Euroviisut 2023 (Liverpool) ja UMK 2023

Keskustelu osiossa 'Musiikki' , aloittajana bluesmood, 24.01.2023.

  1. bluesmood

    bluesmood Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.11.2013
    Viestejä:
    304
    Saadut tykkäykset:
    19
    Katsoin foorumi hakukoneella "Euroviisut" -hakutermillä, niin ei löytynyt tästä näistä tämän Suomen karsintojen, joista nyt jokunen kappale julkaistuna jo niin vielä säiettä. Tämän mä nyt ajattelin avata, mitä tässä nyt tullut kuitenkin sillä tavalla seurattua kuitenkin sen verran, että vähän on perillä minkälaisia kappaleita siellä on ollut kisoissa tai Suomen karsinnoissa. En kuitenkaan lukeudu sillä tavalla minään edes vähäpätöisemmin sinänsä Euroviisu-fanaatikko tai sillä tavalla "Have to, must" -juttuna kokevana ihmisenä ja musiikinkuluttajana.

    Mitä tulkitsin todennäköisemmin aika häränsilmaan osuen lopulta, että on taustoja varmaan joissain määrin kaiveltu, niin mitä olen joissain määrin profiloitunut asiaviihde-tuotannon osalta, niin tämä UMK-osallistuja Jere Pöyhönen, jonka ehdokaskappale tämä "Cha Cha Cha", niin siinähän on ja liittyen elämäni tuottajan roolissa tämän, mikä se perintöni lopulta sitten on kuitenkin aikalaiskuvan osata varmaan nyt ainakin hyvin pienissä määrin ko kaikkihan julkaisut lopulta, mitä teen tai ylipäätän, niin tuottajahan mä lopulta sitten voin pitää olevani, kaikki mitä teen niin itsehän alusta lähtien tietoisesti täytynyt tyhjästä lopputuotteeseen saakka, eli tuottaa mitä mikään synny tyhjästä. Sitten asiaan.

    Tämä "Cha Cha Cha", jos nyt sellaisen merkityksen haluaa mieltää suljettuna tuosta mitä varmaan tuossa Pöyhösen esittämässä kappaleessa se viittaa lähinnä tanssilajiin, tai rytmimusiikissa tosiaan musiikki-tyyliljiin "Cha Cha Cha", mutta tässä sitten:

    Musitan joskus 1990-luvun vielä loppupuolella maikkari esitti sitä Jukka Puotilan ja Aake Kallialan viihdeohjelmaa ja senkin nimi oli "Cha Cha Cha". Muistan lukeneeni, että loppuaikoina se kuvattiin saman päivän aamupäivän aikana, mitä se illalla esitettiin televisiosta, ja muistaakseni luin jostain, että se virallinen syy oli sitten lopulta miksi maikkari lopetti ja hyllytti koko ohjelman esityksen, oli se, että lopulta ohjelmaa ei katsonut enää ketään, että katsojabarometreissä oli pyöreää nollaa.

    Pöyhösen esityksessä lainaus lyriikoista:
    "Niinku cha cha cha, mä oon tulossa"

    jos tämän cha cha cha sitten käsittää ylipäätään television viihdeohjelmana, ja "mä", mitä laulaja on Jere etunimeltään,

    "Niinku Cha Cha Cha, Jere on tulossa".
    Mitä jos tuo pitää paikkansa, että ohjelma aikanaan lopetettiin, mitä sitä enää katsonut ketään, niin jos olen tosiaan tekemässä debyyttiä televisioon viihdeohjelman toimesta, niin mikään kanava tosiaankaan ei ota ohjelmaa esitettäväksi lopulta, mitä "niinku Cha Cha Cha", niin se sopii itselleni hyvin että vaikka video-ohjelmaa saatankin esittää, että televisiossa ei koskaan esitetä mitään tuotettani, melkein tavoitteeni onkin se.

    No tuo nyt sellainen, mutta oma nyt suosikkini tämän vuoden UMK-ehdokkaista niistä mitä on julkaistuna ällä hetkellä on tuo "No Business on Dance Floor" lähinnä ainoastaan siitä syystä, että en muista koskaan aiemmin kuulleeni yhdessäkään euroviisukappaleessa arabialaiselta asteikolta tai vastaavan harvinaiselta muutoinkin länsimaalaisessa musiikissa esiintyvältä soitettavan sitä välisooloa, joka kuitenkin on valtaosassa noista Euroviisu-kappaleen standardien mukaan niissä on tietyt yhtäläisyydet, mitä niissä kaikissa on, niin kuitenkaan kuullut. Se on se ainoa syy, miksi se on noussut suosikikseni.

