F1-kausi 2017

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana TheRealThing, 16.01.2017.

?

Kumpi vie suomalaisten kuninkuuden - Räkä vai Vale?

  1. Räikkönen voittaa Bottaksen kauden kokonaispisteissä

    6 ääntä
    28,6%
  2. Räikkönen voittaa Bottaksen ja tallikaverinsa Vettelin kauden kokonaispisteissä

    2 ääntä
    9,5%
  3. Bottas voittaa Räikkösen kauden kokonaispisteissä

    11 ääntä
    52,4%
  4. Bottas voittaa Räikkösen ja tallikaverinsa Hamiltonin kauden kokonaispisteissä

    2 ääntä
    9,5%
  1. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 499
    Saadut tykkäykset:
    41
    Suurin vääryys olisi tuossa ollut ettei Vettelin auto olisi saanut osumaa, vaan ainoastaan Kimin, Alonson ja Max:n kisa olisi päättynyt.
     
    nepa tykkää tästä.
  2. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 194
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Liekö tässä paskin idea ikinä: http://www.gptoday.com/full_story/view/617986/Formula_1_making_exhaust_ceramic_microphone/

    En tiedä oikein tarkalleen, miten tuon "mikrofonin" olisi tarkoitus toimia, mutta ei kait sentään kyse ole samanlaisesta idiootista huijauksesta, mitä harrastetaan tavisautojenkin puolella, että kaiuttimista toistetaan moottorien ääniä. Toki sillä erolla, että tavisautoissa äänet ovat vissiin ihan keksittyjä, eli tulevat siis nauhoituksena lienee, mutta tässä tapauksessa formulan pakoputkeen sijoitetaan mikrofoni.

    Onko tarkoituksena laittaa radan varteen kasa isoja kaiuttimia toistamaan formuloiden ääntä vaiko ohjata äänet televisioon, jotta kotona äänet ovat isommalla vaiko peräti kiinnittää formulan selkään kaiutin, mikä sinänsä olisi jopa hyvä idea, koska sillä saisi isommat äänet kuin mitä autoissa nyt on. :rolleyes:
     
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 194
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Mielenkiintoisesti suomalaisten asetelmat ovat kääntyneet hieman päälaelleen. Toki Kimi on edelleen selkeästi kakkoskuski, mutta on viime kisoissa ollut kuitenkin melko nopea ja Malesiassa koko viikonlopun taas kerran Vetteliä nopeampi kisan alkuun asti. Voitto olisi ollut mahdollinen toimivalla autolla, mutta turha jossitella. Vauhtia kuitenkin löytyy ja kukaan ei oikein sen puolesta voi kiistää etteikö Kimi olisi ansainnut jatkoa. Ensi vuonna on taas uudet jatkoneuvottelut ja samanlaisella ajolla ja ehkä hieman muiden kuskien hyvin valitessa tallipaikkoja voipi Kimillä olla pikku saumat jatkaa.

    Valtterin tilanne on puolestaan muuttunut ihan totaalisesti. Vielä ennen kesää hän oli ainakin teoriassa mukana mm-taistossa, pystyi joka aika-ajoissa ajamaan top kolmeen ja kisoissa oli hyvässä vauhdissa, mistä kertoo pari voittoakin. Aikaero Hamiltoniin oli keskimäärin pienempi kuin Rosbergilla. Kesätauon jälkeen (ja taisi olla jo hieman ennen sitä) vauhti on kuitenkin kadonnut täysin. Kierrosajoissa on pahimmillaan ollut sekä aika-ajoissa että kisoissa yli puolen sekunnin ero Hamiltoniin ja top kolme -sijat ovat vaihtuneet top viisi -sijoiksi samalla, kun Hamilton ajaa kärjessä. Valtteri on ollut paljon julkisuudessa kertomassa siitä, miten nyt menee niin ja niin hankalasti, aivan kuin pitäisi yrittää selitellä sitä, miksi ei kulje. Tuossa on tietty ero Kimiin, joka huonoinakin hetkinä vain toteaa, että pitää tehdä asiat paremmin ja hoitaa sitten niitä tiimin sisällä. Tuntuu, että Valtterilla on hieman tarve selitellä julkisuudessa huonoa ajoaan. Avoimuus ei sinänsä ole haitta, mutta kun sitä tulee liikaa, niin se alkaa tuntumaan selittelyltä.
    Ei ole ihme, että Mersu puolijulkisesti miettii Verstappenin palkkaamista vuodelle 2019 ja siitä ei liene epäselvyyttä kenen paikalle hän tulisi.

