F1-kausi 2018

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana vps358, 16.01.2018.

  1. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 978
    Saadut tykkäykset:
    339
    Viimeinen kisa jäi näkemättä, kun oli muita menoja samaan aikaan. Ei tarvinnut paljon miettiä, että haluanko katsoa uusinnan...
     
  2. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Ensi kauden kuskit ovat nyt sitten selvillä.
    Pitkästä aikaa tapahtui oikein mukavia muutoksia myös kärkitalleissa. Sulattelun jälkeen Räikkösenkin Sauber-jatko tuntuu oikeastaa paremmalta kuin Ferrari-jatko.

    Mercedes: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas

    Bottakselle paha kausi taas edessä. Toki hyvää toivon, mutta eipä taida perusteita oikein löytyä sille, että seuraava kausi olisi merkittävästi mennyttä parempi. Valitettavasti "tehdä kovalaiset" ei kohta ole enää edes se pahin, vaan sen alle saadaan "tehdä bottakset" taso. Ocon olisi rehellisesti sanottuna ollut parempi valinta. Ja toki Mersu Bottaksen häneen vaihtaakin. Ellei Bottas sitten mestaruutta voita tai ainakin taistele siitä.
    Hamilton on ensi kaudella ykkösehdokas mestariksi. Jos vain auton kanssa eivät kämmää.

    Ferrari: Sebastian Vettel, Charles Leclerc

    Leclerc Ferrarille on ehkäpä ensi kauden mielenkiintoisin muutos. Tekeekö Leclerc Ricciardot eli pieksee Vettelin heti ekalla kaudella vai Vandoornet eli häviää kaikessa mahdollisessa?
    Henkilökohtaisesti odotan todella tiukkaa taistelua kuskien välillä. Sekä radalla että kulisseissa.
    Mestaruuden kannalta Vettelillä voi tulla hankalampi tilanne kuin Kimin kanssa. Leclerc tuskin helposti suostuu kakkoseksi.

    Red Bull: Max Verstappen, Pierre Gasly

    Hieman sama tilanne kuin Ferrarilla. Gasly on osoittanut olevansa todella nopea. Toivottavasti antaa vastusta Maxille. Kaksi nuorta kuljettajaa tarjoaa kyllä parhaimmillaan hyvää draamaa, kun molemmat kiukuttelevat toisilleen.
    Toivottavasti Red Bull ottaa auton kanssa vielä yhden askeleen eteenpäin. Tosin en kauheasti usko Hondan moottoriin. Mutta sittenhän se nähdään.

    Renault: Daniel Ricciardo, Nico Hülkenberg

    Mielenkiintoisesti Renault tyytyi aika riskittömään kuskivalintaan. Daniel ja Nico ovat molemmat toki nopeita kuskeja, mutta molemmat jo siinä vaiheessa uraa, että jotain pitää tapahtua nyt, jos koskaan. Kohta ollaan jo ehtoopuolella. Autonkehityksen kannalta kaksikko varmasti on todella hyvä ja ehkä sen varaan Renault myös laskeekin: nopeat kuskit, jotka myös osaavat viedä tallia ja autoa eteenpäin. Ja sitähän rellu kaipaa, jotta sen viimeisen askeleen kärkeen saa otettua. Voisin kuvitella, että tallin sisällä kuskit pelaavat melko hyvin yhteen. Ainakin niin kauan kuin voittoja ei tule.

    Force India: Sergio Pérez, Lance Stroll

    Strollin pelle tuli sitten ja potki Oconin ulos. Joka olisi ollut parempi kuin kumpikaan noista kuskeista. Nyt on kuitenkin ihan mukava nähdä Strollin oikea taso hyvää kuljettajaa vastaan. Perez on nopea ja iän myötä kokemus ja varmuus on tehnyt hänestä oikeasti todella hyvän f1-kuskin. Stroll on valittanut, että Williams oli autonakin niin huono, ettei siinä voinut kuski loistaa. Tottahan se varmasti olikin. Joten nyt on näytön paikka. Perezillä taas on siinä mielessä tärkeä vuosi, että jos haluaa joskus vielä kärkitalliin päästä, niin nyt pitää voittaa Stroll satanolla. Tallin kannalta on hyvä, että Perez on kehittämässä autoa. Strollista ei siihen ole.

