F1-kausi 2016

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana TheRealThing, 19.03.2016.

  1. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Aika jännä kausi, vaikka tätä nykymenoa olenkin mollannut. Kiva saada myös uusi mestari, neljäs suomalainen jo. Uutisten perusteella Kekekin vaikuttaa olevan fiiliksissä ja miksei olisi. :)

    Räkältä myös hyvä nousu takaisin parrasvaloihin. Vei Vetteliä vastaan aika-ajot 11-10, vaikka pisteissä jonkun verran jäikin taakse. No, kaiken rehellisyyden nimissä Ferrarikin tippui kolmanneksi Red Bullin taakse kauden edetessä. Hieman huolestuttaa ensi kausi Ferrarin osalta, voi olla taas samanlaista turhauttavaa sijoilla 3-6 ajamista.

    Mielenkiintoista nähdä millaisia ensi kauden autot lopulta ovat. Nopeutta on luvattu roimasti lisää, mutta toivottavasti typerää haloa ei tule. Lisää varmasti turvallisuutta, mutta on totaalisen dorkan näköinen ja turvallisinta onkin sitten varmaan jättää ajamatta tai ajaa virtuaalisesti. Mielenkiintoista nähdä myös, miten uuden jenkkiomistajan kädenjälki alkaa näkyä.

    Pyhästi olen luvannut, että ensi kausi on viimeinen, jonka seuraan ja lopetan samalla kuin Räkäkin. Toivottavasti Räkä ei siis jatka kaudelle 2018. :D
     
  2. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 193
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Mestaruus meni oikealle kaverille ja mun mielestä Hamilton ajoi just niin kuin piti. Mitään väärää tai röyhkeää siinä ei ollut. Enkä oman tallin kitinääkään oikein ymmärrä, koska talli oli mestaruutensa jo voittanut. Mikä hemmetin herrasmieslaji formuloiden pitäisi olla? Totta kai tuossa tilanteessa Hamilton ajaa hiljaa. Missään vaiheessa hän ei kuitenkaan vaarallisen hiljaa ajanut eikä aiheuttanut yhtään vaaratilannetta.

    Samanlaista hiljaa ajamista on ennenkin nähty formuloissa, mutta ei ihan vastaavassa tilanteessa. Schumi-Irvine -aikoina Irvine ajoi aina tuolla tavalla Schumin pussiin. Jos Irvine oli keulassa ja Häkä takana, niin vastaavasti Irvine hidasteli ja yritti pelata peliä Schumille. Ja jos Schumi johti ja Irvine oli kakkosena, niin ihan samoin Irvine hidasteli, jotta Schumi pääsisi karkuun.
    Ihan normaalia hommaa. Miksi sitä formulaa pitäisi aina täysillä ajaa, kun muitakin vaihtoehtoja on olemassa? Niin kauan kuin ei suoralla tee äkkijarrutuksia eikä aiheuta vaaratilanteita (mitä Hamilton ei tehnyt), niin kaikki on ok. Ja olihan tuo paljon jännempi kilpailu noin kuin että Mersut olisivat voittaneet kymmenillä sekunneilla, mikä olisi voinut helposti toteutua ilman hidastelua.

    Mielestäni Mersun kitinät vain aiheuttivat hienolle taistelulle ja viikonlopulle ikävän sivumaun.

    Hamiltonin pitäisi kuitenkin hyväksyä, että nyt parempi voitti. Jos mestaruuksia alettaisiin jakamaan sen perusteella, että miten paljon auto hajoaa kauden aikana, niin Häkällä olisi kolme ja Räkällä kaksi mestaruutta, ainakin.
     
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 193
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Mutkanopeutta kyllä, mutta suoranopeutta välttämättä ei, jos eivät moottoreista enemmän saa tehoa ulos, koska uudet, leveät renkaat tuottavat enemmän ilmanvastusta suorilla. Mielenkiintoista on, että Williams on ilmoittanut, että heidän simulaatioissaan autot eivät ole sitä viittä sekuntia nopeampia, mitä on luvattu ja joillakin radoilla (Monza) ehkä jopa nykyistä hitaampia. Kun taas Mersulla on oltu innoissaan siitä, miten paljon nopeampi ensi kauden autot tulevat olemaan. Liekö kertoo hieman jo siitä kummalla kehitystyö on sujunut paremmin? :)

    Haloa ei tule ainakaan ensi kaudeksi. Sehän on jo päätetty. Enkä usko, että sitä sellaisenaan koskaan tulee, vaan jokin hieman tyylikkäämpi tai jopa laatikon ulkopuolelta löydetty keino.
     
