Nykyajan hienoissa efekteissä ei ole muuta vikaa kuin että niitä on liikaa ja ne korvaavat kökön käsikirjoituksen(Gladiaattori ja Lotrit ehkä poikkeuksena).Minä en ainakaan jaksa katsella ilmassa hyppiviä ukkoja ja akkoja vain sen takia kun niin voidaan tietokoneella tehdä
Superman Returnsin katsottuani aloin tuumimaan että millä lähivuosina aina vain näyttävämpiin tehostespektaakkeleihin tottunutta elokuvayleisöä hämmästytetään. Vaikka tehosteet olivat Teriksessä viimeisen päälle huolellisia, niin kertaakaan ei tarvinnut pikakelata taaksepäin ja katsoa hidastuksella jotain tiettyä kohtaa. Tällaisia kohtauksia muistuu mieleen viimeaikoina kuten King Kongin dinosaurusten joukkopako (osa putoaa jyrkänteeltä alas) ja Stealth (2005)-leffan hävittäjäkoneen törmääminen vuorenseinämään. Varsinkin jälkimmäinen oli loistava esimerkki hyvästä cgi-työskentelystä joka kestää jopa kuva kuvalta katselun paljastaen uusia yksityiskohtia. Ja onhan näitä tietenkin paljon muitakin. LotR:it ja SW:t ovat tuoneet cgi-tekniikkaan uusia innovaatioita kuten edellä on mainittu, mutta luulisi maksavan :naminami: -yleisön haluavan tulevaisuudessä yhä vaikuttavampia huulet O:ksi saavia erikoistehosteita. Minkälaisia tällaiset tehosteet sitten olisivat? Onko kaikki jo nähty ja nyt oltaisiin lakipisteessä, ja tulevaisuudessa keskityttäisiin tarinoihin tehosteiden sijaan? Tuskin. Tulevista tuotannoista hämmästystä erikoistehosterintamalla voisi ehkä aiheuttaa Roland Emmerichin jälkituotannossa oleva 10,000 B.C., joka todennäköisesti pistää eläinten animoinnin (mammutteja) vielä King Kongiakin paremmaksi. Samaten tulevan Ghostriderin on sanottu tuovan edistysaskeleita liekkien animoimiseen.
Tuon trailerin satuin elokuvateatterissa näkemään, ja aika kököltä tuo CGI minusta näytti. Tuli ihan mieleen, että ehkä jopa vuoden 1921 ruotsalaisessa mykkäelokuvassa Ajomies oli uskottavamman näköinen aaveajaja. Mutta toki kyseessä oli vain traileri, ehkä se näyttäisi paremmalta, jos koko elokuvan katsoisi? Ei tosin ole suunnitelmissa mennä katsomaan.
Ennen erikoistehosteiden tarkoitus oli nimensä mukaisesti tehostaa elokuvan vaikuttavuutta, sekä tuoda elokuvaan uskottavuutta ja realistisuutta. VET:n epälogiikan mukaan elokuvassa Solomon Kane (© 2009) erikoistehosteet vievät elokuvasta tehoja: Eli kun miekalla sivalletaan ihmisten päitä irti ja käsiä poikki, niin "nykypäivän erikoistehosteilla" luodut verisuihkut lieventävät väkivallan vaikutusta. (DVD:n ja BRD:n kansitekstissä mainittu ryöstöretki Etelä-Afrikassa tapahtuu vuonna 1600 Ottomaanien valtakunnassa Pohjois-Afrikassa.) En lue viesteihini tulevia vastauksia.
Hieman aiheen vierestä. VET:n perustelu (minun mielestäni) lastenelokuvan "Näin koulutat lohikäärmeesi" 11v. ikärajalle; "Kuvaohjelma on väkivaltaisuutensa vuoksi ja kauhua herättämällä omiaan vaikuttamaan haitallisesti lasten kehitykseen."