    Valtterilla on onneksi vielä ensi kausi aikaa, mutta vauhdin pitää parantua viimeistään silloin merkittävästi ja mielellään jo tällä kaudella. Muuten hän tulee tekemään ns. puolikovalaiset. Heikkiä paremmin on toki pärjännyt, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi hyvin Hamiltonin vauhdissa pitkässä juoksussa.
     
  4. JaySee

    JaySee swiftly and with style Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.03.2002
    Viestejä:
    1 224
    Saadut tykkäykset:
    75
    Ei kai nyt sentään. FP2:ssa Vettel oli aika selvästi Kimiä nopeampi ja FP3:ssakin Kimin aika oli huonompi kuin Vettelin FP2-aika.

    Onkohan Hamiltonilla mitään sanomista tuohon, kuten Vettelillä näyttäisi olevan Ferrarilla? Tuskin haluaa Maxia tallikaverikseen, jos huonompiakin (= parempia tallikaverina) on tarjolla. Itse veikkaan, että Max ajaa Ferrarilla 2019, jos Vettel ei onnistu tuomaan mestaruutta 2018. Sitten ei enää kysytä Sebin mielipidettä.
     
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 194
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    FP2:ssa Kimi oli muistaakseni pitkissä vedoissa Vetteliä nopeampi. FP3:n ajat puolestaan olivat olosuhteista johtuen hitaampia.
    Mutta kuitenkin. Kimi oli silti oikein hyvässä vauhdissa. Ehkäpä Vettel olisi aika-ajoissa jostain sen kympin tai pari repinyt, mutta vaikea sanoa, kun homma jäi kesken.

    Varmasti Hamilton voi vaikuttaa tuohon. Hamilton on myös kuulemma blokannut sekä Alonson että Vettelin pois, ellen väärin muista. Kuitenkin lopulta päätöksen tekee talli ja en oikein tiedä, ketä muita tuolla olisi tarjolla. Jos ihan kärkikaartia haluaa.
    edit: tämmöistä spekulaatiota löytyi maxista http://www.gptoday.com/full_story/view/619049/Mercedes_8216half_way_to_signing8217_Verstappen/
    Varmasti Ferrarikin kaverin itselleen haluaisi.
     
  6. JaySee

    JaySee swiftly and with style Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.03.2002
    Viestejä:
    1 224
    Saadut tykkäykset:
    75
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 194
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Ihan mielenkiintoinen tuo Maxin uusi sopimus. Eli heti avautui jatkomahdollisuuksia Räkälle ja Bottakselle.
    Ricciardoa on veikkailtu sitten mersun miehenksi, mikä voi olla ihan todennäköistäkin. Ferrarille hän ei pääse, koska on jo kerran ollut Vettelin tallikaveri ja voittanut hänet. Yksi vaihtoehto hänen jatkolleen tietenkin olisi Red Bull, mutta nopeudessa hän ei ole pärjännyt Maxille ja talli selkeästi panostaa lähivuodet Maxiin. Sen lisäksi Red Bullin toiminta viime aikoina on ollut ainakin Ricciardon kommenttien perusteella sellaista, että häntä ei tallin sisällä (tai johdossa) otetan täysin vakavasti. Voipi ehkä tulla hieman kakkoskuskin fiilistä.

