Kimi toiseksi suurin Ferrari-kuski: https://www.is.fi/formula1/art-2000005452273.html "Räikköselle upea sijoitus suurin Ferrari-kuski -äänestyksessä – päihitti legendaarisia nimiä"
Pierelli lisäsi ensi kaudelle uuden hyperpehmeän seoksen, jota on odotettu, mutta samalla lisättiin myös uusi superkova seos. https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen...aaressa-kaksi-uutta-seosta/6668878#gs.jygDW28 Keksiikö kukaan käyttötarkoitusta tuolle superkovalle? edit: tällainen tieto tuli vastaan: It will be what Pirelli describes as its "insurance policy" given the other compounds have gone softer for next season. Eli tarkoittaako tuo nyt sitä, että jokainen vanha seos on hieman pehmeämpi kuin aiemmin? Tuohan tarkoittaisi sitä, että jokainen seos on käytännössä sitten uusi...
No nyt on kausi ohi. Bottakselle hieno paalu, voitto ja nopein kierros. Hamilton oli ehkä toisella rengassetillä nopeampi, mutta saa olla, jos ohi ei pääse. Ja Bottas kuitenkin ajoi sen nopeimman kierrosajan. Tosin Hamilton oli jo voittanut mestaruuden, joten en tiedä, miten täysillä jaksoi keskittyä. Kimillä oli aika ankea viikonloppu. Jännä miten hän saa edelleen jatkaa Ferrarilla. En tietenkään valita. Niko Kari ajoi myös hienosti pikkuformuloissa, mutta jälkimmäinen kisa kertoi taas sen, miksi hän sai tallista potkut. Niko on välillä ajanut nopeasti ja voitto varsinkin oli todella hieno suoritus. Hän kuitenkin tahtoo tehdä ihmeellisiä kolareita ja ajaminen ei ole ollut tasaista. Toivottavasti hän kuitenkin saa jostain sarjasta hyvän paikan ja voisi vielä joku päivä yrittää isompiin formuloihin.
Ei taida olla parempiakaan vaihtoehtoja tarjolla. Koska Ferrarilla on kuitenkin tuo selkeä ykkös-/kakkoskuskijako (vaikka muodon vuoksi välillä muuta väittävät), niin ei siihen voi mitään "nälkäistä nuorukaista" palkata, sillä loppuisi into saman tien kun talli ei anna voittaa, kuten Kimillekin kävi muutaman kerran tällä kaudella. Riitaisat tallikaverukset tappaisi koko tallin hyvän fiiliksen. Bottaksen suorituksesta ei kyllä jäänyt nyt mitään jossiteltavaa. Tallikaveri jäi selkeästi taakse.
Kauden tylsin kisa, totaalinen borefest. Toi mieleen jotkut formulahistorian tylsimmistä kausista (Schumi cruisailemassa voitosta voittoon). Mukava tietty Valtterille, että tuli vikasta kisasta voitto. Voi lähteä positiivisin mielin valmistautumaan tulevaan kauteen. Vaikka todeta coulthard-maisesti ”Next year is my year!” (eihän se koskaan ollut, mutta itseluottamus toki tärkeää noissa hommissa). Mitä odotitte, mitä Kimin olisi pitänyt kisassa tehdä lunastaakseen hyväksyntänne? Aika epärealistista ajatella, että olisi jostain syystä saanut ajaa kolmanneksi Vettelin ohi. Siinä mielessä maksimisuoritus. Hurraa, nyt on sitten uusi logo ja ”uusi aikakausi alkaa tästä”. Ainakin autot pilataan haloilla ensi vuonna eli sikäli tosiaan uusi aika alkaa. Muuten lienee samaa luvassa. Todennäköinen toinen helppo mestaruus Hamiltonille, jollei mikään muutu radikaalisti talven aikana. Mielenkiintoisinta on nähdä McLarenin suorituskyky Renaultin koneella. Nähdään onko puheet pelkän moottorin heikkoudesta totta.