    Vuonna 2021 oma suosikkini se tanskalaisveljesten esitys, joka oli ehdoton suosikkini, jäi semi-finaaliin.
    Siinä oli sillä tavalla 1950-vuoden Lollipops -tyylisen Lundgren -veljesten tyylinen 2020-luvun painos Tanskalaisesta teinipop-esityksestä. Varmaan siinä oli siinä esityksessä haettu jotain vastaavaa, mitä molemmat nuo veljesduot on Tanskasta.
     
  2. RedAlert

    RedAlert Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.05.2004
    Viestejä:
    1 176
    Saadut tykkäykset:
    69
    Jälleen kerran Suomen viisukarsinnoissa tavara on sitä tasoa, ettei juurikaan jää jälkipolville kerrottavaa. Joko parhaat karsii etukäteen ns. "asiantuntijoiden" seula, tai sitten tässä maassa ei vaan osata (pidän tätä todennäköisempänä). Mutta roskaa on UMK23 täynnä, ei jatkoon, enkä edes aio katsoa.
     
    100mo tykkää tästä.
  3. bluesmood

    bluesmood Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.11.2013
    Viestejä:
    304
    Saadut tykkäykset:
    19
    No kyllä se melkein totta on ihan totta puhuen, että sinänsä ole nyt ainakaan miesmuistiini ollut ainakaan Suomen edustajien kappaleet sillä tavalla sitä tasoa, että ne jäisi puhtaasti sen musiikin takia sillä tavalla kansan soittolistoille, vaikka nyt Tommi Putaansuu nyt henkilöitymänä toikin Suomelle Suomen historian ensimmäisen Euroviisuvoition.

    Se muuten vähän huvittavalta jälkeenpäin mietiettynä, mitä tuo on Euroviisutapahtuma siinä määrin, ketä sinne nyt artisteina esim. päätyy edustamaan maataan, on helvetinmoinen media-pätsi lopulta, ja mitä joskus luin, että Lordin tuo esiintymisasun valmistelut kestää muutaman tunnin, ja mitä siellä Kreikassa silloin oli muistaakseni sellainen tilanne, että ne oli sillä tavalla sen artisti-imagon osalta ei juorujen mukaan paljastunut sitten oikeat kasvot.

    Mutta sitten heti sen Ateenan finaalin jälkeisenä seuraavan päivän Iltasanomien etusivulööpissä oli tuo Putaansuu isokokoinen valokuva aivan omana itsenään siinä kannessa. No, ymmärrän kuitenkin sen, että se julkinen artisti-imagoon liittyvä kaikki, mikä liittyy siihen, miten yleisö muodostaa mitäkin mielipidettä siitä, on sitten täysin eri, mitä se artisti sitten siviilissä on omana itsenään sitten ulkona siitä, no en tiedä voiko puhua "roolista". Sitten mitä itse olen päätynyt, että paras on esittää omana itsenään kasvoilla ylipäätään mitä sillä tavalla täytyy olla esillä, no ei tässä nyt sillä tavalla mitään tarvitse itseni ollakkaan, koska sitten mitä tulee siihen, että liittyen yrityskuvan tai vastaavasti artisti/esiintyjäkuvan siiten imagoon, mikä on rinnestattvissa samat periaatteet yrityskuva, mikä se liiketoiminnassa virallisesti on, niin sitten mitä jatkuvuuden periaate on yksi, mikä siihen liittyy, niin se omana itsenä alunperin esiintyminen kuitenkin on lopulta sitten voittavin, koska se käy psyykkeen päälle, jos esittää jotain aivan muuta aivan ensiesiintymisestä saakka julkisuudessa, koska sitä pitää sitten sitä aina kun on jokin median edustus paikalla, pitää muistaa ja kuitenkin olla ehyt se kaikki esitys ja ulostulo joka kerta ja samalla on kannettava se historia siinä sillä tavalla mukana, koska lopulta sitten sen julkisen imagokuvan perusteella ainakin siinä on parhaat edellytykset mahdollisesti sen julkisen uran pituus on sillä tavalla oletusarvoisesti mahdollisesti pidempi. Mutta siihen liittyy paljon muitakin asioita, että erittäin paljon todennäköisempää vaikka olisikin sillä tavalla tuon imagon osalta edellytykset sitten odotusarvoisesti sillä tavalla hyvät, niin lähestulkoon 99% kuitenkaan ei päädy sillä tavalla millään muotoa merkittävän pitkää uraa kuitenkaan luomaan. Nykyisin esim. musiikkiartistien se elinkaari on noin 4-5 vuotta tavallisesti, vaikka sitten päätyisikin jonkin Idols/Voice Of Finland/ yms. musiikkikilpailun voiton kautta järkevällä tavalla saa sen mitä niissä on monikansallinen suuri levy-yhtiö mukana kiinteästi siinä formaateissa, niin siten "turvallisesti", ja kaikin puolin järkevästi kuitenkin ainakin saa mahdollisuuden ja hyvät puitteet artistina toimimiseen. Antti Tuisku kuului tuohon 1% -vähemmistöön. Se nyt lienee kaikkein pisimmän uran noista nykyisten laulukilapialuiden menestyjistä ehnyt, vaikkakin jäi toiseksi muistan, mitä Hanna Pakarinen, trukkikuski voitti sen saman kauden osalta sen kisan, mitä Tuisku muistaakseni tuli toiseksi.

