Epäsuositelkaa kirjoja

Keskustelu osiossa 'Kierrätyskeskus' , aloittajana Johnny Fortune, 22.09.2004.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
  1. Johnny Fortune

Johnny Fortune New Member

Saadut tykkäykset:
    1
    Viimeisin haukotuttava teos, jonka luin oli H.P. Lovecraftin Charles Dexter Wardin tapaus, Ctulu-myytin isän tylsääkin tylsempi kirja. Pelkkää kliinistä referointia päähenkilöiden tekemisistä, eikä mitään sielua. Taidan jättää suosiolla Ctulu-myytistä käsittelevät teokset kirjaston hyllylle ja tartun Edgar Allan Poen teokseen jos kiinnostusta riittää. Eli onko sellaista kirjaa, jonka lukeminen oli niin pitkästyttävää, että uni tuli pakostakin silmään?

2. kurdt

kurdt New Member

Saadut tykkäykset:
    25
    Lord Of The Rings tulee nyt ekana mieleen. Aika monta sataa sivua turhaa jorinaa ja sitten muutama kymmenen sivua kun jotain tehdään :)

3. Imlego

Imlego New Member

Saadut tykkäykset:
    2
    Henning Mankell oli ainakin minulle tappotylsä kokemus. Tosin luin miehen ensimmäisen kirjan, joten kaipa hän on siitä saattanut kehittyä, vaikka vilkaistessani muutaman kymmenen sivun verran Tanssiopettajaa, ei se siltä vaikuttanut. Mutta ainakin ensimmäinen kirja oli kauheaa kliseetä toisensa perään: sataa, sataa, sataa - ja päähenkilö nousee joka sivulla autosta ja kohottaa kaulustaan suojaksi vihmovalta sateelta jne.

Kauhean kehuttu mies, mutta ei iskenyt yhtään. Fossum on selvästi parempi.

Da Vinci -koodi kärsi vähän ylihypetyksestä: ihan kelvollista viihdettä ja tieteellinen tausta on mielenkiintoinen, mutta kerronta ja jännitys itsessään on aika heikkoa. Varmaan siitä kuitenkin ihan kiva elokuva tulee.

4. kurdt

kurdt New Member

Saadut tykkäykset:
    25
    Älä hitto vie nyt pilaa! :D Minulla tuo seuraavana luku vuorossa ja odottelen innolla :)

5. Imlego

Imlego New Member

Saadut tykkäykset:
    2
    Kyllä sen lukee, ei se huono missään tapauksessa ole.

6. Jay

Jay New Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    0
    OT: Lovecraftin tuotantoon tutustumista ei ehkä kannata aloittaa tuosta romaanista. Novellikokoelmien avulla pääsee paremmin sisään Cthulhun maailmaan ja tottuu vanhahtavaan kirjoitustyyliin. Dexter Wardhan lojui pöytälaatikossa vuosikymmeniä, ja julkaistiin vasta kirjailijan kuoleman jälkeen. Kyllä se ihan hieno romaani on, mutta ei ehkä miehen teknisesti hioutuneinta tavaraa.

Eihän Lovecraft mikään dialogin mestari tosiaan ole, mutta kyllä sieltä sielun pimeistä syövereistä on tullut sellaista tarinaa, että joskus on meinannut eräältäkin aikuiselta mieheltä mennä yöunet. :eek: "Ikkuna, ikkuna..."

7. pede

pede Active Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    19
    kurdt, kursk , kursk...

luin tuon ekan kerran 1978 alkukielellä, jolloin pidin sitä hyvänä. silloin Fantasy genrenä ei ollut kovin kehittynyt, enkä itsekään ollut sitä pljoa lukenut. sci-fiä olin lukenut jonkinverran, ja kotimaisia ja ruotsalaisia merkkiteoksia.

Luin sen nyt uudelllen ennen kuin katsoin ekan Jacksonin filmatisoinnin.

se on hyvä. "jorinaa" :confused: huh huh

jollet saa siitä sävyjä irti, pitää sinun keskittyä doom 3:sen pelaamiseen. siinä ei liene kurskille turhia "jorinoita".

tuo kirja popularisoi Fantasy genren ja kasvatti seuraavan sukupolven kertojia. Nykyään Fantasy on paljon rajumpaa, kuten esim Steven Eriksonin "The Malazan Book of the Fallen" sarja. Siinä on sinulle kursk mättöä.

Aiheeseen:

Sarja joka alkoi hyvin, mutta muuttui kirjailijan rahantekokoneeksi on Robert Jordanin "The Wheel of Time" jossa on nyt 10 osaaa mutta , jonka (noin) kuudessa viimeisessä kirjassa ei ole tapahtunut mitään! muutama eka oli hyvä. eli jos haluat lukea noin 8000 sivua, ei noin 2400 -3200 sivun jälkeen ole paljoa odotettavissa. Voi tuota tosin lukea, mutta paljoa ei ole viime aikoina tapahtunut.

Samoin Terry Goodkind on hieman menettämässä otettaan.. vaikka vielä luen hänen uusia kirjojaan.

8. Johnny Fortune

Johnny Fortune New Member

Saadut tykkäykset:
    1
    Cool neuvo. Täytyypä perehtyä noihin novelleihin.

9. kurdt

kurdt New Member

Saadut tykkäykset:
    25
    Onneksi olkoon tapahtuman johdosta.

Hienoa jos tykkäsit. Minusta se oli tylsä, aivan kuten elokuvatkin.