En tiedä oliko kisa maailman tylsin. Lopussa oli ihan mukavasti jännitettä, kun Bottas teki sen pienen virheen. Sen lisäksi takajoukoissa oli ainakin hieman taistelua. Ei paras kisa kilpailumielessä tällä kaudella, mutta mukavaksi sen teki Bottaksen voitto. Hyvä pointti tuo Coulthardista. Tuloksellisesti Kimille oli tuo maksimisuoritus. Mutta kun Vettel on selkeästi Red Bulleja nopeampi ja Kimi ei pärjää vauhdissa kummallekaan, niin eihän se nopeudellisesti ole hyvin. Kimi voitti Maxin vain, koska radalla on hankala ohittaa. Veikkaan, että Maxilla olisi ollut enemmän vauhtia. Ja kuten Ricciardo totesi, niin Kimin olisi Ferrarilla pitänyt olla enemmän pisteissä edellä kauden päätteeksi. Ikävä, että Kimi ei saanut voittaa tällä kaudella. Ferrari vai 1-2 voittoa Vettelille Kimin kustannuksella. Logo ei ole niin hieno, mutta mitä väliä yhdellä logolla. Halostakaan en ole niin innoissani, mutta enemmän minua harmittaa bensan säästäminen, joka yhdessä Halon lisäpainon kanssa tekee kisa-ajamisesta ikävämpää. Hamiltonhan tuosta jo omat kommenttinsa sanoi ja Kimikin on ollut tuota bensan säästelyä vastaan. Ja luulen, että eivät ole kaksin tuon ajatuksen kanssa. Ongelmia voi tulla myös moottorien määrän rajoittamisesta. Toivottavasti McLaren nousee ja toisaalta toivon myös Hondan moottorille paljon hyvää. Jotta edes vähän lähemmäksi kärkeä saisi myös muita autoja.
Niin, ja Valtteri voitti koska vauhtia oli eniten. Jos Verstappenkin olisi maailmanmestari, jos olisi ollut enemmän vauhtia aikoinaan. Ricciardon purkausta pidin hänelle hyvin epätyypillisenä, mutta toisaalta inhimillisesti ymmärrettävänä. Pettyneen miehen parahdus, kun auto petti alta ja Kimi vei sarjan neljännen sijan. Varmaan niissäkin puheissa on ollut perää, joissa Ricciardoa on viety Ferrarille. Eipä kuitenkaan aja Ferrarilla eli jostain Ricciardolle epäselvästä syystä Kimistä pidetään siellä enemmän kuin hänestä. Harmittaahan se, kiukuttaakin. Kimi on kuitenkin Ferrarin viimeisin maailmanmestari ja ennustan, ettei Ricciardo tule koskaan mestaruutta voittamaan. Tulosliuska ja puheet olisi aika erilaisia, jos Kimin olisi annettu ottaa ne pari voittoa Vettelin sijaan. Vai mitä.
Kimin olisi pitänyt tehdä sama mitä olisi pitänyt tehdä koko kauden eli olla aika-ajon jälkeen Vettelin edellä lähtöruudussa. Silloin ei tartte ohituslupaa.
Silloin se olisi hoidettu joko "varikkotaktiikalla", tai suoralla tallimääräyksellä, kuten muutaman kerran nähtiin tällä kaudella.
Siihen on eräällä Vettelillä tainnut olla oma sanansa sanottavanaan... Ei taida Ferrarille päästä, niin kauan kun Vettel ajaa siellä. T: Vesku
Jeps. Näin veikkaan itsekin, vaikka Vettel itse on sanonut muuta, niin varmasti vain seliselijuttua. Räkä on hyvä tallikaveri Vettelille. Ja Kimin suosio on Italiassa niin kovaa luokkaa, että jo sekin puoltaa Kimin pestiä. Toki Mutta olihan tuossa kisassa aika selvää se, että Maxilla oli enemmän vauhtia, mutta ei päässyt ohi. Toisaalta Kimi sanoi, että joutui koko kisan ajan säästelemään bensaa, mutta silti. Max joutui kisan lopussa kierroksella ohitettavien taakse jumiin ja jäi 3 sekunnin päähän Kimistä. Ajoi kuitenkin muutamassa kierroksessa eron takaisin hieman yli sekuntiin. Mutta kisahan ei tietenkään ole aika-ajo, joten tuolla ei tuloksellisesti ole mitään väliä. Pointti olikin vain siinä, miten paljon nopeampi Vettel oli kuin Kimi. Red Bullit eivät nopeudessa mahtaneet Vettelille mitään, mutta Kimi taas oli niiden kanssa pulassa. Sijoituksesta välittämättä. https://www.f1fanatic.co.uk/2017/11...-prix-interactive-lap-times-and-fastest-laps/ Tuolta voipi katsella nopeimpia kierrosaikoja per kuljettaja. Onhan noissa Kimi ja Vettelin kierrosajoissa ihan älytön ero. Mutta hienoa, että Kimi jatkaa vielä yhden kauden Ferrarilla.
