Epävirallinen videotykki FAQ/UKK

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana kurdt, 13.11.2003.

  1. testudo80

    testudo80 Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    02.08.2020
    Viestejä:
    643
    Saadut tykkäykset:
    33


    Onko tällaisesta mihinkään jos iskisi tuohon Apple TV 4K:n kiinni? Minulla tällä hetkellä vaatimaton 65" tuuman kuva-alue.
     
  2. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Nuo Vavat ovat suosittuja Jenkeissä, mutta nythän on tulossa uusi lasertykkimalli, jota ehkä kannattaa odottaa, on aika hiljainenkin. Siitä olen antanut tietoa Plazalla. Itse sain vinkkiä Huoltovalikosta, kun siellä olen ollut aktiivina vuosia.
     
  3. mdk 5.1

    mdk 5.1 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.06.2003
    Viestejä:
    1 014
    Saadut tykkäykset:
    98
    Menisin jopa niin pitkälle että sanoisin että jokaisesta 4K televisiosta ja projektorista on mihinkään, jos vertailukohteeksi otetaan se millä vehkeillä itsekukin meistä leffoja katseli vuonna 2000 Eli umpisurkeita laitteita ei tällä mittarilla juurikaan ole jos vain kaikken halvimmat laitteet kiertää.

    Tietenkin näiden 4K laitteiden mittapuulla noissa UST-vehkeissä on vielä aika monia rajoitteita jotka ovat sitten ihan makuasioita. Nuo UST vehkeet ovat myös selvästi vaateliaampia valkokankaan suhteen, eli noiden kanssa kannattaa hommata ihan kunnollinen kiinteä kangas että hommasta tulee mitään.
     
  4. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Saataa olla että tuossa lattiasta ylösnousevassa ja moottorilla alastulevassa kankaassa on liian suuri riski, mene tiedä.
    Kyllä tuollainen lattiasta ylösnouseva kangas oli silti makea, menisi esim TV-tason taakse aivan piiloon.
     
  5. KURPPA

    KURPPA Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.04.2016
    Viestejä:
    100
    Saadut tykkäykset:
    4
    ja sen voisi myös lisätä että mitä eroa on kotiteatteri ja elokuvateatteri projektorilla muutaki kun se tolkuton hintaero ;)
     
  6. Magee

    Magee Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.01.2008
    Viestejä:
    254
    Saadut tykkäykset:
    9
    Kotiteatteri siirtyy olohuoneeseen ja tarkoitus olisi samalla hankkia ääntäläpäisevä kangas, joka on alaslaskettava. Plussaa vielä siitä, jos toimii sähköllä. Onko tällaisia olemassa? Googlailemalla olen löytänyt vain vähän vaihtoehtoja, ja nekin mallia törkyhintaisia.

    Olen myös valmis tekemään tämän itse, mutta onko joku toteuttanut, että voisi antaa vinkkejä? Esim joku halpa käytetty moottoroitu kangas, johon leikkaa keskelle reiän, ja liimaa punotun kankaan tilalle? Mistä kangas?
     
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Minkä kokoista kangasta etsit? Ja mistä päin Suomea?
     
  8. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Onhan noita mutta ovat tosiaan arvokkaita kuten huomaat. Elite Screensin pelkkä AcousticUHD pinta jonka itselleni Harrilta (cinematr.fi) ostin oli halpa, ~300€ luokkaa, mutta se tuli omassa tapauksessani kiinteään kertopuu -kehikkoon.

    Tuollainen irtopinta on nidottava tiukasti, koska muuten et saa pingotettua suoraksi, minkä akustinen pinta vaatii. Tästä syystä johtuen on vaikea kuvitella sitä mihinkään tavan rullakankaaseen, vaan sen kankaankin pitää olla mallia pingoitettu, eli rullakankaan tapauksessa reunakiristetty. Eli moottoroitu, reunakiristetty, ja akustinen... jokainen komponentti noista maksaa.

    Yhden virityksen olen nähnyt missä kehikko nostettiin saranoilla kattoa vasten. Himppasen ruma, mutta toimiva.
     
  9. Magee

    Magee Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.01.2008
    Viestejä:
    254
    Saadut tykkäykset:
    9
    Sivueinän ja toisella puolella ikkunan väliin jää 265cm, ja vielä pitäisi saada mahtumaan moltonia molemmille puolille pimentämisen vuoksi (katselun ajaksi), että 110" voi olla aika lähellä totuutta.

    Länsirannikolla asun.
     
  10. Magee

    Magee Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.01.2008
    Viestejä:
    254
    Saadut tykkäykset:
    9
    Reunakiristetty ja moottoroitu. Mattopuukko,liimaa ja 300€ kangas.. Mitä tuo reunakiristetty rullakangas tarkoittaa? Miten se on toteutettu? Mietin että voiko itse tehdä helposti.

    Kehikon nostoa kattoon olen myös ajatellut, mutta ei sitten kuitenkaan tule kyseeseen. Vino sisäkatto, ja arvatenkin muutenkin ruma.. Ja vaimon ja lasten pitää myös pystyä käyttämään.

    Toiveena olisi televisiosta luopuminen. Olen kyllästynyt pieneen (75") kuvaan ja television (nykyään nuo on kai näytöllisiä tietokoneita) jatkuvaan buuttaamiseen. Kerran jo Samsungin takuusetä kävi vaihtamassa kaikki sisukset.
     
  11. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Tuossa alla varmaan hieman selventävä kuva. Eli tuon reunakiristyksen ansiosta kangas ei lähde aaltoilemaan.