  4. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 707
    Saadut tykkäykset:
    369
    Pääasia että uudistusten mukana tulee lisää "mekaanista pitoa", jonka pitäisi helpottaa ohituksia ja toisen auton pesaamista läpi mutkien. Aivan se ja sama sille suoranopeudelle näin katsojan näkökulmasta. Lisäksi näissä isoissa muutoksissa tallien keskinäinen paremmuusjärjestys tahtoo mennä hieman uusiksi, joten sekin olisi vain plussaa.
     
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 193
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Itse asiassa taitaa käydä siten, että uudistukset hankaloittavat tuota ohittamista. Matala ja leveä takasiipi aiheuttaa suuremman turbulenssin takana tulevalle autolle, jolloin sekä mutkissa seuraaminen että imun saaminen suoralla on hankalampaa. Mekaaninen pito renkaista on vain osa mutkassa tarvittavasta pidosta ja mitä nopeampi mutka on sitä enemmän tarvitaan downforcea siivistä. Lopputulos on se, että ohitukset tuskin lisääntyvät. Toivottavasti eivät merkittävästi vähenekään.

    Toivottavasti usea talli olisi kärjessä eikä siten perinteisesti, että uudistuksista hyötyy yksi talli muita enemmän ja kausi on sitä myöten paketoitu.
     
  6. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Mies ajalta jolloin kuskit vielä oli rautaa ja autot peltiä, Sir Jackie Stewart lataa suoraa tekstiä Hamiltonista (itse olen samaa mieltä): http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-2000004887981.html

    Aivan naurettava tuo eilinen episodi, kun jätti testin kesken "huonovointisuuteen" vedoten.. :rolleyes:

    En ole myöskään pitänyt siitä keskustelusta, mitä brittiläinen lehdistö kirjoituksissaan lietsoo, jopa BBC:n toimittaja syyllistyi halpamaiseen keltaisen lehdistön tasoiseen kirjoitteluun. Hamilton myös osoittanut minun silmissä pienuutensa ihmisenä käyttäytymällä epäurheilijamaisesti selittemällä miten hänellä oli epäonnea viitaten, että olisi muuten voittanut. Näin voi sanoa aika moni kuski vuosien varrelta ja Nicollahan oli puolestaan epäonnea aiempina vuosina. Mielestäni halpamaista käytöstä aiemmalta maailmanmestarilta. Hyvin Stewart totesi, kun sanoi primadonnaksi.

    Koville siis näyttää ottavan, kun joku muu, varsinkin tallikaveri voittaa. Isompi mies olisi onnitellut toista voitosta ja lähtenyt suuntaamaan ajatuksiaan seuraavaan vuoteen. Harmillista, kun ottaa huomioon, että aiemmin olivat parhaita kavereita.

    Mutta se Hamiltonista, en välitä puhua koko tyypistä enää.

    Sen sijaan on ollut mukava seurata uutisointia Rosbergin juhlimisesta ja varsinkin isä-poika-kohtaamisesta. Onhan tämä melkoinen saavutus parivaljakolle. Molemmat päätyneet mestaruuteen hyvin erilaisista lähtökohdista ja hyvin erilaista reittiä pitkin. Joka tapauksessa kovaa työtä ja sinnikkyyttä, useimmiten onneakin vaatii.


    Mitä mieltä raati on 2017 rengastuksesta?

    Itse pidän takarenkaista, niissä on sopivasti 70-luvun formulaläskiä, mutta eturenkaat näyttää melkoisille ponttooneille. Pelkään, että vesiliirto on vain entistä todennäköisempää, kun Pirelli ei saa kunnon sadekelin renkaita aikaiseksi.

    http://www.thef1blogger.com/wp-cont...f6f2baa4ef_160199-test-pirelli-barcellona.jpg

    http://imgr1.auto-motor-und-sport.d...2-August-2016-fotoshowBig-51fe92d4-967283.jpg

    Tuo Ferrarin testitakasiipi on muuten erittäin maukkaan näköinen, en vain ole jaksanut selvittää onko lainkaan uusien sääntöjen mukainen vai vain muotoiltu simuloimaan vastaavaa downforcea.

    Positiivisin mielin tätä rengasuudistusta kyllä odottelee, kun muistissa on pari fiaskouudistustakin, mm. urarenkaat 1998 (karmean näköiset pallorenkaat) ja renkaanvaihdot kieltänyt sääntö 2005 (one word: Indianapolis).

    Tässä vielä vähän oikeaa autopornoa leveämpien renkaiden aikakaudelta meille retromiehille: https://static1.squarespace.com/sta...e+Tires+Scheckter+Ferrari+312T4+Zolder+79.jpg
     
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 193
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Hamilton on kieltämättä diiva, mutta ajaa hän osaa. Joten siitä on pakko antaa pisteet. Eikös Hamilton ollut vähän juhlimassa, joten tuo huono olohan on oikein oikea syy jättää ajot kesken. Kukapa siellä krapulassa haluaisi ympyrää ajaa. :)

    Eturenkaat ovat ehkä hieman epäsuhdan näköiset, mutta toisaalta niitä on pakko ollut leventää samassa suhteessa. Liikaa ei voi eikä oikein liian vähänkään.