http://www.gptoday.com/full_story/view/625686/F1_team_bosses_reveal_their_top_10_drivers_of_2017/ Tallipäälliköt äänestivät taas parhaimmista kuskeista. Hauskasti Kimi on taas seitsemäntenä. Arvostusta häntä kohtaan siis edelleen löytyy. Sen sijaan Bottas oli vasta kymmenes, mikä on ollut oikeastaan aika monen mielipide hänen kaudestaan. Voittojen ja paalupaikkojen määrä ei kuitenkaan ollut sitä, mitä odotettiin ja varsinkin loppukaudesta Bottas oli pahasti Hamiltonia jäljessä. Hamiltonin nopeutta voidaan vaikka miten puolustella uudella moottorilla jne. Ja Bottaksen viimeisen kisan voitto, vaikka todella hieno olikin, tuli vasta sen jälkeen kun Hamilton oli jo varmistanut mestaruutensa. Jännästi Hamilton ei ole koskaan voittanut kaudella enää sen jälkeen, kun on varmistanut mestaruutensa. Jospa Bottas löytäisi jostain sen pienen vaihteen eteenpäin ja pystyisi haastamaan Hamiltonin, kuten Niko aikanaan.
Kubican paluu ei sitten tapahdu. Olisihan tuo ollut kiva nähdä, mutta ehkä näin on parempi. http://www.planetf1.com/news/kubica-out-of-contention-for-williams-seat-report/
Harmi, kun Williamsista on tullut maksukuskien talli. Ehkä joskus vielä suunta kääntyy tai sitten edessä on hidas saubermainen hiipuminen. Jälkimmäinen valitettavasti todennäköisempi skenaario, kun Frank ei ole enää tallin sielu. En itse missään vaiheessa pitänyt järkevänä, enkä edes realistisena Kubican paluusuunnitelmia. En ymmärrä edes sitä mistä Kubica-hehkutus on lähtöisin. Seurasin sarjaa kyllä silloinkin kun ajoi, enkä muista jättäneen säväyttävää muistijälkeä. No, jonkun mielestä aina joku "olisi ehkä ollut joskus mestari jos ja jos...". Sen mitä nyt testituloksia katsoin, niin Kubica ei säväyttänyt nyt myöskään testeissä, kun jäi 2 sekuntia Strollille. Vaikka fyysisesti olisikin riittävän kuntoutunut, niin ikää on jo 33, ollut liian kauan rallissa eikä yhtään mitään näyttöjä rata-autoilun puolelta onnettomuuden jälkeen. Eli ehkä omankin turvallisuutensa puolesta parempi, ettei tee paluuta. Hamilton on näyttänyt aloittaneen psyykkisen pelin ensi kautta ajatellen ja Bottaksen itsetunto taitaa olla jo coulthardeina. Sellaista sopertelua tullut siitä, miten kaiken osuessa kohdalleen voittaminen on mahdollista. Liekö enää itsekään uskoo mahdollisuuksiinsa, vaikka Wolff kuinka yrittää parhaansa tukea. Nyt tarvittaisiin annos nicomaista kovuutta ja omistautunutta työntekoa.
Samaa oli myös maikkarin sivuilla, että Sirotkin olisi selkeä suosikki. Ja rehellisesti sanottuna varmasti vauhdin puolesta olisikin, mutta kyllähän Kubicasta olisi isommat otsikot ja huomion saanut. Jos ei olisi pärjännyt vaikka 6 kisan aikana tarpeeksi hyvin, niin aina olisi voinut vaihtaa. Kubican f1-ura jäi kesken juuri siinä mahdollisen suuremman menestyksen kynnyksellä ja senkin vuoksi antaisin hänelle pienen mahdollisuuden. Mutta f1-maailmassa ei paljon ylimääräisiä mahdollisuuksia jaella...
Mielestäni Williams tarvitsisi Strollin kaveriksi jonkun kokeneen kuljettajan, mutta eihän tätä ole siellä aina aiemminkaan ymmärretty. Rämpikööt rauhassa siis.
Williamsin kuski-ilmoitus piti tapahtua tänään, mutta se siirrettiin tammikuulle. Ehkä tässä tarinassa nähdään sittenkin vielä muutama juonenkäänne.