F1-kausi 2018

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana vps358, 16.01.2018.

  1. vps358

    vps358 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 726
    Saadut tykkäykset:
    479
    Avataanpa uusi lanka vuoden vaihtumisen kunniaksi.

    T: Vesku
     
  2. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Williams taitaa olla ensimmäinen julkaistu auto: http://www.iltalehti.fi/formulat/201802152200749040_fo.shtml

    Williams oli männäkausina yksi parhaan näköisistä autoista (miten klassisella Martini-värityksellä pieleen voisi mennäkään), mutta nyt en pidä mustan värin lisääntymisestä alaosassa. Ei näytä niin miltään telkussa. Halo on aivan hirveä, olisivat sen voineet maalata mustaksi, niin ehkä vähän häviäisi näkökentästä.

    IndyCarin tuulilasiproto näyttää ihan älyttömän paljon paremmalle ratkaisulle kuin aivopierutasoinen halo: http://www.indycar.com/News/2018/02/02-09-Windscreen-test-Phoenix
     
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Haas tuossa ehti jo pari päivää sitten julkaista autonsa:
    http://www.gptoday.com/full_story/v...surprise_as_first_team_to_reveal_2018_F1_car/

    Järkyttävän näköinen tuo Halo molemmissa. Haas sentään yrittää värityksellä piilottaa sitä.

    Tuo Indyn tuulilasi on hieman samanlainen kuin Formuloihinkin suunniteltu. Ongelmia muistaakseni oli kestävyyden ja heijastusten kanssa. Sen lisäksi itse hieman vierastan tuota tuulilasia varsinkin, jos se tehdään liian pitkäksi/peittäväksi. Formuloissa on avoin ohjaamo, jota tuo Halo ei kuitenkaan liiaksi peitä. Tuulilasissa on aina se vaara, että se johtaa ajan myötä suljettuun ohjaamoon.
     
  4. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Haas näytti olevan vasta renderöintiasteella. Jopa USF1 oli tässä vaiheessa kautta pidemmällä. ;) No joo, eiköhän siellä autokin kohta ole valmiina.

    Tuo tuulilasi on aika iso IndyCarissa, mutta toisaalta testikommentit näytti olevan sen suuntaisia ettei haittaisi näkyvyyttä (autoissahan on tupannut vuosien varrella olemaan erilaisia tuulilasiratkaisuja muutenkin). Ei vääristä myöskään liikaa näkymää, koska valmistettu samasta materiaalista samalla tekniikalla kuin hävittäjien ohjaamoiden kuomut. Kestävyyttäkin siis lienee. Suurin ongelma oli, ettei kuski saa enää jäähdyttävää ilmavirtaa ja hiljaistakin oli kuin premium-autossa kun ei ilmavirta enää hakkaa kypärää. :) En usko, että lähiaikoina mennään umpiohjaamoon, koko formulapointti häviää silloin. Jenkit konservatiiveina eivät ainakaan ensimmäisenä liikettä siihen suuntaan tee. :)
     
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Ai se olikin vasta tietokonemalli. Yleensä kultasilmäni erottaa nuo oikeasta, mutta nyt lienee silmälääkärillä käynnin paikka. :)

    Formuloissakin vastaavaa on testattu https://www.formula1.com/en/latest/...frontal-protection-system-at-silverstone.html

    Oishan tuo aika paljon tyylikkäämpi. :)
     
  6. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Tämä on mielenkiintoinen uutinen, periaatteessa asiakasvoimapakettien vastattava tehdastallien omia: https://www.is.fi/formula1/art-2000005581572.html

    Uskonko, että loppuviimeksi näin on, niin en välttämättä. Niin montaa ketkuilua nähty lajissa vuosien varrella. :D

    Mutta periaatteessa lupaa erittäin hyvää esim. McLarenille (jolla tosin oli yksinoikeus tehdaspakettiin männä vuosina, mutta mutta.. ;) ). Toivottavasti McLaren pysyy oranssina kaudellakin, saa nähdä onko nytkään saatu mukaan pääsponsoria, ilmeisesti ei ainakaan toistaiseksi koska oranssi.

    Odotan jo ensimmäistä kolaria joka johtuu halosta, joka on idioottimaisesti keskellä näkökenttää. McLarenin autosta päätellen kaiken näköistä aerodynaamista liparetta alkaa taas olemaan autot täynnä. En itse pidä, mutta halo itsessään on jo pilannut autot, joten ei enää niin väliksi.
     
    mcr483 tykkää tästä.
  7. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    362
    Ja nämä lipareethan yleensä paljastuu vasta ensimmäisessä kisassa. Ei ollut viime kaudellakaan esitetyissä autoissa mitään T-siipiä, mutta ekassa kisassa oli. Varsinkin kärkitalleilla kisa-auto voi poiketa merkittävästi esittelyautosta. Halutaan pitää salaisuudet salaisuuksina mahdollisimman pitkään.
     
