Erikoinen pohjaratkaisu kaipaa erikoisia ideoita - olkaa hyvä arvon "arkkitehdit"

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana teräsurkkija, 24.08.2010.

  1. teräsurkkija

    teräsurkkija Uusi jäsen

    Liittynyt:
    22.08.2010
    Viestejä:
    42
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos listauksesta. Kyllä 200mm kanavat olis hyvä. Laskee virtausta ja turbulenttista mölyä mutu tuntumalla ajatellen paljon kun poikkipinta-ala kasvaa 33%. IV-kone tulisi luultavasti kellariin, josta poisto ja ehkä tulokin menevät 3 krs ja ylemmäs. Näin ollen ainakin kellarin ja 1 krs osalta kaikki 6 putkea vievät tilaa. Liitteenä hahmotelma, jossa kanavat on saatu mahtumaan tiivispakkauksellisesti 510x410 mm tilaan kun asennusvaroja ei huomioida ja IV kanavat 200mm. Minusta ihan siedettävä tilavaraus kun keittiökaapin kokoiseen 600x600 mm moduliin vielä mahtuu.

    Kotiteatterin kääntäisin kyllä esittämälläsi tavalla muuten, mutta käynti varaston puolelle esim puutarhakalusteiden tai ruohonleikkurin säilytystä varten menee hankalaksi. Varaston on tilana oltava mielestäni uloskäynnin yhteydessä.
     

    Liitetyt tiedostot:

  2. Jepe

    Jepe Guest Guest

    Liittynyt:
    28.08.2003
    Viestejä:
    431
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kannattaa ottaa huomioon iv kanavien eristys. 200m putki eristeineen on 300mm. Kylmässä tilassa 400mm.
     
  3. teräsurkkija

    teräsurkkija Uusi jäsen

    Liittynyt:
    22.08.2010
    Viestejä:
    42
    Saadut tykkäykset:
    0
    Koko matka lämpimässä ja jäähdytys luultavasti paikallisilla konvektoreilla eikä viilennyspatterilla ennen IV kojetta. Kai ne silti täytyy tosiaan eristää, eli kasvattaa mittoja.
     
  4. jj.latvala

    jj.latvala Guest Guest

    Liittynyt:
    06.11.2007
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jäteilmakanava on eristettävä lämpimässä tilassa. Hyötysuhde talteenotossa laskee jos ilma ehtii lämmetä uudelleen matkalla ulos. Tulo- ja poistokanavia ei tarvitse eristää lämpimässä tilassa.
     
  5. Grr

    Grr Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.08.2003
    Viestejä:
    597
    Saadut tykkäykset:
    0
    Melkosta. Parhaat neuvot on jo sanottu, hanki hyvät ammattilaiset, älä usko mitä netissä kirjoitetaan. (sic) Hieno talo ilmeisesti arvoisellaan paikalla, toivottavasti kaikki natsaa. Onko tälle mitään tavoiteaikataulua olemassa?

    Itse tekemällä ei säästä penniäkään, kaikki rahat menee kuitenkin. Itse tekemällä on mahdollista investoida laadukkaampaan / väljempään / näyttävämpään asumiseen.
     
  6. juk_a

    juk_a Guest Guest

    Liittynyt:
    16.09.2010
    Viestejä:
    19
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse tekemällä ei säästä penniäkään???

    oma tönö täysi 2-kerroksinen 260m2 960m3 tällä hetkellä koko alakerta valmis, yläkerrassa koolaukset paikoillaan ja kipsilevyt on jo olemassa + lattia materiaalit. ulkopuoliset ovat tehneet kivijalan+lattian muurari teki leivinuunin + kaikki laatoitustyöt. sähköt teki urakoitsija. kaikki muut itse mukaanlukien LVI asennukset, suunnitelmat ja KVV-valvonnan. rahaa on palanut nyt tontteineen (2480m2 kaava-alueella) noin 150t€ koko talon kustannusarvio vuonna 2005 oli 275t€ (rakennetettuna). ja materiaalit mitä olen käyttänyt ei ole halvimpia vaan ennemminki keski hintaista tai parempaa.
     
  7. juk_a

    juk_a Guest Guest

    Liittynyt:
    16.09.2010
    Viestejä:
    19
    Saadut tykkäykset:
    0
    jos tuota ilto650 niin tuolla vanhuudella tarkoitin että kone ei ole kauhean hiljainen eikä myöskään lto ole kovin tehokas. Mutta ilmamäärät varmasti täyttyy hyvin.
     
