Mielestäni Sauber on McLarenia parempi veto. Sauberin vauhti on ollut ihan hyvällä tasolla suhteessa viime kauteen. Samalla auton kehityksessä näyttää olevan hyvä suunta Simone Restan kautta. Ferrarin moottori on miljoona kertaa parempi kuin Rellun/Hondan ja kun aerodynamiikkaa saa vielä parannettua, niin mikä jottei paikka keskikastissa voisi olla ihan hyvä. Samalla Kimi pääsee ajamaan kilpaa rennosti ja kuitenkin samalla taistelemaan radalla enemmän kuin Ferrarilla. Ei paha liike mielestäni. Kunnon arvion sen järkevyydestä voi sanoa vasta vuoden parin päästä, mutta jälkiviisaushan se aina helpointa on.
Pitää tehdä sitä mistä tulee onnelliseksi. Sauberilla tuskin tarvitsee kiirehtiä sponsoreiden kissan ristiäisistä toisiin tekopirteänä aina kun on taukoa ajamisesta. Käsittääkseni Kimi tykkää enemmän ajamisesta kuin edustustehtävistä. Ajaahan ei tarvitse enää metriäkään jos ei huvita, sen verran on uraa takana ja lompakossa täytettä.
Ajo- ja kisahalut oli vielä liian isot lopettamiseen. Ja kuka sen tietää, ehkä Ferrari maksaa edelleen Kimin palkan tai osan siitä? Kimiä voisi myös motivoida olla samaan aikaan viimeisin Ferrarin maailmanmestari ja tulevaisuudessa ensimmäinen Alfa Romeolla pitkään aikaan. https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_in_Formula_One T: Vesku
Kimin markkina-arvo Alfa Romeolle on myös valtava. Alfa on usean vuoden ollut aika pieni tekijä sinänsä hyvistä automalleista huolimatta.
Veikkaan, että Alfa Romeo ( = Fiat = Ferrari ) ostaa Sauberin parin vuoden sisään, jolloin tiimistä tulee virallinen kakkostiimi Ferrarille Red Bullin Toro Rosson tapaan. Tällöin Sauber tippuu nimestä pois. Kimin tehtävä on kehittää autoa iskukykyisemmäksi, ehkä jopa auttaa samalla Ferrarin kehityksessä testaamalla Sauberissa tulevia osia. Saattaa olla, että Kimillä on muutakin tulevaisuutta luvassa Ferrarin vaikutuspiirissä. Suuri osa mietteistäni perustuu Koiranen GP:n Afa Heikkisen haastatteluun asiassa: https://www.iltalehti.fi/formulat/201809112201192478_fo.shtml
Voihan se olla vähän näköharhaakin vaikka Kimi suosituin kuljettaja onkin. Itse en ainakaan juuri seurannut espanjalaista mediaa Alonson lähdön aikoihin.
En itsekään, mutta olen seurannut kansainvälistä mediaa. Toki voi olla osittain kyse näköharhasta, mutta en täysin siihen usko. Toki sekin vaikuttaa, että Kimi on Ferrarin kuljettaja. Jotenkin näen Sauberilla ajamisen tietynlaisena uutena tulemisena Kimille. Selkeä ykköskuljettaja ja mahdollisuudet uusien sääntöjen myötä voi olla jopa ihan korkeisiinkin sijoituksiin. Toki, jos Sauber kämmääkin ja auto on sarjan huonoin ensi vuonna, niin Kimi voi haluta äkkiä pois. Varmasti jokin takaportti tuohonkin olisi.
Eiköhän Kimi itse halunnut Sauberille. Mielenkiintoinen, rohkea ja ehkä fiksu liikekin. Kimi muovaa tallia nyt pari seuraavaa kautta itsensä näköiseksi ja ottaa sitten tallipomon hommat haltuun motilla "An F1 team as it should be". Mielummin jännitän, yltääkö Kimi kertaakaan podiumille tai kuinka monta 4. ja 5. sijaa osuu kohdalle kuin katselen jatkuvaa Vettelin suosimista ja Kimin kisojen torpeedoimista. Sauberilla kuitenkin tuntuisi olevan hyvä suunta ja tämä kuviohan voi saada samanlaista hohtoa kuin Kimin Lotus-vuodet ja Valtterin Williams-vuodet - kun odotukset eivät ole tapissa, tuo kaikki hyvä aina mahtavan fiiliksen.
Onhan Sauber 2. viimeisenä tämän vuoden sarjassa, joten paljoa ei tarvitse parantaa, että suunta on ylöspäin . Ainoastaa umpisurkea Williams on kerännyt vähemmän pisteitä...
Sauber tulee suurella todennäköisyydellä olemaan sarjan toiseksi huonoin ensi vuonnakin, koska autot suunnitellaan nyt ja Kimillä ei ole mitään vaikutusta uuteen autoon. Tiedä vaikka olisi taas sopimaton etupääkin. Se on kuitenkin varma, ettei Ericssonilla ole mitään kykyjä auton kehittämisessä ja tuskin Leclercilläkään märkäkorvana ollut juuri mitään annettavaa. Come on, Ericssonin kaltaisen nollan kanssa tiimikaveriksi, vertaiseksi. Mikä nöyryytys maailmanmestarille.
