Ensimmäistä puoliaktiivista 4-tie-settiä suunnittelemassa

Keskustelu osiossa 'Autohifi' , aloittajana Jva79, 17.12.2012.

  1. Jva79

    Jva79 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.12.2009
    Viestejä:
    184
    Saadut tykkäykset:
    0
    Elikkäs auto"hifiä" on tullut harrastettua pienimuotoisesti siitä lähtien kun olen kortin saanut (n.15v). Tähän asti laitteet on ollut sitä perussettiä, eli subbari + vahvistin + etukaiuttimet (ehkä joskus jopa erillissarja) + halpa soitin.
    Nyt olisi tarkoitus panostaa vähän enemmän äänenlaadullisiin asioihin nykyisessä käyttö-/harrasteautossani, joka on siis w124 mallin farkku mersu, pakettiautoksi muutettuna. Halvalla olisi tarkoitus kuitenkin päästä ja käytettynä olen tähänkin asti laitteita paljon hommannut.
    Haluaisin vinkkejä tiettyihin laitevalintoihin ja muutkin vinkit ovat tervetulleita.
    Tässä vähän listaa, jo löytyvistä komponenteistä joita olisi tarkoitus tähän mahdollisuuksien mukaan käyttää.

    -Soitin: Pioneer DEH-P88RS (ensimmäinen dsp-soittimeni)

    -Vahvistimet: Phoenix Gold M100
    Phoenix Gold Sapphire SA3.0x
    JBL GTQ 190

    -Subbari: Pioneer TSW307D2 (12" 2+2Ω)

    Autossa on vielä alkuperäiskaiuttimet paikoillaan, joiden tilalle (kojelaudalle) olen ajatellut jotain 4" erillissarjaa. Olen katsonut joitakin Rainbown, DLS:n ja Autostudion malleja, mutten noista oikein osaa päättää, vinkkejä?
    Midbassot ovat minulle täysin uusi asia, enkä tiedä yhtään mihin niitä ostettaessa pitäisi kiinnittää huomiota. Olisikohan sellainen ajatus mistään kotoisin, että laittaisi tuon M100:sen midbassoille 2 ohmiin stereona, niin, että molempiin oviin tulisi 2kpl 6,5" tai 8" elementtejä? Elementeistä ja kotelovaatimuksista ei siis ole mitään hajua. edit. Mikäli "riittää mihinkään", laittaisin mielellään vain 2 kpl 8" elementtejä, jolloin 4 ohmiin stereona tulisi 2x100w.
    Keski- ja yläpää hoituisi mahdollisesti soittimen vahvistimella, mutta siihen voisi myös käyttää jompaa kumpaa noista jäljelle jäävistä vahvistimista.
    Subbarille tulisi uusi monovahvistin. Tuota olen katsonut, kun on aika hyvässä tarjouksessa> http://www.hifikulma.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/FOHI/Products/PioneerGM-D8500M
     
    Viimeksi muokattu: 17.12.2012
  2. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vaikkapa Rainbow DL-C4.2 tai DLS R4 erkaksi, Autostudiot ei ole enää akoihin oikeen allekirjoittanutta vakuuttaneet... Miksei tietenki esim. Focal tai Ground Zero esim. olisi ihan hyviä merkkivalintojakin erkalle nekin...

    Kyllä hyvillä 6.5" mideilläkin aika pitkälle pärjää, tuplana vielä paremmin. Tietenki 8" per puoli ois ihan kiva, itsekkin joskus himoinnu... ;) Valikoima vaan hieman suppea 6.5" verrattuna... ASTM vasta (2/12) vertaili 6.5 midbassoja, jos nyt ei sokeasti kannata testituloksia tuijotellakkaan, niin kyllä siitä nyt varmaan hieman ainakin osviittaa saisi valintaan.

    kyllä itse ainakin hyödyntäisin tuon PG:n SA3.0x:n keski- ja diskanttipäälle. On ne soittimesta todellisuudessa ulos saatavat n.4x16W käyttökelpoista kuitenki aika niukalti..

    Subille tuo Pioneer varmaan ihan OK.
     
  3. Jva79

    Jva79 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.12.2009
    Viestejä:
    184
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos kattavasta vastauksesta :thumbsup:
    Täytyy noita alkaa pikkuhiljaa siirtämään suunnittelusta toteutukseen. Vielä en ole edes soitinta autoon asentanut ja tarkoitus olisikin noita vaiheittain laittaa. Ekana kuitenkin soitin ja erillissarja, sekä tarvittavat johdotukset valmiiksi. Alkuun laitan varmaankin tuon olemassaolevan subin ja m100:n sille, kunnes hommaan midbassot ja järeämmän vahvistimen. Katsoin kyllä, että alle 500€:n sijoituksella sais kaiken tarvittavan tuolta hifikulmasta, mutta ei raaski kerralla laittaa, kun on monta muutakin hommaa työn alla jo pelkästään tuon auton kohdalla.