Kyllä sieltä ääntä eli raksutusta ja ritinää kuuluu, ihan "aikuisten oikeesti". Todennäköisesti teikäläisellä ei ole ominaisuus lainkaan käytössä. Nopeus lienee subjektiivisempi aihe. Täällä FAQ -tyyppistä informaatiota: http://www.avforums.com/forums/projectors/1400035-epson-tw3200-tw3600-faq-info-guide.html
Omassa tykissäni tuli seuraava ärsyttävä asia esille: kun kuvan heittää ylhäältä, n. 50cm katon rajasta n. keskelle huoneen seinää, niin kuvan alareuna on jonkin verran sumeampi (blur) kuin ylempi osa. Kun kuvaa hilaa säädöillä ylemmäksi, tai esimerkiksi heittää suoraan, niin alareuna on terävä taas. Eli onko tämä TW3200:n ominaisuus, että tuo lence shift sumentaa kuvaa? Ikävä asia, sillä HD-tasoinen kuva muuttuu kuvan alareunassa (n. 30-50cm:n alue) vähän kuin SD:ksi, kun kuva sumenee.
Täytyy vähän päivittää: osa ensipettymyksestä menee katselutilan piikkiin, huoneessa on vaaleita pintoja jotka aiheuttavat yllättävän paljon heijastuksia jotka tietysti heikentää mustan tasoa. Toki huoneen tulisi optimaalioloissa olla mattamusta mutta kun tämä huone on muussakin kuin elokuvahuonekäytössä niin joutuu tyytymään kompromisseihin. Täytyy yrittää parantaa tilannetta. Päivitystä 2: laitoin kuvan liitteeksi kun eilen alkoi taas tympiä, onko tämä laite kunnossa? Kuvassa näkyy The American BluRay-filmistä otettu pysäytyskuva, kuvassa on yö ja kohtaus on aika pimeä, tai siis pitäisi olla. Kuvaan on rajattu screenin vasen alakulma ja kuvaa on tykin zoomilla pienennetty jotta myös hajavalon vaikutus valkokankaaseen saadaan näkyviin. Eli:hajavalo ei valaise valkokangasta joka on musta, mutta tuo sinisenä hohtava osa kuvan alakulmassa on alareunan "musta" palkki, itse kuvasisältö alkaa siinä hieman ylempänä. Onko teillä muilla, tykkeihinne tyytyväisillä, tuon väriset mustat ylä- ja alapalkit kun katsotte 1:2,35-kuvasuhteen elokuvia? Kamera hieman korostaa tuota sinistä variä, livenä tilanne on aavistuksen parempi mutta ero oikeaan mustaan on kyllä ihan tuota suuruusluokkaa. Lisäksi "musta" on tuollaista sinisenharmaata. Noissa AVforumsin linkistä löytyvissä kuvissa kaikki tummat kohtaukset näyttää tosi hyvältä ja musta mustalta. Tuollaisiin odotuksiin verrattuna tämä laite ei ole kyllä yhtään samalla tasolla.
Huomasin että täällä netissä tuo aiemman viestin kuva on aika raflaavan näköinen ja liian sininen joten otin tuossa paremmalla aikaa pari lisäkuvaa joissa näkyy paremmin millainen tilanne on todellisuudessa eli mustan harmaus aika hyvin. Vertailukuvassa sohvatyynyllä tehty varjo kuvan alalaitaan josta näkee ettei hajavalo haalista kuvaa vaan varjo on ihan musta. Pahoittelut että kuva hieman tärähti otettaessa yhdellä kädellä. Aion maanantaina selvittää myyjän kanssa onko laite hänen mielestään normaali yksilö. Oletteko edelleen sitä mieltä että omissanne on parempi musta vai onko tämä ihan tavallisen näköistä tummaa kuvaa ja ne AVforumsin kuvat joissa näkyy hyvää mustan tasoa on käsiteltyjä?
Itelläni on aika lailla samanlainen. Olen pitänyt sitä ominaisuutena ainakin omassa tilassani, jossa on valkoiset seinät ja katto ja jonkin verran hajavaloa ikkunan raosta valoisaan aikaan. Itseasiassa alareunan musta sururaita on tummempi kuin yläreunan, joka on katon lähellä. Tiedä sitten, mutta ekaksi tykiksi tuon kanssa pystyn tilan kompromissien kanssa elämään. En ole ajatellut, että tykissä olisi sinänsä mitään vikaa. http://www.flickr.com/photos/50441143@N08/5368159173/lightbox/ Tuon avforumsin demokuvan perusteella kaverin huone on aika pimeän oloinen.