    Maxin soppari siis pelaa aika hyvin Räkän pussiin. Mikäli Kimi ajaa ensi kaudella hyvin, mikä on ihan realistista, niin Ferrari saattaisi vielä antaa Kimille vuoden tai pari. Tilalle ei olisi kuin todella nuoria kuskeja, joiden ajattaminen ei ole Ferrarin kaltaista. Tosin mahdollinen tallipäällikön vaihtuminen voi muuttaa tilannetta. Arrivaperkele on ollut kyllä hyvin Kimin takana ja vice versa.

    Kimin vauhti oli ihan hyvää koko Austinin viikonlopun ajan. Hieman ihmettelin pitkään vedettyä varikkopysähdystä. Konservatiivisen tallin konservatiiviset taktiikat olivat nousta Kimin palkintopallin esteeksi. Red Bullilta oli hieno aikainen varikkopysähdys ja Maxilta loistavaa ajamista. Max myös teki todella hienon ohituksen Kimistä. Mutta. Max ajoi radan ulkopuolella ohitushetkellä ja rangaistus oli ihan selviö. Vaikka kisassa nähtiin paljon taisteluita, joissa toinen auto kävi välillä ulkona, niin yhtään vastaavaa tilannetta ei ollut kisassa, jossa toinen auto ohitti toisen puhtaasti radan ulkopuolelta. Jos Kimi olisi painanut Maxin ulos, niin tuomaristo olisi voinut olla eri mieltä, mutta tosi asiassa Maxilla olisi ollut tilaa ajaa se puoli metriä lähempänä rataa ja tehdä ohitus ja välttää rangaistus. Molemmat kuskit ajoivat hienosti, mutta erilaisilla taktiikoilla. Kumpikin olisi ansainnut kolmannen sijan ja toki näin suomalaisena lopputulos oli kiva, mutta ei olisi pahasti haitannut, jos Max olisi puhtaasti ohi tullut ja ollut kolmas. Iso miinus toki Kimille taas aika-ajosta, jossa olisi ollut mahdollista olla pari sijaa ylempänä ja sitä myöten kisa olisi ollut paljon helpompi. Tosin lopputulos olisi luultavasti ollut sama eli kolmas.

    Mutta sitten se viikonlopun ikävin asia. Valtteri Bottas.
    Vale on ollut viime kisoissa ihan surkean hidas verrattuna Hamiltoniin. Kisassa Valtteri ajoi pahimmillaan yli sekuntia Hamiltonia hitaammin eikä aika-ajoissakaan voinut estää Vettelin toista sijaa. Onneksi Valtterilla on jo ensi kaudesta soppari, mutta karu ja ikävä fakta on se, että Valtterin pitää ensi kaudella taistella tosissaan maailmanmestaruudesta eikä sekään välttämättä riitä tallipaikan pitämiseen. Hamilton on kova tuhoamaan suomalaisia. Muut kyllä näyttävät pysyvän hänen vauhdissaan, mutta suomalaisten formulauria Hamilton on kova lopettamaan. Toivottavasti Valtteri pystyy ensi kaudella taistelemaan tosissaan Hamiltonia vastaan, koska muuten uran ajetaan loppuun keskitallin autoissa, jos niissäkään.
     
  8. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 707
    Saadut tykkäykset:
    374
    Valtterin vauhtia voi selittää se, että ainakin viimistä edellisessä kisassa hänen autossa oli näitä "päivitysosia", jotka Hamilton totesi hitaammaksi kuin vanhat osat, ja Hamiltonin autoon palautettiin vanha setti. Valtterin tehtäväksi jäi ajaa kisa uusilla osilla, ja veikkaan että samaa tehtiin nytkin eli testiä ensi kaudelle. Olisi tietysti helppoa ajatellan että tiimikavereita on hyvä vertailla kun heillä on samanlaiset autot, mutta eipä aina olekaan.
     
  9. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 980
    Saadut tykkäykset:
    340
    Valtterin hitauden syyksihän on sanottu sitä, että tämän vuoden Mersu on hankala auto ja tarkka säädöistään. Alkukaudella Hamiltonilla oli parissa kisassa vaikeuksia auton säätämisen kanssa, kun taas Bottaksella meni paremmin. Nyt Hamilton on petrannut, kun taas Bottas on jäänyt perään ruikuttamaan.
     
