakin voi. Nyt olisikin pikku patchille aika selvä aika & paikka.
     
  8. John-117

    John-117 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    06.09.2015
    Viestejä:
    611
    Saadut tykkäykset:
    30
    Eilen ilmestyneellä v.1.02 -päivityksellä rullaavuus parantui. Parannus ei näy pelin omassa benchmarkissa (min. 49, avg. 58, max. 61 FPS kuten ennenkin), mutta käytännön pelitilanteessa ennen tätä päivitystä pahoin tökkinyt runsaasti varjostetussa sankassa metsässä juoksentelu/tiikerin selässä kiitäminen jurnuttelee subjektiivisesti vähemmän kuin ennen päivitystä. Hyvä! Nyt tämän voisi sanoa hölkkäävän tällä kokoonpanolla jo mukiinmenevän pelattavasti tilanteessa kuin tilanteessa; jopa videohifistin silmään & Ultra-asetuksilla.

    Primal on muuten edeltäjiään ns. GPU-painotteisempi peli, prossu katselee vierestä aika vähällä käytöllä näytönohjaimen painaessa satanen lasissa menemään. Tämä pääteltynä systeemin termolokia pitävän CPUID HWmonitorin prossuytimien lämpötilan maksimiarvoista. FC3 ja FC4 lämmittivät prossuakin n. viitisen astetta enemmän.
     
  9. Recce

    Recce Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 917
    Saadut tykkäykset:
    218
    Käytäkkö Msi Afterburneria?
     
  10. John-117

    John-117 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    06.09.2015
    Viestejä:
    611
    Saadut tykkäykset:
    30
    En ole käyttänyt.
     
  11. John-117

    John-117 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    06.09.2015
    Viestejä:
    611
    Saadut tykkäykset:
    30
    Odotukset olivat kovat, mutta vähän pettymys tästä kivikausi-Far Crysta kyllä noin kokonaisuutena lopulta tuli. Peli on teknisesti raskas kuin 500 kg:n levytanko, pelaamista on helpotettu aivan liikaa ja kivikausi ilman tuliaseita ja ajoneuvoja ei ole miljöönä alkuinnostuksen haihtumisen jälkeen kovinkaan kiinnostava. Timantinkovien edeltäjien (varsinkin kolmosen) uudelleenpeluuarvoa ei ole. Vertailu on tosin julmimmasta päästä; Far Cry 3 on nimittäin paras peli mitä olen koskaan pelannut.