    Haas: Romain Grosjean, Kevin Magnussen

    Haas taisi olla Mersun lisäksi ainoa talli, jossa samat kuskit jatkavat. Ja mikä jottei. Crashjean osaa jo pitää auton tiellä ja Kevin on myös osoittanut olevansa ok-tasoa. Henkilökohtaisesti uskon enemmän Romainiin, mutta kaksikon yhteistoiminta taisi olla sen verran hyvää, että molemmat saivat jatkaa. Helppo valinta ja uudehkolle tallille, joka etsii pysyvyyttä, myös ihan hyvä.

    McLaren: Carlos Sainz Jr., Lando Norris

    Mäkki päätti vaihtaa molemmat kuskit. Alonso lähti ja toki Vandoorne ei suorituksilla ansainnut toista kautta. En kyllä usko, että Vandoornen tilanteesta ihan kaikkea kerrottiin. Tiedetään hyvin, miten Alonso osaa aina pelata tallin sisällä suosion itselleen ja kun auto on ollut Alonson toiveiden mukaan kehitetty, niin se ei välttämättä ole sopinut Vandoornelle hyvin. Itse olisin Vandoornen mielelläni kyllä nähnyt vielä toisen kauden.
    Carlos ja Lando ovat kyllä hyviä kuskeja, mutta Alonson perinnön päälle voi olla vaikea rakentaa nopeaa autoa vielä ensi kaudelle. Kuskien kokemattomuus voi olla myös este auton kehittämiselle.

    Sauber: Kimi Räikkönen, Antonio Giovinazzi

    Harmi, että Sauber vaihtoi molemmat kuskit. Nyt ei oikein tiedetä, miten auton nopeus täysin vertautuu menneeseen kauteen.
    Kimi tuo hurjan kokemuksen talliin ja auttaa varmasti auton kehittämisessä. Samalla myös rahaa virtaa talliin enemmän kuin koskaan, kun sponsorit melkein kilpailevat mukaan pääsystä. Sauberilla on mahdollisuus yllättää, jos eivät ihan kämmää auton kanssa.
    Antonio tuo varmasti hyvän vastuksen Kimille ja en yllättyisi, vaikka olisi säännöllisesti nopeampi. Kimin rooli ei välttämättä ole olla pakolla ykkönen, vaan auttaa tallia ottamaan isoja askelia eteenpäin. Ei tietenkään haittaisi, vaikka Kimi nopeampi olisi ja pari pallipaikkaa ottaisikin.

    Toro Rosso: Daniil Kvjat, Alexander Albon

    Vähän jäi Toro Rosson kanssa fiilis, että otettiin ne kuskit jotka toivat eniten rahaa, autonkehityksestä viis. Albon on toki kysymysmerkki vielä ja Daniil on kyllä ihan ok kuski. Vaikea uskoa, että talli ainakaan kuskien kautta kehittyisi, mutta odotan kyllä ihan mukavaa kuskien välistä taistelua. Häntäpäässä tosin.

    Williams: Robert Kubica, George Russell

    Vähän samaa pitää sanoa Williamsista. Olen toki todella iloinen, että Kubica pääsee vihdoinkin takaisin formuloihin. Mutta Williams on tallivalintana, kuten pikkupoika, joka pissaa pakkasessa housuun: aluksi lämmittää ja tuntuu hyvältä, mutta sen jälkeen on entistäkin kylmempi olo. (Joku entinen Nokia-pomo taisi sanoa Androidista jotain vastaavaa reilut 10 vuotta sitten)
    Kumpikaan kuskeista ei pysty kehittämään autoa. Ihan siitä syystä, että kummallakaan ei ole viimeisistä f1-autoista kokemusta.
    Odotan, että Russell päihittää Kubican säännöllisesti. Vaikka miten haluaisinkin toivoa menestystä Kubicalle, niin paha pelko on, että käsi estää tarpeeksi nopean ajamisen. Ainakin radoilla, kuten Monaco, Unkari jne.