    Itse olen ensi vuoden uudistuksistani mielissäni. Ehdottomasti oikea suunta, mutta vielä vain kun saisi maaefektiautot takaisin, niin sitten se vasta hieno juttu olisikin. Lähellä ajaminen ja ohitukset helpottuisivat. Tietenkin maaefektissä on myös omat ongelmansa liittyen eniten juuri turvallisuuteen, mikä on se isoin juttu viime vuosina ollut. Jos auto on kiinni tiessä pitkälti maaefektin avulla, niin sen menettäminen voi olla ikävämpi juttu sitten.

    Tämä varmaan se kaikista pahin skenaario vaan liekö silti miten todennäköinen.
     
  8. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 193
    Saadut tykkäykset:
    1 329
  9. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 761
    Saadut tykkäykset:
    325
    Tämä on kyllä melkoinen pommi. Toki Keke teki samantapaisen ratkaisun aikoinaan, vaikka ei mestaruuden jälkeen kuitenkaan.

    Mutta kuka korvaa Nicon? Olisikohan Bottaksella nyt se elämän paikka nousta Mersulle vai otetaanko Wehrlein Hamiltonin apupojaksi?
     
  10. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Aika yllättävää kyllä. Toisaalta niin pitkään jo kiertänyt ympyrää, että varmaan haluaa tehdä jo jotain muuta. Mukavintahan se huipulla on lopettaa.

    Toisaalta usein nämä nuoremmat eläköitymiset tällä tasolla ovat voineet johtaa myös sapattivuoteen, kun alkaakin ajaminen vielä kutkuttamaan. Paluu sitten ykkösissä tai jossain muussa sarjassa. Kekehän myös harmitteli omasta näkökulmastaan myöhemmin ajatellen liian aikaista eläköitymistä.
     
  11. Tilt-type

    Tilt-type Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.07.2003
    Viestejä:
    3 131
    Saadut tykkäykset:
    192
    Yllättävää, mutta ymmärrettävää. Työilmapiiri tuossa tallissa on ollut todella tulehtunut, mitä ilmentää hyvin se että Hamilton yritti syöttää tallikaverinsa susille viimeisessä kisassa. Itse tulkitsen tätä tilannetta niin, että Nico tekee comebackin sitten kun pystyy saamaan alle kilpailukykyisen auton tallissa, jossa ei ole Hamiltonia.
     
  12. scented

    scented Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 993
    Saadut tykkäykset:
    265
    Jaa a että otti ja lopetti kokonaan. Noh mieluummin lopettaa mestarina kuin se, että olisi pari seuraavaa kautta ottanut taas Hamiltonilta turpaan. Vaikea olisi kuvitella, jos takki on tyhjä, että olisi haastanut ketään mestaruudesta ainakaan seuraavalla kaudella. Ei pääse Hamilton enää yrittämään voittoa Rosbergista ja osoittamaan että on parempi. Mahtaa Hamiltoniakin harmittaa lopetus...
     
  13. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Oikeastaan kosto on Nicon näkökulmasta mitä suloisin. Lopettaa mestaruuteen, jolloin revanssin mahdollisuutta ole. Viestittää ulospäin samalla, että tämä oli tavoite ja saavutti sen, nyt voi sitten keskittyä uusiin haasteisiin.

    Itse olisin kyllä ajanut yhden rahastusvuoden vielä päälle maailmanmestarina. Toivottavasti Nicon ilmoitus ei ole ennenaikainen ja annettu hätiköiden nyt kun takki on ymmärrettävästi vielä tyhjä tuoreeltaan kauden jäljiltä.

    Niconhan myös erottaa monesta kuskista se, että Nico on myös koulussa ollut lahjakas ja muunkinlainen ura olisi ollut mahdollinen. Ja ln edelleenkin, nuori mies.
     
  14. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Mestarina lopettaneita ei taida muuten montaa olla. Tulee mieleen moninkertaisia mestareita kuten Prost (ja olisko Lauda?), yksinkertaisista ainakin Mansell, mutta onko muita?
     
  15. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 980
    Saadut tykkäykset:
    340
    Nyt onkin mielenkiintoista nähdä, että kuka tulee Mersun kuskiksi Nicon tilalle. Ilmaan on heitelty ainakin nimiä Valtteri Bottas ja Pascal Wehrlein. Bottakselle tuo olisi mahtava jättipotti, mutta vaikea uskoa, että hänellä kävisi noin hyvä tuuri.
     
