Täällä on jotain keskustelua siitä, että Ferrari auttaisi Vetteliä taktiikan osalta (jopa Kimin kisan riskeeraten), mutta antaisi kuljettajien taistella radalla: http://www.motorsportmagazine.com/reports/f1/2017-chinese-grand-prix-report Jos näin on, niin Kimin osalta on turha odottaa voittoja tai muutenkaan suurempaa menestystä, koska kaikki pelataan strategisesti Sebin pussiin. Ilmankos Räikkösen kisatulokset ovatkin paikoin parina viime kautena olleet viikonlopun suorituskykyyn nähden alakanttiin, kun otetaan vielä huomioon sekin, että Kimi on parempi kisa- kuin aika-ajokuljettaja.
Kyllähän tuota viime kaudellakin nähtiin että Kimiä ajatettiin liian pitkään radalla ennen renkaiden vaihtoa ja kisa tuhottiin siinä samalla. Jostain syystä Sebille ei juurikaan käy näin? Ja mitä Bottakseen tulee niin vasta kaksi kisaa uudella autolla takana. Autolla joka on kehitetty toiselle kuljettajalle, ja jonka kehityksessä hän itse kerkesi olla mukana vain loppupyrähdyksen. Ja kun testausta on niin rajoitettu niin ei voi olla seppä heti ekoissa kisoissa. Pyörähdystä lukuun ottamatta on täysin verrattavissa Nicon vauhtiin Hamiltoniin verrattuna. Ja kukapa muukaan, kuin Mika Salo ajoi myös turva-auton perässä renkaita lämmitellessä kaiteeseen ja romutti auton. Tosin ei F1:ssä.
Tuon pitkään samoilla renkailla ajattamisen katastrofaalisuus tässä kisassa saattoi liittyä siihen, että tallit eivät oikein kerinneet ajaa kisasimulaatioita. Ferrarilla oli ilmeisesti käsitys, että viileässä säässä renkaat kestäisivät pitkään, jos ei tarvitse ajaa aggressiivisesti (jota Vettel taas teki). Eivät kuitenkaan kestäneet.
Alonso jättää Monacon väliin. Ajaa sen sijaan samana viikonloppuna Indy 500:n (Hondan koneella). Kertoo tavoittelevansa triplaa (F1-mestaruus ja vielä puuttuvat Indy 500:n ja Le Mansin voitot). Mielenkiintoinen kuvio, mutta toisaalta sillä myös ostetaan Alonsoa tyytyväisemmäksi.
Ajankohta vähän huono, koska McLaren varmaan on vähiten huono juuri Monacossa. Tosin Indy 500:aa lienee kiva ajella.
Toisaalta leveämmillä ja aerodynaamisesti tehokkaammilla nykyautoilla päässee Monacossa entistä huonommin ohittamaan... T: Vesku
Niin, harvoinhan muut kuin kärkipään tiimit on Monacossakaan juhlineet. Ainut mahdollisuus olisi reippaamman puoleisesti sateinen kisa. Indy 500 menee varmaan harjoittelun piikkiin Alonsolla. Tainnut koskaan ennen ajaa ovaalilla (jos Indianapolisin F1-kisaa ei lasketa! ). Hienoa, että edes joskus harvoin kuskit käy muissakin kisoissa. Tule ihan heti mieleen edes muita kuin nyt Alonso ja Hulkenberg (Le Mans).
Alonson Indy-auto on "McLaren-Andretti-Honda", voi tulla Indystä McLarenin kauden ainoa voitto! Itse asiassa mahdollisuudet on todella hyvät, viime kaudella kisan voitti rookie saman tiimin autolla. Ja autothan ovat kaikki samaa runkoa, kaukana on ajat, jolloin Indyssä oli makeita uniikkeja menopelejä.
Bahrainissa taas tuttu tarina, Kimin auton kone posahti heti ensimmäisen harjoituksen aluksi. Miten se onkin niin, että Kimillä on aina nämä ongelmat tuossa tiimissä ja mystisesti viimeiseen aika-ajo-osioonkin aina tulee tarvittaessa pientä häikkää. Viime kaudella, kun Kimi pesi Vettelin aika-ajoissa alkoi Vettelillä pipo tärisemään. Nyt ei haluta saman toistuvan. Sanokaa foliohatuksi, mutta en yllättyisi, jos joskus taas paljastuisi joku kaveri, joka laittoi sokeria tankkiin. Joka tapauksessa pöytä on taas katettu sunnuntaiksi Kimin arvostelijoille.
Onhan se selvää että jos Kimi on hitaampi kuin nelinkertainen mestari, kyse täytyy olla sabotaasista. Ja Hamilton on Kimiä nopeampi tietenkin vain auton ansiosta...
- Minulla on edelleen ihan hulluja vaikeuksia auton aliohjaavuuden kanssa. Kimin vakio selitys jo 7 vuotta kun ottaa köniinsä.
Nimenomaan. Voittoja Hamiltonista odotellaan. Valtteri on Suomen uusi toivo, otin Eurosportin käyttööni sen vuoksi, että luotan Valtteriin. Hamilton on juhlinut liian kauan, nyt on uuden haastajan aika. Edellisessä kisassa tuli nolo moka, mutta se meni uuteen autoon totuttelun piikkiin, nyt nähtiin, mihin Bottas pystyy ja se ei jää tähän, uskokaa pois!
Vetteliltä taas hieno kisa, komeasti voittoon. Bottas hiipui sitten kolmanneksi. Siihen nähden Kimin neljäs sija ihan kelpo suoritus (meni muuten siitä Massastakin ohi kahdesti).