F1-kausi 2017

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana TheRealThing, 16.01.2017.

?

Kumpi vie suomalaisten kuninkuuden - Räkä vai Vale?

  1. Räikkönen voittaa Bottaksen kauden kokonaispisteissä

    6 ääntä
    28,6%
  2. Räikkönen voittaa Bottaksen ja tallikaverinsa Vettelin kauden kokonaispisteissä

    2 ääntä
    9,5%
  3. Bottas voittaa Räikkösen kauden kokonaispisteissä

    11 ääntä
    52,4%
  4. Bottas voittaa Räikkösen ja tallikaverinsa Hamiltonin kauden kokonaispisteissä

    2 ääntä
    9,5%
  1. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 980
    Saadut tykkäykset:
    340
    Taisi tulla syrjäyttäminen melko väkisin... Mielenkiintoista nähdä, miten Ecclestonen syrjäyttäminen vaikuttaa käytännössä pitemmän päälle.
     
  2. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Huomenna alkaa ensimmäiset testit. Jonkun verran autoja jo esitelty mm. "kuvauspäivien" ajeluissa.

    McLarenin oranssin ottaminen mukaan väritykseen näyttää freesille. Toivottavasti värityksessä mukana varsinaisella kaudellakin (vai havitellaanko vain vielä isoa sponssia). Alkoi jo tympäisemäänkin hopea-musta "hopeanuoli-väritys", joka oli jo 20 vuotta. Tosin vielä hallitsevampi oranssi maalauskaavio näyttäisi paremmalta. Musta on niin äärimmäisen tylsä väri F1-autossa (Lotus JPS ainoa poikkeus, mutta se olikin musta-kulta).
    http://cdn.images.express.co.uk/img/dynamic/galleries/x701/217375.jpg

    Autoissa näyttää olevan järjestään jäätävän kokoinen hainevä ja etusiivet palaavat taas hirveäksi aerosillisalaatiksi. Jotkut varmaan näistä muutoksista pitävät, mutta itse inhoan klassisempien linjojen ystävänä. Takasiipi- ja takarenkaat puolestaan näyttävät oikein maukkailta, niissä on hyvällä tapaa muistumia 70-luvun formuloista. Eturenkaat taas näyttävät suhteessa aika ponttooneilta. Ei nyt onneksi niin palloille kuitenkaan kuin urarenkaat aikoinaan.
     
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 194
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Nuolen mallinen etusiipi on mielestäni oikein hieno. Hainevä taas ei ja liekö tuo on sääntöihin tarkoituksella sallittu vai sitten vahingossa mukaan päässyt asia, jota tallit hyödyntävät. Toisaalta tuo vielä jotenkin menee, koska siihen on aiemminkin tottunut, mutta se pieni siipi siellä päällä on aika ruma.

    Tähän mennessä esitellyistä autoista ehdottomasti linjakkain, siroin ja yksityiskohtaisin on ehdottomasti Mersu. Red Bullin autoa en vielä kokonaan ole nähnyt, joten en osaa sanoa siitä. Ferrari oli aika perinteinen ja jotenkin raskaan näköinen. Eihän noilla muodoilla oikeasti mitään tekemistä ole painon kanssa, mutta ferrarissa tuntuu olevan hieman leveämpää osaa siellä ja täällä verrattuna esim. Mersuun. Toro Rosso oli myös positiivinen yllätys.

    McLarenin oranssi on ihan kiva, mutta jotenkin tylsästi maalattu. Väkisellä tuli mieleen Force India, vaikka siinä ei koskaan yhtä hallitsevasti ole oranssia ollut. Maalaus on hieman tökerö ja menee vähän keskikastin tallin satunnaiseksi maalailuksi.

    Toki autot pitää vielä radalla nähdä ennen kuin lopullista sanaa sanoo ulkonäöstä.

    Nopeuteen mikään noista ei tietenkään vaikuta.
     
  4. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Eka testipäivä päättymässä.

    Ferrarin kulku lupaavaa, Vettel vain kymmenyksen Hamiltonin päivän parhaasta, vaikka alla mediumit ja Hamiltonilla softit. Varhaista tietenkin veikkailla yhtään mitään, mutta ainakin se on hyvä merkki, että Ferrarilla on saatu ajettua koko päivä.

    Ja ylläri ylläri, McLaren-Hondalla ollut öljyvuoto. :D

    Vika testipäivä vasta sitten kertonee jotain voimasuhteista. Siihen asti voidaan peitellä nopeutta.
     
  5. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 762
    Saadut tykkäykset:
    325
    Melbournen harjoitukset tai pikemminkin aika-ajo kertoo jotain voimasuhteista.
     