Taitaa olla niin että itselläni oli epärealistiset odotukset. Tykkiä hehkutettiin joka puolella niin sitä kuvittelee että se on sitten tosi hyvä. Eipä kai noita kalliimpia laitteita kukaan ostaisi jos halvalla saisi samanlaista kuvaa. Tässä laitteessa nyt siis vaan on aika huono mustan toistokyky. Tuossa linkin kuvassakin kyllä näkyy kuinka nuo yla- ja alapalkit on aika harmaat vaikka varmaan yritetty kuvan valotuksella niitä lieventää. Täytyy siis tästälähin katsoa vain 16:9 kuvasuhteen materiaalia jossa ei ole ollenkaan pimeitä kohtauksia kun ei nyt ole heti varaa alkaa mitään kahden ja puolen-kolmen tuhannen tykkiä ostamaan. Täytyy myös tutkia noille kontrastiköyhille vanhanajan tykeille tuunattuja harmaita screenivaihtoehtoja josko niillä saisi tilanteesta siedettävämmän.
Minä vaihdon Epsonin 3200 -malliin Sanyo Z700:sta ja kyllä mustan tasossa tuli Todella Huomattava parannus, noissa sinun kuvissa edelleen ihmetyttää tuo sinerrys. Katsopa Sanyon kuvasta talvella nappaamiani otoksia alla, noista Epsoniin siirtyessä tuli siis hirmuinen parannus. http://tomtom.kuvat.fi/kuvat/Sanyo+Z700/pacific1.JPG http://tomtom.kuvat.fi/kuvat/Sanyo+Z700/pacific2.JPG http://tomtom.kuvat.fi/kuvat/Sanyo+Z700/pacific3.JPG http://tomtom.kuvat.fi/kuvat/Sanyo Z700/toystory1.JPG Edes Sanyolla eivät nuo palkit kuvan ylä- ja alapuolella paljoa erotu, mielestäni Epsonilla ei lainkaan. Otanpa pari kuvaa jossain välissä, kun kerkiän...
Onhan tuossakin tuo noiden palkkien musta melkolailla harmaata. Mutta kyllä jokaisen tykin ostajan se pitäisi tiedostaa ja ymmärtää, että ei tykin mustan tasoa voi verrata esim. plasma-tv:n mustan tasoon, ei ainakaan ns. budjettiluokan tykeistä puhuttaessa.
Hienoa jos viitsit vielä kuvata, mieleniintoista verrata. Itseänikin harmittaa juuri tuo sininen sävy tuossa "mustassa", harmaa olisi kuitenkin enemmän oikeaan suuntaan vaikka ei ihan mustaa olisikaan. Onko tykkiäsi oikein kalibroitu vai menetkö "silmäsäädöillä"? Voisihan tuota sinerrystä tietysti yrittää säätää sinisestä osaväristä, saattaa tietysti käydä niinkin että sinerrys vähenee mutta sininen haalistuu sitten muuten...
Tuli mieleen, että mitä kuvatilaa käytät Epsonissa ja onko lamppu täysillä? Epsonissa taitaa paras tila olla Theatre Black 1 ja lamppu ecotilaan. Tällöin mustan tason pitäisi olla parasta mitä tykistä saa irti. Harmaa screeni auttaa myös jonkun verran.
Pitääpä vaikka huomenna napata kuvia. Omassani musta ei sinerrä, minulla tosin on kalibraattori, joten värisävytkin ovat kohdallaan. Kuva vaati punaisen korostamista huomattavasti, joten sekin vaikuttaa.
Kuvatila on Elokuva, Eco-mode, kirkkaus -5, muut asetukset nollassa, iris välillä pois, välillä päällä. Oma kokemus on että päälläolo kuuluu muttei näy, minusta aika turha. Esim. kirkkaussäädöllä saa nolla-arvosta ylöspäin mustaa vaalennettua mutta nollatasosta alaspäin mustan taso ei muutu, muun kuvasisällön kikkaus kyllä vähenee.