Onhan toi, hehkutti Keke ja Häkkinen mitä tahansa. Johtui sitten Kimin "alamäki" vuoden 2007 jälkeen henkilökohtaisista, tuurista tai sopimattomasta autosta niin tiedä sitä, kovin vaihtelevaa on menestys ollut kausittain. Paras ollut 3:s ja heikoin 12:sta, Hamilton ja Vettel dominoinut ykköspaikkaa. Onneksi Hamiltonin autosta katosi tehot hetkellisesti 2007 päätöskisassa, muuten ei Kimi olisi voittanut mestaruutta.
Jännä, miten ihmiset aina muistaa vain sen viimeisen kilpailun, vaikka kaudessa on melkein 20 osakilpailua. Espanjan GP:ssä Kimin autoon tuli sähkövika. Ilman sitä Kimi olisi voittanut mestaruuden ilman Hamiltonin kämmiä vikassa kisassa. Euroopan GP:ssä Kimin autosta petti hydrauliikka. Ilman sitä Kimi olisi voittanut mestaruuden ilman Hamiltonin kämmiä vikassa kisassa. Alonso ja Hamilton keskeyttivät vain kerran. Molemmat olivat ulosajoja eli oma vika, kun Kimin keskeytykset olivat auton vika. Kimi voitti kuusi kilpailua Alonson ja Hamiltonin neljää vastaan. Kuka siis oikeasti oli koko kaudella paras? Pisteitä, kun lasketaan myös muistakin kuin vikasta kisasta.
Kimi olisi voittanut mestaruudet kausilla 2003 ja 2005 ilman teknisiä ongelmia. Ja niin eespäin. Ericssonin jatko Sauberilla ei ole missään mielessä varma. Giovinazzi sopisi kuvioon paljon paremmin.
Niin, mitäs minä sanoinkaan jo maaliskuussa: Eli jatkanpa nyt spekulointia uusimpien uutisien valossa... Tosiaan, kulissien takana varmasti puuhaillaan kaikenlaista mistä ei vielä julkisuuteen ole kerrottu, mutta ehkä siellä jo vakavasti puuhataan virallista Alfa Romeon tehdastallia. Ehkä ne ostaa Sauberin ja sana Sauber tallin nimessä korvataan sanalla Scuderia? Siis Scuderia Alfa Romeo. Jonka ykköskuljettajaksi Kimi on nyt palkattu, ei ehkä vielä kaudella 2019 mutta 2020? 2019 Kimi kehittää autoa ja tiimin toimintaa italialaisten rahoituksella kyseisen automerkin tehdastiimille sopivaksi ettei sitten tarvitse hävetä huonoja sijoituksia. Ja sitten on se, että Ferrari aina välillä uhkailee jättävänsä formulat, joten ehkä tässä nyt Fiat Chrysler valmistelee sitä mahdollisuutta että niin todellakin kävisi... silloin konsernilla olisi kuitenkin edelleen toinen tiimi, Alfa, kisoissa mukana.
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta voihan ne molemmat pitää paikkansa eli Kimi saattoi olla paras kuljettaja sillä kaudella mutta silti olisi jäänyt ilman mestaruutta, ellei tuuri olisi suosinut oikealla hetkellä. Jos olen heittänyt kolikkoa 5 kertaa ja joka kerralla on tullut klaava, niin kai se klaavan todennäköisyys on kaikesta huolimatta seuraavalla kerralla edelleen 50 % vaikka kohtuus sanoisi että jo riittää tällainen. Nyt tuossa Kimillä tuuri tasoittui lopulta viime hetkellä, mutta tuuria se silti oli yhtä kaikki ja jos kisa olisi edennyt todennäköisyyksien mukaan, niin Kimi olisi jäänyt ilman mestaruuttaan.
Tai ehkä Fiat Chrysler hakee lisää vipuvartta FIA:ta vastaan ja ääniä tallien kesken... Tuurillahan se Lewiskin ekan mestaruutensa voitti.
Niin. Edelleenkin tuo toki vain painottuu siihen, että Hamiltonin auto (vai kämmikö itse? edelleen auki) pätki viimeisessä kisassa. Jos Brasilian kisa olisi ollut vaikka neljäs kisa kaudessa ja viimeinen kilpailu olisikin ollut Euroopan GP, niin Kimi olisi ollut mestari jo ennen viimeistä osakilpailua ja kukaan ei muistaisi tuota Brasilian GP:tä mitenkään erikoisena. Sen sijaan nyt muisteltaisiin, miten Kimi oli reilusti muita parempi ja voitti mestaruuden jo ennen viimeistä kisaa. Mutta kun se oli viimeinen kisa, niin se jää mieleen. Kuitenkin kaikki pisteet pitää laskea, jokaisesta kisasta.