  16. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Bottas näistä kahdesta spekuloidusta olisi varmasti varmempi suorittaja, mutta Wehrleinin iso etu on taas saksalaisuus. Itse jos valitsisin, niin varmaan näistä Wehrleinin ottaisin tuolla markkinointiperusteella. En itse enää jaksaa uskoa Bottakseen voittavana kuskina ja persoonana täysin mitäänsanomaton markkinointimielessä. Lienee myös kalliimpi, kun vaatinee ostoa Williamsilta. Molemmista tulisi tosin todennäköisesti mukava kakkoskuski Hamiltonille. Ehkä ei vain auttaisi saamaan parasta irti Hamiltonista.

    Oma valintani olisi kuitenkin ostaa Vettel Ferrarilta "hinnalla millä hyvänsä". Lopputuloksena herkullinen kuljettajapari ja neljän maailmanmestaruuden saksalaisen markkinointipotentiaali. Vettel on taatusti pettynyt Ferrarin suorituskykyyn ja ensi vuosi lupaa taas samaa. Toisaalta en tiedä millaiset kemiat on Mersun suuntaan puolin ja toisin. Toki myös Ferrari haluaa pitää kiinni Vettelistä.

    Yksi villi kortti voisi olla Nico Hülkenberg. Le Mansin voittaja. Ja saksalainen.

    Tarkistin muuten nuo mestarina eläköityneet. Lista on lyhyt: Hawthorn 1958, Stewart 1973, Mansell 1992, Prost 1993 ja Nico 2016. Tyylikäs tapa lähteä lajista. On niin monta muuta, jotka ovat ajaneet sen kauden tai pari-kolme lisää heikkenevällä menestyksellä. Esim. Häkkisen kausi 2001, Damon Hillin räpiköinti (Damon Hillin mestaruudesta olen kyllä sitä mieltä, että apinakin olisi sillä autolla voittanut), Jacques Villeneuve, Keken kausi 1986 ja itse Schuminkin paluu Mersulle. Mansellillakin äärimmäisen nolo McLaren-soppari 1995 Mika Häkkisen "ykköskuskiksi", kun ihan alkuun mies missasi kaksi kisaa, kun ei mahtunut autoon ennen kuin saatiin isompi auto valmiiksi. Tuloksena kaksi ajettua kisaa, joista 10. (Häkkinen silloin 6.) sija ja keskeytys. :D
     
  17. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    "Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff kertoi lauantaina, että on helpompi sanoa, ketkä F1-kuljettajista eivät ole vielä hänelle soittaneet.

    – Vain Daniil Kvjat ja Kimi Räikkönen eivät olet soittaneet. Kaikki muut jo ovat, Wolff sanoi Motorsport-Totalin mukaan." :)

    http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-2000004893385.html
     
  18. JaySee

    JaySee swiftly and with style Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.03.2002
    Viestejä:
    1 224
    Saadut tykkäykset:
    75
    Uskollisuus Ferraria kohtaan tekee Kimistä tiimin ykköskuskin ensikaudeksi. :D
     
  19. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Kimin asema Ferrarilla on kieltämättä mielenkiintoinen spekulaatioaihe.

    Kuluneella kaudella Kimi nousi hyvin tasaveroiseksi kuskiksi Vettelin kanssa, vieden jopa aika-ajot nimiinsä. Syynsä voi olla parantuneella Kimin suoritustasolla, mutta ehkä osansa myös Vettelin eri syistä johtuneella hiipumisella (ei enää uutuudenviehätystä, auto ei riitä, Kimi päässyt ihon alle horjuttamaan itsevarmuutta). Yllättävää on ollut Vettelin peittoaminen aika-ajoissa, mutta taas kisoissa heikompi suoriutuminen, kun yleensä Kimin vahvuudet ovat olleet toisinpäin.

    Kimillä ehti kuitenkin olla aika heikkoja vuosia (etenkin Alonsoa vastaan - tosin auto oli tehty täysin Alonsolle ja oli Kimille aivan myrkkyä) ja siten asema ulkopuolisen silmin ei ole näyttänyt kiveenhakatulta. Kimissä siis pitää olla jotain, joka osuu italialaisissa heikkoon kohtaan. Onko se suomalainen jäyhyys vai kuitenkin tasainen suorittaminen vai sittenkin politikoimattomuus, joka on vakautta tuova asia tiimiin. Kimi ilmeisesti on myös auton kehittämisessä hyvä siinä mielessä, että on tarkka tuntuma autoon. Italialaisten perinteet ja kansanluonteen kun ottaa huomioon, niin osansa saattaa myös olla silläkin, että Kimi ihan oikeasti on Ferrarin viimeisin maailmanmestari. Uskon ja toivon, että ensi vuoden autot itse asiassa sopivat Kimille paremmin kuin nämä mikkihiiriautot, joilla viime vuosina ollaan ajettu. Muutaman kuukauden päästä se sitten nähdään.
     
  20. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 980
    Saadut tykkäykset:
    340