Jos olisit lukenut Doom 3 ketjua, huomaisit että minä en liiemmälti jaksa pelata tuollaisia pelejä koska ne käyvät tylsyydessään lähentelemään jo Lotria. Noita on kiva pelata sellaisissa 10 minuutin annoksissa. En tiedä pitäisikö minun oikaista näitä virheellisiä mielikuvia minusta, koska nämähän teidän juttunnehan ovat mitä parasta viihdettä. No okei, minusta hyvä kirja on esimerkiksi Please Kill Me - Uncensored oral history of punk. Tai vaikkapa Lynch on Lynch tai Love & Death. Myönnettäköön, että olen aivan friikkinä elämänkertoihin ja ne ovat minusta sitä parasta viihdettä. Niinhän sitä sanotaan, että todellisuus on tarua ihmeellisempää.

Jos muuten peleistä pitää mainita suosikkejani niin joutuisin melkeimpä mainitsemaan Civilization pelit, Transport Tycoonit ja tällä hetkellä Locomotion. Ainoana "äksön" pelinä minua on pidempään viihdyttänyt Max Paynet.

Jos kirja popularisoi jotain niin pitääkö sen olla hyvä? Lotr on täynnä turhan päivästä paskan jauhantaa. Kyllähän Beatleskin popularisoi kevyt rockin, mutta ei biitlesit mitään kovin erikoisia biisejä tehneet. Upeita kipaleita löytyy, mutta suurin osa tuotannosta on suhteellisen tylsää. En minä ole niin mätön ystävä, tykkään vain hyvistä juonista ja kirjoista jonka parissa viihtyy - toisin kuin Lotr joka muuten toimii melkein yhtä hyvänä unilääkkeenä kuin ruotsin kielen kirjat, mutta ei ihan.

10. Jarkko G.

Jarkko G. Samppa ja Hurricane :| Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    33
    No niin, tulihan sieltä älähdys kurdtin LOTR bashiin .. olen kyllä kurdtin kanssa samaa mieltä.
    LOTR kirjat (ainakin 2/3, kuninkaan paluu kesken) ovat juuri sellaisia kerronnaltaan, jotka luotaan työntävät nuoret lukijat pois. Jaarittelua puiden lehdistä ja rungoista ja juurista ja oksista ja sammaleesta sen juurella .. ei tuollaista jaksa!

Liian vaativaa tälläiselle 2000 luvun toukohousulle.

11. Valhalla

Valhalla Nikon & Elinchrome Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    4
    Lukiossa pakkoluetettu Lauri Viidan Moreeni on kyllä helppo jättää lukematta. Kirja ottaa luulot pois heti alussa, missä kuvaillaan maisemaa reilut 20 sivua..

Tuota "loistoteosta" nyt kukaan ei varmaan oikeasti edes mieti lukevansa, joten sinällään tämä lienee turha ilmoitus :rolleyes:

Tuo taitaakin olla tuon kuvailumäärän suhteen samaa sarjaa sormusten herran kanssa.

12. Harry Lime

Harry Lime New Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    10
    No älä nyt helvetissä tuollaisen takia sitten sulje pois kaikkea muuta Viidan tuotantoa! Betonimylläri on täynnä sen verran loistavia runoja, että... Se on kyllä totta, että 99% suomalaisista romaaneista on aivan paskoja.

13. Valhalla

Valhalla Nikon & Elinchrome Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    4
    Tuo 99% on aika optimistinen arvio ;) mutta joo kyllä tuon moreenin jälkeen kyseinen kirjailija joutui todella mustalle listalle.. no ehkäpä tuota mainitsemaasi mylläriä voisi joskus selata kun ystävällisesti asiasta huomautit :thumbsup:

14. Imlego

Imlego New Member

Saadut tykkäykset:
    2
    Siis kyllähän Viita on runoilijana ehdottomasti parhaita, mitä Suomessa on koskaan ollut. Hänen rinnalleen vielä Otto Manninen, niin eipä tarvitse muista enää juuri puhua.

15. makeH

makeH So what?! Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    4
    ei kannata lukea marsalka Zukov:in muistelmia :weep:

16. Klage

Klage Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Dostojevski: Rikos ja rangaistus. Minä yritin ja yritin sivistää itseäni tällä ns. klassikolla. 20 sivua ja sisu meni kaulaan. En vaan pystynyt. Umpitylsä.

Hemingway: Vanhus ja meri. Ollaan veneessä ja annetan ylimittaisen fisun vetää. Sivutolkulla. Pöh.

17. jokkea85

jokkea85 New Member

Saadut tykkäykset:
    1
    Nyt on pakko olla eri mieltä, itse luin tämän teoksen melkein yhdellä istumalla. Mukaansatempaava kirja.

Itse olen tuskaillut muutamankin scifi-kirjan kanssa, esimerkiksi Samuel R Delanyn Novaa olen yrittänyt lukea useampaan otteeseen loppuun pääsemättä.

18. Harry Lime

Harry Lime New Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    10
    Niin no, Mannisesta en oikein osaa sanoa mitään. Mutta Viita on mielestäni paras runoilija, joka härmäänkiäleen on kirjoittanut.

19. steffe79

steffe79 Silentium est aureum Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    7
    Välttäkää viimeiseen asti Harry Pottereita (tästä tulee penaltia)

20. anttipee

anttipee New Member

Saadut tykkäykset:
    2
    Vielä kun tuon suomennettu pienemmissä osissa kuin alkuperäiset, niin tuskastuminen oli kahta pahempaa. 12 suomennettua luettuani totesin että mulle riittää (olisko just ollut se 6 alkuperäistä!). Äijän olisi pitänyt osata lopettaa ja alkaa uusi seikkailu, niin minäkin saattasin noita jorinoita vielä lueskella. Onkohan ukolla enään edes pienintäkään ideaa miten homman voisi saada kunnialla päätökseen?

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.