  10. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 194
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Juu, sehän voi olla ihan oikea syy, tai sitten ei. Mikään ei kuitenkaan poista sitä ongelmaa, että Valtteri on hidas. Toivottavasti Valtteri löytää hyvät säädöt Diivan kanssa. Olisihan se mahtavaa, jos hän pääsisi taas taistelemaan Hamiltonin kanssa kunnolla. :)
     
  11. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 980
    Saadut tykkäykset:
    340
    Joo, viestini oli oikeastaan vastaus 3JJ:lle. Sinun kanssasi olen ihan samaa mieltä.
     
    nepa tykkää tästä.
  12. JaySee

    JaySee swiftly and with style Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.03.2002
    Viestejä:
    1 224
    Saadut tykkäykset:
    75
    Mersun Ricciardo sisään, Bottas ulos -kampanja on jo alkanut.
     
  13. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Hamiltonilla taitaa olla vaan hyvä flow päällä ja Valtteri on vain tuon verran hitaampi. Voihan se (alitajuisesti) henkisesti Valtteria syödäkin, kun koko ajan tuntuu jäävän kaverista vaikka miten hyvin tuntuisi ajavan. Alkaa silloin jo sekin näkymään tuon verran ajassa.

    Verstappenien raivoaminen kisan jälkeen on taas ollut ihan omaa luokkaansa. Totaalinen ylilyönti Maxilta kiukutella toivoen ettei yleisö tulisi ensi vuonna kisaan paikalle ja tuomarien haukkuminen idiooteiksi, kun näin "väärin" häntä kohdeltiin. Osoittaa vain minkä kpään kpää isä on kasvattanut pojastaan. Totaalisia ääliöitä.

    Sen sijaan kisan tuomaristolta kerrankin napakkaa ja nopeaa toimintaa. Näiden Tilke-ratojen syyhän se on, että näitä oikaisuja edes pystyy tapahtumaan. Vaikka en Hamiltonista pidäkään enkä juuri arvostakaan, niin oli mukava kuulla tämän päiväisiä kommentteja siitä, miten noissa kohdissa rataa pitäisi olla vanhaan tapaan ruohoa, jolloin rangaistus ulos ajamisesta tulisi välittömästi. Jäisi nämä pleikkariohitukset tekemättä.
     
    nepa tykkää tästä.
  14. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Alonso ajamassa ensi kesänä Le Mansin, diili Toyotan kanssa käytännössä valmis. Nyt kun Porsche vetäytyi LMP1-luokasta, jää Toyota ainoaksi LMP1-tiimiksi, jolloin myös Alonson mahdollisuus voittaa Le Mans on erittäin hyvä. On myös puhetta, että ajaisi useamman kisan (ainakin Daytona 24h tammikuussa) preppauksena Le Mansia varten. Eka testi Toyotan autolla tulossa 19.11. Bahrainissa. Epäilemättä Hondasta eroon pääseminen on auttanut mahdollisuudessa lähteä ajamaan Toyotalla.

    Pakko nostaa Ferrari-lippistä Alonsolle, mies tavoittelee ihan oikeasti ja intohimolla kolmoiskruunua. Harvinaista nykykuljettajien parissa.
     
  15. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Alonso tavoittelee muita kruunuja vain ja ainoastaan sen takia, että hän on omilla huonoilla valinnoillaan tehnyt mahdottomaksi voittaa F1-sarjassa edes yhtä ainoaa kisaa.
     
