Etupään parannusta - AW7 vai jotain muuta?

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana prkl, 04.04.2007.

  1. cryscythe

    cryscythe Guest Guest

    Liittynyt:
    11.12.2003
    Viestejä:
    277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mä olin vielä muutama viikko takaperin tilaamassa AW-7 tuolta audioparts:ilta. Kävin sitten vielä paikallisessa liikkeessä kuuntelemassa noita AW-7:n sukulaisia Forvoiceja.

    Kuuntelin niitä rinnakkain NHT Three kaiuttimien kanssa ja täytyy kyl sanoa että petyin aika pahasti. Bassopää oli aika voimaton eikä yläpääkään vakuuttanut. Suuntauksen kannalta ne olivat aika herkät ja oikean kuuntelupaikan hakeminen oli vaikeaa, jotta luonnollinen äänikuva löytyi. NHT:t ovat listahinnaltaan toki kalliimmat (~900-1000€?) mutta kyllä ne erottuivat noista Forvoiceista edukseen jokaisella osa-alueella.

    Ihan suoraanhan tämä ei kosketa näitä AW-7, mutta jotain kuvaa se varmasti antaa koska sukulaiskaiuttimestahan on selvästi kyse.

    Jäi sitten AW-7:t tilaamatta kun tuon Audiopartsin asiakaspalvelukin alkoi hieman käydä hermoille. Ostin nuo NHT:t ja tyytyväinen olen ollut.
     
  2. isojii

    isojii Guest Guest

    Liittynyt:
    13.02.2007
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitoksia vinkeistä. Mielestäni vertailuparit olivat hintaluokkansa ja suljetun kotelonsa vuoksi ihan käypää tavaraa myös aw7:ja ajatellen. Voisi tosiaan kuvitella, että forvoice on aw7:n kaltainen.

    Itsekin olen käynyt tyypittelemässä forvoicen ja kolmosen. Tosin en samalla kerralla. Forvoice miellytti neutraalilla soundillaan. Se ei pahemmin maalaa eikä herätä tunteita, mutta oli kuitenkin miellyttävä ja aidon oloinen. Olenkin huomannut että pitkällä tähtäimellä tuollainen sopii itselleni. Threestä, kuten muistakin NHT:n tuotteista, pidin myös erittäin paljon. Fiilikset vain hieman erilaiset, NHT ei ole yhtä kliininen soundiltaan, mutta ne sananmukaisesti soivat. Noh, se mikä kolmosessa hieman arveluttaa on sen varsin reiskasti korostettu yläbasso. Voisin kuvitella, että tuohon tulisin joskus kyllästymään. Tai sitten en. Ehkäpä myös kakkonen voisi olla testin arvoinen kaveri xls200:lle.

    Pitääpä käväistä testaamassa molemmat samalla kertaa.
     
  3. Zanytwo

    Zanytwo Guest Guest

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    814
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko AW-7 rakennussarjan terminaaleissa mahdollisuutta tuplajohdotukselle?
     
  4. prkl

    prkl Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    02.06.2006
    Viestejä:
    2 029
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vakio terminaaleissa ei ole.
     
  5. Zanytwo

    Zanytwo Guest Guest

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    814
    Saadut tykkäykset:
    0
    Terminaalit meni vaihtoon... :hitme:
     
  6. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kaikkia kaiuttimia ei edes voi tuplajohdottaa. Tai voi ulkoisesti, mutta jakosuodin voi olla suunniteltu siten, että diskantille ja keskiääniselle on samoja osia.
     
  7. Zanytwo

    Zanytwo Guest Guest

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    814
    Saadut tykkäykset:
    0
    Valaisetko hieman. On nimittäin nuo suotimet hieman unohtuneet koulu ajoilta. Tutullani on aw-10coaxit tuplajohdotettu, ainakin ulkoisesti ja luulen suotimen olevan originaali. Miten asia on aw7:an suodattimen kohdalla?

    Tein tuossa diy kaiutinpiuhat, joten ei huvittaisi alkaa purkamaan niitä.
     
  8. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tarkoitin siis sitä, että jakosuotimessa osa komponenttista palvelee molempia elementtejä, loput ei. Näköjään Hifitalon useimmissa kaiuttimissa ei ole näin.
     
  9. Zanytwo

    Zanytwo Guest Guest

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    814
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hipedi hop! Projekti alkakoon. Kolme kappaletta AW7:kaa on nyt tilattu. Tilasin kaiuttimet Audiopartsilta ja pakettiin kuului valmiiksi leikatut kotelot. Eli projektin pitäisi onnistua ilman levyjen leikkelemistä. Pinnaksi tulee (hallituksen käskystä) tammiviilu.

    Toivotaan että projekti menee ilman isompia kommelluksia ja lopputulos on toivottu. Itse asiassa en kaiuttimia ole ikinä kuullut, mutta mikäli ne ovat lähelläkään AW10 coaxeja, niin uskoisin olevani tyytyväinen. :)

    Ja sanottakoot vielä, että kaiutinjalustojen tekemisen aloitin jo viikko sitten. Tosin yhtenä päivänä olen niitä vasta kerennyt tekemään, mutta eiköhän tässä nyt aleta hommiin tosissaan.
     