    Lisään vielä tuohon, että tuossa No Business Dancefloor, niin arabialainen asteikko nyt on ja äärimmäisen harvinainen, mutta intialaiselta asteikolta nuo tuon kappaleen se soolo-osa on ne sävelet siinä. Ne on äärimmäisen harvinaisia kauttaaltaan länsimaalaisessa musiikissa, mitä niitä käytetään.

    EDIT, Lisäys
    Tuo 4-5 vuotta lähinnä tarkennus siihen, mitä katsoen siitä hetkestä lähtien, kun jokseenkin sillä tavalla voi sanoa "julkinen" ura alkaa. Mitä pidemmälle historiassa menee, niin niihin on sitä vähemmän vertailukelpoista mitään verrata, koska se artisin se aloitusvaihe on aina sidoksissa siihen aikaan toimintaympäristöineen mitä se on, mitä siihen liittyy ylipäätän monta muuttujaa, mitkä vaikuttaa. Mitä oman teinivuosieni 1990-lopun yhtyeistä siellä nyt toikein muita sitten ole, mitä Ville Valo, Rasmus, Apulanta ja sitten Suomiräpin perustaja-pioneeri kummisetä Fintelligensistä aloittanut Elastinen nyt melkein ainoat, ketä silloin uransa jokseenkin alussa ollut tai alkuvaiheessa ja ne nyt on melkein vajaat 1% sen ajan niistä nyt jos kotimaiisia artisteja siellä muistan, mitä soitettiin paljonkin YLEn Radiomafiaa nyt kuuntelin paljonkin silloin, mitä se oli sen oman akani nuorisokanava mitä nykynuorisolla se on YleX, ja mitä oli se Suomen TOP40-listaohjelma televisiossa, ja Jyrkiä katsoin joka päivä suoran lähetyksen alusta loppuun koulupäivän jälkeen ja seurasin hyvinkin tiiviisti yms. En sitten tiedä kun ei ole tietämystä sillä tavalla, mikä se trendi on, onko se yhä yhä lyhyemmän uran suuntaan enkä ota kantaa siihen.
     
    Viimeksi muokattu: 24.01.2023
  4. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 771
    Saadut tykkäykset:
    749
    Niin jäätävät tekstiseinät bluesmoodilta, ettei saa selvyyttä mitä yrität sanoa. :) Brenkkua taas mennyt?!

    Mutta varsinaisesta asiasta sen verran, että Käärijän Cha Cha Cha on kyllä todella kova ja toivon sen menevän Suomen ehdokkaana viisuihin. Ei parane manata etukäteen, mutta ehkä jopa voittajapotentiaalia. Biisin alkupuolisko on niin rajun vetävä, että tanssilattia täyttyy sekunnissa, mikä on ehdottoman hyvä asia ajatellen pärjäämistä viisuissa.
     
  5. bluesmood

    bluesmood Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.11.2013
    Viestejä:
    304
    Saadut tykkäykset:
    19
    Pahoitteluni, mutta puheripuli aina päällä kun on puheenvuoro, mitä täällä kämpällä tämä netti tässä nyt oikeastaan ainut sillä tavalla järkeenkäypä ajanviete ja kanava ulkomaailmaan, missä aika kuluu parhaiten lopulta sitten kuitenkin erityisesti iltaa kohden mentäessä.

    Nyt olen ollut selvin päin viime lauantai-iltapäivästä lähtien.

    On se totta, tuo Käärijän Cha Cha Cha siinä määrin kuitenkin ihan tämän ajan mukaisen massojen musiikkitrendin mukainen kokonaistuotannoltaan ja tyylilajiltaan, siinä määrin se on tasavertaisena muiden osallistujen suhteen. Kokemus vain osoittaa vähän, vaikka Euroviisu se konsepti on muuttunut täysin niistä ajoista, mitä Suomellakin oli niitä suomen kielellä laulettuja kappaleita siellä, niin mitä tämä kuitenkin on hyvinkin marginaali-kielialue, niin se voi olla aika haastaavaa pärjätä suomen kielisellä kappaleella sitten lopulta.