  8. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Vähän ihmetyttikin tuo McLaren juuri sen takia, että oli jo niin edistyneen näköistä etusiipeä yms. kiinni. Eli millaisia hirvityksiä sieltä lopulta tuleekaan ekaan kisaan.

    Toki mahdollista sekin, että McLarenin ammuttava vähän kovemmilla (näytettävä vakuuttavammalta) jo tässä vaiheessa, jos haluavat saada isoja sponsoreita tuekseen. Ilmeisesti auton kyljet edelleen tyhjinä.
     
  9. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    F1-testit alkoivat eilen ja jatkuvat vielä kolme päivää. Ensimmäinen päivä meni sikäläisittäin erittäin kylmissä olosuhteissa, vain +1. Kylmää kyytiä luvassa vielä tänäänkin.

    Tavallaan tässä on nyt paluuta menneeseen meille nostalgikoille, kun ennen vanhaan testattiin talvisin lähimmällä radalla, esim. Silverstonessa. Toki muistetaan mitä kävi JJ:llekin talvitesteissä kylmällä radalla. Ja eihän data ole hirveän edustavaa, kun ei saada renkaita toimimaan.

    Nuo halot kyllä raiskaa autot niin, ettei tule silmä ikinä tottumaan. :/
     
  10. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Juu, noinhan se on. Toisaalta kaikkeen on tullut totuttua ajan kanssa. Nyt kun katselee joitakin viime vuosien autoja, niin aika karseita ovat. Mutta pitää seurata onko tuosta halosta nyt miten hyötyä. Ja tottuuko siihen.

    Onko Ferrari muuten ainoa, joka on hieman erinäköisellä halolla liikenteessä? Jokin ihme korotus siinä päällä...

    Joissakin autoissa tuo halo on paremman näköinen (tai vähemmän huonon näköinen) kuin toisissa. Jos sitä yritetään peitellä siinä onnistumatta (McLaren, Mersu), niin se näyttää irralliselta osalta, kuten viime vuoden testeissä. Ferrarilla taas halo on tuotu selkeästi esille eikä se ole ihan niin paha.
     
  11. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 082
    Saadut tykkäykset:
    432
    [QUOTE="TheRealThing, post: 1665423, member: 7380"
    Nuo halot kyllä raiskaa autot niin, ettei tule silmä ikinä tottumaan. :/[/QUOTE]

    Osaisko joku selittää minkä takia siinä on laitettu se yksi tolppa keskelle kuljettajan näkökenttää? Eikä esim kahta mahdollisesti ohuempaa tolppaa, sivuille pois tärkeimmältä näkökentältä, vähän kuin jossain lentokoneessa vaikkapa? Tai miksei ole vaan tehty tuulilasia tuon halon sijasta siihen, riittävän lujatekoista että lentelevät osat ei tule läpi? Kuskin suojaamiseksihan se siinä on niin nythän siitä pääsee kaikenlaiset pikkuosat vielä esteettä menemään päin kuskia.
     
  12. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Toivottavasti muistan asian oikein, mutta tuo halokin on tietynlainen kompromissi. Keskellä tuo ohut pylväs ei itseasiassa ole niin paha. Mutkiin käännyttäessä ja ohitettaessa on tärkeää nähdä, mihin kääntää, joten sivuilla olevat tolpat olisivat hankalammat. Sen lisäksi kuskeja tuo ei juurikaan ole näyttänyt haittaavan tuossa keskellä. Samoin tuossa keskellä se on paras suoja edestäpäin tuleville isoille kappaleille. Haloahan ei ole tarkoitettu pienten kappaleiden suojaksi, vaan isojen, kuten Massan kypärään osuneen jousen, joka muistaakseni painoi ainakin parisen kiloa. Tosin tuonkin kohdalla voidaan pohtia, että olisiko halo ohjannut jousta pois vai saanut sen vain pyörimään, mutta silti osumaan kypärään. Mutta jos olisi kaksi pylvästä sivuilla niin niiden välistä mahtuisi aina menemään jotain, kuten tuollainen jousi.

    Kestävyyspuoli on sitten toinen juttu. Yksi paksu pylväs on kestävämpi kuin kaksi ohutta. Kahden pylvään pitäisi olla suhteessa paksumpia kuin vain puolet yhden halkaisijasta, jotta sama kestävyys saavutettaisiin. Mikä taas haittaisi näkyvyyttä entisestään.