  10. Zanytwo

    Zanytwo Guest Guest

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    814
    Saadut tykkäykset:
    0
    No niin. Alkaa pikkuhiljaa tulemaan valmista. Pitää nyt joulun pyhien aikaan koettaa saada vielä suodattimet ja jalustat kasaan, niin pääsee kuuntelemaan uusia kaiuttimia. :D

    Suotimista olisi jälleen kysymys. Oletteko tehneet suodattimet vuoden 2006 komponenteilla, vai 2007? Kysymys siksi, koska minulle sattui tulemaan osat kahteen suotimeen 2006 komponenteilla ja yhteen 2007 komponenteilla. Tosin myyjä aikoi postittaa uudet osat, mutta en nyt tiedä tuleeko sieltä sitten osat kahteen 07-suotimeen. Eikä uudet osat tietenkään ehtineet tulla, joten ei jaksaisi niitä odotella kauaa.

    Viiluttaminen oli suhteellisen helppoa. Aluksi tuntui ettei sitä haprua saa työstettyä mitenkään, mutta kyllä se siitä muotoutui. Kontaktisprayllä ja kaulimella kiinnittelin.

    Terminaalin upotuksenkin sai siistiksi, kun vaan mattoveitsellä sahasi ja viimeisteli hiomapaperilla. Elementin reikä tehtiin sitten tietokoneohjatulla leikkurilla.. :D :D

    Ainut hankaluus on/oli puskusaumat. Kotelojen sivuille joutuu tekemään saumat ja niitä on niin hankala saada nätiksi. Pitää koettaa saada ne sinnepäin ja joskus tehdä paremmin.

    Laitetaan vielä kuva jossa sommittelin hieman elemettiä ja terminaalia paikoilleen..
     

    Liitetyt tiedostot:

  11. prkl

    prkl Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    02.06.2006
    Viestejä:
    2 029
    Saadut tykkäykset:
    0
    06 suotimia oli kaikki sikäli kun oikein muistan :)
     
  12. juuzo`

    juuzo` Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.12.2007
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    3
    itselläni on harrin kaiuttimen p17 sarja pylväs mallisena eli 22l refleksi kotelossa. täytyy sanoa että tykkään erityisen paljon diskantin äänistä. juuri sopivan pehmeät mutta ei suttuiset. noitten kanssa tuli juuri tehtyä peerless xls ja hypex ds 2.0 ja nyt on koko toisto erittäin tasainen. nasson erottelukin on ihan hyvä huomioon ottaen kuitenkin refleksi mallin. uskon että noissa suljetuissa on hyvä ääni varsinkin subin kanssa. itsekkin siksi alkanut miettimään suljettujen jalustakaiuttimien tekoa.
    Parasta tuossa tietenkin on hinta-latu suhde. minun mielestä erittäin kohdallaan. magneettisuojattuna vanujen kera maksoin kahdesta tolpasta 272€. Varmaankin erittäin kilpailukykyinen tuossa hintaluokassa.
    Myös harrin palvelu on kympin arvoista joten itse tulen luultavasti nytten kaikki kaiuttimet jostain harrin sarjoista tekemään. Suosittelen erittäin lämpimästi. Harri auttaa tapauskohtaisesti ja palvellen aina yksilöä. Jossain tapauksisas tulee itse paikan päälle katsomaan ja suunnittelemaan ja kuunteluttamaan eri malleja.
     
  13. Zanytwo

    Zanytwo Guest Guest

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    814
    Saadut tykkäykset:
    0
    No niin. 2.0 kasassa ja kyllä kuulostaa hyvältä! Vielä pitäisi keskari saada loppuun, sekä jalat kaiuttimille valmiiksi niin pääsisi kuuntelemaan ihan tosissaan. Nyt on meinaan kuuntelukolmio päin P:tä.
     
  14. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko Aw-7:n elementissä alumiini ja tekstiilidome? Hifitalon sivuja katselemalla saa käsityksen, että olisi metallidome kun taas kaiutinelementtejä pläräämällä näyttäisi olevan tekstiilidome.
     
  15. SPEAR

    SPEAR Guest Guest

    Liittynyt:
    18.09.2005
    Viestejä:
    286
    Saadut tykkäykset:
    0
    AW:n elementti on tehty hifitalolle.Listalta löytyvä rättidomeversio on taas standardikamaa Seassin tuotannosta.Siitä mainitaan muistaakseni talonkin sivuilla ja ompa siitä olllut täälläkin foorumilla puhetta.
     
  16. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin on tehty.

    Hifitalon elementtilistalta löytyvä T18REX/ACG/TV on juuri mainittu AW-7:n elementiksi. Kun kuvaa klikkaa niin ilmestyy T18RE COAX/TVFC joka kaiketi on rättidome.:confused: Ei ne osaa tai sitä mä oon hukassa.

    Onko mitään haisua tekstiilidomesta koaksiaalissa?
     
  17. Himppe

    Himppe Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.08.2004
    Viestejä:
    725
    Saadut tykkäykset:
    3
    PenAudio on ainakin käyttänyt tekstiilidomea 7.6cx -mallissaan kohtuu menestyneesti...
    Muutenhan rättidomekoksut ovat olleet aika harvassa.
     
  18. saurama

    saurama Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.05.2002
    Viestejä:
    616
    Saadut tykkäykset:
    10
    Tekstiilikalottiin tulee helposti muodonmuutoksia koska paine torven kurkussa on varsin suuri verrattuna suoraan tasoon asennettuun diskanttiin. Tämän takia suurin osa koaksiaalielementtien diskantteja on metallikalottisia, ne kun eivät reagoi kurkussa muodostuvaan paineeseen.
     
  19. Himppe

    Himppe Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.08.2004
    Viestejä:
    725
    Saadut tykkäykset:
    3
    Sama pätee ilmeisesti suuntaimen käyttöön, ainakin Hifitalon kertoman mukaan. Eli tekstiilikalotti ei sitä oikein kestä, metalliset on parempia.
     
  20. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Suuntain se on koksukin, tosin ei optimaalinen.