    Yleisesti on todella hienoa, että yli puolet talleista on hankkinut uuden nuoren kuskin. Harmi vain, että samalla se tarkoittaa, että moni noista lupauksista ei tule ajamaan formuloissa muutamaa vuotta kauempaa, jos edes yhtä vuotta kauempaa. Mutta silti lähtökohdat kuskien puolelta mielenkiintoisimmalle f1-kaudelle pitkään aikaan ovat loistavat. Jos vielä Ocon olisi saatu vaikka Mersulle niin voila.
    Toki näin suomalaisena Bottas on hyvä valinta, mutta yleisesti ottaen Ocon olisi varmasti ollut parempi. Ja toivon, että Ocon jonkun tallipaikan vielä joskus saisi. Loistava kuski, joka menetti tallipaikan vain siksi, että jonkun toisen isillä on enemmän rahaa.
     
    TheRealThing tykkää tästä.
  3. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 978
    Saadut tykkäykset:
    339
    Ei minusta ole kyllä selviä merkkejä siitä, että Ocon olisi mikään erityinen huippukuski. Hamilton on ollut kova kuski vuodesta toiseen tallikaverista riippumatta, ja tallikaverilla on aina rankkaa. Ei ole mitenkään selvää, etteikö Oconille kävisi tallikaverina kuten Bottakselle.
     
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Oconin todellinen nopeus lienee selviää vasta, kun/jos hän pääsee jotain toista huippukuskia vastaan ajamaan. Kyseessä on kuitenkin vielä nuori kuski ja tietyllä tavalla hän on vielä samassa asemassa kuin nuo nyt aloittavat kuskit.
    Oconille voisi toki käydä samoin kuin Bottakselle, mutta kun pahoin pelkään, että Bottas tulee ensi kaudella toistamaan tämän kauden "menestyksensä". Sen vuoksi olisin yleisellä tasolla mieluummin Oconin nähnyt mersulla. Mutta toki suomalaisena olen iloinen, että Bottas jatkaa ja toivon ehdottomasti hänelle parempaa menestystä.
     
  5. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Tarvittaisiin varmaan jo kauden 2019 lanka, mutta laitetaan vielä tänne:

    Bottas aloittaa ensi vuoden ajamalla Arctic Lapland Rallyn (lienee entiseltä nimeltään Tunturiralli) tammikuussa.

    Niin kivaa kuin tuo varmaan onkin, mielestäni kertoo siitä että fokus on hukassa. Tuossa vaiheessa pitäisi olla jo fokus tiukasti ensi F1-kaudessa ja tahkota simulaattorilla niin pirusti ja tehdä muutenkin kaikkensa että pärjäisi tallikaverilleen, jolla ehkä alkaa jo olemaan maha sopivan täynnä omaa iskunpaikkaa ajatellen.

    "Se on minulle täysin uusi kokemus. Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta WRC-auton ajamisesta. Toivottavasti pääsemme kokeilemaan sitä edes vähän ennen kuin lähdetään viivalle, Bottas sanoi.

    – Tämä on alkuvuoden kohokohta, jota odotan kovasti. Täysillä mennään."


    https://www.is.fi/formula1/art-2000005928637.html
     
  6. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Pitäisi varmaan kaudelle 2019 luoda uusi ketju.

    Kaikki varmaan huomasivat jo tämän uutisen. Pitihän se arvata, että Kimi ei sittenkään Sauberin rattiin päässyt kilpailemaan. Huoh.

    Kimi Räikkönen ei aja ensi kaudella Sauberia

    Njäh, njäh :D
     
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329