  6. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Tuskin mikään tiimi uskaltaa jättää kokeilematta maksiminopeuttaan testijaksolla. Toki sitäkin voidaan tehdä niin, että ajetaan vain osa radasta täysillä. :)

    Muistaakseni aika hyvin viime aikoina testit ovat näyttäneet voimasuhteet. Jos testeissä on ollut huono tai ongelmissa, on sitä myös kauden alussa. Toisaalta joku Mersu voi pelata niin kovaa pokeria, että "hiekkasäkittäisi" tässä vaiheessa. Mutta veikkaan kyllä, että nyt ei mikään tiimi ole niin itsevarma, kun autot ovat muuttuneet niin paljon.
     
  7. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Toro Rosson "Red Bull -tölkkiväritys" on ehdottomasti positiivinen muutos. Tuplatallin autot erottaa vihdoinkin kunnolla toisistaan. Olenkin ihmetellyt, miksei ole aiemmin ollut selkeämmin tölkkivärejä autoissa.

    [​IMG]

    Testejä voi seurata livenä: https://www.autosport.com/live
     
  8. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Ensimmäiset testit päättyneet. Räkä oli molempina päivinään nopein, muutenkin Ferrari on arvioiden mukaan näyttänyt todella hyvältä ja tasapainoiselta. Kuulemma paremmalta kuin Mersu.

    No, nämä oli vasta ensimmäiset testit, mutta erittäin lupaavaa ajatellen Ferrarin kautta. Olisiko tämä vihdoinkin comeback-kausi. Mersu tullee kuitenkin olemaan taas vahva, ei epäilystä. Red Bull ei säväyttänyt, mutta Newey on nero, joten autossa lienee potentiaalia. McLaren jatkoi onnetonta taaperrustaan. Honda on edelleen heikko ja epäluotettava. Mahtaa Alonsoa harmittaa, kun ei lähtenyt Mersulle.

    Lance Stroll tuhosi Williamsin niin pahoin, ettei enää viimeisenä päivänä pystyneet testaamaan. Olisiko tämä myös vihdoinkin kausi, jolloin kuskeilta vaaditaan jotain ja miehet erotellaan pojista.
     
  9. JaySee

    JaySee swiftly and with style Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.03.2002
    Viestejä:
    1 224
    Saadut tykkäykset:
    75
    Vuosi sitten Ferrari näytti myös hyvältä ja uhoaminen alkoi. Nyt ymmärtävät pitää pienempää ääntä.
     
  10. vps358

    vps358 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 767
    Saadut tykkäykset:
    489
    Sen verran eroa edelliskauteen on, että se Ferrarin nopeus tulee nyt pykälää kovemmilla renkailla kuin Mersulla.
    Viime vuonna Ferrari tartti pykälää pehmeämmät....

    T: Vesku
     
  11. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 194
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Jotenkin on tuo McLarenin väritys koko ajan kutittanut takaraivossa ja nyt kun näin Maxilta Räkän mestaruusvuoden tiivistelmän niin selvisihän se kutituksen syy.

    Spyker:

    http://orig06.deviantart.net/102a/f/2009/029/c/1/spyker_f1_2007_by_p3p70.jpg

    Vähän offtopic, mutta ehkäpä jopa parempi tässä ketjussa: ovatko muut katsoneet noita kausitiivistelmiä? Niitä on näytetty Maxilla ja ainakin kasarikausista (elleivät jopa jo aiemmin) ovat aloittaneet ja nyt on näytetty Räkän mestaruusvuotta. Ohjelmat ovat ihan jees, mutta suomennokset ovat ihan hanurista. Nyt oli qualifying jopa käännetty aika-ajoksi eikä karsinnaksi, kuten aiemmin, mutta edelleen oli niin tyhmiä suomennoksia, että en ymmärrä, miten tuo on mennyt maikkarille läpi.
    En nyt kaikkia pahempia muista, mutta yksi oli esim "Kovalainen recovers" tilanteessa, jossa hän käy hiekalla. Eli hän pääsee takaisin radalle. Suomennos oli joko "Kovalainen elpyy" tai "Kovalainen palautuu", mutta ei missään tapauksessa tilanteeseen sopiva. Samanlaista settiä oli paljon ja muutamaan otteeseen kuskien nimiäkin oli kirjoitettu väärin. Ihme kökköä.
     
  12. vps358

    vps358 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 767
    Saadut tykkäykset:
    489
    ^
    Maiggarilla ei ole enää rahaa kalliiden formuloiden jälkeen mihinkään "turhaan"....

    T: Vesku
     
  13. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Ei ole vielä tullut katsottua, mutta pari kiinnostavaa (Senna, Prost) onnistuin tallentamaan. Pitää katsella ne nyt ennen kauden alkua.