    Mitä pari päivää sitten oli Ylen verkkouutisissa juttu, etä oliko se peräti noussut yleisön mielestä jättihitin asemaan, niin siinä määrin sillä on menestyksen mahdollisuus, koska ne eri maiden pisteet mitä ne menee 12-0 sillä asteikolla, niin kuitenkin se Euroviisu-tapahtuman yleisö antaa kussakin maassa ne äänet poislukien, että missään niissä osallistujamaissa ei voi äänestää oman maan edustajaa, niin jos ajattelee, että Suomessa se Euroviisu-seuraajaporukka on sillä tavalla verrattavissa jokseenkin identtisesti kuitenkin mihin muuhun tahansa viisuosallistuja-seuraajakansan joukkoon jos puhtaasti ajattelee lukuja yms. Euroviisuissa, mitä joka maassa on omanlaisensa kulttuuri yms. niin sitten siinäkin tulee sitten niiden äänien meneminen millekin maalle vaikuttaa myös se, miten eri kulttuureissa on sillä tavalla mielletään, tai sillä tavalla kiinnostus kohdistuu ehkä jollain eri tavalla johonkin esitykseen, mitä nyt suomalaiset pitää jättihitin asmeassa tuota suomenkielistä esitystä.

    Mutta sitten toisaalta, Euroviisuissa on sellaisia maita tai maaryhmiä, joissa äänet menee aika vuodesta toiseen suosien sillä tavalla tiettyjä maita käsittääkseni, tai ainakin perinteisesti on olleet äänestäjäseuraajien suosikkimaita samoja vuodesta toiseen.

    No ei siitä nyt kannata mitään enempää vielä mihinkään suuntaan mitään arvella, mitä noita kaikkia UMK23-kappale-esityksiä ole vielä edes julkaistu käsittääkseni.
     
  6. Super-J

    Super-J Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    3 825
    Saadut tykkäykset:
    332
    Kyllähän Suomesta löytyy paljonkin hyviä ja osaavia artisteja, mutta heitä ei kai päästetä UMK-finaaliin. Koska tarkoitus ei kai olekaan voittaa euroviisuja - voittohan tarkoittaisi että meidän pitäsi järjestää seuraavat viisut, ja sehän tulisi kalliiksi. Mutta miksei sitten vaan jätetä osallistumatta kokonaan, olisihan se ainakin kustannustehokasta?

    Ja ei, en ole kuullut yhtään näistä tämän vuoden UMK-kilpailukappaleista. Näin artistit listattuna jossain lehdessä, se riitti sen toteamiseen että selvästi ei ole mitään toivoa euroviisuvoitosta.
     
  7. bluesmood

    bluesmood Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.11.2013
    Viestejä:
    304
    Saadut tykkäykset:
    19
    No Youtubessa on kokonaan virallinen tuo UMK23 -kanava, josta itsekin kuuntelin läpi ne kappaleet, mitä tähän mennessä on julkaistuna.

    Palaan vielä sen verran tuohon jokunen kommenttipostaus taaksepäin, että puhtaasti musiikin meriitein ei välttämättä ole juuri sellaisia kappaleita, että pelkästään sen vuoksi nousisi siten mitenkään jäisi elämään kansan soittolistoille. Jos oletetaan tällainen tilanne, että olisi pelkästään se musiikkiesitys ja vaikka siinä olisikin jonkinlainen markkinointikoneisto sen kappaleen takana investoinutkin resurssitehokkaasti ammattitaitoinen porukka rahaa, niin tuskin mitään erityisen pitkäkestoista suosikkikappaletta tulisi, jos poissulkee kokonaan tuon Euroviisujen -mitä se on järkyttävän suuren yleisön omaava Euroopan laajuinen eri maiden yleisradioyhtiöiden massiivinen mediatapahtuma.

    Varmaan ne soittolistat, mitä ne nyt on nykyisin jossain Spotifyssa, Youtubessa tai vastaavissa, niin valta-osa lopulta varmaan soittolistoista kuitenkin sitten on noita kappaleita sellaisen joukon profiileissa, jotka ovat nk. "viisufaneja", niitä on tolkuttoman paljon Suomessakin, ja sitten jos koko tuo Euroviisu-tapahtuman kokonaisyleisöstä, niitä on aivan tolkuton määrä. Käsittääkseni se yleisöryhmä kerää kaiken mahdollisen yksittäisenkin pienen tiedonhippusen tapahtumaan, tai niihin artisteihin liittyen, ja mitä sitten niillä on niitä kokoontumisia ja fanikatsomoita ympäri Eurooppaa, niin sitten jakavat ja tietovisailevat sillä nippelitiedolla.