  8. teräsurkkija

    teräsurkkija Uusi jäsen

    Liittynyt:
    22.08.2010
    Viestejä:
    42
    Saadut tykkäykset:
    0
    En usko kaikkea mitä netissä kirjoitetaan, mutta onhan sielläkin paljon asiaakin kun se on tänä päivänä pääasiallinen tiedotus/markkinointikanava.
    Pitäisi osata suodattaa pois ylisanat ja perusteeton kritiikki. Pientaloliiketoiminnassa mukana olevat ammattilaiset, kuten 50% rakennusmessujen ständiporukasta, on pelottavan subjektiivisia ja kokonaisuuden hahmotus on jopa omiin näkemyksiin verrattuna ala-arvoista. WildWildWest ja rakennuttaja kyllä maksaa...

    Kunhan saisi asemakaavan voimaan niin pääsis lupia hakemaan. Veikkaisin että ensi vuoden aikana alkaa projekti ja siitä 2 vuotta eteenpäin niin 1 krs muuttokunnossa. Loput pikkuhiljaa tai teettämällä jos rahaa jää jäljelle.

    Tuohon haluaisin perusteluja. Jos työn osuus kustannuksista kokonaan teetettynä on arviolta 20-30%, niin eikö säästöpotentiaali ideaalitapauksessa omalla työllä olekaan >100.000k€?
     
  9. MiksuK

    MiksuK Guest Guest

    Liittynyt:
    26.12.2004
    Viestejä:
    110
    Saadut tykkäykset:
    0
    Väärin.

    Ei ole pakko investoida laadukkaampaan / väljempään / näyttävämpään asumiseen. Ja vaikka investoisikin, voi silti säästää. Näin ainakin meillä suunniteltiin ja toistaiseksi ollaan siinä onnistuttukin.

    Taisi olla huono provo tai karkea yleistys sen tarkemmin miettimättä. Vai kokemuksestako tuon heitit?
     
  10. Jolakki

    Jolakki Guest Guest

    Liittynyt:
    25.08.2007
    Viestejä:
    169
    Saadut tykkäykset:
    0
    Koneelle tuleva kanava on myös eristettävä.
     
  11. Grr

    Grr Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.08.2003
    Viestejä:
    597
    Saadut tykkäykset:
    0
    No voi itku kun kertarakentajien on hankala tajuta. Yritetään uudelleen, trololoo.

    Itse tekemällä ei säästä senttiäkään. Itse tekemällä voi rahoittaa osan rakennusprojektista. Säästöön on kaksi harvinaista poikkeusta, he joilla on aidosti pääomaa rahoittaa koko projekti perstaskusta ja he jotka tyytyvät siihen mihin resurssit riittäisi lainarahoitettuna teetettynä, mutta korvaavat osan lainasummasta omalla työllä.


    Mutta hei, onnea tähän projektiin, sitä vaaditaan. :) Kannattaa laatia budjetti siten, ettei joku luokkaa +10% lisäys kustannuksissa kaada koko hommaa. Olen sivusta seurannut paria omakotityömaata joista toisessa perhe asuu 'autotallissa' ja toisessa 'saunamökissä', molemmissa varsinainen asuintalo junnaa lähes paikallaan kun ylimääräinen raha loppui parisen vuotta sitten.
     
  12. Jolakki

    Jolakki Guest Guest

    Liittynyt:
    25.08.2007
    Viestejä:
    169
    Saadut tykkäykset:
    0
    Omalle työllehän ei lasketa hintaa, siitä se säästö syntyy.
    Tämä nyt on tällästä termeillä kikkailua.
     
  13. MiksuK

    MiksuK Guest Guest

    Liittynyt:
    26.12.2004
    Viestejä:
    110
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo no ihan kuinka tuon säästämisen haluaa käsittää. Jos asian noin muotoilee niin olet oikeassa.
     
  14. lahkonen

    lahkonen Käyttäjä

    Liittynyt:
    22.06.2005
    Viestejä:
    648
    Saadut tykkäykset:
    33
    Ei ole. Itselläni rakennusprojekti on edennyt niin, että se mikä omalla työllä on näennäisesti säästetty, on sitten kulunut johonkin muuhun. Käsittääkseni tätä nimim. Grr tarkoitti. Taloprojekti tulee varmasti nielemään jokaisen sentin, joka siihen voidaan sijoittaa, aina löytyy uusi rahareikä. Täten omalla työllä ei minunkaan mielestäni säästetä loppupeleissä mitään, talosta voi toki tulla laadukkaampi ja pidemmälle rakennettu - ok-talohan ei koskaan ole valmis.
     
  15. laskym

    laskym Uusi jäsen

    Liittynyt:
    07.12.2002
    Viestejä:
    141
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kannattaa myös muistaa aika. Itse tehden palaa aikaa moninkertaisesti, kun ammattilainen tekee "hetkessä".
    Eli kustannuksia kertyy monista tekijöistä lisää.
     