    Tänään jatkuu sitten taas talvitestit, toinen ja samalla viimeinen viikko ennen Melbournea. Mielenkiintoista nähdä, tuovatko tiimit jotain uutta testeihin. Se jo viime viikolla nähty T- tai tupla-T-siipi on aika karsean näköinen kötöstys. Toivottavasti ne karsitaan pois autoista ennen kautta, tulee mieleen karmeimmat viritykset, kuten McLarenin siipi 1995-1996.
     
  14. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 194
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    T-siipi ja se pitkä hainevä olisi kiva saada pois. Mutta, kuten Red Bullilta sanottiin, niin jos säännöt sen sallivat ja siitä saa edes tuhannesosan edun, niin kaikki sellaisen laittavat autoonsa. Toivottavasti jossain vaiheessa kautta sääntöihin saisi muutoksen, jolla ne saa pois. En edes ymmärrä, miten tuollainen moka on mukaan päässyt.

    Joko nämä siis ovat viimeiset testit? Eipä paljoa tällä kaudella ollut. Vielä pitäisi siis jaksaa odotella ekaa kisaa, jotta todellisen vauhdin näkee. Toivottavasti Ferrarin lupaava nopeus on todellista.
     
  15. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 707
    Saadut tykkäykset:
    374
    No hainevä vielä menee jotenkin, tosin luulisi että siitä on vaan haittaa heti jos tuulee, aina jossain on se sivutuuli ja sivupinta-ala kasvaa melkoisesti ja vielä takaa ylhäältä, vaan kai se tasoittaa sitten pyörteilyä niin että jotain etua syntyy... Mutta tuo ohut T-siipi on kyllä jotain todella naurettavan näköistä, jopa muinaisen McLarenin viikinkisarvet näytti hyvältä tuohon räpellykseen verrattuna.
     
  16. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Tämä on tosiaan viimeinen testirupeama ennen kauden alkua. Seuraavat testipäivät vasta sitten jo kauden alettua. On tämä aika erilaista verrattuna vapaan testaamisen aikakauteen. :)

    Vettel ja Massa ajoivat tänään melkoisen kierrosmäärän molemmat: 168. Enemmän kuin mersukuskit (jotka jakaneet ajovuorot puoliin päiviin) yhteensä. Ferrari jatkaa suosikkina kohti kautta, tänään puolisen sekuntia nopeampi kierroksella kuin Mersu samoilla renkailla (softit). Red Bull kaksi pykälää pehmeämmillä renkailla (ultrasoftit) kuusi tuhannesosaa nopeampi ja Massa pykälää pehmeämmillä (supersoftit) kaksi kymppää nopeampi. Kierrosajoille ei tosin voi laittaa hirveästi arvoa testeissä. Itse toisaalta kyllä uskon, että keskiviikkona ja torstaina nähdään maksimivauhtitestejä. En lähimenneisyydestä muista näin hyvin menneitä testejä Ferrarilta. McLarenilla ollut taas ongelmia ja Honda joutunut jo pahoittelemaan (taas).
     
  17. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Toka vika testipäivä takana ja Ferrari vaikuttaa edelleen erittäin hyvälle. Pehmeimmillä renkailla Vettel oli kolme kymmenystä nopeampi kuin Hamilton. Vettel myös monta kertaa sandbaggasi löysäämällä kaasua ennen maaliviivaa. :D

    Ferrari on nopea ja luotettava. Mersu ainakin luotettava, mutta aiempien vuosien etu on toivottavasti mennyttä. Mersun kuskien välinen ero selvinnee vasta Melbournessa, ellei huomenna molemmat yritä maksimivauhtia. McLaren on sekä hidas että epäluotettava. Syy on ainakin Hondassa (jota ei kuulemma voida ajaa täysillä tehoilla rikkoutumisen pelossa).
     
  18. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 980
    Saadut tykkäykset:
    340
    Bottas muuten sanoi jossain haastattelussa, että testeissä ei tarvitse välttämättä puristaa moottorista täysiä tehoja tuollaisissa aika-ajovedoissa, koska se ei ole testaamisen kannalta niin oleellista. Pystyvät kuulemma päättelemään, että miten nopeasti kierros menisi maksimitehoilla. ;)
     
  19. JaySee

    JaySee swiftly and with style Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.03.2002
    Viestejä:
    1 224
    Saadut tykkäykset:
    75
    Aika huolestuttavaa on muutamien kuskien arvelu siitä, että uusilla autoilla olisi vaikeampaa ohittaa. Toivottavasti näin ei tule olemaan.
     
  20. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 980
    Saadut tykkäykset:
    340
    Ohituksen vaikeuteen yhdistettynä vielä se, että renkaat ovat kovemmat, joten renkaiden kuluminen ei ole niin ongelma. Veikkaan, että heti ekan kisan jälkeen tulee hirveä parku, että montaa sääntöä pitää muuttaa. :D