    [​IMG]
     
  12. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Ok. Siksi kyselin, että itsellä on ylimääräisenä 150" moottoroitu kangas, jonka olisin voinut vaikka antaa pois, kun tilaa vain vie. Kainuussa itse, joten vähän turhan kaukana. :D
     
  13. Magee

    Magee Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.01.2008
    Viestejä:
    254
    Saadut tykkäykset:
    9
    Matka ei ole este, kun tuttu kiertelee pitkin Suomea kuorma-autolla. Mutta vaikka nälkä kasvaa syödessä, niin tuo alkaa olemaan jo niin paljon ylisuuri tilaan, että takka menee kuvan, ja tuossa tapauksessa sivuverhon tielle. Kiitos kuitenkin.
     
    nepa tykkää tästä.
  14. dagge

    dagge Uusi jäsen

    Liittynyt:
    19.11.2010
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Omakotitalo myynnissä jossa valmiina hyvin tehty leffateattari tila, tykkinäo ollutUHZ 65 LV optoma, ei vaan perse taida kestää ostaa(-25% ostohinnasta valmis pudottamaan)noin 1v vanha.
    Tuleeko iso pudotus jos tilalle hankkis jonkun hyvän hintalaatusuhde 1-1.5ke tykin, ehdotuksia?
    Käyttönä sekalaisesti leffat sarjat, välillä pleikkarilla pelailu.
     
  15. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Mun kaveri myy tori.fi : ssä Epson 9400 -sarjalaista. Koita jos tiputtais hinnan vaikka 1600€ niin se voisi olla ihan ok kapistus käyttöösi.
     
  16. tehenkka

    tehenkka Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.02.2024
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sama tilanne kuin monella täällä ollut aiemmin. Laitan kuitenkin samoja kysymyksiä, koska oletan, että 20 ja 10 vuodessa on tekniikkaan tullut jotakin muutoksia. Eli ei mitään kokemuksia tykeistä, mutta hankinta nyt ajankohtainen, koska katseluetäisyys 5m.

    Sälekaihtimilla ja älyvaloilla saa valaistusta säädettyä, mutta ei kotiteatteritason pimennysmahdollisuutta. Normaalia sarjojen, elokuvien ja urheilun katsomista. Satunnaista pelailua kavereiden kanssa. Budjetti ym. eivät mahdollista kotiteatteritasoa, vaan ajatus saada laadukas n. 108-120" kuva, jota mielellään voi porukalla katsoa ja nauttia esim. futispelistä. Alkuperäinen ajatus ei ollut hankkia kangasta, vaan käyttää ammattimaalaria ja maalata koko seinä H499:llä. Tämä parempi vaihtoehto, kuin esim. Leinwand Electric Wall Screen 108"? Saisi ainakin täyden kokopotentiaalin käyttöön, jos heijastaa seinään.

    Budjetti aikalailla 1600€ tykillä. LCD vai DLP? Olen katsellut Epson EH-TW7100 (täällä ollut vähän ristiriitaisia fiiliksiä laitteesta) ja Optoma UHZ45 4K UHD. Joku muu ylitse muiden tuolla hintaluokalla? Ideoita, kokemuksia ja ehdotuksia otetaan vastaan.
     
  17. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Vaaleapintaisessa tilassa väittäisin kankaan näyttelevän suurempaa roolia kun videotykin. ALR (Ambient Light Rejecting) kankaat ovat pääsääntöisesti aika arvokkaita mutta niillä voi sitä huoneen vaaleapintaisuutta kompensoida kontrastin suhteen paremmaksi. Esim. tuollainen tarjouskangas osui silmiini jonka luulisin olevan varsin toimiva. Tykkejä onkin sitten laidasta laitaan. Itse varmaan venailisin sen suhteen jotain hyvää tarjousta.
     
  18. tehenkka

    tehenkka Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.02.2024
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos vastauksesta! Voisi olla jopa tuo 100¨ kangas riittävä, leffaefektiä ei tarvita ja onhan tuo 1,8kertainen nykyiseen televisioon verrattuna. Kun kuva jäisi kuitenkin noinkin "pieneksi", niin LCD voisi olla hyvä valinta. Näyttää kuitenkin markkinat olevan pullollaan noita DLP -laitteita. Onko noissa muuta huomioitavaa, kuin mahdollinen sateenkaari-efekti?

    Verkkokaupassa näyttäisi olevan esim. BenQ W5700 DLP outletissa, joka kiinnostelisi. Ajattelin ensin laittaa tykin sohvan taakse seinälle (etäisyys kankaaseen n.5,5m). Jääköhän heittosuhde1.36~2.18 vajaaksi, vai pystyisikö zoomilla vielä samaan hyvän kuvan aikaiseksi? Kattokiinnitys myös mahdollinen, mutta melko työläs.
     
  19. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Jos kuva jää vain 100" kokoiseksi, niin itse ostaisin 98" töllön. TCL:n töllöä on myyty tarjouksessa alle kahden tonnin.

    edit: toinen vaihtoehto olisi mennä laser ust -tykillä ja clr-kankaalla. Yhdistelmä toimii loistavasti (pun intended) valoisassakin huoneessa. Ei tosin taida mahtua budjettiisi. Ainakaan uutena, jos projektorin ostaa.
     
  20. tehenkka

    tehenkka Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.02.2024
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuota tv:n hankintaakin miettinyt. Kova saa kyllä alennus olla, kun myyntihinnat kaikkialla 3000€. Itse en ole huolissani tuosta kuvan koosta, vaan tosiaan tykin kantamasta noinkin pitkälle. Mielestäni myös jatkokäyttöarvo 2000€ tykki+kangas -paketille on parempi seuraavassa katselupaikassa, kuin n. 3000€ töllölle.