  16. Jolakki

    Jolakki Guest Guest

    Liittynyt:
    25.08.2007
    Viestejä:
    169
    Saadut tykkäykset:
    0
    No, sitten olen vain erimieltä kanssasi.
    Ei olis ikinä ollut varaa rakentaa tuon periaatteen mukaisesti taloa jota nyt rakennan.
    Talo on siinä vaiheessa, että materiaaleihin menee enää n.10ke ja budjetti on ylittynyt noin 5ke verran.

    Jos tälläkin forumilla on jo kaksi henkilöä jotka on lähteneet rakentamaan tuon "kaikki siihen menee kuitenkin" periaatteella niin enää ihmettele lainkaan kun pankissa sanoivat, että suurin osa joutuu hakemaan pankista lisää rahaa ennen kuin projekti on valmis.
     
  17. Heikki

    Heikki Guest Guest

    Liittynyt:
    28.02.2000
    Viestejä:
    588
    Saadut tykkäykset:
    1
    Täytyy vähän puolustella niitä (itseni mukaanlukien), jotka rakennuttavat talon toisilla. Kun on katsonut 2-4 ammatilaisen työtä keväästä lähtien ja nyt alkaa olemaan talon seinät pystyssä niin se työmäärä mikä siihen on mennyt on ollut hirvittävä. Puhumattakaan kaikista teknisistä asioista, joista tällainen maallikko ei ymmärrä pätkääkään. Materiaalien valinnoissa ja urakoitsijoiden kilpailuttamisessa on jo ollut itsellä sinänsä kova urakka. Jos vielä olisi tehnyt sen varsinaisen fyysisen homman itse niin hyvä kun talosta olisi ollut sokkeli tehty ja siinäkin virheitä roppakaupalla. Lisäksi perhe olisi lähtenyt ja itse olisi ollut niin henkisesti loppu, että olisi tainnut jäädä talo tekemättä loppuun asti. Varsinaisten töiden jälkeen tekeminen olisi ollut suora itsemurha.

    Mutta jos osaa tehdä jotain (työssä toki oppii) ja on pitkä pinna itsellä ja perheellä sekä runsaasti aikaa niin varmaan siinä jotain säästää. Toisaalta virheitä tulee todennäköisesti enemmän kuin ammattirakentajilla.

    Meillä 220m2 harkkotalon budjetti on noin 550t. Talo tulee Espooseen. Omalla räpellyksellä olisi varmasti säästänyt jotain, mutta samalla olisi totaalisesti kärsinyt koko muu elämä. Lainat on karseat, mutta ainakin on järki säilynyt toistaiseksi päässä vaikka ihan tarpeeksi on stressiä ollut jo nyt. Lastenhuoneet aion kuitenkin maalata itse. :D
     
  18. Jolakki

    Jolakki Guest Guest

    Liittynyt:
    25.08.2007
    Viestejä:
    169
    Saadut tykkäykset:
    0
    En minä omilla sanomisillani pyri mitenkään dissaamaan niitä jotka teettää.
    Ihan mielelläni olisin tilannut talon avaimet käteen, vaan rahat ei olisi mitenkään moiseen riittäneet.
    Omalla kohdalla päätöstä helpotti se, että olen aikoinaan ollut raksahommissa ja faija tekee niitä työkseen, eli ihan ummikkona ei tarvinnut hommaan lähteä.
    Koetin olla realistinen oman jaksamisen suhteen, mutta silti arvioin sen yläkanttiin.

    Kehtaan olla hiukan eri mieltä näistä "aikaa palaa ammattilaiselta vähemmän ja virheitä tulee vähemmän".
    Ei kannata tuudittautua tuohon uskoon, koska ammattilaisiakin on moneen lähtöön.
     
  19. Jepe

    Jepe Guest Guest

    Liittynyt:
    28.08.2003
    Viestejä:
    431
    Saadut tykkäykset:
    0
    Toki se raskasta onkin. Varsinkin näin työn ohella. Aikaa myös kuluu enemmän kuin olin arvioinut. Eroakaan ei toistaiseksi ole tullut vaikka tunnelma toki on välillä vähän kireä. Ymmärrän kuitenkin pointtisi. Itsellä kuitenkin jo kolmas rakennusprojekti menossa joten kokemusta ja osaamista löytyy. Edelliset projektit toki pienempiä.

    Tästä olen jyrkästi eri mieltä! Ammattirakentajia on tietysti joka junaan. He eivät kuitenkaan rakenna itselle joten kiusaus fuskata on yllättävän suuri. Monet tekevät sen aina kun mahdollista. Ei toki pidä yleistää mutta se on karu totuus monista rakennusalalla toimivista. Kokemusta on!

    Tottakai omalla työllä vöi säästää mutta jos ei ole kokemusta eikä motivaatiota niin tuo on paras ratkaisu. Pirun kallis vaan!
     
    Viimeksi muokattu: 27.09.2010
  20. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    Älkää nyt pilatko toisen ketjua tuolla ohi aiheesta puhumisella.