  16. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 194
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Miksiköhän harvinaista, sitä voipi miettiä? Alonso on kyllä hieno kuljettaja, yksi parhaimmista koskaan, mutta jos hän ajaisi Mersulla tai Ferrarilla tai Mäkki menisi yhtä nopeaa kuin ne, niin eipä Alonsolla olisi mitään hinkua lähteä muita sarjoja ajelemaan. Ja jos nyt kävisi niin jännästi, että Mäkki ensi kaudella olisi kärjessä, niin ihan varmasti Alonso jättää nuo muut kisat väliin. Ja syy olisi toki ihan hyvä ja looginen eli on pakko keskittyä yhteen sarjaan ja ne muut (vähempiarvoiset) kisat voipi sitten odotella eläkepäiviä. Jos joku nykykuski ajaisi formuloiden ja rallin maailmanmestariksi, niin siinäpä vasta kruunu olisi. Ei tuollaiset "kolmoiskruunut" olisi sen rinnalla paljon mitään.

    edit: toki erittäin mielelläni Alonsoa muissakin sarjoissa seuraan ja kannustan häntä niissä, mutta eihän niitä voi millään verrata f1:siin.
     
  17. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 194
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Olipa taas sellainen viikonloppu, joka oli melkein toisinto koko kaudesta. Hamiltonin moka aika-ajoissa oli tietenkin viikonlopun pelastus, jotta edes hieman jännitystä saatiin kisaan.

    Suomalaisten nopeus oli taas huonompaa kuin tallikavereilla. Rata oli lyhyt ja siten pienensi näennäisesti nopeuseroja. Vaikka Bottas ajoi paalulle, niin nopeus ei kuitenkaan kisassa riittänyt Vettelille. Kimi taas oli pikkaisen Vetteliä hitaampi jatkuvasti. Ei paljoa ja hieno palkintosija taas. Mutta olisipa mahtavaa nähdä Verstappen tai Alonso tai Hamilton Ferrarin ratissa antamassa Vettelille oikeasti vastusta.

    Bottas oli taas huomattavasti Hamiltonia hitaampi. Hänen viikonloppunsa pelasti Hamiltonin ulosajo. Ilman sitä Hamilton olisi ollut paalulla vähintään 0,3 sek. erolla ja kisassa olisi ajellut helppoon voittoon. Toki, jos Bottas olisi saanut paremman lähdön, niin ehkäpä Bottas olisi voinut sen voiton ajaa. Siltipä veikkaan, että Vettelillä olisi ollut vauhtia mahdollisesti varikkokäynnin yhteydessä ajaa ohi.

    Vettel kontrolloi kisaa melko helposti. Tuntui, että Vettel ajoi aika säästellen.

    Mielenkiintoisesti lähtöruudut oli järjestetty siten, että paalu oli (toki loogisesti) oikealla puolella rataa, mutta se tarkoitti sitä, että Vettel Bottasta marginaalisesti paremmalla lähdöllä pääsi ekana paremmalla linjalla ekaan mutkaan. Jos mutka olisi kääntynyt oikealle, niin se olisi ollut Bottaksen.
     
  18. JaySee

    JaySee swiftly and with style Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.03.2002
    Viestejä:
    1 224
    Saadut tykkäykset:
    75
    Kärkikolmikko taisi vain säästellä renkaitaan koko kisan ajan, kun taas Hamilton, raivoamalla läpi koko porukan, ajoi renkaansa loppuun molemmilla stinteillä. Odotin, että olisi jumiutunut jo Maxin taakse, mutta Maxin renkaat taisivat olla vielä pahemmassa kunnossa. Hauskaa, miten kahden viikon Red Bull -uhoamisen jälkeen talli putosi takaisin sinne minne kuuluukin.
     
  19. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 707
    Saadut tykkäykset:
    374
    Iltalehden artikkelissa Hamilton kertoo että koska vaihdettiin uusi moottori ja sen tarvitsee kestää vain kaksi kisaa, niin siitä voitiin huoletta ottaa huomattavasti enemmän tehoa ulos kuin normaalisti olisi mahdollista. Muutenkin aika hyvää kommenttia tästä säästelystä:

    http://www.iltalehti.fi/formulat/201711152200533861_fo.shtml
     
    nepa tykkää tästä.
  20. kmruuska

    kmruuska Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 174
    Saadut tykkäykset:
    389
    Yo. selittää myös sitä miksi Hamilton oli niin paljon jopa tavallistakin nopeampi kuin Bottas.