    Tuulilasia ei voi laittaa, koska se ei olisi kestänyt sitä jousta, joka Massaan osui.

    Ja toki kolmanneksi tuo halo tuo myös suojaa, jos auto menee ylösalaisin. Ja jos ajatellaan autoa, joka kyntää ylösalaisin eteenpäin, niin keskellä oleva pylväs tuo paremman suojan kuin kaksi sivulla olevaa, jotka ikään kuin toimisivat ohjaimina/kauhana yhdessä yläpalkin kanssa ja ohjaisivat maa-aineksen yms. sisälle ohjaamoon.
     
  13. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    362
    Tämä nähdään sitten ekassa kisassa. Tuossa halon rakenteessa ja säännöissä on muutama mahdollisesti hyväksi hyödynnettävä kohta, joten siihen saattaa ilmestyä ekassa kisassa mystisiä ilmanohjaimia tai muuta aerodynaamista ratkaisua. Nähtäväksi jää. Nyt ne pidetään vielä varmaankin kilpailijoilta piilossa.
     
  14. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Huomasin, että parilla tallilla oli myös jotain ilmainohjainta siinä. Eihän ne viivotinta isompia ole, mutta kovassa vauhdissa varmaan jotain vaikutusta saadaan.
     
  15. karik134

    karik134 Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.10.2008
    Viestejä:
    2 059
    Saadut tykkäykset:
    30
    Säännöt sallii 20mm korkuisia ilmanohjaimia laitettavaksi Halo kaaren päälle.
     
    nepa tykkää tästä.
  16. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 082
    Saadut tykkäykset:
    432
    Nyt varmaankin ajattelet tavallisen auton tuulilasia joka on joka suuntaan iso ja tasainen, mutta formulaan tulisi totta kai pieni ja tiukasti kaareva lasi (tai muovi) joka sopivan vahvasta materiaalista tehtynä kestäisi kyllä osuman melkein mistä vaan, saattaisipa toimia pokineen turvakaarenakin. Siis semmoinen suihkuhävittäjän tuulilasia muistuttuva viritelmä... Monissa avoautoissahan itseasiassa tuulilasin kehys on turvakaari, ettei erillistä turvakaarta tarvita.
     
  17. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Muistaakseni aeroscreenistä (https://www.suomif1.com/wp-content/uploads/2017/01/getty_aeroscreenredbullhalo201620170119.jpg) kerrottiin, että ei olisi kestänyt kahden kilon teräsjousta 200km/h vauhdissa. Ja toiseksi kuljettajat eivät tykänneet, kun lasi heijasteli valoja. Mikä voisi olla ongelma varsinkin pimeällä keinovalossa ajettavissa kisoissa.

    edit: luulen toki silti, että halo joskus korvataan tuollaisella screenillä, kunhan vain siihen liittyvät ongelmat saadaan korjattua. Jos nyt jenkeissäkin vastaavaa suunnitellaan, niin homma voi edistyä ihan hyvin parissakin vuodessa.
     
  18. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Halo näyttää ihan 70-luvun ratkaisulle asiaan. Erittäin kömpelön ja lo-techin näköinen.

    Jousi on lentänyt päähän kerran koko formulahistorian aikana, aika epätodennäköistä toistua. Nosturien allekaan ei ole montaa kertaa ajettu.

    Jos halutaan täysin vaarattomaksi tehdä, niin varmaan parempi ajaa pleikkarilla kisat.
     
  19. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Ihan samaa mieltä. Mutta tuossa on toki kaksi isoa muttaa. Kaksi viime vuosien pahinta onnettomuutta ovat juuri nuo mainitsemasi ja molemmissa halo olisi osittain toiminut. Tosin Bianchin kuolemaa ei kuulemma edes halo olisi estänyt, kun isku oli niin kova. Tiedä sitten.

    Esimerkkejä halon toimivuudelle on haettu myös muista sarjoista, joissa onnettomuuksia olisi voitu estää halolla.

    Loppujen lopuksi minulle katsojana on ihan sama onko haloa vai ei. Ja toisaalta katsojana olen se viimeinen taho, joka voi tuota kritisoida. En usko, että tuo muuttaa kisojen viihdearvoa suunta tai toiseen.
     
  20. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 082
    Saadut tykkäykset:
    432
    Ei kyllä näytä, ottaen huomioon 70-luvun turvallisuusratkaisut autourheilussa niin tuommoisen halon ehdottaja olisi silloin naurettu pihalle kokouksesta. Formulat oli silloin vielä 4-pyöräisiä moottoroituja palopommeja... mutta tyylikkäitä sellaisia, ja joita ajoi tosi kovat jätkät jotka ei turhista valittaneet.
     
    TheRealThing tykkää tästä.