    Mitä tulee tuohon, että oikeastaan kaikki nuo UMK-esiintyjät on olleet lähes tulkoon siitä ensimmäisen UMK-järjestämisestä saakka, mitä se nyt ei ole aivan järin montaa vuotta vielä ollut tuo nykyinen valintatilaisuus voimassa, niin sellaisia artisteja, jotka sillä tavalla ollut jo ainakin jonkun aikaa sillä tavalla mediassa sen verran esillä, mitä koko kansa ne tunnistaa, on niitä joitain poikkeuksia, mutta pääsääntöisesti näin.

    Voi olla, että siinä on taustalla lopulta sekin, mitä totesin aiemmin, että koko se Euroviisutapahtuma mitä yhden viikon se kestää, ja se koko se aika, mitä se kestää, se on helvetinmoinen media-pätsi, ja sitten tuollaiset sillä tavalla "pinnalla" jonkun aikaa ainakin jo olleet, niin niillä on sillä tavalla valmiina sellainen valmius, että ne selviää tuosta viikon infernosta siellä viisutapahtumasta. Se ei ole lainkaan yhdentekevää ollenkaan, miten käsittää sen vastavuoroisuuden ja julkiset tiedotteet/tiedotusilaisuuksien ja haastattelujen yms. mitä niihin musiikkialalla tavallisesti on ehdoton, että täytyy ymmärtää, mitä tuo julki, ja mitä sitten jättää tuomati julki medialle, tajuten hyvän maun suhteen olla sillä tavalla ajan tasalla mitä sitten jättää julki tuomatta tilanteesta riippumatta.

    Juuri jokin Euroviisut -viikon media-pätsissä kokematon infernoon päätynyt viisuedustaja jos on jollain tavalla holtiton, että ei nyt luonnolisestikaan ymmärrä sitä puolta tuosta musiikki-alaan liittyen samalla tavalla, mitä jo siihen sillä tavalla jo tottuneet, ja on sinut sen kanssa arjessa, koska jos nyt yhdelle tai vaikka kahdelle jollekin merkittävämmänkään median edustajalle antaa jokseenkin täysin holtittoman lausunnon, mitä nuo eri medioiden toimijat sillä tavalla jakavat tietoja keskenään, ja sillä tavalla ei se nyt ainoastaan Euroviisujen osalta tuon tapahtumaviikon aikana ole, mutta erityisesti siellä, mitä kaikissa noissa urheilukisoissa, euroviisuissa, yms. arvokisoissa on ne omat faciliteetit median edustajien päivätöiden hoitamista varten, en tiedä onko se virallinen nimi Press Center, en tiedä onko se se, niin ne kaikkien medioiden edustajat ovat sillä tavalla aika liki vielä jopa toisiaan varmaan, niin kyllä se ei kestä kovinkaan pitkään, kun kaikissa niissä viisu-edustaja maissa sitten on isot otsikot jostain asiasta, mitä varmaan jokaisella ainakin merkittävämmällä julkaisulla on kokonaan viisujen ajan jonkinlainen oma viisu-special -kategoria, ja tässä verkkojulkaisujen aikakaudella tämä tiedon välitys tapahtuu ilman viiveitä koko maailmalle lopulta sitten, kun julkaisu-painiketta painaa. No, käytännössä toimittajien artikkelit varmaan menee vielä nykyäänkin jokaisessa julkaisussa jonkun samassa firmassa työskentelevän onko se editori, tai joku kuitenkin, ketä katsoo sen asiasisällön, että se on kaikin puolin julkaisukuntoinen.
     
  8. Professional

    Professional Stirlingite Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.08.2004
    Viestejä:
    11 109
    Saadut tykkäykset:
    494
    Kääriä oli Urheilucastin tuoreimmalla jaksolla vieraana. Oli varsin silmät avaava jutustelua. Mitä oikeasti sen julkisuuskuvan ja viihteen takana on. Siellä oli aika symppis kaveri, jolla oli aika tärkeetäkin asiaa. Ilo kyllä kuunnella noita Seppäsen haastatteluja. Saa aina hienosti vieraat puhumaan.

    https://open.spotify.com/episode/0TJfJbOz2ddcRNRIciSoJv?si=hT_e2pSrTmW7LmSp7dxSBQ

    Saa mun puolesta lähteä edustamaan Suomea.