Oletko muuten tarkistanut, että Hdmi-range on oikein? Kuvalähteestä riippuen tuo täytyy muistaa vaihtaa, minulla on pc ja erillinen Bluray-soitin ja lähteestä riippuen minulla on kaksi ladattavaa asetusta. Tuo käytettävä range riippuu kuvalähteestäsi eli pc:lle hdmi range tulee olla Expanded, koska pc lähettää kaikkia kirkkausarvoja 0-255 ja erillisille BR-soittimille, pelikonsoleille ym. Normal, koska ne lähettävät väriarvoja 16-235. Väärä asetus aiheuttaa haalean kuvan, jossa musta pää joko menee tukkoon tai näyttää harmaalta. EDIT: Yksi helmikuussa otettu kuva Epsonin kuvasta tummassa kohtauksessa, http://tomtom.kuvat.fi/kuvat/Epson/Super+white+pois+2.JPG Otan tänään muutaman kuvan, jos ehdin.
Kyllä on kaikki mahdolliset ranget kokeiltu, ainoastaan huonompaan suuntaan muuttuu. Tänään myyjäliikkeesä todettua vertailussa demo 3200:een: -pohjamusta sinertää selvästi, taso sinänsä ei ole juuri korkeampi mutta tuo värivirhe tekee siitä aika häiritsevän. Lisäksi myös valoisia kohtauksia peittää lievä harmaa huntu joka huonontaa kuvaa. Häiritsevyys riippuu kuvasisällön luonteesta, kirkkaassa animaatiossa tai muuten valoisassa vähemmän, tummemmassa luonnollisesti enemmän. Laite lähtee toivottavasti huoltoon ja palaa takaisin kunnossa... Saa nähdä kuinka pian Epsonilta ollaan yhteydessä.
Mielenkiinnosta otin myös itse pari kuvaa, jos niistä on apua. Mitään avforumsin sysimustaa sururaitaa ei kyllä saa millään säädöillä. Kuvat on videokameralla otettu ja vähän huonolaatuisia. Kuvat näyttää reunat mustemmalta kuin todellisuudessa ovat, esim. kankaan reunan musta alue erottuu luonnossa enemmän kuin selvästi, mutta kuvissa ei.
Itsellä OLI 3500-epsoni ja nuo "harmaus-kuvat" näyttävät aika normaaleilta, tuolle mallille = ominaisuus. Tykkiyksilöissä on myös paljon eroja, myös se linssinsiirrosta aiheutuva jonkun reunan lievä sumeus = ominaisuus. Noissa epsonin cheap´o 3xxx-sarjan projuissa ei ole mikään hyvä mustan taso, jos haluaa ok mustaa niin silloin pitää hommata vähintään 4400-sarjalainen. Tykityksessä ooh!-alkuhuuman jälkeen silmä rupeaa pian näkemään niitä virheitä: paneelien virheet, mustan taso, focus vaeltaa, tuulettimen hurina, iiriksen rapina, katselutilan valoisuus, liiketoisto...pian sitten tykki kankaineen saattaakin löytyä plazan myydään osastolta ...no jos tykeissänne on sitä oikeata vikaa, niin toivottavasti saatte hyvät yksilöt takaisin huollosta joissa nämä "ominaisuudet" ovat paremmat :thumbsup: (erään epsonin tarina, lähinnä epsonin huoltoprosesessista, post #7) https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=84566 nimim. telkkuihin palannut.
kktune, tee 2:35 screeni isoilla mustilla reunuksilla. -2:35 leffoilla zoomaat kuvan yli, jolloin harmaat palkit häipyvät mustaan kangaskehykseen. -16:9 ja 4:3 piilotat harmaat laidoilta sivuverholla. Tällä järjestelyllä 2:35 leffatkin ovat oikean kokoisia, eli leveämpiä mitä normaalit 16:9 tv lähetykset.
Tämä nyt sorry vaan hieman kuulostaa siltä että sen tykin pitäisi jotenkin mustentaa valkoinen kangas. :hitme: Ei tuollaiseen katselutilaan edes kannata ostaa mitään kallista tykkiä. Ei taatusti ole musta sen mustempaa 4400 tai 5500 sarjalaisessa, jos katselutilassa on liikaa valkoista pintaa. Sehän jo kertoo jotain ettet huomaa iiriksen päälläololla olevan mitään vaikutusta kuvaan... Ei sitten herneitä nenään Tilannetta voi "helpohkosti" testailla mustilla lakanoilla, mutta tuo ehdotus 2:35 screenistä lienee paras apu. Mustan sinisyyskin saataisiin mahdollisesti kalibroimalla kuntoon.